1400/09/08-10:00

۱۳ دامگاه پرندگان مهاجر در هورالعظیم تخریب شد

فرمانده یگان منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم گفت: ۱۳ دامگاه زنده گیری غیرمجاز پرندگاه آبزی مهاجر در این تالاب بین المللی توسط محیط بانان شناسایی و تخریب شد.

به گزارش دولت بهار، علی سجاد جلالی یکشنبه در حاشیه این عملیات در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تالاب هورالعظیم همه ساله با آغاز فصل سرما شاهد فعالیت گسترده شکارچیان غیرمجاز پرندگاه مهاجر است، افزود: صید پرندگان آبزی با آغاز فصل مهاجرت پرندگان آبزی از اویل مهر تا اواخر بهمن در این تالاب شدت می یابد.

وی ادامه داد: شکارچیان غیرمجاز با ایجاد دامگاه هایی که در زبان محلی به آن "محمیه" گفته می شود، اقدام به صید گسترده پرندگان مهاجر می کنند.

جلالی افزود: در هفته های گذشته نیز دامگاه های مختلفی از شکارچیان توسط یگان حفاظت از محیط زیست تالاب هورالعظیم شناسایی و جمع آوری شده است ولی تعداد دامگاه های جمع آوری شده در عملیات امروز بسیار کم سابقه بوده است.

وی کمبود امکانات یگان حفاظت از تالاب هورالعظیم را مهمترین چالش در برخورد با متخلفان دانست و ادامه داد: تالاب هورالعظیم با ۱۲۵ هزار هکتار مساحت بزرگترین و شناخته شده ترین تالاب بین المللی ایران است که هر ساله بالاترین جمعیت پرندگان مهاجر در آن ثبت می شود ولی امکانات یگان حفاظت هیچ تناسبی با اهمیت تالاب ندارد.

جلالی ادامه داد: در هنگام انجام تخریب دامگاه ها، شاهد درگیری میان متخلفان و ماموران یگان حفاظت بودیم که ضعف امکانات و نیرو، برخورد با این شکارچیان متخلف را دشوار کرد.

رضا نیک فلک، کارشناس محیط زیست نیز در حاشیه این عملیات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ایجاد دامگاه را خطرناکترین نوع صید پرندگان دانست و گفت: این دامگاه ها توسط شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده تالاب و هم در خارج از تالاب ایجاد می شوند که تهدیدی جدی برای پرندگاه مهاجر در منطقه هستند.

وی ادامه داد: شکارچیان پیش از آغاز فصل مهاجرت پرندگان زمین هایی به وسعت ۵۰ تا ۳۰۰ هکتار را قروق می کنند و با احداث خاکریز و ایجاد کانال آب، این محوطه را آب گیری می کنند و اجازه تردد در این محدوده را به کسی نمی دهند تا با ایجاد امنیت ظاهری و دانه ریزی، زمینه برای جذب پرندگان به محدوده صید را فراهم کنند.

این کارشناس محیط زیست افزود: با حضور پرندگان در این دامگاه ها، تور نصب شده در محل توسط صیاد فعال و تعداد زیادی از پرندگان به صورت زنده صید می شوند.

جلالی، با بیان اینکه صید پرندگان به این روش نسل کشی پرندگان است ادامه داد: در هر صید بین ۱۰۰ تا ۶۰۰  پرنده توسط شکارچیان غیرمجاز صید می شود که پرنده های در معرض انقراض و حتی حرام گوشت نیز از جمله پرندگانی است که به این روش شکار می شوند.

وی ادامه داد: احداث هر دامگاه هزینه ای بالغ بر یک میلیارد ریال نیاز دارد که این موضوع نشان می دهد که هم این شکارچیان غیرمجاز مشکل مالی ندارند و هم اینکه این کار سود مالی بسیار زیادی برای آنها دارد که این هزینه زیاد را تقبل می کنند.

تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب استان و درمجاورت شهرستان های دشت آزادگان و هویزه است که همه ساله در فصل پاییز و زمستان میزبان انواع پرندگان از کشورهای مختلف است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب