1401/04/11-08:00

زلزله هرمزگان/ 3 زمین‌لرزه شدید با 5 کشته و ۸۴ مصدوم

زلزله هرمزگان/ 3 زمین‌لرزه شدید با 5 کشته و ۸۴ مصدوم

وقوع 3 زمین‌لرزه با قدرت 6.3 و 6.1 در استان‌ هرمزگان، خساراتی را به بخش‌های مختلف این استان وارد کرد. تیم‌های امدادی از سپاه تا هلال‌احمر به منطقه اعزام و مسوولان استانی نیز در محل زلزله حضور دارند.

به گزارش دولت بهار، زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز شنبه ساعت ۲:۰۲ منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه لرزاند.

این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

از مناطق زلزله زده خبر می‌رسد که ریزش کوه در مناطق مختلفی از محور بندرخمیر به بندرلنگه رخ داده است.

همچنین گزارش شده که زلزله بدلیل شدت بالا باعث خساراتی به منازل مردم روستایی شده اما ارزیابی دقیق میزان خسارات نیازمند زمان بیشتری است.

شدت زلزله به حدی بود که در بندرعباس، میناب، رودان و حتی تا راس الخمیه امارات نیز احساس شده است.

در ادامه جزئیات امداد رسانی به زلزله زدگان این حادثه را می‌خوانید:

۱۶:۳۸ - ناهار گرم به مناطق زلزله زده رسید/ توزیع ۳۵۰۰ ناهار در روستاهای مهران

صالح آسودی عضو شورای ستاد اربعین شهرستان بندرلنگه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرلنگه، اظهار داشت: روزانه ۳۵۰۰ پرس غذای گرم در آشپرخانه ستاد اربعین پخت و تحویل زلزله‌زدگان روستای سایه خوش می‌شود.

وی افزود: تا اعلام نیاز ستاد بحران شهرستان جهت پخت غذا و رفع مشکلات مردم روستاهای زلزله زده بخش مهران در کنار آنها خواهیم بود.

عضو شورای ستاد اربعین شهرستان بندرلنگه یادآور شد: دو دستگاه نانوایی سیار نیز جهت پخت نان به منطقه زلزله‌زده سایه خوش اعزام شده است.

۱۵:۱۳ - «سایه‌خوش» کاملا تخریب شده اما مردم تنها نیستند

روستای «سایه خوش» از توابع بخش مهران شهرستان بندرلنگه اگر چه به طور کامل در زلزله‌های بامداد شنبه تخریب شده اما دل یک ملت با آنهاست و کارهای امدادی و خدمات اسکان اضطراری با تمام توان در جریان است.

۱۴:۴۹ - نماینده ولی فقیه در هرمزگان: همه به یاری زلزله‌زدگان بشتابند

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده ظهر امروز در پیامی آورده:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

با تأسف و اندوه فراوان خبر زمین‌لرزه در غرب استان که به جان‌باختن جمعی از هم‌ استانی های عزیز و زخمی شدن جمعی بیشتر انجامیده و خسارات بسیاری پدید آورده است  موجب تأثر و تألم خاطر همگان و اینجانب شده است.

مسئولان باید در ساعات اولیه با همه‌ی همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ی امکانات موجود، به مردم زلزله زده خدمات ارائه شود.

دستگاه‌های دولتی چه نظامی و چه غیر نظامی همه‌ی توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان وارو صحنه کنند.

اینجانب از صمیم قلب، این حادثه تلخ و مصیبت‌ بار را به تمام مردم استان هرمزگان به‌ ویژه به خانواده‌های مصیبت‌زده تسلیت عرض می‌کنم.

از همه‌ی کسانی‌ که میتوانند به هر صورتی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند درخواست می‌کنم که به یاری زلزله‌زدگان بشتابند.»

۱۴:۴۸ - دستور وزیر نیرو برای تامین نیاز آبی مناطق زلزله زده هرمزگان

عبدالحمید حمزه‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در بازدید از مناطق زلزله زده اظهار داشت: زلزله بامداد امروز باعث وارد آوردن خسارت به تاسیسات آبفا شده است.

وی افزود: وزیر نیرو از همان ابتدای حادثه موضوع آبرسانی به مناطق زلزله زده را رصد و دستور بسیج امکانات برای رفع نیاز آبی آن‌ها را صادر کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم بر روستای سایه خوش و با هدف تامین نیاز آبی مردم، آبرسانی سیار در حال انجام است.

۱۴:۱۷ - وزیر کشور: اولویت با وصل آب و برق و تأمین کولر برای چادرهای مردم است

احمد وحیدی وزیر کشور که به مناطق زلزله زده غرب هرمزگان سفر کرده است، ظهر امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان داشت: اغلب خانه‌ها در روستای سایه خوش آسیب دیده‌اند و آمار مصدومان بستری نیز ۱۱ نفر است که ۵ نفر نیز متأسفانه فوت شده‌اند.

وی افزود: مسؤولان از همان لحظات اولیه پای کار آمده اند و استاندار نیز یک ساعت بعد در منطقه زلزله بوده اند و اکنون نماینده مجلس، فرمانده سپاه، فرماندهان نیروی انتظامی و دیگر مسؤولان امدادی و هلال احمر و بهداشت و درمان در منطقه حضور دارند.

به گفته وحیدی، آوار برداری آغاز شده است و اولویت با وصل برق و آب است و نیز یکی دیگر از اولویت‌ها تأمین وسایل سرمایشی برای چادرهای مردم است.

وزیر کشور با بیان اینکه، روستاها پراکنده هستند اما خسارت اصلی به روستای سایه خوش وارد شده است، تأکید کرد: هماهنگ شده تا کانکس‌هایی برای منطقه اعزام شود تا مشکل گرما کمتر شود.

وحیدی گفت: ۲۵۰۰ دست غذای گرم نیز در سطح روستا برای ناهار در حال پخش است و به بقیه روستاها نیز سر کشی خواهد شد و در همه استان همه دستگاه‌ها آماده باش هستند تا در صورت وجود نیازی در مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم صورت گیرد.

۱۳:۵۹ - افزایش مصدومان زلزله هرمزگان به ۸۴ نفر/ ۲۹ نفر بستری شدند

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور ظهر امروز اظهار کرد: بر اثر وقوع زمین‌لرزه در منطقه سایه خوش هرمزگان ۸۴ نفر مصدوم و ۵ نفر فوت کرده‌اند؛ اکنون ۲۹ نفر نیز در بیمارستان‌های استان بستری هستند که در حال مداوا هستند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵٠ تا ۶٠ درصد از خانه‌ها دچار آسیب شده و با توجه به اسکان مصدومان و سایر افراد به نظر نمی‌رسد که تعداد مصدومان افزایش پیدا کند.

۱۳:۵۷ - تشییع و خاکسپاری پیکر ۵ جان باخته زلزله هرمزگان

زمین‌لرزه‌های بالای ۶ ریشتری بامداد امروز در غرب هرمزگان تا کنون پنج جان‌باخته و ۴۹ مصدوم به جای نهاده که تقریبا نیمی از آن‌ها به صورت سرپایی درمان شده‌اند و نیمی دیگر نیز بستری هستند.

اهالی روستای «سایه خوش» ظهر امروز پیکر پنج جان باخته این زلزله شامل سه مرد و ۲ زن را تشییع و خاکسپاری کردند.

مریم دهنوکوشکی، امیر محمدی، صابر رحیمی، عبدالله صحراگرد و آسیه بشوش جان باختگان زلزله امروز هرمزگان هستند.

۱۳:۴۳ - رئیس قوه قضاییه پیگیر وضعیت زلزله‌زدگان هرمزگان

۱۳:۴۰ - سپاه و بسیج در کنار مردم زلزله زده هستند

سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای وقوع زلزله با استفاده از ظرفیت شهرهای همجوار، نیروهای سپاه از شهرستان‌های لنگه، بندر خمیر و گروه‌های بسیجی و جهادی به منطقه اعزام شدند که امدادرسانی با اولویت نجات جان مردم از زیر آوار آغاز شد. 

وی با اشاره به حجم بسیار گسترده تخریب منازل گفت: در برخی مناطق خسارت‌ها بیشتر است که تمرکز بر امداد سریع قرار گرفت.

وی ادامه داد: سپاه با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود در گام بعدی نیز برای اسکان موقت و هم چنین زمینه‌سازی برای احداث منازل زلزله زدگان در کنار سایر مجموعه‌ها یاری‌رسان و در خدمت مردم خواهد بود. 

۱۳:۲۵ - زلزله به ۵۰ بادگیر بافت تاریخی لافت آسیب زد

 سهراب بناوند مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان از آسیب به ۵۰ بادگیر در بخش تاریخی بندر لافت بر اثر زلزله خبر داد.

وی افزود: با ارزیابی انجام شده و حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی در کانون‌های زلزله و بررسی‌های اولیه از آثار تاریخی در این مناطق مشخص شد، خساراتی در بافت تاریخی لافت شامل ریزش و ترک خوردگی ۵۰ بادگیر و ریزش گلدسته مسجد جامع اتفاق افتاده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: به دلیل شدت زلزله‌ها و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی دیگر مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۱۳:۱۹ ​- وزیر کشور برای بازدید از مناطق زلزله‌زده وارد هرمزگان شد

۱۲:۰۲ - ۱۰ تیم بنیاد مسکن بررسی خسارات را آغاز کردند/ ۴۵۰ واحد روستایی آسیب کامل دیده‌اند

شهریار نوری زاده مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی فارس به مناطق زلزله زده سایه خوش اظهار کرد: در پی این زلزله که کانون آن در سایه خوش بوده، ۴۵۰ واحد مسکونی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

وی افزود: چند روستای در اطراف نیز همچون کنخ و دژگان نیز خساراتی دیده‌اند که در حال بررسی میزان خسارات در این روستاها نیز هستیم.

نوری زاده همچنین با بیان این که ۱۰ تیم تخصصی در منطقه در حال بررسی وضعیت منازل مردم و خسارات وارد شده هستند، عنوان کرد: مصمم هستیم تا فردا کار کارشناسی و ارزیابی نهایی را به هیأت دولت ارسال کنیم.

۱۱:۴۸ - راه‌اندازی آشپزخانه ستاد اجرایی در منطقه زلزله زده هرمزگان

منوچهر دانشمند مدیرکل ستاداجرایی فرمان حضرت امام(ره) هرمزگان ظهر امروز در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: در ساعات اولیه وقوع زلزله گروه‌های جهادی همکار و معاونت اجتماعی این ستاد عازم منطقه شدند.

وی افزود: جهت ارائه خدمات رفاهی به خانوارهای آسیب دیده نسبت به راه اندازی آشپزخانه اقدام و مقرر است روزانه تعداد سه هزار و ۵۰۰ پرس غذا در مرحله اولیه پخت و توزیع شود.

مدیرکل ستاداجرایی فرمان حضرت امام(ره) هرمزگان خاطرنشان کرد: متعاقبا نسبت به ارسال موادغذایی و آب معدنی اقدام خواهد شد.

۱۰:۳۸ - کمبودی در تامین سوخت موردنیاز مناطق زلزله زده وجود ندارد

احمد سالاری‌فر صبح امروز در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: ستاد بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان از نخستین دقایق زلزله تشکیل شد و شرایط سوخت‌رسانی در این مناطق بررسی شد.

وی با اشاره به شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت در ساعات ابتدایی زلزله تصریح کرد: به‌منظور تأمین سوخت مورد نیاز مردم نسبت به ارسال سوخت جبرانی به جایگاه‌ها اقدام شد و در همه مجاری عرضه تا شعاع مناسب سوخت‌رسانی انجام شده است.

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان با بیان اینکه هیچ یک از تاسیسات این شرکت در اثر زلزله آسیب ندیده، ادامه داد: انبار نفت شهید رجایی، اسکله‌ها و تمامی جایگاه‌های منطقه زلزله‌زده پایش شدند.

سالاری‌فر اضافه کرد: هم‌اکنون مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت کمتر شده است، اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به گرمای شدید هوا و استفاده مردم از کولر خودروها، مصرف سوخت افزایش یابد که پیش‌بینی‌های لازم برای استقرار تانکرهای سوخت در نزدیکی مجاری عرضه انجام شده است.

وی ضمن ابراز اطمینان از کافی بودن ذخایر سوخت منطقه، درباره سوخت‌رسانی به ماشین‌آلات راهداری و وسایل امدادی نیز گفت: برای تامین بنزین و نفت‌گاز ماشین‌آلات امدادی تمهیدات ویژه‌ای به جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام و تا شعاع مناسب نیز موجودی سوخت جایگاه‌های عرضه تامین شد.

۱۰:۰۷ - ارسال چادر «راب‌هال» به روستای زلزله‌زده «سایه خوش» هرمزگان

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشور صبح امروز در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی منطقه، یک دستگاه چادر امدادی ویژه راب هال به منطقه زلزله‌زده هرمزگان ارسال شد.

وی افزود: این چادر به ظرفیت حداقل ۳۰۰ نفر و مجهز به سیستم تهویه و خنک کننده است.

۱۰:۰۱ - استاندار هرمزگان: چند چادر خنک برای اسکان بچه‌ها نصب شد

استاندار هرمزگان گفت: برق آب‌شیرین‌کن‌ها وصل شدند و‌ نگرانی برای تامین آب رفع شد. تنها برق ۱۷ روستا مانده تا وصل شود؛ پخت غذای گرم از ساعت ۸ صبح آغاز شده و نان و یخ مورد نیاز تهیه شده است؛ تعدادی چادر سالنی با خنک‌کننده ایستاده تهیه شده که بچه‌ها را در آن‌جا مستقر کنیم تا زمانی که برق وصل بشود.

۰۹:۴۴ - تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر امدادرسانی فوری به زلزله‌زدگان هرمزگان

محمد مخبر بر آماده باش کامل نیروهای امدادی استان هرمزگان تاکید کرد و به استاندار دستور داد تمام امکانات و ظرفیت‌های استان را برای کمک به زلزله زدگان به‌کار‌ گیرد.

​۰۹-۲۰ - تعداد مصدومان ۴۹ نفر است

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مصدومان ۴۹ نفر است که نیمی از آن‌ها مرخص شده اند، گفت: ۷ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، دو بالگرد در منطقه حضور دارد همچنین طی هماهنگی های انجام شده دانشگاه شیراز تجهیزات لازم را ارسال کرده است؛ تیم های تخصصی استان های معین هم اعلام آمادگی کردند که فعلا متخصصین استان کفایت می‌کند.

۰۹:۱۸ - چادر ۷۰ درصد خانواده‌های زلزله‌زده نصب شده است

یعقوب سلیمانی دبیرکل هلال احمر گفت: دو بالگرد برای انتقال مصدومان در مناطق زلزله‌زده مستقر است؛ ۶۰۰ چادرِ گروهی در منطقه هست و چادر ۷۰ درصد مردم نصب شده است. هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته هم تدارک دیده شده است؛ پیگیر تهیه کولر هستیم تا در چادرها نصب شود که دمای ۴۴ درجه‌ای هوا قابل تحمل شود.

۰۹:۱۳ - عملیات جستجو و نجات تمام شده و اسکان اضطراری آغاز شده

مختار سلحشور، مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان گفت: عملیات جستجو و نجات تمام شده است و اسکان اضطراری مردم آغاز شده است؛ در حال توزیع چادر و اقلام امدادی هستیم.

 ۰۹:۰۳ - نیروهای امدادی در مناطق زلزله‌زده حاضر هستند

فرماندار بندر لنگه گفت: همه نیروهای امدادی هلال احمر، اورژانس، بسیج، سپاه و پلیس در مناطق زلزله‌زده حاضر هستند.

۰۸:۵۲ - دستور ارسال سریع امکانات برای حادثه‌دیدگان زلزله 

وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، دستور داد امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به سرعت ارسال شود.

وزیر بهداشت با صدور دستور رسیدگی فوری از رئیس سازمان اورژانس کشور خواست جهت پیگیری وضعیت مصدومین زلزله به این استان سفر کند.

معاون اجرایی و رئیس ستاد بحران ارتش هم از آمادگی ارتش برای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان خبر داد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز دستورات لازم را به قرارگاه منطقه‌ای مدینه منوره این نیرو برای ارسال خدمات همه جانبه از جمله امداد رسانی، تامین آب، جیره غذایی و آواربرداری مناطق زلزله زده غرب استان هرمزگان صادر کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه هم واحدهای مهندسی منطقه پنجم را مامور به امدادرسانی همه‌جانبه به زلزله‌زدگان کرد.

۰۸:۵۰ - مشکلی در تامین آب نداریم

مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: مردم در این مناطق همیشه آب ذخیره می‌کنند و در حال حاضر هم به‌خاطر ذخیره آب، مشکلی از این بابت ندارند. درصورت نیاز هم به‌طور مداوم آب‌رسانی خواهیم کرد. به‌محض وصل‌شدن برق نیز آب مناطق متصل می‌شود.

۰۸:۴۹ - محور مواصلاتی خمیر-بندرلنگه بازگشایی شد

مهرداد حسن‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار کرد: در پی وقوع زمین لرزه شدید بامداد امروز محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه دچار مشکل شده بود که بازگشایی این مسیر مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این مسیر هم اکنون بازگشایی شده و مشکلی برای تردد هم‌وطنان وجود ندارد؛ پل غار نیز ترمیم شده و در این زمینه هم رفع مشکل صورت پذیرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از تلاش برای ترمیم چند پل در مناطق زلزله‌زده خبرداد و گفت: تا زمان ترمیم این پل‌ها هموطنان می‌توانند از مسیر جایگزین استفاده کنند.

حسن‌زاده از مردم خواست از هرگونه تردد غیرضروری در این مسیرها برای تسریع عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده خودداری کنند.

۰۸:۲۲ - بادگیرهای تاریخی منطقه لافت جزیره قشم هم بر اثر زمین‌لرزه دیشب آسیب دیدند

۰۸:۱۳ - آخرین پس لرزه‌های زلزله هرمزگان در بندرخمیر و کنگ

برق ۳۰ روستا وصل شد

مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: از ۵۵ روستایی که برق‌شان قطع شده بود، تنها ۲۵ روستا باقی‌مانده و برق ۳۰ روستا وصل شده است.

شمار مصدومان زلزله به ۴۴ نفر رسید

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت: ۴۴ مصدوم و ۵ فوتی در اثر زلزله در غرب هرمزگان داشته‌ایم که ۲۲ نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند و ۲۲ نفر نیز بستری هستند.

وی با بیان این که وضعیت بیمارستان بندرلنگه و بیمارستان بندرخمیر مطلوب است، عنوان کرد: قطعی برق را داشتیم که در حال رفع شدن است.

خالدی تأکید کرد: متخصص ارتوپد نیز به منطقه اعزام شده تا در صورت وجود نیاز، اقدامات لازم صورت گیرد.

استاندار هرمزگان: دیگر کسی زیر آوار نیست

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان که در مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان حضور دارد، گفت: وقوع ۳ زلزله بالای ۶ ریشتر خسارات زیادی به روستای سایه خوش که کانون این زلزله بوده، وارد کرده است.

وی افزود: بحمدالله با تلاش عموم مردم و امدادگران، کسی دیگر زیر آوار نیست و اکنون کار توزیع اقلام امدادی در منطقه آغاز شده است.

دوستی همچنین بیان کرد: برای اسکان اضطراری نیز چادر به منطقه رسیده و کولرهای مدارس و ادارات دولتی را آزاد می‌کنیم تا بتوانیم کولر در چادرها وصل کنیم و مردم شرایط اسکان مناسب را داشته باشند.

شمار مصدومان زمین‌لرزه به ۳۹ نفر رسید/ اعزام بالگرد به کانون زلزله

دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: زلزله سایه خوش متأسفانه با عث فوت ۵ نفر شده است. تاکنون ۳۹ نفر نیز مصدوم داشته‌ایم که ۱۷ نفر از آنان پس از دریافت خدمات ترخیص و ۲۲ نفر هنوز بستری هستند.

وی افزود: بالگرد امدادی از بندرعباس به پرواز درآمده و سعی می‌کنیم تا مصدومان منطقه را از طریق بالگرد به مرکز استان منتقل کنیم تا بتوانیم خدمات هرچه بهتری به آنان ارائه کنیم.

اولین محموله تجهیزات پزشکی عازم منطقه زلزله زده شد

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان داشت: اولین محموله تجهیزات پزشکی عازم منطقه زلزله زده شد.

وی عنوان کرد: ۱۰۱ کارتن انواع سرم و ست سرم به همراه ۸۰۰ بسته ماسک از طریق معاونت غذا و دارو به منطقه زلزله زده فرستاده شده است.

نوروزیان تأکید کرد: به محض مشخص شدن سایر نیازهای پزشکی، اقلام مورد نظر به منطقه ارسال خواهد شد.

افزایش شمار جانباختگان به ۵ نفر/ ۱۲ تن در بیمارستان بستری شدند

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بامداد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: شمار فوتی‌های زلزله در بخش مهران استان هرمزگان به ۵ نفر رسیده که شامل ۳ آقا و دو خانم هستند. اکنون ۱۲ بیمار نیز بستری هستند و مابقی مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی با اشاره به ارسال شمار بیشتری از آمبولانس از بندرعباس به کانون زلزله، از مردم خواست تا از تردد بین شهری در محورهای غربی هرمزگان خودداری کنند تا نیروهای امدادی بتوانند امکانات و تجهیزات لازم را به منطقه منتقل کنند.

حسن‌زاده تأکید کرد: بالگرد امداد هوایی نیز به محض روشن شدن هوا به سمت مناطق زلزله زده به پرواز درخواهد آمد تا هم در انتقال بیماران و هم در انتقال تجهیزات و امکانات لازم به کمک یگان‌های امدادی بیاید.
 


افزایش شمار جانباختگان به ۴ نفر

فرماندار بندرلنگه گفت: شمار فوتی‌های زلزله در بخش مهران بندرلنگه ۴ نفر است.

وی شمار مصدومان را نیز ۲۰ نفر عنوان کرد و گفت: انتقال مصدومان به بیمارستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه در حال انجام است.

فواد مراد زاده معتقد است که زلزله اول باعث خروج مردم از خانه‌هایشان شده است و زمین‌لرزه‌های بعدی باعث تخریب خانه‌ها شده است.

مدارس استان در اختیار مردم قرار گرفت

آموزش و پرورش استان هرمزگان اعلام کرد: باتوجه به زلزله امشب و پس لرزه‌های آن، شهروندان عزیز هرمزگانی می‌توانند از محوطه‌های مدارس و سالن‌های ورزشی مربوط آموزش و پرورش در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها و مناطقی که پس لرزه های زلزله احساس می‌شود به عنوان محل اسکان موقت استفاده نموده و درب این اماکن آموزشی به روی هم استانی‌های عزیز باز است.

در شهرهای بزرگ خسارتی نداشتیم/ نگران افراد زیرآوار مانده در روستاها هستیم

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ خسارتی نداشتیم، گفت: راههای در طول مسیر از بندرعباس تا بندرلنگه آسیب دیده‌اند و نشست‌ها و ترک‌های پل‌ها را نیز شاهدیم، از مردم می‌خواهیم از تردد در مسیرهای بین شهری خودداری کنند.

دوستی با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی ما افراد زیر آوار مانده در روستاها هستند، ادامه داد: تیم‌های مربوطه در حال وصل‌کردن برق‌ ۵۳ روستایی هستند که در این مناطق کانونی زلزله قرار داشته‌اند. برق ۲۷ روستا وصل شده و برق دیگر روستاها نیز به تدریج وصل خواهد شد.

دستور ویژه وزیر بهداشت برای بسیج همه امکانات

بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد.

وزیر بهداشت در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین به جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.

هرمزگان تعطیل شد

ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان اعلام کرد: تمامی ادارات و دستگاه‌ها بجز دستگاه‌های امدادرسان و خدمت رسان روز شنبه ۱۱ تیرماه تعطیل است. کنکور امروز شنبه اما در زمان مقرر برگزار می‌شود.

تخریب ۱۰۰ درصدی برخی از منازل مسکونی

فواد مرادزاده فرماندار بندرلنگه بامداد امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد: عمده خسارات زلزله مربوط به منطقه سایه خوش بود اما زلزله‌های دوم و سوم ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری سبب گسترده شدن دامنه خسارات در منطقه شده است.

وی افزود: تخریب ۱۰۰ درصدی بسیاری از منازل مسکونی مردم را شاهد هستیم. شمار زخمی‌ها رو به افزایش است.

وقوع زلزله ۶.۳ و دومین زلزله ۶.۱ ریشتری

آخرین زمین‌لرزه‌های ثبت شده در استان در ساعت ۳:۵۴ و ۳:۵۵ بامداد به ترتیب با شدت‌های ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر به وقوع پیوسته است.

این زمین لرزه تا ساعت ۴ بامداد بیش از ۱۰ پس لرزه هم به همراه داشته که شدن بیشتر آنها بالای ۴ ریشتر ثبت شده است.


ورود نیروهای امدادی به سایه‌خوش

نیروهای امدادی خود را به سایه خوش رسانده‌اند و شماری خودروی امدادی دیگر نیز از جمله چندین آمبولانس از ساعت ۳:۳۰ وارد منطقه بخش مهران شده‌اند.

جست‌وجوی خانه به خانه نیز برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان جریان دارد.

بیش از ۲۰ زخمی نیز تاکنون به منطقه امن منتقل شده‌اند و سه دستگاه آمبولانس نیز در ورودی سایه خوش مستقر شده‌اند.

شدت زلزله سبب تخریب شدید منازل مردم شده است.

روستاهای چاه احمد، دژگان، سایه خوش، کنخ و چاه دراز نیز از این زلزله بشدت آسیب دیده‌اند و خانواده در جست‌وجوی اقوام و آشنایان خویش هستند.

استاندار هرمزگان راهی مناطق زلزله زده شد

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان به منظور ارزیابی دقیق از میزان خسارات و بررسی میدانی نحوه عملیات امداد و نجات راهی مناطق زلزله‌زده شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به تعداد زلزله‌ها امشب با کمک هلال احمر کمپ‌های اضطراری در بندرعباس و سایر مناطق زلزله‌زده دایر خواهد شد؛ مکان آنها به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

دوستی از مردم درخواست کرد ضمن حفظ آرامش خود، از تردد در مسیر مناطق زلزله زده پرهیز کنند و فعلا به این مناطق سفر نکنند.

۳ نفر کشته و ۱۹ تن زخمی شدند​

فواد مراد زاده فرماندار بندرلنگه بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای از زخمی شدن چندین نفر در اثر زلزله در روستای سایه خوش خبر داد.

همچنین محمد بیانبانرو، عضو شورای اسلامی روستای سایه خوش نیز تأیید کرد که ۳ نفر جانباخته از زیر آوار در این روستا خارج شده است.

خبرنگار فارس در بندرلنگه نیز تأیید کرد که در روستای سایه خوش ۱۹ نفر اکنون زخمی منتظر انتقال توسط تیم‌های امدادی هستند.

برق در چندین روستای کانونی زلزله هنوز قطع است و اولین گروه‌های امدادی به منطقه رسیده‌اند.

اعزام نیروهای سپاه برای امدادرسانی

سردار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه گفت: امکانات و تجهیزات منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در بندرلنگه آماده خدمات رسانی به مردم مناطق زلزله زده بخش مهران این شهرستان است.

وی گفت: واحدهای مهندسی این نیرو نیز در آماده باش هستند تا در صورت نیاز دستگاه‌های مرتبط پای کار امدادرسانی بیایند.

همچنین سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان نیز از اعزام نیروهای امدادی بسیج و سپاه به مناطق خسارت دیده زلزله هرمزگان خبر داد.

آماده باش کامل بیمارستان‌ها و هلال احمر هرمزگان

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند.

وی افزود: تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان در حالت آماده‌باش بوده و جلسه اضطراری مدیریت درمان تشکیل شده است. تمام بیمارستان‌های استان هم در آماده‌باش کامل هستند.

بنابر اعلام شبکه بهداشت و درمان بندرعباس، ۶ آمبولانس نیز به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است.

همچنین مجید سلحشور مدیرکل هلال احمر هرمزگان بامداد امروز اظهار کرد: ۴ تیم ارزیاب در منطقه حضور دارند و شدت زلزله بیشتر در منطقه سایه خوش، کنخ، دژگان، چاه احمد و ... بوده است.

وی افزود: تمام نیروهای جمعیت هلال احمر به حالت آماده باش درآمده‌اند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب