1399/08/19-21:27

بمب خبری استعفای وزیر اقتصاد ترکیه

استعفای برات آلبایراک، اتفاق مهمی برای اقتصاد ترکیه و کابینه اردوغان است و در عین حال، اهمیت انتقادات مخالفین و فشار رسانه و فضای مجازی را نشان می‌دهد.

به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، شب گذشته برای کشور ترکیه شب مهمی بود، چرا که انفجار بمب خبری استعفای یک وزیر، توجه رسانه ها را به سوی خود جلب کرد. وزیری به نام برات آلبایراک، سکاندار اقتصاد ترکیه و داماد ارشد رییس جمهور.

وزیری که انتقادات فراوانی در مورد عملکرد او مطرح شد، اما او زیر بار هیچ انتقادی نرفت و دیشب هم اعلام کرد که به خاطر نامساعد بودن شرایط جسمی، کناره گیری می کند.
این وزیر 42 ساله، با ازدواج با دختر بزرگ اردوغان، راه صد ساله را یک شبه طی کرد و اول وزیر انرژی و منابع طبیعی و سپس وزیر امور مالی و دارایی شد.
روزنامه های امروز ترکیه، در مورد استعفای آلبایراک به دو شکل عمل کردند: نخست: روزنامه های طرفدار آکپارتی همچون حریت، ملیت، صباح، آکشام، ینی آکیت و چندین روزنامه دیگر، از کنار خبر استعفای وزیر گذشته و آزادن شدن شهر شوشای آذربایجان را مطرح کردند. دوم: روزنامه های مخالف حزب حاکم همچون جمهوریت، سوزجو، قرار، ینی چاغ، ملی و بیرگون، این خبر را به شکل برجسته، نشان دادند.
در شرایطی که هر 1 دلار آمریکا به 8 و نیم لیره ترکیه فروخته می شود و بی اعتمادی و تورم بر اقتصاد این کشور سایه انداخته، استعفای برات آلبایراک، اتفاق مهمی برای اقتصاد ترکیه و کابینه اردوغان است و در عین حال، اهمیت انتقادات مخالفین و فشار رسانه و فضای مجازی را نشان می دهد. 

حماسه دفاع از داماد

همین چند هفته پیش بود که افزایش نرخ دلار، موجب آن شد که احزاب مخالف اردوغان، به شکل گسترده، از برات آلبایراک وزیر امور مالی و دارایی، انتقاد کنند. کار به جایی رسید که سران ائتلاف ملت یعنی مرال آکشنر و کمال کلیچدار اوغلو از اردوغان خواستند که بین داماد و مصلحت کشور، یکی را انتخاب کند. اما حزب عدالت و توسعه، موجی راه انداخت و همه از داماد حمایت کردند. برخی از آنها نوشتند: حالا که یک وزیر جوان و یک اقتصاددان مسلمان، در برابر امپریالیسم ایستاده، نمی گذاریم او را کله کنند.

یکی از مدافعین که به عنوان یک سیاستمدار آلبایراکچی شناخته می شود، مهمت موش است. او دیشب نوشت: ایشان برای اقتصاد ملی ترکیه مجاهدت فراوانی ثبت کرده و امیدوارم جناب رییس جمهور، استعفا را نپذیرد.

عمر فاتح سایان نیز نوشته است: امیدوارم استعفا پذیرفته نشود. کشور، ملت و امت به شما نیاز دارد.

اما بلنت آرنچ، از موسسین حزب عدالت و توسعه و از مشاورین کنونی اردوغان، دو روز پیش گفته بود: وزیر معتقد است که ما معضل اقتصادی نداریم و اینها همه جنگ روانی است. اما من چنین چیزی را قبول ندارم و به خود وزیر هم اعتراض کردم. جنگ روانی کجا بود، همه شاهد مشکلات هستیم.

جمله سنگینی که اردوغان را عصبانی کرد

بارش یارکاداش از نمایندگان حزب جمهوری خلق روایت دیگری دارد. او نوشته است: از صبح روز یکشنبه، اردوغان، خبر استعفا را به بن علی ییلدرم اطلاع داد. صادق آلبایراک پدر برات نیز، از این موضوع استقبال کرده و به پسرش گفته است: داری هلاک می شوی. این درست نیست که تو را مسئول و مسبب همه مشکلات بدانند.

این نماینده پارلمان در ادامه نوشته است: پس از آن که ناجی آغبال، به دستور اردوغان به عنوان رییس بانک مرکزی منصوب شد، آلبایراک در حضور پدرزنش، با او تنش لفظی پیدا کرده است. اردوغان، داماد خود را به دفترش فراخوانده و از او دلیل پرسیده است. آلبایراک نیز اعلام کرده  که خود و رفقایش، نمی توانند با آغبال، کار کنند.

بر اساس روایت یارکاداش، برات آلبایراک در حضور اردوغان، جمله ای بر زبان آورده که اردوغان با شنیدن آن، به شدت برآشفته است: دلار که کاری ندارد. اگر بخواهیم، می توانیم قیمتش را پایین بیاوریم.

قربان! چهل نماینده از دست خواهیم داد

بر اساس اطلاعاتی که از سوی منابع حزب شریک اردوغان یعنی حزب حرکت ملی منتشر شده، بلنت آرنچ از موسسین آکپارتی نزد اردوغان رفته و گفته است: دست کم چهل نماینده را از دست خواهیم داد قربان! چهل نماینده ما به شدت انتقاد دارند و اگر برات بیگ را کنار نگذارید، آنها استعفا داده و همین امروز و فردا، به دو حزب جدیدالتاسیس باباجان و داود اوغلو خواهند پیوست.

اردوغان از سلیمان سویلو خواسته، صحت و سقم این موضوع را بررسی کند. او نیز خیلی زود به نتیجه رسیده و به اردوغان اطلاع داده که نه تنها این موضوع صحت دارد، بلکه نمایندگان مزبور، خواهان دیدار با اردوغان هستند. اردوغان هم پس از دیدار با چند نماینده، جدیت موضوع را دریافته و از داماد خود خواسته، استعفا دهد.

واکنش رسانه های اروپا

روزنامه جمهوریت در گزارشی به بیان اهمیت استعفای وزیر مالی و دارایی ترکیه برای کشورهای اروپایی پرداخته و چنین نوشته است: از همان دقایق نخست، پایگاه های اینترنتی خبری و پایگاه اینترنتی روزنامه های آلمان، اتریش، هلند، سوییس و فرانسه، این خبر را برجسته و اعلام کردند که استعفای وزیر، بخشی از بحران اقتصادی کشوری را نشان می دهد که منابع ارزی خود را از دست داده و مشکلات فراوانی دارد.

چه کسی وزیر خواهد شد؟

بر اساس اطلاعاتی که تحلیلگران نزدیک به آکپارتی منتشر کرده اند، تلاش برای منصرف کردن آلبایراک، ادامه دارد. یک تیم به دنبال آن است که داماد ارشد اردوغان را از رفتن منصرف کند و بعداً گفته شود که اصلاً استعفایی در کار نبوده و این صرفاً یک خطای اینترنتی بوده است! بااین حال اسامی چند نفر به عنوان وزیر جایگزین مطرح شده که دو تن از آنان، پیش تر وزیر امور مالی و دارایی بوده اند: نهاد زیبکچی و مهمت شمشک. 

شمشک که به عنوان یک نخبه شناخته می شود، پس از کنار نهاده شدن از دولت، به لندن رفته و مشاور اقتصادی فرید شاهنک، مولتی میلیاردر بزرگ ترکیه شده است. 

علاوه بر زیبکچی و شمشک اسامی افرادی همچون نورالدین جانیکلی، مصطفی وارناک، جودت ییلماز، لطفی الوان، ارسین اوز اینجه، خاقان آتش، حسین آیدین و همت قره داغ نیز، مطرح شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب