1401/04/09-12:36

بیماری‌های همه گیر؛ نتیجه آب‌شدن یخچال‌های طبیعی

تغییر اقلیم، گرمایش جهانی ذوب یخچال های طبیعی تأثیراتی مخرب بر زندگی انسان‌ها می‌گذارد. براساس یافته‌های جدید پژوهشگران چینی یکی از این تأثیرات، احتمال شیوع بیماری‌های همه‌گیر است.

به گزارش پایگاه خبری فیز (phys.org)، گروهی از پژوهشگران آکادمی علوم چین، در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از برف و یخ یخچال‌های طبیعی تبت حدود هزار گونه باکتری یافته‌اند. آن‌ها در مقاله‌ ای که در مجله نِیچِر بیوتکنولوژی (Nature Biotechnology) چاپ شده است، از نگرانی‌هایشان درخصوص شیوع بیماری هم‌زمان با آب‌شدن یخ‌ها سخن گفته‌اند.

ورق‌های یخی و یخچال‌های طبیعی حدود ۱۰ درصد سطح زمین را می‌پوشانند و به‌عنوان بزرگ‌ترین مخزن آب شیرین به‌شمار می‌روند که اکنون در اثر  تغییر اقلیم در حال آب‌شدن هستند.

پژوهشگران آکادمی علوم چین، امکان انتقال گونه‌های باکتری‌ موجود در برف و یخ به سایر مناطق به دلیل آب‌شدن یخچال‌های طبیعی و ورق‌های یخی را بررسی کرده‌اند. برای این هدف، آن‌ها نمونه‌های یخ و برف را از ۲۱ یخچال طبیعی در تبت در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ جمع‌آوری کردند.

آن‌ها نمونه‌های ذوب‌شده یخ و برف را آزمایش کردند و ۹۶۸ گونه باکتری منحصربه‌فرد یافتند که ۹۸ درصد آن‌ها قبلاً هرگز دیده نشده بود. گروهی دیگر از پژوهشگران نیز به‌تازگی ویروس‌های مختلفی در یخ پیدا کرده‌اند که مربوط به ۱۵ هزار سال پیش هستند و بیشتر آن‌ها نیز قبلاً مشاهده نشده‌ بودند.

مشکلی که درخصوص این باکتری‌ها و ویروس‌ها وجود دارد این است که احتمال دارد آن‌ها برای حیوانات و انسان‌ها مسری باشند. هم‌زمان با آب‌شدن این یخ و برف‌ها، احتمال واردشدن به آب رودخانه‌ها و انتقال آن‌ها به مناطق پرجمعیت وجود دارد.

پژوهشگران توصیه کرده‌اند که مطالعه روی میکروب‌هایی که احتمالاً به‌زودی از سوی یخچال‌های طبیعی به همه جهان روانه می‌شوند به‌سرعت آغاز شود؛ زیرا یخ و برف‌های تبت پس از آب‌شدن به رودخانه‌های متعددی می‌ریزند که از مناطق پرجمعیت چین و هند عبور می‌کند و احتمال شیوع بیماری‌های همه‌گیر وجود دارد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب