1399/08/21-08:30

الکاظمی و بن سلمان در دیدار با یکدیگر به توافق 9 بندی دست یافتند

نخست وزیر عراق و ولی‌عهد عربستان سعودی پس از دیدار با یکدیگر بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در آن توافق ۹ بندی میان دو کشور تشریح شده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی امروز سه شنبه جزئیات نشست میان «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، امروز یک جلسه ویدیویی بین  «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولی‌عهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع عربستان و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر  عراق برگزار شد که طی آن کار جلسه چهارم شورای هماهنگی عربستان و عراق و نتایج سه جلسه قبلی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، در نشست مذکور توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های میان کمیته‌های مشترک عراق و عربستان مورد بررسی قرار گرفت که با هدف تقویت روابط برادرانه بین دو کشور برادر منعقد شده است.

در بیانیه مشترکی که پس از این نشست صادر شد، آمده است: «یک جلسه ویدیویی میان محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود  و مصطفی الکاظمی برگزار شد.»

بر اساس این بیانیه، الکاظمی و بن سلمان بر عزم دو کشور برای تقویت روابط خود در همه زمینه‌ها تاکید کردند و کار چهارمین جلسه شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق و نتایج سه جلسه قبلی و توافق‌نامه‌ها و تفاهم نامه‌هایی را که به تقویت روابط برادرانه بین دو کشور برادر کمک می‌کند، بررسی کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: «دو طرف نتایج کار شورای هماهنگی مشترک را در چهارمین جلسه خود و یافته‌های کمیته‌های حاصل از آن (کمیته انرژی و صنایع تبدیلی، کمیته سیاسی، امنیتی و نظامی، کمیته فرهنگی، رسانه و امور اسلامی، کمیته کشاورزی، کمیته اقتصادی، تجارت، سرمایه گذاری، توسعه و امداد، کمیته آموزش، ورزش و جوانان، کمیته حمل و نقل، بنادر و گذرگاه‌های مرزی و کمیته مالی و بانکی) را تصویب کردند که در ۹ بند به آن اشاره می‌شود.»

1- تأکید بر اهمیت گسترش و تقویت افق همکاری دو جانبه به نحوی که منافع دو کشور و دو ملت برادر را در زمینه‌های مختلف به ویژه سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری تأمین کند.
2-  تأکید دو طرف بر اهمیت همکاری در زمینه‌های انرژی، تبادل تجربیات و هماهنگی مواضع در حوزه نفت در چارچوب کار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تعهد کامل به کلیه تصمیماتی که توافق شده است. جمهوری عراق همچنین بار دیگر از شرکت های سعودی برای سرمایه‌گذاری در فرصت‌های امیدبخش در عراق و در زمینه‌های مختلف دعوت کرد.
3- تأکید بر تداوم همکاری مشترک در مواجهه با تهدید افراط گرایی و تروریسم به عنوان یک تهدید موجود برای کشورهای منطقه و جهان. بن سلمان و الکاظمی توافق کردند که حمایت از تلاش‌های عراق در همکاری با ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی ادامه یابد. دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری در تأمین مرزهای دو کشور برادر تأکید کردند.

4-- تشدید همکاری و تبادل نظر در مورد موضوعات  مورد توجه دو کشور در صحنه‌های منطقه‌ای و بین المللی.

5- نخست وزیر عراق و ولی‌عهد عربستان سعودی توافق کردند که برای تکمیل رایزنی‌های دوجانبه در بالاترین سطوح  و گسترش و پیگیری زمینه‌های همکاری مشترک به روشی که در جهت تأمین منافع دو کشور برادر باشد، ارتباط‌ها و دیدارهای متقابل را ادامه دهند. تقویت هماهنگی در زمینه پشتیبانی متقابل در چارچوب دیپلماسی چندجانبه ، به ویژه برای مناصب در سازمان های بین المللی نیز از جمله این توافقات است.


6- جمهوری عراق از مشارکت عربستان سعودی در کنفرانس کویت برای بازسازی عراق که در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ برگزار شد  و تعهدات و مشارکت عربستان در آن قدردانی کرد و توافق بر سر راه‌های بهره مندی از نتایج این کنفرانس در مورد وعده‌ها و تسهیلات و اعتبار مالی حاصل شد.

7- توافق بر سر افتتاح گذرگاه مرزی جدید «عرعر»(مرز عراق و عربستان) است که تا هفت روز دیگر افتتاح و عملیاتی می شود، کما اینکه  وابسته بازرگانی عربستان در بغداد به زودی آغاز به کار می‌کند.

8- دو طرف در مورد یک برنامه همکاری مشترک برای شروع کار در مورد آن توافق کردند و تلاش می‌کنند تا مفاد توافقنامه منطقه آزاد تجاری بزرگ عربی را به صورت دوجانبه بین دو کشور آغاز کنند و یک شورای تجارت مشترک بین دو کشور را تشکیل دهند.

9-  عراق از عربستان سعودی برای ابتکار عمل در پروژه  ساخت یک استادیوم ورزشی در عراق(هدیه پادشاه عربستان به مردم عراق) تشکر و قدردانی کرد و توافق‌نامه‌ای در حال انجام است تا پایه‌های شروع پروژه گذاشته شود. عراق همچنین از پاسخ عربستان به همکاری وزارتخانه‌های بهداشت در هر دو کشور در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و تهیه تجهیزات پزشکی لازم  از سوی عربستان برای مقابله با این بحران  در عراق حمایت کرد.
بر اساس بیانیه مذکور، در پایان جلسه، الکاظمی و بن سلمان بر اهمیت تقویت روابط دو ملت برادر در همه زمینه‌ها و پیشبرد آن مطابق با آرمان‌ها و چشم اندازهای رهبران دو کشور و در راستای منافع مشترک و تقویت امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند.

این در حالی است که عربستان سعودی و عراق در سال ۲۰۱۹ نیز به توافقاتی مشابه همین توافقات کنونی دست یافتند که هرگز عملی نشد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب