1399/11/26-16:30

دکتر احمدی نژاد: اگر اکثریت 7 میلیارد نفهمند، فرستادن پیامبران و صالحان برای چه بوده است؟

به گزارش دولت بهار، دكتر احمدي نژاد در بخشی از مصاحبه با قرن جدید گفت:

من سوال می کنم. نمی شود گفت که اینها حرف خداست. اینها فهم آن آقایان از قرآن است. من می گویم اگر اکثریت بشر نفهم باشد چه لزومی به خلقت او هست؟ نقش او در این عالم چیست؟ در ضمن وقتی نفهم است، چه مسئولیتی از او می شود انتظار داشت؟ نه عقل دارد و نه می فهمد! پس چرا از او مسئولیت می خواهی!؟ این غلط است. خلقت را زیر سوال می برد، خدا را زیر سوال می برد. آنها این را توجه ندارند.

بله! یک موضوعی بوده، شما میگویی اینجا اکثریتشان نمی فهمند. مثال آن جنگ احد است. اکثریت، نظر اشتباه دادند. نظر پیغمبر درست بود چون مسلط بود، فرماندهی را بهتر بلد بود، اطلاعات بیشتری داشت، شجاع تر بود. می دانست که باید اینجا دفاع کنند، نباید بیرون شهر بروند. منتهی اکثریت می گفتند برویم بیرون! پیغمبر چه کرد؟ گفتند برویم بیرون. چون آنها می خواهند باید انجام شود، تبعاتش را هم تحمل کردند. کشته دادند، شهید دادند، هزینه های سنگینی دادند.

بعضی مواقع ممکن است برخی در متن مسائل اجتماعی نباشند ولی یک فهمی از قرآن دارند، اشکال ندارد. آن هم یک سطحی از فهم قرآن است اما وقتی آن را در سطح اجتماع بیاوریم و بخواهیم آن فهم را اعمال کنیم ببینیم چه تبعاتی دارد. اینگونه نیست که ما فقط برویم از کلمات و لغات و ریشه لغات استفاده کنیم و بعد بگوییم منظور خدا این است. این در بستر اجتماع معنا پیدا می کند. اگر اکثریت 7 میلیارد نفهمند، فرستادن پیامبران و صالحان برای چه بوده است؟ اصلا امید به اصلاح وجود ندارد چون اکثریت نمی فهمند! پس برای چه اصلاح کنیم؟ اصلا دنبال اصلاح رفتن، غیرعقلانی می شود.

بله! در یک نگاه کلان، همه ما ضعیف هستیم. یعنی اسیر تاریخ، اسیر وراثت، اسیر اجتماع و اسیر خودخواهی هستیم که اینها باعث می شود فهممان محدود شود اما اصل، بر این است که از این اسارت ها آزاد بشویم، نه اینکه در اسارت بمانیم. اگر هم خدا یک جا خطاب می کند، می گوید حواستان باشد، این تصمیمی که گرفته اید بر اثر نفهمی شماست. این را بشکنید و بالا بیایید. نه اینکه بگوییم اینها نفهم هستند، بسیار خب، اینها کنار بروند، یک عده قلیلی می فهمند هر کاری که دلشان می خواهد بکنند!

یادمان باشد وقتی ما روی مبانی بحث می کنیم، تمام مبانی، یک انعکاس اجتماعی دارد. اعتقادات، انعکاس بیرونی دارد. چیزی نیست که در طاقچه قرارش بدهیم. خیلی مواقع وقتی می خواهیم بدانیم یک اعتقادی درست است یا غلط، باید ببینیم انعکاس اجتماعی آن چگونه است. اگر دیدیم انعکاس اجتماعی ضد فلسفه خلقت است، ضد حقیقت انسانی و کمال است، بدانیم که آن اعتقاد غلط است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب