1399/10/29-09:30

دكتر احمدی‌نژاد: هر کس در دنیا جنگی را آغاز کند یا به برپایی جنگ تحریک کند، قطعاً اقدامش ضد انسانی و غیرقابل قبول است

مجری: ما گزارش‌هایی درباره ویروس کرونا در یمن داریم، که سازمان ملل می‌گوید بزرگترین بحران انسانی در جهان است. آیا فکر می‌کنید که جهان، یمن را به فراموشی سپرده است؟

دكتر احمدی‌نژاد: من فکر می‌کنم مردم یمن امروز تحت تأثیر زیاده‌خواهی‌ها و بدخواهی‌های دیگران، سنگین‌ترین فشارها را دارند تحمل می‌کنند. باید به صراحت گفت که مردم یمن مظلوم هستند. زیرساخت‌های کشورشان دارد از بین می‌رود. جوانان، زنان و کودکانشان داردند کشته می‌شوند. فقر گسترش پیدا می‌کند و کشورشان دارد عقب می‌افتد. من با نگاه انسانی، احساس مسئولیت کردم. به دو طرف درگیری نامه‌ای دادم و برای کمک به حل مشکل و پایان جنگ اعلام آمادگی کردم. فکر می‌کنم همه باید نگران سلامت و حیات اجتماعی مردم یمن باشیم.

مجری: می‌دانم که به محمد بن سلمان در عربستان نامه نوشتید. امّا انگلیس می‌گوید به یمن، کمک ارسال می‌کند، ولی یک برنامه منظّم صادرات سلاح به عربستان، و نیز ارسال مدرّسین برای آموزش نظامی به سعودی‌ها را هم اجرا می‌کند. بنابراین، کمک (به یمنی‌ها از یک سو)، و سلاح (به عربستان، از سوی دیگر)، هر دو.

دكتر احمدی‌نژاد: هر کس در دنیا جنگی را آغاز کند یا به برپایی جنگ تحریک کند یا تلاش کند دامنه آتش‌افروزی را توسعه بدهد، قطعاً اقدامش ضد انسانی و غیرقابل قبول است. هرکس، با هر هدفی این کار را انجام بدهد، محکوم است.

مجری: ولی شما به بوریس جانسون، نامه ننوشتید.

دكتر احمدی‌نژاد: بله من به دو طرف و دبیرکل سازمان ملل نامه نوشتم و از دبیرکل خواستم که شرایط را برای برقرای صلح آماده کند. البته برقراری صلح یک وظیفه انسانی است. هر کس که می‌تواند کمکی بکند باید انجام بدهد و هر کس دستی در آتش افروزی دارد باید متوقف کند. از خداوند متعال برای همه ملّت‌ها، امنیت، صلح، پیشرفت و همزیستی مسالمت‌آمیز را مسئلت دارم.

* بخشی از مصاحبه با راشاتودی انگلیسی

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب