1400/07/28-21:48

زمزمه افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد

به‌اعتقاد خودروسازان باید اصلاح قیمتی در محصولات اعمال شود تا امکان پرداخت بدهی خود را به قطعه‌سازان و تکمیل خودروهای ناقص داشته باشند اما باید دید وزیر صنعت و رئیس جدید شورای رقابت در آینده چه نسخه جدیدی برای قیمت خودرو خواهند داشت.

به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، اخیراً فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است "امسال با یکصدهزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک‌میلیون دستگاه خودرو خواهیم رساند، ضمن اینکه سال آینده یک‌میلیون و 600هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود"، البته این مقام مسئول در وزارت صنعت تأکید کرده است که "خودروسازان مشکلات عدیده‌ای هم دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم".

علاوه بر این صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت هم با اعلام اینکه "امروز به‌دنبال «تولید بدون زیان» برای خودروسازان هستیم"، گفته است: در این راستا 9 پروژه اصلی تعریف شده که مهمترین آن «زنجیره ارزش در صنعت خودرو و اصلاح شرایط آن» است، علاوه بر این در دولت سیزدهم با هدف دستیابی به افزایش تولید، از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد.

وعده افزایش تولید خودرو در حالی توسط وزیر صنعت عنوان شده است که خودروسازان مبلغ 75هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند و هنوز این مبلغ پرداخت نشده است، به‌عبارت دیگر، نقدینگی قطعه‌سازان، توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعه‌سازان در زمان حاضر برای افزایش تولید نیازمند منابع مالی هستند.

با توجه به این موضوع لازمه افزایش تولید؛ تأمین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و قطعه‌سازان است که باید در اسرع وقت پرداخت شود اما خودروسازان در این رابطه هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و مدام از زیان‌های بالای خود در تعیین دستوری قیمت خودرو صحبت می‌کنند. خودروسازان اعتقاد دارند: باید اصلاح قیمتی در محصولات اعمال شود تا امکان پرداخت بدهی خود را به قطعه‌سازان و تکمیل خودروهای ناقص‌مانده در کف کارخانه داشته باشیم.

*دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تغییر می‌کند؟

در زمان حاضر با توجه به مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو هر 6 ماه یک‌بار متناسب با نرخ تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی تغییر خواهد کرد. خودروسازان هم در این ارتباط آمار هزینه‌های تولید را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند اما با توجه به رفتن رئیس شورای رقابت هنوز خبری از رئیس جدید شورا نیست تا روند بررسی تغییرات قیمتی انواع خودروها مورد ارزیابی قرار گیرد.

البته شیوا رئیس سابق شورای رقابت در آخرین نشست خبری خود اعلام کرده بود "شاید اصلاً رئیس جدید بخواهد این مدل قیمت‌گذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری را در دستور کار خود قرار دهد، البته قیمت‌گذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام می‌شود صورت گیرد. در زمان حاضر هم هنوز بانک مرکزی تورم را به شورای رقابت اعلام نکرده است و ممکن است تا پایان مهرماه طول بکشد".

با توجه به صحبت‌های شیوا به‌نظر می‌رسد قیمت‌گذاری خودرو با آمدن رئیس جدید شورای رقابت با تغییراتی روبه‌رو شود و در آینده بازار شاهد قیمت‌های جدید انواع محصولات باشد. هرچند خودروسازان هم این روزها مدام بر طبل افزایش هزینه‌های تولید می‌کوبند و مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند اما باید دید در آینده وزیر صنعتی که وعده افزایش تولید خودرو را اعلام کرده است می‌تواند روند آزادسازی قیمت خودرو را فراهم کند یا رئیس جدید شورای رقابت با دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خود، بازار را با افزایش قیمت‌ها در انواع محصولات مواجه خواهد ساخت.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب