1399/07/25-08:15

ترامپ: قدرت را منتقل نخواهم کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ بار دیگر بطور ضمنی تهدید به کنار نرفتن از قدرت در صورت شکست در انتخابات کرد و گفت: انتقال مسالمت‌آمیز (قدرت) را به طور کامل می‌خواهم اما این کار را نخواهم کرد چون پیروز می‌شوم.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ با نپذیرفتن مناظره مجازی، همزمان با رقیب دموکراتش جو بایدن، بامداد جمعه به وقت تهران در یک برنامه تلویزیونی از شبکه ان بی سی حضور یافت و به سوالات رای‌دهندگان پاسخ داد. همزمان با او، جو بایدن در شبکه خبری ای بی سی ظاهر شد و به سوالات رای دهندگان پاسخ داد.

قرار بود به جای این برنامه ترامپ و جو بایدن رقیب دموکرات وی مناظره داشته باشند که به دلیل ابتلای ترامپ به کرونا، از طرف کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی لغو شد. طرف دموکرات پیشنهاد مناظره مجازی را هم داده بود که از سوی تیم ترامپ رد بود.

همزمان جو بایدن هم در فیلادلفیا با شکبه ای بی سی نیوز مشابه همین برنامه را اجرا کرد و به طور مستقیم با رای‌دهندگان به گفت‌وگو نشست.

مناظره نهایی بین این ۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در پنج‌شنبه ۲۲ اکتبر برگزار شود.

رئیس جمهوری آمریکا درباره وضعیت کرونای خود اظهار کرد:من هیچ احساس بدی نداشتم و قوی به نظر می رسیدم اما کمی درجه حرارتم بالا بود که پزشکان فوق العاده کاخ سفید گفتند باید به بیممارستان برویم و من هم به نظر آنان احترام گذاشتم.

ترامپ افزود: در بیمارستان والتر رید آنها رمدیسیور را به من تزریق کردند و پس از آن رو به بهبودی رفتم. آنها نگفتند که پنومونیا دارم تنها گفتند که کمی عفونت در ریه‌ها دیده می‌شود.

اما در پاسخ به این سوال که عفونت با چه بوده است، اظهار بی اطلاعی کرد و مدعی شد: من زیاد سوال نمی‌کنم. من مشکلی زیادی در ریه نداشتم و تنها کمی حرارت بدنم بالا بود.

نامزد حزب جمهوریخواهان در پاسخ به این سوال که نخستین آزمایش مثبت کرونای شما در یکم اکتبر بوده است، آخرین آزمایش منفی‌تان چه زمانی بوده است، گفت: من در مناظره هیچ مشکلی نداشتم و خیلی خوب ظاهر شدم.

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا روز قبل از مناظره آزمایش داده است، افزود: من نمی‎‌توانم آن را به یاد بیاورم اما زیاد آزمایش داده‌ام. اما آخر روز پنج‌شنبه یک روز پس از مناظره، آزمایش من مثبت شد.

وی در پاسخ به این سوال که طبق قانون کمیسیون مناظره باید پیش از حضور آزمایش منفی می‌داشتید،آیا می‌گویید که پیش از مناظره آزمایش منفی نداشتید، اظهار کرد: من نمی‌دانم. اما پزشکان انجام می‌دهند و من از آنها نمی‌پرسم. شاید یک روز قبل از آن انجام داده باشم و من در بهترین حالت بودم.

ترامپ به هیچ وجه حاضر نشد روشن کند که آخرین آزمایش کرونا و نتیجه منفی آن چه زمانی بوده است و گفت در اطراف رئیس جمهوری تنها یک پزشک حضور ندارد و پزشکان زیادی در اطراف شما هستند.

مجری برنامه اظهار امیدواری کرد این اظهارات برای مردم روشنگری کرده باشد.

وی سپس سوال خود را درباره برنامه شنبه پیش از مثبت شدن آزمایش ترامپ مطرح کرد که قاضی امی برت را برای دیوان عالی آمریکا معرفی کرد در حالیکه ۱۳ نفر از حاضران آن مراسم که بدون ماسک بودند، به کرونا گرفتار شدند.

رئیس جمهوری آمریکا که از آخرین آزمایش منفی خود بی اطلاع بود، مدعی شد هر کسی به کاخ سفید بیاید مورد آزمایش قرار می‌گیرد که شامل او هم می‌شود.

ترامپ که همچنان از زدن ماسک ابا دارد، اظهار کرد: من هیچ مشکلی با ماسک ندارم، اما من رئیس جمهوری هستم و باید مردم را ببینم. من نمی‌توانم در داخل ساختمان و اتاق باشم، من باید بیرون بروم.

مجری پرسید نمی‌توانید با ماسک دیده شوید، درست است؟

نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد: من می‌توانم.

رئیس جمهوری آمریکا برای فرار از مخمصه ماسک، به رفتار کامالا هریس همتای انتخاباتی جو بایدن اشاره کرد وگفت: نمی‌خواهم او را سرزنش کنم، نمی‌خواهم بگویم او یک کار وحشتناک انجام داد. با این حال من نمی‌توانم فقط در اتاق زیبای کاخ سفید بنشینم، باید بیرون بروم.

ترامپ با این سوال مواجه شد که به عنوان یک لیدر وقتی ماسک نمی‌زنید اما مقامات می‌گویند که بهترین اقدام، استفاده از ماسک است، اظهار کرد: بسیاری از مردم این بیماری را از چین فرستاده شده بود گفتند و آنها نباید اجازه این کار را می‌دادند. 

وی افزود: کسی نباید سرزنش شود و خیلی‌ها در حال تلاشند تا این بیماری را از کشور ما و جهان خارج سازند،  ببینید در جاهای دیگر چه می‌گذرد، به انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا نگاه کنید.

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر مدعی شد عملکرد بسیار شگفت‌انگیزی داشته است، ما واکسن و درمان را داریم که دارد می‌آید.

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا به ایمنی گله‌ای اعتقاد دارد، گفت: ما انتظار از دست دادن بیش از ۲ میلیون نفر را داشتیم، اما اکنون ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۱۰ درصد آن را از دست داده‌ایم، یک درصد هم زیاد است و نباید اتفاق می‌افتاد، اما به خاطر چین این اتفاق افتاد.

وی افزود: ما بر این اساس، ۲ میلیون نفر را نجات داده‌ایم. 

مجری برنامه اظهار کرد: ۲ میلیون نفر در صورتی بوده است که به طور کامل هیچ کاری انجام نشود.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: قانون اساسی مشخص کرده است که چه کاری باید انجام شود، من فکر می‌کنم آنها به خاطر مسایل سیاسی این کار را کردند. اما واقعیت این است که نباید بگذارید تعطیلی ادامه پیدا کند.

ترامپ با حمله به نیویورک و شهر ارواح خواندن این ایالت که به علت آنچه عملکرد فرماندار دموکرات او دانست منجر به خروج هزاران نفر شده است، مدعی شد: درمان نباید بدتر از مساله باشد، مشکل خیلی بزرگ است.

وی در پاسخ به این سوال که در مناظره حاضر نشدید سفیدبرترپندارها را تقبیح کنید، گفت: من سفیدبرتر پندارها را برای سالها تقبیح کردم اما شما از "جو" این سوال را نمی‌پرسید که آیا آنتیفا را تقبیح می‌کند؟

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره یکی از پیام‌های توئیتری‌اش که مدعی شده بود در دوران بایدن برای کشتن بن لادن تقلبی، ۶ نیروی دریایی آمریکا کشته شدند، گفت نه من آن را بازنشر دادم. آن یک ایده نفر دیگری بود. من تنها باز نشر دادم و درباره آن موضعی نگرفتم.

وی افزود: من بازنشر توئیت‌های زیادی را داشته‌ام اما به خاطر رسانه‌های جعلی و فاسد و اینکه من رسانه اجتماعی نداشتم، من نمی‌توانستم یک کلمه هم منتشر کنم. 

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که چه کلمه‌ای بوده است، گفت: خیلی ساده است، ما در حال ساختن بهتر و قویتر کشورمان نسبت به هر دوره دیگری هستیم. این در حال اتفاق افتادن است و هر کسی آن را می‌داند.

ترامپ درباره اظهاراتش برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و اینکه تنها در صورت کلاهبرداری در انتخابات بازنده خواهد شد هم اظهار کرد: در این صورت بازنده خواهیم شد که هزاران برگه رای به زباله‌ها ریخته می‌شود، وقتی می‌بینید که آرای نیروهای نظامی که روی آن ترامپ را نوشته‌اند در زباله‌ها ریخته می‌شود، اینها همه امروز اتفاق افتاده است.

مجری برنامه پرسید مدیر اف بی آی شما گفته است که هیچ نشانه‌ای از کلاهبرداری در۱۵۰ میلیون آرای به صندوق ریخته شده وجود نداشته است.

نامزد جمهوریخواهان پاسخ داد: او کارش را به درستی انجام نداده است. ۵۰ هزار رای در اوهایو، ۵۰ هزار رای دیگر فکر می‌کنم در کارولینای شمالی و ۵۰۰ هزار رای دیگر در ویرجینیا. نه نه این یک مشکل فوق‌العاده است.

ترامپ گفت بگذارید درباره آنچه که برای انتقال مسالمت‌آمیز صحبت می‌کنند، بگویم. آنها از کارزار من جاسوسی کردند و اکنون درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت صحبت می‌کنند، بله من این کار را خواهم کرد اما من و هر کسی دیگری می‌خواهیم که یک انتخابات صادقانه باشد.

وی افزود: اما وقتی می بینم که صدها هزار برگه رای به نام من در سطل‌های زباله ریخته می‌شود، نسبت به آن خوشحال نیستم.

یکی از حضار پرسید اگر آنگونه که باب وود در کتابش گفته است از کووید-19 در ماه فوریه خبر داشتید که هوازی و مرگبارتر از آنفلوآنزا است، چرا فقط ورود از چین را ممنوع کردید و اقدام دیگری برای نجات جان ده‌ها هزار آمریکایی انجام ندادید؟

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ مدعی شد که من به سرعت اقدام کردم و جو بایدن 2 ماه از من عقب‌تر بود. او همیشه گفت ترامپ نژادپرست و بیگانه‌ستیز است. من این کار را کردم بسیار زودتر از آنکه دکتر فاوچی که به او علاقه زیادی دارم، آن را ضروری بداند.

ترامپ افزود: دکتر فاوچی گفت تو جان هزاران هزاران نفر را نجات داده‌ای. من تهدید این ویروس را می‌شناختم اما نمی‌خواستم وحشت ایجاد کنم و بگویم همه در حال مرگ هستید. 

وی در پاسخ به سوالی که چگونه می‌خواهید کشور را از نظر اقتصادی و اشتغال بازگردانید، گفت ما این کار را انجام داده‌ایم و 11.4 میلیون شغل را بازگردانیدم.

رئیس جمهوری آمریکا سوم نوامبر روز رای گیری را موج قرمز نام گذاری کرد و افزود: اقتصاد ما در سال گذشته خارق العاده خواهد بود. ما بزرگترین اقتصاد را در تاریخ کشورمان داشتیم، ما مجبور شدیم آن را ببندیم تا 2 میلیون نفر را نجات دهیم. اما کشور به سرعت بازخواهد گشت.

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا پس از ابتلا به کرونا، نظرش درباره استفاده از ماسک تغییر کرده است، گفت: من با ماسک مشکلی ندارم، اما من حکایت‌های متفاوتی را درباره ماسک شنیده‌ام. 

مجری برنامه پرسید اما مقامات شما می‌گویند که همه از ماسک استفاده کنند، دانشگاه واشنگتن گفت اگر همه از ماسک استفاده کنند، زمان از بین بردن کرونا به نصف کاهش می‌یابد، یعنی 60 هزار جان نجات می‌یافت.

وقتی ترامپ درباره اظهار نظر دکتر اسکارت گفت، مجری برنامه پاسخ داد او متخصص عفونی نیست. اما ترامپ ادامه داد: من نمی‌دانم اما او کارشناس برجسته‌ای است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب