1399/10/29-09:00

دکتر احمدی‌نژاد: اگر ملّت‌های منطقه، روابط‌شان براساس عدالت و احترام پایه‌گذاری شود، شرایط منطقه بطور کامل تغییر خواهد کرد

مجری: خیلی‌ها می‌گویند برای ناتو و آمریکا، این کابوس خواهد بود اگر ایران و عربستان، با هم دوست شوند. برخی می‌گویند که ژنرال قاسم سلیمانی، حامل یادداشتی درباره نوعی مذاکره جهت نیل به روابطی بهتر بود. شما درباره آینده روابط عربستان و ایران چه نظری دارید؟ حال که به نظر می‌رسد آمریکا، به دنبال حمایت از عربستان است.

دكتر احمدی‌نژاد: در حال حاضر شرایط و روابط بین کشورهای حوزه خلیج فارس، شرایط مثبت و در شأن ملّت‌های منطقه و ایران نیست. من معتقد هستم که همه ملّت‌ها باید با هم دوست باشند. اگر ملّت‌های منطقه خلیج فارس، به‌خصوص ایران و عربستان، روابط‌شان بر اساس عدالت و احترام، برادری و دوستی پایه‌گذاری شود، شرایط منطقه به طور کامل تغییر خواهد کرد. من معتقد هستم که در چنین شرایطی، ملّت‌های منطقه فرصت پیدا می‌کنند تا نقش تاریخی خودشان را در گسترش صلح و برادری و امنیت در جهان ایفا بکنند. رقابت‌ها و درگیری‌های درون منطقه به ضرر همه است. هیچ برنده‌ای از منطقه ندارد، تنها برنده، دشمنان ملت‌های منطقه هستند. من به عنوان یک راهبرد اساسی معتقدم که کشورهای حوزه خلیج فارس باید کاملا متحد باشند و اتّحاد اینها برای منطقه و جهان بسیار مهم است. البته همیشه دخالت‌های قدرت های فرامنطقه‌ای مشکلاتی را به‌وجود آورده است که امیدوارم مقامات کشورها، هوشمندی بیشتری به خرج بدهند و مانع از اختلاف و درگیری بین کشورها بشوند. بار دیگر تأکید می‌کنم که نقش ایران و عربستان در منطقه، نقش محوری و کلیدی است، اگر اینها در کنار هم قرار بگیرند، همه ملت‌های منطقه از جمله ملّت ایران و ملت سعودی سود خواهند کرد و به تبع آن دیگر ملت‌های منطقه هم می توانند در مناسبات جهانی نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا بکنند.

به نظرم این سؤال را باید بگونه‌ای دیگر پرسید. در حالی‌ که اصل اساسی در روابط بین ملّت‌ها، دوستی و برادری است، چرا باید برخی، از دوستی دو ملّت دچار کابوس بشوند؟ آیا نباید ریشه تمام مشکلات منطقه حسّاس خاورمیانه را در همین کابوس‌های دروغین جستجو کرد؟

* بخشی از مصاحبه با راشاتودی انگلیسی

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب