1399/11/23-15:13

درمان سرطان خون با تکنولوژی سلول‌های بنیادی

شاهوردی گفت: درمان سرطان خون با تکنولوژی سلول‌های بنیادی از دستاورد‌های پژوهشکده رویان است.

به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشکده رویان گفت: سلول‌های بنیادی امکان درمان سرطان را نیز دارد. بیماران مبتلا به سرطان خون با سلول‌های بنیادی بند ناف درمان پیدا کردند. در سالروز تولید سلول‌های خون بندنافی چند کودک مبتلا به سرطان به پژوهشکده آمدند و از درمان کامل شدن خود بسیار خوشحال بودند. همه این اتفاقات مبارک با دستیابی به تکنولوژی های تک سلول‌های بنیادی که دستاورد و تلاش بسیاری از پژوهشگران عزیز پژوهشکده رویان بوده که رخ داده است.

 عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشکده رویان با حضور در برنامه پایش که به مناسبت دهه فجر به سراغ شرکت‌های موفق و دانش‌بنیان کشور رفته است. و پیرامون چگونگی شکل گیری موسسه رویان، بخش‌های مختلف و دستاورد‌های رویان، موفقیت‌های رویان در بخش سلول‌های بنیادی، دستاورد‌های موسسه رویان در زمینه بیوتکنولوژی و حیوانات تغییر ژنتیکی یافته صحبت کرد.

درمان سرطان خون با تکنولوژی سلول‌های بنیادی

شاهوردی در ابتدای برنامه با اشاره به بخش‌های مختلف پژوهشکده رویان اظهار کرد: پژوهشکده رویان از سه بخش اصلی تشکیل شده است،بخش اول پژوهشکده پزشکی تولید مثل است.

وی افزود:در کنار آن نیز مرکز خدمات تخصصی ناباروری را داریم که به بررسی مسئله ناباروری تولیدمثل می‌پردازند. دلیل کنار هم قرار گرفتن این مرکز و پژوهشکده هم گرفتن نیاز‌های اصلی خانوار و مشکلات آن‌ها در زمینه ناباروری و پژوهش روی باروری آن‌ها در پژوهشکده است. عملا مرکز نیاز و پژوهش را کنار هم قرار دادیم تا بتوانیم مشکلات ناباروری را حل کنیم.

رئیس پژوهشکده رویان در ادامه داد: یکی از پژوهشکده‌های دیگر رویان، پژوهشکده سلول‌های بنیادی و علوم سلولی است که کنار این پژوهشکده نیز مرکز خدمات تخصصی سلول درمانی قرار دارد که در حوزه استخوان، غضروف و چشم به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند و نتایج حاصل از پژوهش‌های پژوهشکده نیز در این مرکز خدمات تخصصی مورد استفاده می‌گیرد.

او افزود: پژوهشکده زیست فناوری و بیوتکنولوژی رویان نیز دیگر پژوهشکده ما است که در حوزه شبیه‌سازی و همانندسازی فعالیت می‌کند؛ پژوهش این پژوهشکده نیز روی حیوانات تراریخته و دست‌کاری ژنتیکی شده است.

شاهوردی با اشاره به جایگاه موسسه رویان در مجلات پژوهشی حوزه پزشکی در سطح دنیا گفت: موسسه رویان طبق ادعای ژورنال‌های خارجی، در حوزه پزشکی و تولید مثل جزو ده مرکز برتر دنیا قرار دارد. پژوهشکده مجلات و ژورنال‌هایی نیز چاپ می‌کند که در بهترین سایت‌ها و مجلات دنیا به آن استناد می‌شود.

رئیس پژوهشکده رویان در رابطه با جلوگیری از خروج ارز پژوهشکده رویان افزود: در رویان حدود ۶ هزار دوره درمان ناباروری در سال داریم که با احتساب این  دوره درمان، هزینه تمام شده ما حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان است. این در حالی است که این هزینه در کشور‌های همسایه، ۶ تا ۸ هزار دلار است. هزینه سیکل‌های درمانی در کشور‌های اروپایی حتی بالاتر از این است و به ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین خدا را شاکر هستیم که زود به مسئله ناباروری ورود کردیم و هزینه‌ها را کاهش دادیم. علاوه بر این زوج‌های نابارور کشور‌های همسایه نیز برای درمان به ایران سفر می‌کنند و تحت درمان پژوهشکده رویان قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: سلول‌های بنیادی و شبیه‌سازی این سلول‌ها، کاربرد‌های فراوانی دارد. سلول‌های بنیادی امکان درمان سرطان را نیز دارد. در همین سال جاری اتفاق بسیار خوبی افتاد که چند تا از بیمارانی که سرطان خون داشتند و با سلول‌های بنیادی بند ناف درمان پیدا کردند در سالروز تولید سلول‌های خون بندنافی به پژوهشکده آمدند و از درمان کامل شدن خود بسیار خوشحال بودند ما نیز بسیار خوشحال شدیم که توانستیم چند بیمار که کودک هم بودند و آینده درخشانی نیز خواهند داشت را از شر سرطان نجات دادیم با دستیابی به تکنولوژی های تک سلول‌های بنیادی که دستاورد و تلاش بسیاری از پژوهشگران عزیز پژوهشکده رویان بوده است.

شاهوردی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: ما در پژوهشکده رویان روی حیوانات تراریخته بسیار کار کردیم و در حال حاضر حیوانات مختلفی را تولید کرده‌ایم. سلول‌های حیوانات مختلفی را گرفته‌ایم و توانستیم آن‌ها را در داخل کشور تکثیر کنند. ما در حال حاضر بز سالند نژاد اروپایی است که به روش لقا خارج از جنین به بزغاله سالند را به دنیا آورده‌ایم؛ این بز توانایی شیردهی روزانه ۵۵ تا ۵۷ لیتر شیر را دارد و کشور‌های مختلف متقاضی این بز‌ها هستند و آن‌ها را سفارش می‌دهند تا از پژوهشکده رویان دریافت کنند. در این مرحله نیز پژوهشکده رویان بسیار خوب عمل کرده است و جزو برترین‌ها است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب