1399/05/08-08:45

سربازی داوطلبان کنکور ارشد و دکتری؛ مشکلی که با کرونا سر باز کرد

 سربازی داوطلبان کنکور ارشد و دکتری؛ مشکلی که با کرونا سر باز کرد

با تعویق چند باره کنکورهای سراسری و علی‌رغم تمهیدات در نظر گرفته شده برای حل شدن مشکل سربازی داوطلبان کنکور ارشد و دکتری این مشکلات همچنان پا برجا است.

به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا در کشور چرخ حرکت بسیاری از امور از کار افتاده و به تعویق افتاد که یکی از آنها کنکور‌های سراسری بود. با به تعویق افتادن کنکور‌های سراسری در مراحل اولیه هیچ کس به عواقب این تعویق فکر نکرد؛ چرا که سلامت داوطلبان در این شرایط خاص و در مواجه با ویروسی ناشناخته از هر چیز دیگر مهم‌تر بود.

با به تعویق افتادن کنکور مشکلی که سرباز کرد، سربازی بود. تعویق‌های مکرر کنکور کم کم صدای داوطلبان را درآورد، سربازی داوطلبان مرد مشمول که از معافیت تحصیلی برخوردار بودند با مشکلات متعددی رو به رو شد. داوطلبان کارشناسی، ارشد و دکتری بعد از پایان مقطع تحصیلی خود تا یک سال از معافیت تحصیلی برخوردار هستند و طی این مدت اگر بتوانند در کنکور قبول مشوند می‌توانند ادامه تحصیل دهند، در غیر این صورت باید برگ اعزام به خدمت بگیرند و آماده پوشیدن لباس رزم و پوتین شوند.

کنکور دکتری و ارشد امسال مقرر بود همانند سنوات قبل در تاریخ‌های معین برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و بعد از تعویق اولیه با شدت همه گیری این تاریخ‌ها چندین بار دیگر نیز به تعویق افتاد.

سربازی داوطلبان کنکور

تاریخ برگزاری آزمون‌های سراسری

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور به خبرنگار دانشگاهی، درباره تاریخ‌های برگزاری آزمون سراسری و ارشد که سازمان سنجش اعلام کرده بود، بیان کرد: کنکور سراسری به جای ۲ روز در طول ۴ روز و کنکور کارشناسی ارشد به جای ۲ روز در ۳ روز برگزار می‌شود.

زرین آمیزی در ادامه افزود: تاریخ برگزاری کنکور کارشناسی ارشد به جای اینکه در دو روز ۱۶ و ۱۷ مرداد ماه برگزار شود در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مرداد برگزار خواهد شد. به این صورت که آزمون رشته‌های شناور کنکور کارشناسی ارشد به جای اینکه در عصر روز پنج شنبه ۱۷ مرداد برگزار شود در تاریخ شنبه ۱۸ مرداد ماه برگزار خواهد شد. کنکور دکتری هم در ۹ مرداد برگزاری می‌شود.

اگر به عنوان مثال کنکور دکتری در ۹ اسفند برگزار می‌شد تکلیف داوطلبان مشمول تا اردیبهشت مشخص شده بود و این داوطلبان به مشکل برخورد نمی‌کردند؛ زیرا با در نظر گرفتن تقویم برگزاری آزمون‌های سراسری، دفترچه‌های اعزام به خدمت خود را ارسال و تاریخ اعزامشان تعیین شده بود. با این تعویق‌ها دو گروه دانش آموزان دیپلم و داوطلبان کارشناسی ارشد و دکتری با مشکل مواجه شدند.

تمدید مهلت معافیت تحصیلی دانش آموزان دیپلم

در نهایت پس از مدتی رایزنی توسط سازمان سنجش، سازمان امور دانشجویان و و وزارت علوم با ستاد کل نیروی‌های مسلح به داوطلبان مشمول دیپلم تا یک هفته بعد از برگزاری کنکور سراسری مهلت داده شد.

در اطلاعیه سازمان سنجش خطاب به این داوطلبان آورده شده است:

باتوجه به اعلام معاونت نیروی انسانی ستادکل نیرو‌های مسلح، به اطلاع کلیه مشمولین وظیفه که در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ دیپلم شده اند و مهلت یک ساله معرفی آنان برای خدمت وظیفه عمومی به اتمام رسیده است می‌رساند، این گونه داوطلبان می‌توانند در کنکور سراسری شرکت و مهلت اعزام به خدمت آنان تا یک هفته بعد از انجام آزمون تمدید می‌شود. این مشمولین حداکثر یک هفته بعد از شرکت در آزمون سراسری، باید خود را برای اعزام به خدمت به پلیس ۱۰+ معرفی و نسبت به تشکیل پرونده اعزام اقدام کنند که این افراد در صورت قبولی در کنکور سراسری و اعلام نتایج نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی، قبل از شروع ترم تحصیلی، از خدمت سربازی ترخیص خواهند شد. بدیهی است چنانچه مشمولین مذکور حداکثر یک هفته پس از آزمون مربوطه خود را به پلیس ۱۰+ معرفی کنند به عنوان مشمول غایب شناخته شده و در صورت پذیرفته شدن در آزمون هم، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

سربازی

تمدید مهلت معافیت تحصیلی داوطلبان ارشد و دکتری

سردار تقی مهری با اشاره به ابلاغ تسهیلات تمدید برای شرکت در آزمون سراسری کارشناسی ارشد و دکتری، در این رابطه اظهار کرد: مشمولان فارغ‌التحصیل دانشگاهی که برگه آماده به خدمت به تاریخ ۱/۵/۹۹ دریافت کرده‌اند می‌توانند سریعاً با ارائه درخواست از طریق دفاتر پلیس ۱۰+ صرفا برای شرکت در آزمون دکتری و کارشناسی ارشد از تسهیلات تمدید یک ماهه استفاده کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی بیان کرد: با توجه به تعویق آزمون‌های سراسری کارشناسی ارشد و دکتری، سازمان وظیفه عمومی به منظور کاهش دغدغه مشمولان و خانواده‌های آن‌ها و در راستای ارائه تسهیلات ویژه در شرایط شیوع کرونا تمهیداتی را در نظر گرفته است. از این رو تمام مشمولان فارغ‌التحصیل از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که برای پذیرش در مقاطع بالاتر در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری ثبت‌نام کرده و دارای برگه آماده به خدمت به تاریخ یکم مرداد ماه هستند می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس ۱۰+ و با ارائه برگه تأییدیه اطلاعات ثبت‌نام در سامانه سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به ثبت درخواست تمدید به مدت یک ماه اقدام کنند.

او بیان کرد: موعد اعزام به خدمت تا تاریخ ۹۹/۶/۱ تمدید شده و نتیجه در خواست از طریق پیامک، به آن‌ها اعلام می‌شود.

تمهیدات در نظر گرفته شده برای داوطلبان ارشد و دکتری

رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا گفت: افرادی که دفترچه اعزام به خدمت خود را ارسال کرده باشند، اما به دلیل تعویق زمان برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری، ناچارند که پیش از شرکت در آزمون به خدمت اعزام شوند، می‌توانند برای تمدید تاریخ اعزام، درخواست‌شان را به مراکز نظام وظیفه محل سکونت خود ارائه کنند. دانشگاه اجازه دارد کمیسیون برگزار کند و یک سال به آن‌ها اجازه دهد که ادامه تحصیل دهند. اگر مدت زمان تحصیل فردی بیشتر از ۵ سال برای گرفتن لیسانس پیوسته طول کشید و به دلیلی عقب افتاد؛ در کمیسیون یک سال دیگر هم به او اجازه می‌دهند. یعنی ۶ سال وقت دارد لیسانس خود را بگیرد و هیچ مشکلی هم از نظر وظیفه عمومی ندارد.

داوطلبان کنکور

اعتراض داوطلبان مشمول کنکور دکتری و ارشد

داوطلبان زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های سعی کردند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند که در پیام‌های آن‌ها نکته‌های قابل توجهی را مشاهده می‌کنیم.

یکی از داوطلبان مشمول نوشت: طبق روال گذشته نتایج کنکور دکتری تا شهریور اعلام می‌شد و آن دسته از افرادی که که فارغ التحصیل ارشد  شهریور ۹۸ بودند بدون مشکل ثبت نام دانشگاه در مقطع دکتری را انجام می‌دادند. ولی متاسفانه الان کرونا همه چیز را به هم زده از سازمان وظیفه محترم درخواست داریم لااقل ۳ ماه معافیت را تمدید کند تا شرایط مانند قبل شود.

یک داوطلب کنکور ارشد نیز بیان کرد: می‌خواهیم کنکور ارشد بدهیم و مهلت‌مان قبل از کنکور تمام می‌شود. باید دفترچه اعزام پست کنیم و معلوم نیست که تاریخ اعزام‌مان قبل از آزمون بیفتد یا بعد از آن.

داوطلب دیگری نیز نوشته است: حجم عظیمی از فارغ التحصیلان در خرداد و تیر باید دفترچه ارسال کنند در صورتی که هنوز کنکور نداده اند و جواب‌های کنکور هم مهر و آبان اعلام می‌شود، این مطالبه ماست که حداقل تا شهریور یا اعلام نتایج کنکور معافیت‌مان تمدید شود.

یک داوطلب نیز با بیان اینکه حداکثر تا ۱۵ تیر یعنی یک سال بعد از فارغ التحصیلی باید دفترچه پست کنیم اضافه کرد: باید دفترچه پست کنیم که غیبت نخوریم تاریخ اعزام‌مان شهریور و نتایج نهایی مهر و آبان اعلام می‌شود به خاطر همین خواستار تمدید یک ساله معافیت هستیم که تمام داوطلبان مشمول لازم نباشد اعزام شوند تا وسط آموزشی بعد اعلام نتایج ایست خورده و دوباره به دانشگاه برگردند.

یک داوطلب کنکور کارشناسی ارشد نیز نوشت: بنده ۹۸/۰۴/۳۰ فارغ التحصیل شدم اگر تا یک سال بعد یعنی تاریخ ۹۹/۰۴/۳۰ دفترچه پست نکنم اضافه خدمت می‌خورم. ارشد مدام عقب افتاد حال باید دنبال کار‌های خدمت به جای خواندن کتاب باشیم.

یک داوطلب کنکور دکتری نیز گفت: من و تعداد زیادی از دانشجو‌های هم دوره من در اواخر خرداد ٩٨ از پایان نامه ارشد دفاع کردیم و تا یک سال بعد از آن تاریخ باید دفترچه پر کنیم، این فرصت به اتمام رسید و هنوز کنکور دکتری ندادیم و بلاتکلیف و پر از استرس هستیم، اگر همان طور که کنکور دکتری عقب افتاد، مهلت معافیت یک ساله تا اعلام نتایج نهایی کنکور دکتری عقب می‌افتاد، شرایط بهتر می‌شد و این استرس مضاف بر استرس درس و کنکور نمی‌شد.

داوطلب دیگری نیز بیان کرد: من فارغ التحصیل تیر ۹۸ هستم والان نمی‌دانم درس بخوانم یا استرس سربازی و اضافه خدمت را تحمل کنم خواهشا پیگیر باشید.

داوطلب دیگری نوشته است: سازمان وظیفه عمومی اعلام کرده است که داوطلب‌های مشمولی که تاریخ اعزام‌شان قبل کنکور است، می‌توانند درخواست تعویق را اعلام کنند، اما تضمینی نمی‌دهند که با درخواست‌شان موافقت شود.

سربازی

مشکل سربازی داوطلبان ارشد و دکتری، زخمی که سر باز ماند

داوطلبان مشمول کنکور دکتری و ارشد هم اکنون متحمل فشار و استرس فراوانی شده اند؛ زیرا معافیت تحصیلی داوطلبان فقط یک ماه تمدید شد و عملا برای داوطلبی که به عنوان مثال تیر یا خرداد برگ اعزام به خدمت ارسال کند تفاوتی ایجاد نکرده است، به این دلیل که هنوز کنکور برگزار نشده و نتایج آن هم بر اساس اعلام ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش به خبرنگار دانشگاهی، اواخر مهر ماه ۹۹ اعلام می‌شود و با تمدید مهلت دو هفته‌ای کنکور که بار دیگر اتفاق افتاد این تاریخ بیشتر هم به تعویق می‌افتد.

داوطلبان در مواجه با این شرایط راهی جز اعزام به خدمت ندارند؛ اگر چه اعلام شده است در صورتی که قبول شوند می‌توانند شروع به تحصیل کنند، اما باید به چند نکته هم دقت کرد. بیشتر این داوطلبان در شرایطی که مدت زمان کمی تا کنکور مانده به جای اینکه در حال مطالعه باشند به سربازی اعزام شده اند، درست است که در دوره آموزشی و سربازی به سربازان داوطلب کنکور مرخصی داده می‌شود، اما بر هیچ کس پوشیده نیست که مرخصی گرفتن در دوره آموزشی باید از هفت خوان رستم عبور کرد و هم اکنون که دوره آموزشی سربازی یک ماهه شده است گرفتن این یک روز مرخصی کار سختی است و چه بسا با مرخصی برخی هم موافقت نشود.

داوطلبانی که به سربازی اعزام شده اند در این مدت با مشکل مطالعه کردن رو به رو می‌شوند. درست در مدت زمانی که وقت جمع بندی دروس و زمان طلایی برای کنکور است داوطلبانی که به سربازی اعزام شده اند اگر در کنکور قبول شوند باید از فرصت «ایست سربازی» استفاده کنند و به دانشگاه برگردند، پروسه‌ای سخت و زمان بر که همانند زخمی سرباز برای داوطلبان مشمول سربازی بر قوت خود باقی است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب