1401/11/05-00:03

مذاکرات پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به تعویق افتاد

به درخواست آنکارا مذاکرات ترکیه با سوئد و فنلاند برای پیوستن این دو کشور حوزه اسکاندیناوی به ناتو برای مدت زمان نامعلومی به تعویق افتاد.

به گزارش دولت بهار، روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو با چالش جدیدی مواجه شده است.

یک منبع مطلع به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که مذاکرات میان ترکیه، سوئد و فنلاند در خصوص پیوستن این دو کشور حوزه اسکاندیناوری به ناتو به درخواست آنکارا برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد.

با تشدید تنش‌ها میان سوئد و ترکیه، نگرانی‌های فنلاند نیز افزایش یافته است به طوریکه روز گذشته (دوشنبه) نیز، وزیر امور خارجه فنلاند  به لغو دیداربرنامه ریزی شده میان نمایندگان ترکیه با سوئد و فنلاند واکنش نشان داد.

وی در سخنانی گفت: «لغو دیدار نمایندگان فنلاند، سوئد و ترکیه تاثیر بدی بر روند تایید درخواست عضویت در ناتو خواهد گذاشت».

دو کشور اسکاندیناوی فنلاند و سوئد طبق تفاهم سه‌جانبه با ترکیه متعهد شدند که به آنکارا در زمینه تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم کمک و محدودیت‌های بخش دفاعی ترکیه را حذف کنند.

پیشتر، هواداران گروه تروریستی پ ک ک با برگزاری تجمع در استکهلم، بیانیه های اهانت‌آمیزی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صادر کردند و پس از این تحولات، «مصطفی سنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده همتای سوئدی خود به آنکارا را لغو کرد و در همین راستا وکیل اردوغان شکایتی را در این رابطه در دفتر دادستانی ارشد آنکارا مطرح کرد و یک پرونده جنایی در این رابطه تشکیل شد.

«توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد نیز پس از آن تصریح کرد که اقدامات پ ک ک، فرایند موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو را دشوارتر می‌کند.

پیش از این،«بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه در تازه‌ترین اظهارنظر خود تصریح کرده است که سوئد تا زمانیکه تحرکات گروههای تروریستی کرد را نادیده بگیرد،‌نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ترکیه از عضویت این کشور در ناتو حمایت کند.

* فارس

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب