1399/06/02-16:31

پرونده برانکو شهریورماه برای همیشه بسته خواهد شد

عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس گفت: مدیران باشگاه تمام تلاش خود را برای بسته شدن پرونده برانکو انجام خواهند داد و این موضوع تا پایان شهریور رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، باشگاه پرسپولیس این روزها خود را برای دیدار با استقلال در مرحله نیمه نهایی جام حذفی فوتبال کشور آماده می‌کند. سرخپوشان که چندی پیش چهارمین جام قهرمانی متوالی لیگ برتر را کسب کردند، در صدد دبل قهرمانی هستند اما در این شرایط شکایات متعدد از پرسپولیس در فیفا، این باشگاه را با چالش‌های متعدد مواجه کرده است.

علی رغبتی عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، روز یکشنبه در مورد مسائل مختلف مانند نقل و انتقالات، تامین منابع مالی برای حل شکایات و ... صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید:

 به عنوان سوال اول پرسپولیس توانست مانند سال‌های قبل، قهرمانی در لیگ را از آن خود کند. ابتدا در مورد قهرمانی تیم صحبت کنید.
پرسپولیس از بدو تاسیس رویاهای بزرگی در سر داشت و در تمام تورنمنت هایی که این تیم در آن حضور داشت، به دنبال قهرمانی بود. قهرمانی امسال ما به چند دلیل بسیار شیرین‌تر از سال‌های گذشته بود. ابتدا رکوردهایی بود که با این قهرمانی جابه جا کردیم و توانستیم بیشترین امتیازات را کسب کنیم. حتی پرسپولیس امسال نسبت به تمام سال‌هایی که لیگ ۱۸ تیمی برگزار می‌شد، امتیاز گرفت. از طرفی با بیشترین گل زده توانست این قهرمانی را بدست آورد با وجود اینکه فکر می‌کردیم ممکن است در خط حمله با توجه به اتفاقاتی که رخ داد، به مشکل بخوریم. بسیاری از رکوردهای دیگر هم زده شد که رسانه‌ها به آن پرداختند و به همین خاطر خیلی خوشحال هستیم.  

با وجود تمام مشکلاتی که به وجود آمد استارت این قهرمانی بعد از پایان فصل قبل زده شد، توانستیم شاکله تیم را حفظ کنیم و علاوه بر آن پرسپولیس را تقویت هم کنیم. نتیجه آن را هم دیدید. بعد از وقفه طولانی مدت لیگ هم رفتار حرفه‌ای بازیکنان منجر شد تا آنها از شرایط آمادگی دور نمانند و به سرعت هماهنگی قبلی را کسب کنند. از طرفی دیدید که در تمام تست‌های کرونا بازیکنان ما به خاطر زندگی حرفه‌ای که داشتند، مورد مبتلایی بین بازیکنان اصلی نداشتیم که این موضوع نیز نشان از زندگی حرفه‌ای آنها است. درست است بعد از اینکه قهرمانی مسجل شد به نظر می‌رسید کمی انگیزه‌ها کاهش پیدا کرده اما در آخرین بازی دیدیم که پرسپولیس در هر شرایطی پرسپولیس است و به طورحتم همین روند را حفظ خواهیم کرد. البته هنوز فصل برای ما تمام نشده است.

آیا پرسپولیس می‌تواند جام حذفی را هم مانند سال گذشته به دست آورد؟
جام حذفی به طور حتم هدف بزرگ و کلیدی برای ما است. همانطور که بارها به آن اشاره شده پرسپولیس در مسابقات دوستانه هم برای برد به زمین می‌روند و تا زمانی که به هدفش نرسد، کار را رها نمی‌کند. در جام حذفی هم قهرمانی را می‌خواهیم و می‌خواهیم  مانند لیگ، قهرمانی‌های متوالی در جام حذفی هم ادامه داشته باشد. سال قبل هر ۲ جام را کسب کردیم و در پی آن سوپر جام هم به پرسپولیس رسید. امسال هم هدف ما همین است. مسلما به جز بوسه زدن بر جام‌های پیش رو به چیز دیگری فکر نمی‌کنیم. پرسپولیس شایستگی‌اش را به اثبات رسانده و جام حذفی را هم کسب خواهد کرد.

 پرونده برانکو به یکی از چالش‌های اصلی این روزهای باشگاه تبدیل شده آیا باشگاه در زمان مقرر می‌تواند این مشکل را برطرف کند؟
به خاطر شرایط خاصی که از عید امسال ایجاد شد، برخی پرونده‌ها زیر نظر هیات مدیره به صورت دقیق بررسی شد. باید حقوق و دستمزد این چهار مربی پرسپولیس پرداخت می‌شد. ما در همان مقطع زمان کمی داشتیم و منابع مالی لازم را که نداشتیم هیچ، بدهکاران هم باشگاه را محاصره کرده بودند. بنابراین نیاز به زمان داشتیم. وقتی حساب کتاب لازم انجام شد، می‌توانستیم دوباره در دادگاه عالی ورزش به رای اعتراض کنیم و پرونده را عقب بیاندازیم اما در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که این حقوق و دستمزد آن مربیان بوده و فیفا هم البته رسیدگی کاملی در این پرونده داشت. مشروح پرونده را مطالعه کردیم تصمیم قطعی گرفتیم تا این مطالبات را پرداخت کنیم. این حقوقی مربیان بود که به گردن باشگاه بود آن هم افرادی که چهار سال برای پرسپولیس زحمت زیاد کشیدند و مقام‌های متعددی کسب کردند.

خودمان می‌دانستیم در یک ماهی که فرصت داریم موفق به پرداخت نمی‌شویم و به همین خاطر دوست داشتیم زمان بیشتری به ما داده شود تا این پول را پرداخت کنیم اما وکیل برانکو و دستیارانش این مموضوع را نپذیرفتند. با این حال بخش عمده‌ای از پول پرداخت شده و بخش دیگری هم برنامه ریزی کردیم تا در زمان مقرر پرداخت کنیم.

بخشی از این مطالبات باید از طریق محل درآمدهای باشگاه پرسپولیس در فیفا پرداخت شود و این نیازمند این است تا فرمی به امضا برسد. تا الان این کار از طریق وکیل مربیان صورت نگرفته است. ما از طرفی ممنوعیت پرداخت از طرف فیفا به باشگاه‌های ایرانی مواجه هستیم اما این پول ما است که از سال ۲۰۱۸ در فیفا مانده باید به طلبکاران ما داده شود. اگر آن فرم به امضا برسد کار ما آسان تر است و می‌توان آن را تمام شده دانست. اگر نه باید از برنامه دوم استفاده کنیم. به طور حتم تا قبل از اینکه زمان از دست برود، این پرونده را حل می‌کنیم.

 بدهی‌های باشگاه (کالدرون و دستیاران، برانکو و دستیاران و ...) هزینه زیادی روی دست پرسپولیس گذاشته. آیا میزان درآمدزایی باشگاه به جایی رسیده که بتواند در مقابل این خطری باشگاه را تهدید نکند؟
در شرایط اقتصادی کشور و تاثیر شیوع  ویروس کرونا روی اقتصاد، خیلی از باشگاه‌های بزرگ را در خطر قرار داده است. از طرفی بحث نوسانات ارزی، تاثیر تحریم‌ها و ... خیلی کار را سخت تر می‌کند. ضمن اینکه از دو منبع کلیدی باشگاه‌ها در دنیای فوتبال برای کسب درآمد، یعنی حق پخش تلویزیونی و درآمدهای روز مسابقه باشگاه‌های ایرانی محروم هستند. بخش سوم درآمدزایی فرصت‌های تجاری است که البته باشگاه پرسپولیس از فرصت اقتصادی خود نهایت بهره را برده است. البته این همه درآمدهای ما نیست و برخی از آن به خاطر شیوع ویروس کرونا قابل بهره برداری نیست. برخی دیگر به عملکرد باشگاه‌ها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باز می‌گردد. ما با درآمدی که در سال ۹۹ ایجاد کردیم هزینه‌های سه سال را می‌پردازیم. موضوع پرداخت دستمزد برانکو و دستیارانش مربوط به سال ۹۷ می‌شود. هزینه سال ۹۸ هم مربوط به دستمزد کالدرون و دستیارانش و خیلی از هزینه‌های دیگر می‌شود.

یکی از چالش‌های ما این بود که کارگزار وقت در سال ۹۸  هنگامی که ما در هیات مدیره مستقر شدیم اعلام کرد که تمام تعهداتش در سال را انجام داده و عملا ما تا شهریور یعنی ۶ ماه از کسب درآمد محروم بودیم. ۲ ماه هم زمان برد تا کارگزار جدید را انتخاب کنیم و قراردادی  که آن زمان ابتدا منعقد گردید، نتوانست کفاف خیلی از درآمدهای سال ۹۸ را بدهد. اما با پیش بینی‌هایی که داریم با وجود چالش سختی که در ۳ ماه آینده داریم، پرسپولیس به سلامت از این مقطع عبور خواهد کرد.

خیلی‌ها به لزوم تقویت تیم برای فصل بعد اشاره می‌کنند. آیا اقدامات لازم برای تقویت تیم در آستانه لیگ قهرمانان صورت می‌گیرد؟
این مهمترین موضوعی است که روی آن تمرکز کردیم. ما از ۳ الی ۴ هفته پیش با هماهنگی کادر فنی جلسه داشتیم و لیست‌ها را بررسی کردیم. تکلیف مشخص است. بیشتر بازیکنان ما قرارداد دارند و علاقه مند و متعهد به باشگاه هستند. برخی دیگر هم بندهایی در قراردادشان وجود دارد اما همان ها هم دوست دارند در پرسپولیس بمانند. وقتی تیم شما ۴ سال قهرمان می‌شود، معلوم است که بهترین بازیکنان  را دارد و به همین خاطر طبیعی است بازیکنان پرسپولیس خواهان زیادی پیدا کنند اما پیشنهادات متنوع و خوبی به بازیکنان می‌شود اولویت بازیکنان پرسپولیس است و اولویت ما هم حفظ شاکله تیم است.

البته ۲ بازیکن هم (بشار رسن و علی علیپور) قراردادشان به اتمام می‌رسد. با مدیربرنامه‌های بشار جلسات خوبی داریم و در تلاش هستیم بشار به بازی در پرسپولیس ادامه دهد. آنها هم علاقه مند به ادامه همکاری هستند و مذاکرات خیلی خوبی داشتیم. مطمئنا اولویت ما حفظ بشار رسن و علیپور است. البته خود علیپور مذاکره برای تمدید قرارداد را به پایان لیگ موکول کرده است. می‌خواهیم با او صحبت کنیم و خواسته‌هایش را بشنویم.

از طرفی بحث محمد نادری هم وجود دارد که مدت قرارداد قرضی او با پرسپولیس به اتمام رسیده و باید دید باشگاه بلژیکی او چه پیشنهادی به ما خواهد داد.

ما چند جای خالی داریم. اما دروازه‌بان خوبمان علیرضا بیرانوند را از دست دادیم. البته استوکس هم رفته و جای خالی داریم. بی صبرانه منتظر آغاز نقل و انتقال هستیم تا کار رسمی مان را برای بازیکنان مد نظر کادر فنی آغاز کنیم.

البته یکی از مشکلات ما زمانبندی مسابقات امسال است که خیلی ما را در تنگنا قرار داده است چرا که لیگ که به اتمام برسد بلافاصله جام حذفی را داریم و بعد از آن لیگ قهرمانان را پیش رو داریم معلوم هم نیست چقدر زمان برای تقویت تیم داریم. زمانی هم که بازیکن را می‌گیریم او به زمان برای هماهنگی بیشتر نیاز دارد. ای کاش فدراسیون فوتبال نگاهی هم به وضعیت تیم‌ها داشت. در حالی که می‌دانیم رقبای عربستانی و اماراتی ما درگیر مسابقات داخلی نبودند و مشکلات ما را ندارند. آنها کاملا آماده هستند و دستشان باز است. امیدوارم به تیم‌های ایرانی هم نگاهی می‌شد تا آنها هم فرصتی برای ریکاوری و آماده سازی خود برای لیگ قهرمانان آسیا داشتند.

 چندی پیش مهرداد هاشمی مصاحبه‌ای انجام داد که در آن عنوان کرد که در هیات مدیره نامحرم هستم. آیا واقعا اختلافات در هیات مدیره وجود دارد؟
باید این موضوع را از آقای هاشمی  بپرسید که چه چیزهایی از او دور نگه داشته شده است. اختلافاتی در هیات مدیره پرسپولیس نیست و من آن را تکذیب می‌کنم. شاید سوتفاهماتی باشد اما به طور منظم هفتگی جلسه داریم. حتی در برخی موارد که اعضا نمی‌توانند حضور پیدا کنند، به صورت آنلاین اعضا در جلسه حضور پیدا می‌کنند. حتی برخی جلسات ما بیش از ۴ ساعت به طول می‌انجامد. تمام جمع‌بندی‌ها وجود دارد و هر تصمیمی که برای باشگاه پرسپولیس گرفته شده در صورت جلسه ثبت شده و به امضا رسیده است. حتی  کسی هم اگر برای تصمیمی مخالف باشد آن را به عنوان مخالف امضا می‌کند. این نشان آن است که در جریان تمام موضوعات قرار گرفته است.

من اختلافی ندیدیم و مهدی رسول‌پناه هم به صورت مکرر به اعضای هیات مدیره گزارش کار می‌دهد. زمانی شده که در طول روز حتی بیش از پنج بار با هم تماس گرفتیم. شاید سو تفاهمی وجود داشته است. من  بحث اختلاف را به طور کامل تکذیب می‌کنم. البته در یک خانواده ۲ نفره هم شاید نظرات افراد با هم تفاوت داشته باشد اما این دلیل بر اختلاف نیست.

 موضع باشگاه پرسپولیس در مورد عدم جذب بازیکن و مربی خارجی چه هست؟
فوتبال یک پدیده جهانی است که بین فرهنگ های مختلف تعاملاتی را ایجاد می‌کند. اگر ما می‌توانستیم مراودات سالمی را در تبادل بازیکن و مربی داشته باشیم برای ما مفید بود. من حتی خیلی دوست داشتم مربیان ایرانی در خارج از کشور کار می‌کردند. حتی شانس دوره دیدن در باشگاه‌های بزرگ دنیا که امری مرسوم در دنیای فوتبال است را دوست داشتم برای مربیانمان ایجاد کنیم. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نوسانات ارزی باعث شده تا باشگاه‌ها هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوند. شما می‌دانید بازیکنانی که ارزششان زیر ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار یورو است، نمی‌توان روی عملکرد فنی آنها حساب ویژه باز کرد.

بازیکن با کیفت حدود یک میلیون دلار و بیشتر ارزش دارد. الان با این نوسانات ارزی دیگر امکان جذب این بازیکنان با سطح فنی بالا وجود ندارد. همین بازیکن هم حدود ۱۰ میلیارد تومان برای باشگاه ایرانی آب می‌خورد. مربی هم همانطور  که پرداخت آن از عهده ما خارج است. بخش اعظمی از پرونده‌های ما در فیفا به خاطر قرارداد بد بستن است  و اینکه به موقع نتوانستیم به تعهداتمان عمل کنیم. همین عدم اجرای تعهد باعث شده تا ما متحمل خساراتی شویم. خود ما امسال در پرسپولیس با ۱۳ شکایت بین‌المللی مواجه بودیم که هنوز برخی از آنها حل نشده است. حتی برخی این این پرونده‌ها به حدود ۱۳ سال قبل باز می‌گردد البته بعد از عید امسال اقداماتی را انجام دادیم و یک به یک مذاکره کردیم و توانستیم این پرونده‌ها را حل کنیم. در شهریور ماه پرونده برانکو و دستیارانش حل می‌شود اما باز هم پرونده داریم.

با توجه به این مشکلات، حتی اگر این فرصت هم داده می‌شد که بازیکن خارجی جذب کنیم، سخت بود بازیکن با کیفیت و با قیمت مناسب بیاوریم. تمام تلاشمان فعلا حفظ سرمایه‌هایمان است و در سال‌های آینده با حفظ یکسری ضوابت اگر شرایط مناسب باشد، بازیکن خارجی جذب ‌می‌کنیم چرا که این تعامل باید وجود داشته باشد.

یحیی گل‌محمدی همیشه روی لزوم حفظ تمام بازیکنان اشاره کرده اما هنوز اقدامی برای تمدید قرارداد بازیکنان تاثیرگذاری مانند علی علیپور و بشار رسن صورت نگرفته است. آیا این بازیکنان خواهند رفت؟
همیشه در بحث نقل و انتقالات عده‌ای در فضای مجازی اخبار کاملا دروغ و کذب را منتشر می‌کنند و جو را ملتهب می‌کنند. به بازیکنان هم اخبار غلط می‌دهند و نمی‌دانم وقتی ما ۳ نفر عضو هیات مدیره در فضای مجازی و یا جلسه با هم صحبت می‌کنم آن فرد چگونه صحبت‌های ما را می‌شنود. به طور حتیم اینگونه نیست که گفته می‌شود. الان هم شروع شده که این افراد در فضای مجازی جو را کاملا بر هم می‌ریزند. این موضوع به ضرر باشگاه است و هیچ وقت این صحبت‌ها به نفع باشگاه نبوده است. هواداران عزیز هوشیار باشند و بدانند افرادی که در فضای مجازی جو را ملتهب می‌کنند اهدافی دارند که به نفع باشگاه نیست. در این شرایط ما با هجوم دلال ها در باشگاه مواجه می‌شویم. خوشیختانه بازیکنان ما شرایط را می‌دانند و تحت تاثیر این اخبار قرار نمی‌گیرند اما در مجموع وقتی فضا ملتهب شود شرایط سخت است و تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امکان گرفتن تصمیم درست وجود ندارد.

خواش من این است که اخبار نقل و انتقلات را فقط از طریق خود باشگاه دنبال کنید. این را هم بگویم که از ۴ هفته پیش بحث تمدید قرارداد بازیکنان گرفته است. پارسال هم همین بحث ها مطرح می‌شد اما الان دیدید که  نه تنها تیم تضعیف نشد، بلکه تقویت هم صورت گرفت و مقتدرانه تر قهرمان شدیم. هدف و نیت ما این است که پرسپولیس را در اوج نگه داریم اما هدف خیلی‌ها این است که از راه های نادرست به پرسپولیس ضربه بزنند تا این موفقیت ها تکرار نشود.

ما در زمین مسابقه آماده هستیم تا با همه چیز مواجه شویم و موفق و دست پر هم از زمین خارج شویم اما مواظب باشید خارج از زمین پرسپولیس را مغلوب نکنند.

لیگ قهرمانان را برای پرسپولیس چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

زمان ریکاوری تیم از یک لیگ فرسایشی ۱۴ ماهه بسیار کم است. حتما باید تیم را تقویت کنیم و حتما هم این کار به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد اما زمان لازم است که بازیکنان جدید هماهنگ شوند. زمان بسیار محدود و کم است اما  با مهارت یحیی گل‌محمدی و همکارانش در کادر فنی و توانایی بالای بازیکنان پرسپولیس امیدوارم با اضافه شدن بازیکنان جدید، تیم در لیگ قهرمانان نتایج خوبی بگیرد و هدف ما رسیدن به بالاترین نقطه است. با تمام وجود تلاش می‌کنیم. اگر شرایط غیر منتظره فراهم نشود پرسپولیس در هر بازی برای موفقیت به زمین می‌رود. در مجموع به عملکرد تیم در لیگ  قهرمانان آسیا خوشبین هستیم.

در پایان اگر حرفی دارید اضافه کنید.
در آخر می‌خواهم اضافه کنم پرسپولیس شرایط دشواری را گذرانده است. چه از نظر مالی که در این شرایط سخت اقتصادی کشور توانسته ثباتی را ایجاد کند و چه توانسته در زمینه چالش‌های پرونده‌های بین‌المللی که خیلی غیر منتظره به باشگاه رسید، چه مسابقات فرسایشی که هزینه‌های مازاد زیادی را ایجاد کرد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هواپیمای چارتر، گرفتن اتاق‌های یک نفره  در هتل‌ها  همه این هزینه ها به باشگاه تحمیل شد اما پرسپولیس به خوبی راهش را طی کرد و می‌رود.

اگر همه ما دست در دست هم باشیم به خوبی مسیرمان را طی می‌کنیم. به خیلی از بحث‌ها توجه نکنید. نمی‌شود که تیم در مسیر موفقیت باشد و تیم مدیریتی آن ضعیف باشند. همه ما برای سربلندی نام پرسپولیس تمام تلاش خود را خواهیم کرد. عده ای حسادت دارند و می خواهند پرسپولیس را زمین بزنند.

در طول این مدت موفق شدیم سند ورزشگاه شهید درفشی فر را به نام پرسپولیس کنیم. اموال باشگا که شامل ۷ عدد آپارتمان بود را به سرانجام رساندیم. ورزشگاه شهدای گمنام هم به زودی سندش تحویل باشگاه می‌شود. این ها ۱۰۰۰ میلیارد و شاید هم بیشتر به سرمایه‌های باشگاهی اضافه می‌کند که همه از آن به عنوان یک باشگاه بدهکار یاد می‌کردند. الان پرسپولیس این املاک را دارد و خیلی از بدهی هایش را رفع کرده است. برخی طلبکاران صبورانه صبر کردند و از طرفی باید پاسخگوی پرونده های بین المللی باشیم تا پرسپلیس مسیرش را طی کند.

از طرفی همه این مسائل را کنار هم بگذاریم تلاش صورت گرفته پرسپولیس همچنان روی قله بماند. هواداران که عامل اصلی این موفقیت‌ها در سال‌های اخیر بودند، اجازه ندهند که افراد کمی ذهنیت آنها را خراب کنند. پرسپولیس با اقتدار روی قله قرار دارد و برنامه‌هایش را دنبال می‌کند. هم کار جاری باشگاه انجام می‌شود و هر تغییر و تحولی صورت گیرد این اموال برای پرسپولیس است.

در پایان جا دارد موفقیت اخیر پرسپولیس را به بازیکنان، کادر فنی، هواداران و پیشکسوتانی که همیشه حمایت کردند تبریک بگویم. از مجموعه فوتبال کشور هم که برای برگزاری لیگ تلاش کردند تشکر می‌کنم. این انتظار را از فدراسیون داریم که برای ریکاوری زمانی به باشگاه ها بدهد و زمانی به ما بدهد تا از حقانیت فوتبال ایران دفاع کنیم. از اصحاب رسانه هم همیشه دلسوزانه راه درست را نشانمان دادند تشکر می‌کنم. امیدوارم پرسپولیس هم در جام حذفی و هم در لیگ قهرمانان نتایج عالی بگیرد و مطمئن باشید در هر مسابقاتی به دنبال بالاترین جایگاه هستیم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب