1400/07/25-16:50

آمریکا پیشنهاد داده به جای اف-۳۵، به ترکیه اف-۱۶ بدهد

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد که واشنگتن به آنکارا پیشنهاد داد، پول پرداختی ترکیه برای خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» برای خریدن اف-۱۶ استفاده شود.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، در شرایطی که رسانه‌های غربی از درخواست آنکارا برای خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ از واشنگتن خبر دادند، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که آمریکا پیشنهاد استفاده از پول پرداختی ترکیه برای پروژه اف-۳۵ برای سفارش جنگنده‌های اف-۱۶ را ارائه کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره وضعیت جاری در خصوص خرید جنگنده‌های آمریکایی با توجه به اختلافات دو کشور درباره پروژه فروش اف-۳۵ صحبت کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که آمریکا به این کشور پیشنهاد داده است، از سرمایه‌گذاری انجام شده آنکارا برای پروژه اف-۳۵ برای خرید اف-۱۶ از آمریکا استفاده شود.

پیش از این در رسانه‌های غربی آمده بود که ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود از آمریکا شده است.

پیشتر آنکارا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده «اف-۳۵» سفارش داده بود که قرار بود توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شود، اما در سال ۲۰۱۹پس از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰»، واشنگتن ترکیه را از این قرارداد کنار گذاشت.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از اقدام دولت آمریکا در تجهیز ارتش یونان به جنگنده‌های اف-35 خبر دادند. طبق گزارش‌های قبلی، دولت آمریکا قصد دارد ۶ فروند از جنگنده‌های اف-۳۵ که ترکیه پیشتر سفارش داده بود را به یونان  بفروشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر از آمریکا خواست که بعد از کنار گذاشتن این کشور از پروژه ساخت جنگنده اف‌-۳۵ پول پرداختی ترکیه را برگرداند.

اردوغان درباره کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه ساخت جنگنده‌های اف‌۳۵ گفته بود: «ما ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کردیم. این پول چه می‌شود. ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم. یا باید هواپیماهایمان را به ما بدهند و یا پولمان را برگردانند».

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب