1399/06/19-19:56

ترامپ: بعد از انتخابات توافق منصفانه‌ای با ایران می‌کنیم

ترامپ: بعد از انتخابات توافق منصفانه‌ای با ایران می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هوادارانش در شهر «وینستون سیلم» بار دیگر مدعی شد چنانچه در انتخابات به پیروزی برسد ایران با او به توافق خواهد رسید.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه در جمع هوادارانش بار دیگر به تکرار ادعاهای خود علیه ایران پرداخت.

ادعاهای ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی که در ایالت کارولینای شمالی برگزار شد بار دیگر مدعی شد که چین و ایران پیروزی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ترجیح می‌دهند.

ترامپ گفت: «چین شدیداً خواهان پیروزی جو بایدن است. می‌دانید چه کشور دیگری شدیداً آنها را می‌خواهد؟ ایران خیلی دوستشان دارد. چون من به آن فاجعه [توافق هسته‌ای] ایران خاتمه دادم که به موجب آن ۱۵۰ میلیارد دلار و ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد پرداخت کردیم.»

وی در ادامه گفت: «می‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آنها فقط منتظر انتخاباتند چون کشورشان دارد فرومی‌پاشد. تولید ناخالص داخلی‌شان ۲۴ درصد کاهش داشته؛ کسی تا به حال چنین چیزی نشنیده. کشورشان دچار مشکل شده. من نمی‌خواهم دچار مشکلات باشند، ولی آنها تا بعد از انتخابات صبر خواهند کرد.»

وی اضافه کرد: «وقتی من در انتخابات پیروز شوم نزد ما می‌آیند و خیلی سریع با ما توافق می‌کنند. نگاه کنید ببینید این اتفاق با چه سرعتی رخ خواهد داد. تشنه توافق هستند ولی می‌خواهند صبر کنند. [می‌گویند] بگذارید دو ماه صبر کنیم شاید شانسمان زد و جو تنبل رأی آورد تا بتوانیم به یک توافق عالی برسیم.»

ترامپ اضافه کرد: «اما آنها فوراً بعد از انتخابات نزدمان می‌آیند و با ما توافق می‌کنند و ما با آنها به توافق منصفانه‌ای می‌رسیم. اما اوباما و بایدن با آن توافق وحشتناک چه کار کردند؟»

شکست رویکرد ترامپ

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

ترامپ: نیازی به ماندن در خاورمیانه نداریم

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که آمریکا نیازی به ماندن در خاورمیانه ندارد.

او گفت: «وقتی من رئیس‌جمهور باشم، آمریکا اصلی‌ترین تولیدکننده نفت و گاز طبیعی در روی کره زمین خواهد بود. ما از لحاظ انرژی خودکفا خواهیم بود و باید تا سال‌های سال چنین باشد، چون واقعیت این است که ما جز برای محافظت از اسرائیل مجبور به حضور در خاورمیانه نیستیم. با اسرائیل خیلی خوب رفتار کرده‌ایم.»

وی اضافه کرد: «غیر از این مسئله، مجبور نیستیم در خاورمیانه باشیم. همان‌طور که می‌دانید زمانی به شدت نیاز داشتیم [در خاورمیانه باشیم] ولی دیگر به این مسئله نیاز نداریم.»

ترامپ تصریح کرد: «بعد از سال‌ها ساختن کشورهای دیگر، سرانجام داریم کشور خودمان را می‌سازیم.»

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا در هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد که دونالد ترامپ امروز (چهارشنبه) قصد دارد خروج تعداد بیشتری از نظامیان آمریکایی از عراق را اعلام کند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، این مقام  آمریکایی همچنین اعلام کرد که ترامپ طی روزهای آتی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را نیز اعلام می‌کند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب