1399/07/04-09:45

تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا روز سلمان فارسی

امروز جمعه چهارم مهر سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، برابر با هفتم صفر سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با بیست وپنجم سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی است.

به گزارش دولت بهار به نقل از صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (چهارم مهر ) به شرح زیر است:

شهادت امام حسن مجتبی (ع) به روایتی
۱۳۹۲ سال پیش در چنین روزی، هفتم صفر سال ۵۰ هجری قمری و به روایتی ضعیف‌تر در ۲۸ صفر امام حسن مجتبی (ع)، نوه پاک رسول گرامی اسلام (ص)، به شهادت رسید.
امام حسن (ع) فرزند حضرت فاطمه (س)، دختر گرامی حضرت محمد (ص)، در سومین سال هجرت پیامبر اسلام به مدینه، در این شهر متولد شد. امام حسن (ع) این افتخار را داشت که هفت سال اول عمر خود را در پرتو تربیت الهی جدش پیامبر اسلام (ص) با تعالیم و معارف اسلامی آشنا شود. ۳۷ سال از عمر مبارک امام حسن (ع) گذشته بود که پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) به شهادت رسید و وظیفه خطیر هدایت جامعه اسلامی و نشر و گسترش قوانین قرآن و سنت پیامبر (ص) بر عهده امام حسن (ع) قرار گرفت. مسلمانان پس از شهادت حضرت علی (ع) با امام حسن (ع) بیعت کردند. امام حسن (ع) پس از رسیدن به خلافت، با کارشکنی معاویه بن ابوسفیان مواجه شد و در نتیجه، سپاهی را که پدرش برای جنگ با معاویه تدارک دیده بود، آماده کرد اما امویان با حیله و نیرنگ، یاران امام حسن (ع) را از اطرافش پراکنده کردند. به تدریج آن بزرگوار متوجه شکاف عمیق بین سپاهیان خود شد که احتمال پیروزی در جنگ را بشدت کاهش می‌داد. در این زمان امام حسن (ع) که اساس دین اسلام را در خطر می‌دید، به خاطر حفظ مصالح مسلمانان، صلح با معاویه حاکم اموی را پذیرفت. اما نفوذ معنوی و محبوبیت امام حسن (ع) در بین مردم چنان بود که حاکم اموی از آن حضرت سخت در هراس بود. وی می‌دانست که روشنگری‌های امام حسن (ع) در مورد ماهیت امویان، پایه‌های حکومت آنان را تهدید می‌کند. به همین دلیل معاویه در توطئه ای، امام حسن (ع) را مسموم کرد و به شهادت رساند.
تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا روز سلمان فارسی
 
روز بزرگداشت سلمان فارسی
در تقویم ایرانیان هفتم ماه صفر که همزمان با سالروز حفر خندق در اطراف مدینه برای حفاظت شهر در برابر حملات کفار قریش، به نام روز بزرگداشت سلمان فارسی نامگذاری شده است.
سلمان فارسی، صحابی مشهور پیامبر (ص) و از یاران امام علی (ع) بود. بنابر برخی از روایات، او دهقان‌زاده‌ای ایرانی بود که روزبه نام داشت و در کودکی بر آیین زرتشت بود. سلمان در دوران نوجوانی به دین مسیحیت درآمد و به شام سفر کرد و به شاگردی روحانیون مسیحی درآمد. در شام و موصل و نصیبین اقامت کرد و چون پیشگویی مسیحیان را درباره ظهور پیامبری در سرزمین عرب‌ها شنید، به حجاز آمد اما به بردگی گرفته به مدینه آورده شد. در مدینه پیامبر اکرم (ص) را دید و به او ایمان آورد. پیامبر (ص) او را از خواجه‌اش خرید، آزاد کرد و سلمان نام نهاد. سلمان در دوران حیات پیامبر (ص) از یاران بزرگ و مورد علاقه ایشان بود تا جایی که پیامبر (ص) درباره‌اش فرمود: سلمان از ما اهل‌بیت است. او در غزوه‌های پیامبر حضور داشت و ماجرای پیشنهاد وی برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است. او پس از رحلت پیامبر (ص)، در شمار یاران علی بن ابی‌طالب (ع) قرار گرفت. با جریان سقیفه مخالف بود، ولی پس از انتخاب ابوبکر و پس از آن عمر به خلافت، با آن‌ها همکاری کرد. در زمان حکومت خلیفه دوم، حاکم مدائن شد. با این حال زنبیل می‌بافت و از دسترنج خودش روزی می‌خورد. سلمان فارسی، پس از عمری طولانی در سال ۳۴ هجری رحلت کرد. وفات او در شهر مدائن رخ داد. مدفن وی در مدائن به بقعه سلمان پاک مشهور است.
تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا روز سلمان فارسی
 
تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی
۵۱ سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و پنجم سپتامبر ۱۹۶۹ میلادی سازمان کنفرانس اسلامی تأسیس شد.
سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که ۵۷ عضو از چهار قاره دارد. این سازمان، صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. این سازمان بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ برگزار شد و در پی آتش‌سوزی عمدی مسجد الاقصی اشغالی  تأسیس شد.
تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا روز سلمان فارسی
 
درگذشت ادوارد سعید، متفکر فلسطینی
۱۷ سال پیش، در روز بیست و پنجم سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی «ادوارد سعید» نویسنده و متفکر فلسطینی، بر اثر بیماری سرطان درگذشت.
وی در سال ۱۹۳۵ در خانواده‌ای مسیحی در شهر بیت المقدس متولد شد. ادوارد سعید در ۱۷ سالگی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و موفق به گرفتن دکترا از دانشگاه هاروارد در رشته ادبیات تطبیقی شد. آنچه پروفسور سعید را در سطح جهان مشهور کرده است، دفاع بی وقفه و شجاعانه وی ازمردم و آرمان فلسطین بود. وی با کتاب‌ها و مقالات متعدد خود صدای مظلومیت مردم خود را به گوش جهان می‌رساند. این شخصیت برجسته فلسطینی در سال ۱۹۷۷ به عضویت مجلس ملی فلسطین درآمد، اما در سال ۱۹۹۱ در اعتراض به عملکرد رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین در مذاکره و سازش با رژیم صهیونیستی، از عضویت در مجلس ملی فلسطین خارج شد. ازجمله کتاب‌های ادوارد سعید می‌توان به «فرهنگ و امپریالیسم»، «سیاست‌های سلب مالکیت» و «پوشش خبری اسلام» اشاره کرد اما بدون شک کتاب «شرق شناسی» ادوارد سعید که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد، مهمترین اثر وی است. وی در این کتاب، توضیح می‌دهد که چگونه شرق شناسان به ابزاری در دست استعمارگران غربی برای توجیه غارت ثروت‌های ملت‌های مشرق زمین، تبدیل شده اند.
تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا روز سلمان فارسی
 
تولد ویلیام فالکنر، داستان نویس آمریکایی
۱۲۳ سال پیش در چنین روز‌ی برابر با بیست و پنجم سپتامبر ۱۸۹۷ میلادی "ویلیام فالکنر" (William Faulkner) ادیب و نویسنده برجسته امریکایی متولد شد.
ویلیام فالْکنرْ، رمان ‏نویس امریکایی در ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۷ م در ایالت می‏ سی‏ سی ‏پی امریکا به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در سطوح بالا ادامه نداد و برای امرار معاش به شغل‌های گوناگون پرداخت. با این وجود، در حالی که به کار‌های معمولی اشتغال داشت چندین رمان منتشر کرد که موفقیتی نصیبش نگردید. فاکنر در سال‏های بعد رمان متعددی را انتشار داد تا اینکه به شهرت و ثروت دست یافت. وی پیوسته تحت تأثیر مسائل نژادی بود و بردگی را گناهی بزرگ می‏ دانست. فاکنر به سبب ژرف‏ بینی در مسائل عاطفی و محرومیت ‏های افراد انسان در درجه ‏های گوناگون فکری، و به سبب تجزیه و تحلیل دقیق گمراهی‏‌ها و انحراف‏‌ها در جامعه پوسیده و منحط، با شیوه نگارش خاص، مشهورترین رمان‏ نویس در ادبیات معاصر امریکا شناخته شده است. برخی از مهم‌ترین آثار فاکنر عبارتند از: تسخیرناپذیر، دهکده، آمرزش برای یک راهبه، تمثیل و محراب. فاکنر در سال ۱۹۵۰ م به دریافت جایزه ادبی نوبل و در سال ۱۹۵۴ م به دریافت جایزه پولیتزِر نایل آمد. ویلیام فاکنر سرانجام در ششم ژوئیه ۱۹۶۳ م بر اثر حمله قلبی در ۶۷ سالگی درگذشت.
تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا روز سلمان فارسی
 
درگذشت مرعشی نجفی، فقیه مسلمان
۳۱ سال پیش در چنین روزی هفتم صفر سال ۱۴۱۱ هجری قمری فقیه بزرگوار «سیدشهاب الدین مرعشی نجفی» درگذشت. «سیدشهاب الدین مرعشی نجفی» در نجف اشرف به دنیا آمد. این عالم بزرگوار دروس عالی فقه اسلامی را در نزد اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف گذارندند. ایشان در سال ۱۳۴۲ ق از نجف قصد زیارت مرقد امام هشتم امام رضا علیه السلام در ایران می‌کنند و از آن پس در ایران و در شهر قم ماندگار مى شود. این عالم بزرگ علاقه ى وافرى به جمع آورى کتب قدیمى و نگهدارى و حراست از آن‌ها داشت و در این راه، سختى هاى فراوانى تحمل کرد. ّ آیت الله مرعشى بیش از دویست اجازه ى روایتى از علماى بزرگ شیعه و اهل سنت و زیدیه دریافت کرده است. این روحانى مجاهد، همچنین از آغاز نهضت انقلابى مردم ایران، همواره حمایت خود را از حضرت امام خمینى (ره) عنوان داشته و پشتیبان این حرکت اسلامى بوده است. سرانجام این عالم ربانى در ۷ صفر ۱۴۱۱ ق برابر با ۷ شهریور ۱۳۶۹ ش در سن ۹۶ سالگى جان به جان آفرین تسلیم کرد. بنا به وصیت این عالم بزرگوار پیکر مطهرش در ورودی کتابخانه بزرگ ایشان در قم به خاک سپرده می‌شود.
تقویم تاریخ؛ از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا روز سلمان فارسی
 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب