1399/05/09-23:24

سیل در کلات و درگز (خراسان رضوی) / نابودی 200 راس دام

 سیل در کلات و درگز (خراسان رضوی) / نابودی 200 راس دام

عصر امروز (پنجشنبه) بارش باران منجر به جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های کلات و درگز خراسان رضوی شد و این پدیده خسارت‌هایی به زیرساخت‌های شهری و روستایی این دو شهرستان وارد کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، از ابتدای امسال هر بار بارندگی رخ داده، شهرهای شمال خراسان رضوی با وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی و خسارت‌های ناشی از آن مواجه بوده‌اند؛ از مسدود شدن راه‌های روستایی و عشایری گرفته تا وارد آمدن خسارت به تاسیسات زیربنایی و آب‌گرفتگی منازل و ....

مسدود بودن راه‎های ۲۰ محله عشایر و دامداری کلات

در همین خصوص فرماندار شهرستان کلات در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در پی بارندگی امروز در بخش مرکزی شهرستان کلات دهستان هزارمسجد، کبود گنبد و شهر کلات نادر وقوع سیلاب را داشتیم.

مهدی ناصری افزود: شدت بارندگی به حدی بود که منجر به جاری شدن سیلاب گردید و به تاسیسات شهری و روستایی در حوزه راه، آب و برق و کشاورزی نیز خسارت‌هایی وارد شده ‌است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه تاکنون به مزارع شالی کشاورزان خسارت‌هایی وارد شد و براثر وقوع سیلاب و آب‎بردگی تلفات دام نیز گزارش شده کارشناسان با حضور در نقاط روستایی در حال برآورد خسارت‌های وارده‌ هستند.

فرماندار شهرستان کلات بیان کرد: مسیرهای روستایی سیرزار، قله زو، اقداش، نفطه، خلج، گرو، قره‌سو، خشت برای ساعاتی مسدود شد که با فروکش شدن سیلاب مسیر باز شده ولی به دلیل انباشت گل‌ولای در بخش‌هایی از جاده، تردد به‌سختی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: مسیر کلات به درگز حدفاصل کرناوه تا کالو به‌صورت مقطعی انباشت سیلاب را داریم که از رانندگان درخواست داریم با احتیاط از این محور تردد کنند تا پاک‌سازی محور به‌طور کامل انجام شود.

ناصری اظهار کرد: مسیرهای سنگ دیوار، خاکستر، لائین کهنه، چهارراه که در اثر بارش‌های روز سه‌شنبه هفته جاری مسدود شده بود و به علت بارندگی امروز ناتمام ماند و تاکنون نتوانستیم بازگشایی کنیم.

وی با بیان اینکه راه‌های مرزی و دامداری و عشایری همه مسدود هستند، گفت: راه‌های بیش از ۲۰ محله دامداری و عشایری تا اطلاع ثانوی براثر وقوع سیلاب مسدود است.

فرماندار کلات بیان کرد: در روستای سنگ‌دیوار قطعی آب، برق و تلفن و مسدود شدن مسیر جاده را شاهد بودیم. همچنین به شبکه آب‌رسانی دره‌خشت خسارت وارد شده و ۱۰ مورد از انشعابات در آن محل قطع شده است. علاوه بر این ۱۰۰ متر از خط انتقال آب شرب قره‌سو به‌ طور کامل تخریب شده و لوله‌هایی که در سطح بوده را سیلاب برده و چاه قره‌سو از مدار خارج شده است.

همچنین رضا رمضان‌پور، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کلات، گفت: خوشبختانه در داخل شهر کلات قطعی آب نداشتیم. داخل شهر ۴ حلقه چاه داریم که خط انتقال یکی از چاه‌ها به طول ۱۰۰ متر از بین رفته و ۱۰ انشعاب قطع شده که اکیپ اتفاقات در حال رفع مشکل هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ میلیون تومان خسارت به تأسیسات آب شهرستان وارد شده، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بالغ‌ بر سه میلیارد تومان به شبکه آب‌رسانی شهرستان خسارت وارد شده که بر اثر وقوع سیلاب فقط در هفتم مرداد ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در روستاهای ایده‌لیک، بخشی از خط قره‌سو و خط لائین خسارت وارد شده است.

وحید عطار، مدیر جهاد کشاورزی کلات، بیان کرد: براثر وقوع سیلاب امروز عصر، کارشناسان برای برآورد خسارت به روستاها اعزام شده‌اند و از تمام روستاهای واقع در مسیر سیلاب بازدید می‌کنند.

وی اظهار کرد: بارش باران منجر به بالا آمدن سطح رودخانه‌ها شده و همین امر منجر به وقوع سیلاب ‌می‌شود؛ از این‌رو می‌طلبد تمام رودخانه‌ها لایروبی شود.

عطار بیان کرد: در هفتم مرداد ماه محصول و زمین ۲۰ هکتار از اراضی شالی‌زار براثر وقوع سیلاب از بین رفت. همچنین به زیرساخت‌های مجتمع آبزی‌پروری شیلاتی ایده‌لیک خسارت وارد شد و تلفات ماهی نیز داشت که در مجموع حدود یک میلیارد تومان بر اثر سیلاب، به مزارع و مجتمع‌ها و زیرساخت‌های کشاورزی خسارت وارد شده است.

خسارت به ۸ منزل مسکونی و تلف شدن ۲۰۰ راس دام در درگز

فرماندار شهرستان درگز به ایسنا گفت: براثر بارندگی امروز که از ساعت حدود ۱۶.۳۰ آغاز شد به زیرساخت‌های حوزه راه و همچنین برخی منازل و دامداری‌های روستای میاب خسارت‌هایی وارد شد.

علی فراهی با بیان اینکه تمام اعضای ستاد بحران در آماده‌باش کامل هستند و نیروها به روستاهایی که دچار خسارت شده‌اند، اعزام گردیدند، افزود: برق چند روستا در بخش لطف‌آباد قطع شده که نیروهای اتفاقات برق در حال رفع مشکل هستند.

وی عنوان کرد: اکنون برق ۴ روستای شهرستان شامل تیرگان، پل‌گرد، یکه‌باغ و یکی از روستاهای دیگر قطع است. همچنین یکی از راه‌های فرعی دهستان میانکوه مسدود است.

فرماندار شهرستان درگز مطرح کرد: در شهر درگز بر اثر آب‌افتادگی به ۸ منزل مسکونی خسارت‌هایی وارد شده و کارشناسان دستگاه‌های مرتبط به روستاهایی خسارت‎‌دیده اعزام گردیدند و امشب نیز چند نفر از مدیران در همان روستاها مستقر خواهند بود.

وی بیان کرد: بر اساس آمار غیررسمی حدود ۲۰۰ راس دام تلف شده‌اند ولی باز هم کارشناسان جهاد کشاورزی به ‌طور دقیق در حال برآورد خسارت‌های وارده هستند.

فراهی عنوان کرد: در این‌گونه مواقع به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن، بیشتر حوزه میانکوه درگیر بارش و سیلاب می‌شود. از سویی چون راه‌های دسترسی مناسب به این مسیر وجود ندارد، در زمان وقوع بارش و سیلاب همان راه‌های محدود آسیب می‌بیند و دسترسی به روستاها دشوار می‌شود.

وی گفت: معمولا در این‌گونه مواقع هم‌زمان چند حادثه در حوزه راه، برق، آب‌گرفتگی منازل به وقوع می‌پیوندد که این امر موجب می‌شود همان توان محدود شهرستان هم تقسیم شود.

فرماندار شهرستان درگز افزود: به دلیل وجود فقط یک گریدر در شهرستان، به‌طور هم‌زمان نمی‌توانیم تمام نقاط حادثه دیده را خدمات‌دهی کنیم و عملا با مشکلات جدی مواجهیم اما با همین تجهیزات محدود سعی شده به ‌موقع خدمات‌رسانی صورت گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت منطقه، می‌طلبد ماشین‌آلات حوزه راهداری که بسیاری از آن‌ فرسوده است، به‌روز شود و برای امدادرسانی، هلال‌احمر شهرستان به ماشین‌آلات مناسبی تجهیز گردد.

فراهی خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات خوبی که امسال از کمیته برنامه‌ریزی به حوزه راهداری اختصاص یافته، سعی شده کارهایی که در سال‌های گذشته برای حوزه راه و دسترسی مناسب صورت نگرفته تا حد بضاعت بودجه‌ای، پیش رود.

وی تصریح کرد: درگز شهرستانی محروم و دور از مرکز استان است. به همین جهت باید این پتانسیل و ظرفیت را این شهرستان داشته باشد و به امکانات مناسب تجهیز شود که در مواقع بحران بتواند به داد مردم منطقه برسد زیرا در اطراف ما شهری نیست که بخواهیم امکاناتی از دیگر شهرستان بیاوریم و از آن‌ها کمک بگیریم.

فرماندار شهرستان درگز در ادامه به شهروندان هشدار داد با توجه به وضعیت جوی و از سویی چون مسیل‌ها و رودخانه‌های شهرستان به شدت زمینه طغیان و سیلاب را دارند، از حضور در اطراف این مسیرها خودداری کنند و خودرو را به کنار رودخانه‌ها نبرند.

وی افزود: اغلب آخر هفته میزبان اهالی شهرستان‌ها هستیم. با توجه به شرایط پیش‌آمده از مسافران عزیز تقاضا داریم به این شهرستان سفر نکنند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب