1399/05/07-00:22

قیمت میوه از باغ تا مغازه ۳ برابر می‌شود

 قیمت میوه از باغ تا مغازه ۳ برابر می‌شود

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: دلیل گرانی میوه تولید کنندگان نیستند و محصولی که توسط باغداران تولید می‌شود تا به دست مصرف کننده برسد، قیمت متفاوتی پیدا می‌کند.

به گزارش دولت بهار، محمد‌علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با تسنیم درباره دلایل افزایش قیمت انواع میوه در سال جاری اظهار کرد: دلیل گرانی قیمت میوه‌ها را نباید در بخش کشاورزی و باغداران جستجو کرد زیرا قیمت فروش محصول توسط باغدار و میوه ای که مردم از سطح شهر می‌خرند، متفاوت است.

وی افزود: گیلاس تولید باغدار نمونه را 7 تا 8 تومان بیشتر خریداری نمی کنند اما این محصول تا به دست مصرف کننده می رسد به قیمت های مختلفی مانند 15 هزار تومان، 20 هزار تومان یا 25 هزار تومان به فروش می رسد.

تفاوت قیمت میوه از باغ تا مغازه 3 برابر است

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: گلابی شاه میوه ای نوبرانه ای که این روزها در بازار به قیمت های بالایی مانند هر کیلوگرم 40 هزار تومان یا بیشتر در میدان تجریش قیمت دارد، در بهترین وضعیت از باغداران نمونه که محصول مرغوبی تولید کرده، 15 هزار تومان خریداری می شود.

وی همچنین در ارتباط با وضعیت صادرات محصولات کشاورزی به عراق گفت: بعد از بروز کرونا مشکلات زیادی برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور داشته ایم به طوری که در این مدت مرزها چند بار باز و بسته شده است.

طهماسبی همچنین درباره آخرین مصوبه هیئت دولت درباره اراضی باغی گفت: بر اساس تصمیم هیئت وزیران به باغداران اجازه فنس کشی دور باغ خود داده شده و شرایط اخذ این مجوز  آسان شده است.

وی اظهار داشت: درگذشته برای جلوگیری از خرد شدن اراضی یا تغییر کاربری سختگیری زیادی برای فنس‌کشی دور باغات انجام می‌شد اما باید توجه داشت که این اقدام تنها برای حفاظت از باغ های تولیدکنندگان است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران ایجاد سازه‌های گلخانه ای در اراضی کشاورزی دیگر به معنی تغییری کاربری نیست و عوارضی ندارد.

تاثیرحذف ارز نهاده های کشاورزی در بخش باغبانی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با تاثیر حذف ارز 4200 تومانی نهادههای کشاورزی در بخش باغبانی گفت: بخش باغبانی در مقایسه با بخش های دیگر کمترین تاثیر پذیری را دارد و روی پای خود ایستاده است.

وی اظهار داشت: تنها بخشی  از فعالیت‌های باغبانی که از حذف ارز  دولتی نهاده های کشاورزی تاثیر پذیری دارد، تغذیه و کود های کشاورزی است اما اینکه به چه میزان بر قیمت تمام شده اثر گذار است هنوز محاسبه نشده است.

704 هزار تن سیب صادر شد

طهماسبی گفت: افزایش قیمت ارز تاثیرات مثبتی نیز برای صادرات محصولات باغداران داشته است و میزان آن را از لحاظ وزنی و بالابرده است به طوری که در گذشته تنها 704 هزار تن سیب صادر شده که بی نظر بوده است.

حذف ارز 4200 تومانی نهاده‌های کشاورزی بهره وری را بالا می‌برد

وی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی نهاده‌های کشاورزی در واقع تلنگری برای بخش کشاورزی است، گفت: این امر باعث می شود که تولیدکنندگان بخش کشاورزی محصولات با دقت بیشتر از نهاده های استفاده کنند و سعی می‌کنند که میزان بهره وری تولید خود را بالا ببرند.

وی اظهار داشت: با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی کشاورزی سودآوری خواهند داشت که به بهروری تولیدات خود نیز توجه کنند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب