1401/04/10-12:27

واردات سیاه‌دانه ممنوع شد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از ممنوعیت واردات گیاه سیاه‌دانه با دستیابی به خودکفایی در تولید این محصول در کشور خبر داد و گفت: با تولید ۳۰ هزار تن سیاه‌دانه، از واردات این محصول بی‌نیاز شده‌ایم.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «حسین زینلی» با بیان اینکه این گیاه مصرف زیادی در صنعت غذایی و دارویی کشور دارد و در طب سنتی نیز برای انواع داروها استفاده می‌شود، افزود: در سال ۹۷ فقط ۲۰۰ هزار تن سیاه دانه در کشور کشت می‌شد و واردکننده عمده آن بودیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تقاضای بالایی از این محصول در کشور وجود داشته است، اظهار داشت: برآوردها نشان داد که سالیانه سه‌هزار تن سیاه دانه وارد کشور می‌شده است.

به گفته وی، این گیاه در گذشته در مناطق سردسیری کشور کشت می‌شد.

زینلی خاطرنشان‌کرد: به دلیل کامل نبودن مکانیزاسیون این محصول تولید آن در کشور متوقف شده بود، همچنین به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید این محصول در کشور کشت نشده است.

وی تصریح‌کرد: در سه سال اخیر و با تلاش‌های انجام شده منبع ژنتیکی گیاه را قوی کردیم و بذر سالم دانه‌های دارای قوه نامیه و خالص را به کشاورزان دادیم.

این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر کل فرایند برداشت و پس از برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود، اضافه‌کرد: هم اکنون کل زنجیره عرضه مکانیزه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سطح زیر کشت این محصول را به ۲ هزار و ۴۰۶ هکتار رساندیم، گفت: از این میزان سطح زیر کشت ۳۰ هزار تن سیاه دانه تولید شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در سه سال اخیر طوری عمل کردیم که کیفیت و کمیت سیاه دانه به رقبای خارجی برسد؛ بر این اساس برای نخستین بار در ماه جاری واردات سیاه دانه کشور را ممنوع کردیم و تا اطلاع ثانوی ورود هرگونه سیاهدانه به کشور ممنوع است.

وی، استان‌های عمده تولید کننده این محصول را گلستان و چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: لازم است تجار توجه ویژه‌ای به تولیدات داخلی داشته باشند و از ثبت سفارش سیاهدانه خودداری کنند.

زینلی خاطرنشان کرد: در سال گذشته آمریکا ۲۵ میلیون دلار از این گیاه را از کشورهای هند و سوریه خریداری کرده است و هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد تقاضای جهانی برای این محصول افزایش می‌یابد.

به گفته وی، کشورهای هند، سوریه و مصر عمده صادرکنندگان این محصول هستند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: برنامه‌ریزی شده تا در سال آینده علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات این محصول را در رأس اقدامات قرار دهیم، زیرا سیاه دانه در کشور ما از نظر خواص دارویی روغن و غذایی نسبت به سیاه دانه‌های خارجی کیفیت بالاتری دارد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب