1399/12/06-16:56

یادداشت علی اکبر جوانفکر/ پایانی بر حمایت نظام از انتخاب های بد!

یادداشت علی اکبر جوانفکر/ پایانی بر حمایت نظام از انتخاب های بد!

ارکان اصلی نظام تا کنون ناگزیر بوده اند به هر قیمت ممکن و تا روز آخر از رئیس جمهور ناتوان برخاسته از درون حاکمیت و دولت ناکارامد وی حمایت کنند و همه اعتبار و حیثیت کشور و ملت را نیز برای بقای بی حاصل آن، هزینه نمایند و این همان حقیقت تلخی است که امروز در پیش چشم ملت ایران قرار گرفته است! آیا زمان آن رسیده است که این جهت گیری ویرانگر اصلاح شود؟

دولت بهار/ علی اکبر جوانفکر: رهبر انقلاب هفته گذشته در اظهاراتی تصریح کردند که امروز ملت ایران بر سرنوشت خود حاکم است. مردم انتخاب می کنند؛ ممکن است خوب انتخاب کنند، ممکن است بد انتخاب کنند.

این سخنان بیانگر آن است که مقام رهبری تصمیم دارند نقش مردم در انتخابات و به تعبیری در تعیین سرنوشت خویش را برجسته تر و موثرتر کنند و نظام را از تقید و تعهد به حفظ افراد در مسئولیت های مختلف و بویژه در جایگاه ریاست جمهوری برهانند.

این نکته که مردم انتخاب کننده هستند و بد یا خوب را خودشان انتخاب می کنند، موضوع جدید و  مهمی است و منطقا شورای نگهبان باید آن را در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 سرلوحه کار خویش قرار دهد و با تغییر اساسی در رویه سابق، دایره انتخاب مردم را باز کند.

وقتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از فیلترهای سخت گیرانه و چندلایه شورای نگهبان عبور می کنند، دیگر نمی توان گفت که انتخاب خوب یا بد با مردم بوده است زیرا این شورا مسئولیت خوب یا بد بودن افراد تایید صلاحیت شده را باید برعهده بگیرد و در قبال آنها نیز پاسخگو باشد.

در واقع مسئولیت وضعیت اسفباری که امروز در نتیجه هشت سال ریاست جمهوری آقای حسن روحانی بر کشور و ملت ایران تحمیل شده است، به هیچوجه متوجه انتخاب مردم نیست بلکه به طورکاملا واضحی، متوجه شورای نگهبان و همه کسانی است که صلاحیت او را برای نشستن بر روی صندلی ریاست جمهوری مورد تایید قرار دادند.

اگر سخنان روز چهارشنبه گذشته رهبری، ملاک عمل شورای نگهبان قرار گیرد، معنایش این است که شورای مزبور فقط باید شرایط ثبت نام کنندگان را با ضوابط تعیین شده در قانون تطبیق دهد و آنها را از این جهت تایید یا رد کند و تشخیص سایر صلاحیت ها را به مردم و انتخاب آنها واگذارد.

در این صورت، مسئولیت بد یا خوب بودن فرد انتخاب شده، متوجه مردم خواهد بود و کسانی مانند آقایان حداد عادل، زاکانی یا مسیح مهاجری نیز نخواهند توانست از موضعی "قیم مآبانه و مالک و صاحب اختیار مردم بودن"، برای کسانی که می خواهند خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند، خط و نشان بکشند یا شورای نگهبان را برای تبعیت از خواسته های خود، تحت فشار قرار دهند!

تردیدی نیست که اولا بر اساس سنت الهی، اگر مردم در انتخاب خود آزاد باشند، هیچگاه بد را انتخاب نخواهند کرد، ثانیا چنانچه نتیجه انتخاب، مطلوب نظر آنها نباشد، مسئولیت آن با خود مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور است و می توانند از طریق ساز و کارهای قانونی او را برکنار کنند و ثالثا با دقت و تاملی بیشتر، فرد با صلاحیت تری را به جای او بنشانند.

تجربه اما نشان داده است که شورای نگهبان برای تصمیم گیری در باره صلاحیت افراد، عمیقا تحت تاثیر افراد ذی نفوذ و لابی های گوناگون در داخل حاکمیت قرار دارد و این تاثیر پذیری درصد خطای شورای مزبور برای تایید صلاحیت نامزدها را بسیار افزایش داده است.

بنابراین کسانی که از درون حاکمیت سر برآورده و با لابی گری موفق به اخذ برگه تایید صلاحیت خود از شورای نگهبان می شوند، عملا بخش عمده ای از راه خویش را برای دست یابی به مسند ریاست جمهوری یا کرسی های نمایندگی مجلس هموار کرده اند و در چنین روندی، نقش مردم در انتخابات بسیار محدود و کم رنگ بوده و همچنان خواهد بود.

ارکان اصلی نظام تا کنون ناگزیر بوده اند به هر قیمت ممکن و تا روز آخر از رئیس جمهور ناتوان برخاسته از درون حاکمیت و دولت ناکارامد وی حمایت کنند و همه اعتبار و حیثیت کشور و ملت را نیز برای بقای بی حاصل آن، هزینه نمایند و این همان حقیقت تلخی است که امروز در پیش چشم ملت ایران قرار گرفته است!
آیا زمان آن رسیده است که این جهت گیری ویرانگر اصلاح شود؟

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب