1399/12/08-09:30

حمله هوایی آمریکا به سوریه/ حمله با دستور بایدن بود

حمله هوایی آمریکا به سوریه/ حمله با دستور بایدن بود

یک رسانه انگلیسی ادعا کرده هواپیمای آمریکایی به ساختمانی که گفته می‌شود متعلق به نیروهای هم‌پیمان با ایران در سوریه بوده حمله کرده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد ارتش این کشور به دستور «جو بایدن» مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است. 

پیش از تأیید این خبر توسط پنتاگون ابتدا خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام مطلع مدعی شد آمریکا به مواضعی که گفته می‌شود متعلق به نیروهای هم‌پیمان با ایران در سوریه بوده‌اند حمله کرده است.

این مقام‌ها که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند مجوز این حمله را «جو بایدن»،  رئیس‌جمهور آمریکا صادر کرده است. یک مقام آمریکایی گفت این حمله در واکنش به حملات اخیر به مواضع آمریکا در عراق صورت گرفته است.

منابع خبری دیگر از جمله «سی‌بی‌اس‌»، «صدای آمریکا» و رسانه‌های دیگر هم وقوع چنین حمله‌ای را تأیید کردند در گزارش‌های اولیه از این حادثه، درباره تعداد حمله یا حملات انجام‌شده اختلافاتی وجود داشت.  برخی منابع به حمله هواپیمایی آمریکایی به یک موضع و برخی دیگر به چند موضع اشاره کرده‌اند.

روایت رسانه نزدیک به گروه‌های مقاومت

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، نزدیک به گروه‌های مقاومت هم گزارش داد هواپیمای آمریکایی بین «ابوکمال» و «القائم» در مرز سوریه و عراق را هدف قرار داد.

طبق گزارش این رسانه، گزارش‌های اولیه از به شهادت رسیدن یک نفر و زخمی ‌شدن چند نفر دیگر حکایت  دارد. صابرین‌نیوز همچنین نوشته آمریکا یک ساختمان خالی و نقطه دیگری را که متعلق به گروه‌های مقاومت بوده هدف قرار داد که به شهادت یک نفر و جراحت‌های جزئی چند نفر دیگر منجر شد.

جزئیات ادعایی ای‌بی‌سی‌نیوز

شبکه خبری «ای‌بی‌سی» مدعی شد ایالات متحده به تلافی حمله راکتی انجام‌شده در اربیل که به زخمی شدن چند آمریکایی منجر شد یک حمله هوایی در شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق انجام داد. 

به ادعای این رسانه آمریکایی، این حمله هوایی ساختمان‌های متعلق به «کتائب‌حزب‌الله» و سایر گروه‌های مقاومت را در شهر «بوکمال» هدف قرار داده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داده ساختمانی که مورد هدف قرار گرفته مورد استفاده گروهی بوده که اقدام به انجام حملاتی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه کرده است.

بیانیه پنتاگون

بعد از این گزارش‌ها وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش آمریکا به دستور جو بایدن مواضعی را در شرق سوریه بمباران کرده است.

در این بیانیه آمده است: «نیروهای ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور بایدن عصر امروز چند حمله هوایی به زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق سوریه انجام دادند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور بایدن برای محافظت از پرسنل آمریکا و ائتلاف اقدام خواهد کرد. همزمان، اقدام ما واکنشی سنجیده بود که هدف از آن کاستن از تنش‌ها در وضعیت کلی موجود در شرق سوریه و عراق بود.»

سخنگوی پنتاگون مدعی شده حملات مذکور به تخریب چندین ساختمان در یک گذرگاه مرزی منجر شده که مورد استفاده کتائب‌حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا بوده‌اند.

حملات به مواضع آمریکا در عراق

در روزهای گذشته دو حمله راکتی منافع آمریکا در عراق را هدف قرار گرفته است. ابتدا حدود ۱۰ روز پیش فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه آمریکا در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفت. ساعاتی پس از انتشار این خبر، یک گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم»، با بیان اینکه اشغالگران آمریکایی در هیچ جای عراق امنیت نخواهند داشت، مسئولیت حمله به اربیل را برعهده گرفت. 

دو روز پیش هم منابع خبری گزارش دادند سه فروند راکت کاتیوشا به اطراف سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد برخورد کرده است.

مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در عراق به ویژه پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دی ماه ۱۳۹۸ شدت گرفته است. بعد از این اقدام تروریستی آمریکا پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را تصویب کرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب