1399/12/17-18:07

دولت بهار منتشر کرد/ متن مصاحبه بایگانی شده باشگاه خبرنگاران جوان با دکتر احمدی‌نژاد

دولت بهار منتشر کرد/ متن مصاحبه بایگانی شده باشگاه خبرنگاران جوان با دکتر احمدی‌نژاد

مديران باشگاه خبرنگاران جوان با تن دادن به فشارهاي غيرقانوني و زيرپا گذاشتن قانون اساسي، نه فقط اعتبار و منزلت خود را به حراج گذاشتند، بلكه بر بي اعتمادي مردم به رسانه ملي نيز افزودند. از دو خبرنگار محترم، حمیدرضا قربانی و فاطمه تورانلو كه اين گفت و گو را انجام دادند، پوزش مي خواهيم و متن مصاحبه دكتر احمدي نژاد با باشگاه خبرنگاران را عينا و بدون هرگونه كم و كاستي جهت استحضار مردم شريف ايران منتشر مي كنيم.

به گزارش دولت بهار، باشگاه خبرنگاران جوان رسانه خبري زير مجموعه صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با ارسال يك نامه رسمي و پيگيري هاي مصرانه، خواستار گفت و گو با دكتر احمدي نژاد شد و با وجود انبوهي از رسانه هاي داخلي و خارجي كه در نوبت مصاحبه با رئيس جمهور سابق قرار داشتند، به آنها فرصت داده شد و دو تن از خبرنگاران جوان روز هشتم بهمن ماه به همراه فيلمبردار و عكاس در محل گفت وگو حاضر شدند و پرسش هاي خود را به طور آزاد مطرح كردند.

انتظار اين بود كه اين گفت وگو در اولين فرصت منتشر شود اما با گذشت چند هفته از زمان انجام آن، مسئولان باشگاه از انتشار آن خودداري كردند.

اينكه چه فرد يا جرياني با تضييع حقوق اساسي مردم و نقض آزادي هاي مصرح در قانون اساسي مانع از انتشار مصاحبه شده است، اهميت چنداني ندارد اما مساله اين است كه يك رسانه اي ارتباط جمعي مانند باشگاه خبرنگاران وقتي نمي تواند از قانون و حق آزادي انتشار كه مردم آن را در قانون اساسي به رسميت شناخته اند، حراست نمايد، چگونه خواهد توانست به عنوان ركن پنجم از حقوق مردم دفاع نمايد.

مديران باشگاه خبرنگاران جوان با تن دادن به فشارهاي غيرقانوني و زيرپا گذاشتن قانون اساسي، نه فقط اعتبار و منزلت خود را به حراج گذاشتند، بلكه بر بي اعتمادي مردم به رسانه ملي نيز افزودند.

از دو خبرنگار محترمي كه اين گفت و گو را انجام دادند، پوزش مي خواهيم و متن مصاحبه دكتر احمدي نژاد با باشگاه خبرنگاران را عينا و بدون هرگونه كم و كاستي جهت استحضار مردم شريف ايران منتشر مي كنيم. 

باشگاه خبرنگاران جوان: بسم الله الرحمن الرحيم. سلام عرض مي كنم خدمت شما آقاي دكتر احمدي نژاد، متشكرم از اينكه وقتتان را در اختيار ما قرار داديد. سرتان شلوغ است، همين كه وقت گذاشتيد كه ما بياييم، بر سر ما منت گذاشتيد.

به عنوان اولين سوال؛ گذشته از برنامه هاي روتين و روزانه اي كه انجام مي دهيد، به عنوان رئيس جمهور سابق كشور، دقيقا به چه كاري مشغول هستيد؟ چه اتفاقاتي دارد در زندگي شما مي افتد؟

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم عجل لوليك الفرج والعافية والنصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه.

من هم به شما، همكاران شما و همه كساني كه اين برنامه را مي بينند و ممكن است بخوانند يا بشنوند سلام عرض مي كنم.

همانطور كه گفتيد هر كسي يك برنامه زندگي شخصي دارد. با خانواده ناهار و شام مي خورد و مي خوابد. من يك مقدار مطالعه مي كنم كه طيف آن وسيع است. خيلي ها كتاب مي نويسند و براي من مي فرستند، خودم هم بعضي از كتاب ها را انتخاب مي كنم. بحث هاي روز دنيا و مسائل ايران را دنبال مي كنم. عده زيادي براي مسائل كشور در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي طرح و برنامه دارند. اينها را مكتوب مي كنند و براي من مي فرستند و يا حضوري ارائه مي كنند، اينها را مطالعه مي كنم. بخشي هم نامه هاي مردمي است. نامه هاي مردمي، طيف وسيعي از مسائل را در برمي گيرد كه بخش عمده اي از آنها مسائل شخصي است. معمولا صبح ها به غير از روزهاي تعطيل، اول صبح ملاقات مردمي داريم، اين روتين است و دائما اتفاق مي افتد، غير از آن، با هماهنگي قبلي، ملاقات هاي مردمي اعم از فردي و جمعي از استانها و اقشار مختلف وجود دارد. ملاقات سياسيون، غيرسياسيون... بالاخره مراجعه زياد داريم.بخشي از وقت مان هم صرف تدريس در دانشگاه و ارتباط با دانشجويان مي شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: ملاقات هاي مردمي هنوز انجام مي شود؟

دكتر احمدي نژاد: بله. اين برنامه ثابت است.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به صحبت هاي شما كه فرموديد مردم مي آيند و صحبت مي كنند، بيشترين و مهمترين مشكل آنها چيست؟ چون ما الان در فضاي مجازي مي بينيم كه جو خيلي به نفع شماست يعني حتي هشتگ هايي ايجاد كرده اند تحت عنوان " #احمدي نژاد برمي‌گردد ". الان در فضاي مجازي اقبال به شما خيلي زياد است. دقيقا مشكل مردم در حال حاضر چيست؟ يك جوري انگار مردم شما را منجي خودشان مي دانند.

دكتر احمدي نژاد: اگر در يك كلمه بخواهيم بگوييم؛ مردم معتقد هستند كه كشورشان خوب اداره نمي شود و اين ضعف در اداره، در بخش هاي گوناگون، خودش را نشان مي دهد. چيزي كه الان مردم مستقيما دست به گريبان هستند، در درجه اول مسائل اقتصادي است، فشار اقتصادي بسيار زياد است. بين 6 تا 7 دهك جامعه، بشدت در فشار هستند و اين دارد به دهك هفتم و هشتم گسترش پيدا مي كند و اين چيز خوبي نيست. بسياري از مردم مشكل اجاره خانه دارند، مشكل اشتغال خيلي سنگين شده است. امنيت رواني و امنيت شغلي به مقدار زيادي از دست رفته است. علاوه بر فشار اقتصادي كه به تنهايي مي تواند آدم را از پاي درآورد، فشار روحي ـ رواني زيادي دارد بر مردم وارد مي شود.

بالاخره مردم با همه وجودشان آمده اند در صحنه هاي سياسي ـ اجتماعي و انقلاب را پايه گذاري و همه جور سرمايه گذاري كرده اند اما امروز از صبح تا شب رسانه هاي جمعي و حتي رسانه هاي رسمي از جمله تلويزيون اخباري كه منتشر مي كنند از فساد و سوءاستفاده ها و خلافكاري ها و ... اينها به لحاظ روحي ـ رواني، بيشتر از فشار اقتصادي بر مردم فشار وارد مي كند. زمان جنگ، فشار اقتصادي خيلي زياد بود. يادم نمي رود كه ما براي تهيه 4 سير پنير بايد چند ساعت در صف مي ايستاديم ولي آن زمان احساس عمومي اين بود كه همه مثل هم هستيم. جنگ است، كشورمان در خطر است و همه مانند هم داريم زندگي مي كنيم. اما الان شرايط بگونه اي است كه همه باور دارند كه منابع و ثروت هست اما عادلانه توزيع و به درستي استفاده نمي شود و اخبار هم كه دائما مي گويد سوءاستفاده، سوءاستفاده! رقم ها هم جوري شده است كه اگر به يك نفر بگويند فردي 20 ميليارد تومان سوءاستفاده كرده و جلب شده است، مي گويد 20 ميليارد چيزي نيست! زير 300 ميليارد كه اُفت دارد! اين ها فشار سنگين روحي را بر جامعه وارد مي كند. يا مثلا چند ميليون دانش آموز در حال حاضر تبلت يا گوشي ندارند، آموزش هم كه مجازي شده است. در اين مورد هم ما مراجعه زياد داريم، مي گويند از كجا تهيه كنيم؟ كل دريافتي من دو ميليون و پانصد هزار تومان است، اجاره منزل را بدهم، چكار بكنم؟

آمارهاي بانك مركزي و شاخص هاي بانك مركزي را نگاه مي كرديم. اگر نياز هر فرد به 2500 كالري را در نظر بگيريم، با حقوق يك كارگر بر مبناي قانون كار ، حدود 6 دهك جامعه قادر نيستند اين كالري را تامين كنند. يا بايد چند تا شغل داشته باشند كه وقتي ركود اقتصادي هست چند شغل وجود ندارد! چند سال است كه در ركود سنگين اقتصادي هستيم. همچنين مراجعات مردم نشان مي دهد كه آنها با مشكلات متعددي بويژه در مسائل اداري و قضايي در سراسر كشور مواجه هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: خود شما دليل محبوبيتي كه الان داريد را در چه چيزي مي دانيد و اين فاصله اي كه امروز بين مردم و مسئولين وجود دارد، دليلش چيست؟

دكتر احمدي نژاد: درباره آن محبوبيت كه من نمي توانم پاسخي بدهم اما اينطرف آن را مي توانم بگويم. من با تمام وجودم همه مردم را دوست دارم. ملت ايران كه گل سر سبد هستند. من تمام 7.5 ميليارد انسان را دوست دارم. يعني اصلا به ذهنم نمي آيد كه به كسي در كره زمين كينه داشته باشم يا بد كسي را بخواهم.

باشگاه خبرنگاران جوان: گفتيد همه مردم را دوست داريد، حتي مخالفين خودتان را؟

دكتر احمدي نژاد: بله، اصلا استثنا وجود ندارد. يعني نمي توانيم دوست نداشته باشيم. ما انسان هستيم و براي دوست داشتن آفريده شده ايم.كينه و دشمني كار شيطان است. جايي است كه انسان ها از موضع انساني خارج مي شوند و الّا انسان بايد نه فقط انسان ها را بلكه كل مخلوقات خداوند را دوست داشته باشد. شما درخت را مي توانيد دوست نداشته باشيد؟ طبيعت، حيوانات، كوه، كرات و آسمان را مي توانيد دوست نداشته باشيد؟ اما چرا اين فاصله اتفاق افتاده است، بنظرم چند علت دارد. بالاخره مردم كه مسئولين خود را دوست داشتند. من نمي خواهم همه را بگويم ولي كسانيكه در تصميم گيري ها غلبه دارند، آرمان هاي انقلاب را فراموش كردند، خودشان را هم فراموش كردند، مردم را هم فراموش كردند كه بنظرم هر سه اين ها يكي است. اگر كسي خودش را فراموش نكرده باشد، هميشه بايد دنبال عدالت و خدمت و آزادي و كرامت و اعتلاي انسانها باشد، به فكر بهبود زندگي مردم باشد. آرمان هاي انقلاب همين ها بود. اينكه عدالت باشد، تبعيض برود، احترام باشد، همه با هم باشيم، همه محترم و عزيز و متحد باشيم. آنها خودشان و آرمانها را فراموش كردند، مردم را هم فراموش كردند. اينها فاصله مي اندازد. 80 ميليون جمعيت، آن هم در ايران، مي فهمند چه اتفاقي دارد مي افتد، نمي توان آن را پنهان كرد. من هيچوقت يادم نمي آيد كه در اين 42-41 سال، فاصله بين مردم و مسئولين چه به لحاظ عواطف و چه به لحاظ فهم و ذهنيت مردم از محيط اجتماعي با فهم مقامات 180 درجه متفاوت بوده باشد. يعني الان كاملا برعكس" است. عواطف يعني دوست داشتن و محبت بين انسانها بسيار مهم است و پايه روابط اجتماعي محسوب مي شود. ما كه روبات يا اجزاي يك موتور نيستيم كه كنار هم كار كنيم و حسي به يكديگر نداشته باشيم. ما انسان هستيم، بايد به هم علاقه داشته باشيم و به هم احترام بگذاريم. من علت را در اينها مي بينم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر به دوران رياست جمهوري خودتان برگرديد چه اقداماتي را انجام نمي دهيد و چه اقداماتي را انجام مي دهيد؟ به تعبيري ديگر آيا كاري هست كه از انجام دادن يا ندادن آن پشيمان باشيد؟

دكتر احمدي نژاد: ما وقتي مي خواستيم وارد دولت شويم، من نسبت به يك عده اي حسن ظن داشتم. تلقي من اين بود كه آنها حرفي را كه مي زنند قبول دارند. من از آنها استفاده كردم يعني آنها را دعوت به همكاري كردم. اما خيلي زود متوجه شدم كه حسن ظن من اشتباه بوده است، نبايد آن مقدار حسن ظن مي داشتم و نسبت به يك عده اي ديگر باور من اين بود كه وقتي از آنها براي خدمت به مردم و برپايي عدالت و آرمان هاي انقلاب دعوت مي كنيم، اينها مي آيند و محكم مي ايستند و اگر ما برنامه اي را در جهت خدمت به مردم و كاهش فاصله طبقاتي و رشد مردم، آزادي، عزت مردم و... بخواهيم اجرا كنيم آنها حتما حمايت مي كنند. بعدا ديديم مسئله عميق تر از اين حرف هاست. فاصله از آرمانهاي انقلاب در اعماق انديشه و دل يك عده اتفاق افتاده ولي هنوز به بيرون بروز نكرده است. رسما با كاري كه قرار بود براي مردم انجام شود مخالفت مي كردند. مي گفتيم اين كار براي مردم است، مي گفتند نخير، نمي شود! نمي گويم آنها از دايره دوست داشتن من خارج شدند ولي الان شناخت من نسبت به افراد و مدعيان و نيروهاي فعال، خيلي عوض شده است. اما چيزي كه غصه مي خورم اين است كه ما مي خواستيم هدفمندي را بصورت صد در صد اجرا كنيم، اجازه ندادند و مقابله كردند. يا بعضي از طرح‌هايي كه براي رفاه مردم بود، سخت مقابل ما ايستادند و اجازه اجرا ندادند. به نظرم آنها بايد حتما اجرا شود. يعني بايد صد در صد اجرا شود و غصه مي خورم كه چرا من هر 24 ساعت را براي مردم كار نمي كردم. اي كاش مي شد يك دارويي باشد كه خواب را از آدم بگيرد تا بجاي 18-17 ساعت، تمام 24 ساعت را كار كند. بعدها آدم مي گويد اي كاش آن يك دقيقه را هم كار مي كردم چون لذتي بالاتر از اين نيست كه انسان براي همنوعان خودش كار كند.

باشگاه خبرنگاران جوان: احمدي نژاد مدل سال 84 با احمدي نژاد مدل سال 99 با هم فرق دارند؟ خيلي ها مي گويند فرق دارد. بنظر شما چرا مي گويند فرق دارد و حقيقت چيست؟

دكتر احمدي نژاد: منظورتان كاپشن و خورد و خوراك كه نيست؟

باشگاه خبرنگاران جوان: خير!

دكتر احمدي نژاد: چون خيلي تغييري نكرده است اما مگر مي شود انسان 15 سال از عمرش بگذرد و تغييري نكند؟ چرا برخي انتظار دارند كه انسان درجا بزند؟ در صورتي كه دو روز ما نبايد مثل هم باشد. يك عمر كوتاهي داريم بايد رشد كنيم و كمال پيدا كنيم، فهم‌مان عميق تر و دانش‌مان گسترده تر شود. اگر مسائل را بهتر تجزيه و تحليل كنيم، توانايي هايمان نيز بيشتر مي شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: از لحاظ مردمي بودن و انقلابي بودن ...

دكتر احمدي نژاد: زندگي ما كه تغييري نكرده است. نارمك بوديم و همانجا هم ماندگار هستيم. امروز كه من در خدمت شما هستم، باورم به آرمانهاي انقلاب، بسيار عميق تر و قوي تر از سال 84 شده است. چون انقلاب، عدالت، آزادي، كرامت و پيشرفت را متعلق به مردم مي دانم و بدون اينها اصلا يعني چه؟ ما هستيم ولي عدالت و آزادي و كرامت و پيشرفت و رفاه مردم را نمي خواهيم! پس براي چه هستيم؟ فهم من از اين مفاهيم به مراتب عميق تر شده است و البته عشق من به مردم ضرب در چند...

باشگاه خبرنگاران جوان: برويم سراغ انتخابات. در بيشتر نظرسنجي ها در اكثر كانال هاي معتبر مانند اعتمادآنلاين و ايران تايمز و ... شما نسبت به بقيه افراد يك برتري محسوسي داريد بطوري كه بعضي از اين كانال ها را كه من چك مي كردم، وقتي نظرسنجي آپديت شد، نام شما را از نظرسنجي حذف كردند. مي خواستم بدانم آيا در انتخابات حضور پيدا مي كنيد؟ چون شنيده هايي هم هست كه شما با آقاي تاج زاده ديدارهايي داشته ايد!

دكتر احمدي نژاد: من واقعا اين را متوجه نمي شوم، اينكه يك برتري محسوسي باشد و بعد حذف شود! اين حذف شدن واقعا چه معنايي مي دهد؟! حالا اگر مردم به ما لطف دارند، بايد از خود مردم سوال كرد منتهي اينكه يك عده مي روند خودشان نظرسنجي مي كنند و بعد حذف مي كنند، من اين را متوجه نمي شوم! بنظرم همه ما بايد تابع نظر مردم باشيم. در باره سوال دوم بايد بگويم كه من ملاقاتي با آقاي تاج زاده نداشتم. اصلا مگر مهم است؟

باشگاه خبرنگاران جوان: گفتم شايد اينكه گفته مي شود شما مي خواهيد براي 1400 برگرديد، اين موضوع جدي باشد.

دكتر احمدي نژاد: ما كه نرفته بوديم كه بخواهيم برگرديم، ما هستيم. مسئوليت هاي اجتماعي انسان ها كه تعطيل بردار نيست. مسئوليت هاي اجتماعي اعم از سياسي، فرهنگي و ... هميشه با انسان است، هيچوقت جدا نمي شود. بحث انتخابات را بايد براي زمان انتخابات گذاشت كه من هم حرف هايي را براي گفتن دارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: يعني امكانش هست كه شما يا خودتان بياييد و يا يك نفر را حمايت كنيد كه بيايد؟

دكتر احمدي نژاد: اجازه بدهيد بحث هاي انتخابات را در زمان خودش انجام دهيم.

باشگاه خبرنگاران جوان: همانطور كه گفتيد كشور ما امروز مشكلات فراواني دارد. شاهد بوديم كه مسكن مهر را به مسكن اجتماعي تغيير دادند و نتيجه آن الان اين شده است كه مسكن زير 10 ميليون تومان پيدا نمي شود، در صورتيكه در زمان شما لاكچري ترين خانه ها متري 10 ميليون تومان بود. علت اين اتفاق و چاره اين مشكلات به نظر شما چيست؟

دكتر احمدي نژاد: دو ديدگاه و باور وجود دارد. يك باور اين است كه مسئولين مالك مملكت هستند، توجيه سياسي و ديني هم مي آورند كه مملكت مال آنهاست. هر جور كه بخواهند تصميم مي گيرند، اختيار با آنهاست و ربطي به ديگران ندارد! ديدگاه دومي هم هست كه مي گويد همه چيز متعلق به مردم است، مسئولين هم خادم و نماينده مردم هستند و بايد انعكاس خواست مردم باشند و نبض شان بايد با نبض مردم بزند و مردم صاحب اختيار تمام ثروت كشور هستند. اصلا يك دولت براي چه تشكيل مي شود؟ غير از اين است كه بايد مسائل مردم را حل كند؟ اقتصاد را درست كند؟ مسائل سياسي را برطرف كند؟ رابطه جهان را درست كند؟ فرصت ها را فراوان كند؟ رفت و آمد را زياد كند كه تك تك مردم بتوانند پيشرفت كنند؟ مسكن را بايد حل كند و شغل ايجاد نمايد. الان يك عده در دولت هستند كه نه كاري به مسكن دارند نه كاري به مسائل ديگر!

باورمندان به ديدگاه اول معتقدند كه هر قدر مردم محدودتر، ضعيفتر و نيازمندتر باشند، براي آنها بهتر است زيرا ديگر مزاحمي وجود ندارد، وقتي هشت مردم گرو نه‌شان است و 24 ساعته بايد براي يك لقمه نان بدوند، ديگر كاري به مديريت آنها ندارند. اما ديدگاه دوم مي گويد تك تك اتفاقات كشور متعلق به همه مردم است. همه مردم بايد در همه امور دخالت كنند و لازمه آن اين است كه همه مردم قوي باشند، نيازمند نباشند، دستشان در جيبشان باشد،‌ احساس عزت كنند، آزاد باشند و بتوانند حرف بزنند. اينها تفاوت دو ديدگاه است.

ما كه آمديم ديديم در مسكن مشكل داريم. قبل از ما سالي 330 هزار مسكن در كشور ساخته شده بود در حاليكه نياز ما بالاي 700 هزار مسكن بود. در دولت ما، در طول 8 سال، بطور متوسط سالانه 770 هزار مسكن ساخته شد ولي باز هم عقب بوديم يعني ما داشتيم تلاش مي كرديم آن را بالاي يك ميليون ببريم. سال آخر به بالاي يك ميليون رسيد ولي متوسط 8 سال، 770 هزار مسكن بود و اگر جلوتر مي رفتيم، سالانه بالاي يك ميليون مسكن مي ساختيم و گذشته را هم جبران مي كرديم.

ما يك سرزمين وسيع داريم. 187 ميليون هكتار وسعت ايران است. كل مساحتي كه الان در شهر و روستا براي مسكن و كشاورزي و پارك و آتش نشاني و بيمارستان و ... اختصاص يافته، يك ميليون هكتار است. مردم همه مشكل خانه دارند. به قول جنابعالي الان متري 10 ميليون تومان هم گير نمي آيد. چرا اينگونه شده است؟ پاسخ آن همان نگاه اول است كه همه چيز بايد در اختيار مردم قرار بگيرد. هنر دولت اين است كه به صورت كارشناسي، عالمانه و تخصصي طراحي كند و در اختيار مردم قرار بدهد. ما حتي مسكن مهر را بعنوان آرام كننده قرار داديم، درمان نبود چون چند ميليون نفر، چند سال پشت صف ايستاده بودند. ما خواستيم اول اين صف را تخليه كنيم در نتيجه مسكن مهر طراحي شد. من همان زمان هم اعلام كردم كه طرح اصلي مسكن ما اين نيست. در طرح اصلي، هر خانواده بايد در يك ويلا زندگي كند. اينهمه زمين وجود دارد، طراحي مي كنيم و زمين مي دهيم. بخش عمده اي از قيمت مسكن مربوط به زمين است. دولت زمين دارد، قيمت زمين را از مسكن كم مي كند. الان در همين تهران، متوسط قيمت آپارتمان بالاي 27 ميليون تومان است. يك جوان كه تازه ازدواج مي كند، حداقل به يك خانه 60 متري نياز دارد. تازه 60 متر كه خيلي كوچك است، مانند زندان است. در تهران پنجره را هم نمي تواند باز كند چون همسايه است و به يكديگر ديد دارند و بايد يا پنجره را ببندد يا پرده را بيندازد. بيرون هم كه مي آيد دود و ترافيك است. حالا همان خانه 60 متري به ازاء هر متر 27 ميليون تومان مي شود يك ميليارد و ششصد و بيست ميليون تومان! نقدا هم بايد بدهيم. يك جوان چقدر حقوق مي گيرد؟ اجاره خانه بايد بدهد، خرج خوراك و رفت و آمد هست، چقدر برايش مي ماند؟ اصلا مي تواند پس انداز كند؟ از كجا بياورد؟ چند سال از عمرش را بايد بفروشد تا بتواند خانه بخرد؟ در حاليكه اگر قيمت زمين را از مسكن حذف كنيم، ارزش آن كمتر از يك سوم مي شود. با دو تا وام مي تواند خانه بخرد. هنر مديريت جامعه اين است كه اين مسائل را حل كند. منتهي يك دشمني با ما داشتند؛ اگر مسكن مهر اشكال داشت، تكميلش مي كرديد. ما چهار و نيم ميليون مسكن مهر ساختيم، شما 10 ميليون مي ساختيد! ما آپارتمان داديم، شما ويلايي مي داديد! دستتان را هم مي بوسيم. همه امكانات در ايران هست.

نيروي انساني، منابع مالي و مصالح ساخت به اندازه كافي داريم. الان سه هزار و 200 هزار ميليارد تومان حجم نقدينگي است. نزديك دوهزار و 800 هزار ميليارد تومان، سپرده هاي بانكي است. مگر يك جوان چقدر براي يك مسكن مي خواهد؟ همه اينها شدني است، منتهي كسي را مي خواهد كه نبضش با نبض مردم بزند. الان احساس، اين است كه نبض ها با مردم نمي زند. به من مي گفتند تو داري مردم را پررو مي كني! گفتم يعني چه كه پررو مي كني!؟ مي گفتند تو داري به مردم رسيدگي مي كني، توقعاتشان را بالا مي بري و آنها حس مي كنند كه كشور مال خودشان است، اگر اين احساس را بكنند ما ديگر نمي توانيم آنها را اداره كنيم!

باشگاه خبرنگاران جوان: چه كساني مي گفتند؟

دكتر احمدي نژاد: همين هايي كه اشاره كردم. اگر ما در سطحي نيستيم كه يك ملت بزرگ را اداره كنيم، در درون اين ملت، انسانهاي بزرگ خيلي زياد است، آنها بيايند اداره كنند. در آسمان باز شده و چند نفر به پايين افتاده اند و مي گويند همه چيز ما هستيم! اين غلط است. چه كسي گفته شما همه چيز هستيد؟! اين ملت بزرگ به شما اجازه داده بر سر كار بياييد.

باشگاه خبرنگاران جوان: چقدر به اهداف خود در طرح هدفمندي يارانه ها رسيديد و چه اقداماتي در اين زمينه انجام نشد؟

دكتر احمدي نژاد: طرح هدفمندسازي يارانه ها يك طرح بزرگ و يك تحول عظيم اقتصادي بود منتهي در نظام تصميم گيري ما، همراهي نشد و بخش كوچكي از آن تصويب شد. از آن بخش كوچك هم يك قسمتش اجرا شد. در حد آن بخشي كه اجرا شد، فاصله طبقاتي بشدت كاهش پيدا كرد. ضريب جيني ظرف 3 سال از 0.41 به 0.36 رسيد، در صورتي كه هر يك درصد، 4 الي 5 سال كار اقتصادي نياز دارد. ما معتقد بوديم ثروت طبيعي مال مردم است، لذا منابع در اختيار خود مردم قرار گرفت. نفت مال مردم است. همه ناله مي كنند نفتي كه دست دولت است، مشكل بودجه، تورم و نقدينگي است. علت همه اينها نفت است و اينكه سازمان دولت بزرگ شده است براي اين است كه پول مفت دستش بوده و هر كاري خواسته كرده و همه كارها را دست خودش گرفته و مردم را كنار زده است.

ما گفتيم اين نفت انفال و ثروت عمومي و مال مردم است. اين را عينا هر چه نفت مي فروشيم بطور مساوي بين مردم تقسيم كنيم. اجازه بدهيم مردم خودشان مديريت كنند. هر كس اولويت هاي خودش را خودش مي داند. چرا ما مردم را مجبور مي كنيم يكسري خدمات را كه ما مي گوييم استفاده كنند؟ تازه نصف پول نفت خرج دولت مي شود، نصف آن به جيب مردم مي رود. اگر صد در صد آن را به مردم بدهيم، دست خودشان است، و مي دانند چگونه از آن استفاده كنند. ولي با اين مخالف بودند و اجازه ندادند. واقعا اين يك طرح عظيم بود كه آن را تكه تكه كردند. همين الان بيش از 180 هزار ميليارد تومان، دولت از محل هدفمندي يارانه ها درآمد دارد. چه مقدار آن را به مردم مي دهد؟ كمتر از 30 هزار ميليارد! يعني دولت بيش از 150 هزار ميليارد آن را اين طرف و آن طرف خرج كرده است. خب دولت كه قبلا هم نفت را مي فروخت و همين كارها را مي كرد، ما آن را بين مردم پخش كرديم، شما مال مردم را هم گرفتيد و دوباره داديد دست دولت!؟

من معتقد هستم يكي از كارهاي بزرگي كه بالاخره يك روز در اين كشور اجرا خواهد شد، اين است كه ثروت طبيعي در اختيار مردم قرار خواهد گرفت. شما خودتان رفتيد حساب كنيد "حالا اين تحريم ها بالاخره برداشته خواهد شد"، ما مقدار توليد و قيمت نفت و گاز را حساب كنيم، به هر ايراني ماهي 2.5 ميليون تومان مي رسد. اين 2.5 ميليون تومان را دولت مي گيرد و تبعيضي خرج مي كند و اين موجب فاصله طبقاتي است. ضمن اينكه ريشه بسياري از مفاسد هم تمركز ثروت در دست دولت است. چه در بخش معدن، زمين، منابع طبيعي، در بخش سوءاستفاده هاي مالي و... . خب اينها را بين مردم پخش كنيد، خود مردم بلدند چگونه آن را خرج كنند. الان دولت جاي مردم نشسته است. در همه زمينه ها دولت بايد تصميم بگيرد! چرا دولت بايد تصميم بگيرد؟ 80 ميليون معطل هستند كه يك عده مي خواهند جاي آنها همه جور تصميمي بگيرند كه اين به نظر من غلط است.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما فرموديد كه درباره انتخابات بعدا صحبت مي كنيد اما بنظر شما مهمترين برنامه اقتصادي كه مي تواند وضعيت كشور را نجات بدهد چه مي تواند باشد؟

دكتر احمدي نژاد: من فكر مي كنم مهمترين كاري كه بايد انجام شود اين است كه ثروت و قدرت به مردم برگردد و توزيع شود. الان، هم ثروت كشور متمركز است، بخش مهمي از آن در انحصار و بخشي ديگر در احتكار است. قدرت هم كه بطور كامل متمركز است. يك كشور را يك ملت مي تواند نجات بدهد، اما چه چيزي دست ملت است؟ الان اگر كسي بخواهد يك مغازه سوپر ماركت باز كند، از 15-10 محل بايد مجوز بگيرد. وقت و زمان و انرژي و هزينه و هزينه تمام شده را بالا مي برد. ثروت طبيعي اگر در اختيار مردم قرار بگيرد، خود اين مردم، ايران را ظرف 5 سال به قدرتمندترين اقتصاد دنيا تبديل مي كنند. من به عنوان يك مهندس دارم اين را به شما مي گويم، يعني همين الان مي توانم براي شما حساب كنم. اين همه زمين، معدن، جنگل، فرصت هاي كار، اين همه جوان تحصيل كرده و خلاق و ماهر و مبتكر داريم كه چيزي دستش نيست!

الان معادن در انحصار يك عده است در حاليكه همين معادن سالانه حداقل50  هزار ميليارد تومان بايد به مردم برگرداند يعني دو برابر كل يارانه اي كه دولت به مردم مي دهد. اين مبلغ كجا مي رود؟ اين زمين وسيع، همه جاي آن طلا است. برخي خيال مي كنند با آب درياي جنوب نمي شود كشاورزي و باغداري كرد. يك متخصص اهل بشرويه فردوس در خراسان جنوبي شيوه آبياري قديم ايرانيان را احيا كرده بود. آدم خيلي خوب و دلسوزي بود. اين فرد رفته بود جنوب كشور و با آب درياي عمان و خليج فارس كه سنگيني آب آن زياد است، با همان ها باغ انار درست كرده بود. 120 تن در هكتار انار برداشت مي كند. اين يك ركورد جهاني است.

اين ثروت عظيم كشور بايد به مردم برگردد. نظر مردم محترم شمرده شود. كشور مال مردم است، هر چه مردم خواستند محقق شود. تا مي گوييم هر چه مردم خواستند، مي گويند مردم اشتباه مي كنند، دنبال فساد مي روند. آقا تو كه اين حرف را مي زني، نمي روي!؟ چرا به مردم بي احترامي مي كنيد!؟ چند هزار سال اين مردم بودند و شما نبوديد و اين ملت هيچوقت آن كارهايي كه شما مي گوييد نكرده است. تمدن عظيم ايران را همين مردم برپا كردند. فرهنگ ما را همين مردم حفظ كردند. آنها فكر مي كنند فقط خودشان دلسوز هستند، البته آنها فقط ادعا مي كنند، ، خودشان هم مي دانند كه ته دلشان دروغ مي گويند.

فرصت هاي تصميم گيري بايد به مردم برگردد. اگر مي خواهيم دولت را كوچك كنيم، بايد كل مجوزهاي دولتي را برداريم. استانداردهاي انجام هر كاري را اعلام كنيم، هر كس كه رعايت نكرد، مجازات مي شود. بجاي اينكه شما به 15 اداره مراجعه كنيد و آنها هر كدام يك سليقه اي را اعمال كنند و دائم محدوديت درست كنند و هزينه را بالا ببرند، اين كار را بكنند. با اين كار دست مردم باز مي شود و البته بايد از فرصت هاي بين المللي هم استفاده كرد. به نظرم اين مدل سياست خارجي اصلا درست نيست و هيچ دست آوردي براي ملت ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما ابتداي صحبت هاي تان فرموديد كه اوايل به افرادي حسن ظن داشتم و بعدا متوجه شدم كه اشتباه بوده است. اگر شما در انتخابات شركت كنيد و رئيس جمهور شويد چند درصد از كابينه قبلي احتمال دارد در كابينه جديد حضور داشته باشند؟

دكتر احمدي نژاد: بحث هاي انتخابات را قرار شد بعدا مطرح كنيم. من معتقد هستم كه دايره مديريت بايد بسيار بسيار در كشور باز باشد. آن تمركز باعث شده است كه دايره مديريت بسته شود و به همين دليل خلاقيت و نوآوري وجود ندارد. مثل كسيكه 30-25 سال است كه در دولت است ولي ابتكارات و راه حل هايي كه ارائه مي كند همان راه حلي است كه 30 سال قبل ارائه مي كرده است! در حاليكه دانش آنقدر پيشرفت كرده است كه ده ها راه حل جديد ابداع شده است و او اطلاع ندارد، حوصله هم ندارد، ديگر خشك شده و چشمه نمي جوشد اما اگر دايره باز باشد، بخصوص من معتقدم نسل جوان امروز كشور ما، خيلي نسل توانايي است. هم به لحاظ فهم مسائل خيلي عميق تر است، هم به لحاظ پايبندي به مفاهيم انقلابي مانند عدالت، كرامت، احترام به ديگران، آزادي، خلاقيت. الان بچه هاي كاربلد خيلي داريم. گاهي مي بينيم كه يك جوان 30 ساله آنقدر قشنگ تحليل مي كند، يك جوان 26-25 ساله آنقدر مسلط و علمي صحبت مي كند و آن كسي هم كه رفته در مسائل تجربي، چقدر دقيق ريشه مسائل و راه حل هاي بسيار پيشرفته را مي گويد. همه اينها بچه هاي ما هستند كه تحصيل كرده اند يا رفته اند كار كرده اند و كار ياد گرفته اند. اينها سرمايه كشور هستند. هر جا راه بسته شد و هر چيزي به انحصار درآمد، عقب افتادگي و فساد هم در آن ايجاد مي شود! اگر آزادي به انحصار يك عده درآمد، فقط آنها آزاد هستند و بقيه آزاد نيستند. اين باعث فساد مي شود. اگر علم، ثروت و قدرت به انحصار يك عده درآمد، فساد ايجاد مي شود. هميشه بايد همه درها باز باشد تا انحصار شكل نگيرد. همه آزادند و مي توانند به بالاترين مراتب برسند. هنر مديريت جامعه اين است كه موانع را بردارد، راه را باز كند تا همه بيايند. حالا يك قشري از اول انقلاب بالاي كار آمده اند و تصور مي كنند فقط خودشان هستند و بقيه را به حساب نمي آورند. آقا تو خودت يك جوان 23 ساله بودي كه آمدي، حالا چطور به يك جوان تحصيل كرده و كاربلد اعتماد نمي كني!؟ چرا مردم بايد به شما اعتماد كنند ولي شما به مردم اعتماد نمي‌كنيد؟ من معتقد هستم كه بايد همه انحصارات از جمله عرصه مديريت برداشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقاي دكتر جريان بهار صرفا يك جنبش است يا يك الگوي حكومتي؟ چون من يادم مي آيد سال 91  شما داشتيد سخنراني 22 بهمن را انجام مي داديد. آن زمان يادم مي آيد كه آخر سخنراني خود سه بار فرياد زديد "زنده باد بهار"، "زنده باد بهار"، "زنده باد بهار". مي خواهم بدانم آيا يك جريان سومي بوجود آمده كه مي خواهد جلوي اصولگرايان و اصلاح طلبان بايستد؟ چون طبق گفته خودتان، الان قدرت يكجا جمع شده است يا در دست اصولگرايان است و يا دست اصلاح طلبان. مي خواهم بدانم جريان بهار، يك جريان سوم است يا صرفا يك جنبش است؟

دكتر احمدي نژاد: آن زنده باد بهاري كه من گفتم اشاره به امام زمان(عج) بود چون ايشان بهار انسانهاست كه تا او را درنيابيم و به يك نسبتي شبيه او نشويم، بهار را درك نمي كنيم. او تجلي بهار حقيقي انساني است. اما من معتقد هستم كه اصل جريان جاري در خلقت، جريان انساني است و جريانات سياسي در مقابل آن اصلا چيزي نيستند. آنها مراكز قدرت و رسانه ها را در دستشان مي گيرند و خودشان را به مردم تحميل مي كنند. در كل جهان همين طور است. من معتقد هستم كه بايد اصالت را به جريان حقيقي انساني بدهيم. اين اصلا تقابلي با كسي ندارد. در پاسخ به خانم توران لو كه پرسيدند دشمنانت را هم دوست داري؟ بايد بگويم مگر مي توانيم دوست نداشته باشيم؟

اما اجازه بدهيد اينجا يك بحثي را باز كنم، شما هم بعدا مي توانيد در اين زمينه مطالعه كنيد. شايد اين بحث را از اين زاويه هم از من بشنوند خالي از فايده نباشد. عالم خلق شده است تا خدا در قامت مخلوقات ظهور كند و الّا خدا را كه نمي شود ديد يا لمس كرد. خدا در مخلوقات تجلي مي كند و بالاترين تجلي خدا در انسان است و اوج تجلي خدا در وجود انسانها، در انسان كامل است. خلقت براي ظهور انسانيت در انسان و ظهور انسان كامل كه باز تجلي ظهور انسانيت در انسان هاست درست شده است. يعني چه؟ يعني همه انسانها بايد انسانيت را دائما در درون خودشان رشد بدهند و با يكديگر انساني، و بر اساس محبت، احترام، عدالت و عشق و نه با خودخواهي و حسادت و كينه و برتري جويي تعامل كنند. اين جريان در طول تاريخ هست كه نامش را "فرآيند ظهور" گذاشته ايم. فرآيند ظهور انسان، فرآيند ظهور خدا و فرآيند ظهور انسان كامل است. جامعه بشري دارد به اين سمت مي رود. جريانات سياسي اگر با اين همراه باشند جزئي از آن هستند و اگر سدي در مقابل آن باشند، من فكر مي كنم كه اين سيل عظيم، در كل دنيا تمام موانع را برمي دارد و مي بينيم كه اين اتفاق دارد مي افتد. مردم در كل دنيا الان به جناح هاي سياسي بي اعتماد كامل هستند چون ديدند كه اراده شان، از مسير جريانات سياسي جاري و اعمال نمي شود و جريانات سياسي، نماد اراده مردم نيستند. آنها به پايان راه خود رسيده اند و ديگر قبول ندارند كه دسته بندي ها و جناح يك و دو و سه با هم دعوا كنند و مردم هم سوخت موتور آنها شوند! اين در ايران و همه دنيا تمام شده است. آن دختر خانمي كه اين شعار «اصلاح طلب، اصولگرا ديگه تموم ماجرا» را داد، شعارش خيلي عميق بود، تمام شده است. تك تك انسانها محترم هستند و حق اظهارنظر و اعمال اراده و تعيين سرنوشت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اين تقابل دو جريان، اصولگراياني كه خودشان را انقلابي مي دانند و اصلاح طلباني كه مي گويند بايد برويم سمت غرب را چگونه مي توان با هم جمع كرد و اسمش را يك جريان بگذاريم؟

دكتر احمدي نژاد: آيا مردم ما دنبال تقابل با جايي هستند يا دنبال دوستي با ديگرانند؟ مردم ما دوستي با مردم اروپا و آمريكا را بد مي دانند؟ مردم طالب صلح هستند يا طالب جنگ هستند؟ مردم طالب عدالت هستند يا طالب ظلم هستند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: مردم فكر مي كنند مي شود با دولت آمريكا صلح كرد؟

دكتر احمدي نژاد: ببينيد ما بايد موضوع آمريكا را باز كنيم. اوايل انقلاب يك مقابله اي با آمريكايي شكل گرفت. بعدا بنظرم اين قلب ماهيت شد. وقتي ما مي گوييم آمريكا، منظور مردم آمريكاست يا دولت آمريكاست و يا جريان پشت صحنه آمريكاست؟ با مردم كه نمي شود دشمن بود. چرا ما بايد با مردم آمريكا دشمن باشيم؟ همه ملت ها بايد با هم دوست باشند. ما چرا بايد با دولت آمريكا دشمن باشيم؟ ما با عملكرد مخالف هستيم. مي گوييم آقا ظلم و سلطه طلبي نكن. حالا اگر سلطه طلبي و ظلم نبود، آيا ما با اسم دعوا داريم؟ من مي خواهم موضوع را باز كنم. اين را هم اضافه كنم كه در آمريكا، دولت 5 درصد كار است. اصل كار، آن هيئت حاكمه سرمايه دار بزرگ جهاني در پشت صحنه است. ما با آنها مشكل داريم منتهي قاطي شده است. آقا ما دشمن هستيم! با چه كسي دشمن هستيم؟ اشكالي دارد الان مردم ايران و آمريكا با هم رابطه داشته باشند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: با هيئت حاكمه آمريكا مي شود صلح كرد؟

دكتر احمدي نژاد: اگر بر اساس عدالت باشد، چرا نمي شود؟ اگر عدالت را پذيرفتند، بله مي شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: مي آيند؟

دكتر احمدي نژاد: بله. در چه حالتي؟ اگر شما از موضع ضعف برويد، هرگز نمي پذيرند. من آينده را نمي دانم چون ممكن است انسانها عوض شوند. اولا ما بايد از آنها دعوت كنيم، همه را بايد به عدالت دعوت كنيم حتي هيئت حاكمه پشت صحنه آمريكا. بگوييم آقا ظلم نكنيد، به عدالت برگرديد. چرا ظلم مي كنيد؟ شما همه مانند بقيه، همچون انسان زندگي كنيد. به همه اجازه زندگي بدهيد ولي از چه موضعي مي خواهيد با ايران تفاهم يا تقابل كنيد؟ اگر ما در موضع ضعف باشيم، بدانيد نه تنها آمريكا بلكه از اين 200 كشور، 180 تاي آن حتما كلاهي بر سرمان مي گذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: يعني با محوريت عدالت حتي با آمريكا هم مي شود صلح كرد.

دكتر احمدي نژاد: بله، با عدالت و احترام.

باشگاه خبرنگاران جوان: تعريف ها متفاوت نيست؟

دكتر احمدي نژاد: تفاهم مي كنيم. تعريف من خيلي ساده است. من يك تعريفي را روي ميز مي گذارم كه 7.5 ميليارد انسان آن را تاييد مي كنند. مي گوييم احترام و عدالت. يعني چه؟ يعني هر چه براي خودت خواستي براي من هم بخواه. براي خودت نخواستي براي من هم نخواه. اين جهت گيري، همه حوزه ها را دربرمي گيرد. اگر به خودت اجازه مي دهي كه يك چيزي داشته باشي، من هم بايد داشته باشم. اگر مي خواهي از جيب من برداري، من هم از جيب تو برمي دارم. البته اين مفهوم يك حديث است. " هر چه براي خودت مي پسندي براي ديگران هم بپسند، هر چه براي خود نمي پسندي براي ديگران هم مپسند". براي خودت رفاه مي خواهي؟ براي من هم بايد بخواهي. با فقر مخالفي و نمي خواهي فقير باشي؟ براي من هم نبايد بخواهي.

باشگاه خبرنگاران جوان: اين تعريف شما، همان تعريف دوران رياست جمهوري شما هم هست يا الان به اين تعريف رسيده ايد؟

دكتر احمدي نژاد: خدمت شما گفتم كه بالاخره انسان تغيير مي كند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس تفاوت كرده است.

دكتر احمدي نژاد: تفاوت كه حتما هست ولي تقابل و زاويه نيست.

باشگاه خبرنگاران جوان: يعني سياست خارجي شما اگر الان هم بوديد همان سياست خارجي بود؟

دكتر احمدي نژاد: اگر يادتان باشد ما براي دولت آمريكا نامه نوشتيم كه اگر اجازه بدهيد پرواز مستقيم برقرار شود. چرا؟ چون من معتقد هستم هيچ دولتي اجازه ندارد رابطه مردمش را با ديگران قطع كند. الان هم دولت ايران و هم دولت آمريكا از دو طرف، رابطه مردم را با هم قطع كرده اند در حاليكه دولت ها با هم اختلاف دارند. مردم چه اختلافي دارند؟ نزديك به 2 ميليون ايراني در آمريكا زندگي مي كنند. مردم مي خواهند درس بخوانند، بروند و بيايند. گردشگر مي خواهد بيايد و برود و يك عده از مردم مي خواهند فعاليت اقتصادي انجام بدهند. شما حساب كنيد اگر دولت آمريكا رابطه مردم كشورش را با ايران قطع نميكرد مي توانست ايران را تحريم كند؟ حتما نمي توانست. پس يك ظلمي به مردم خودش كرده و بعد ما را تحريم كرده است. در حاليكه اگر تحريم نمي كرد، مردم دو كشور مي توانستند با هم تجارت كنند. چرا رابطه را قطع كردند؟ از اين طرف هم همين است. دولت ها حق اين كار را ندارند. بله من معتقد هستم كه ما مي توانيم در چارچوب عدالت و احترام مسائل را حل كنيم. قبلا هم اين كار را كرده ايم. سال 89 در موضوع هسته اي و موضوع تبادل، ما نشستيم و در يك موضع كاملا برابر توافق كرديم. ما براي رآكتور تهران، سوخت 20 درصد مي خواستيم كه راديو دارو توليد كنيم. سوختش تمام شده بود. 25 سال قبل از آرژانتين سوخت گرفته بوديم، سوخت تمام شده بود. مي دانيد كه اينها نيمه عمر هستند، همين طور كه مي گذرد، عمرشان كم مي شوند چون ميرا هستند. به آژانس نامه نوشتيم كه ما سوخت 20 درصد مي خواهيم. آقاي البرادعي گفت ما به چند جا نوشته ايم و گفته اند كه نمي دهيم. آقاي اوباما به البرادعي گفته بود تو برو و اين سوخت 20 درصد را وسط بگذار و بگونه اي مشكل ما با ايران را حل كن. يا شايد ايده از خود البرادعي بود كه مطرح كرد. آقاي البرادعي پيش من آمد و موضوع را مطرح كرد، من هم گفتم موافق هستم، ما كه مشكلي نداريم، فقط مي گوييم در شرايط برابر باشد. دو سه بار رفت و آمد تا بالاخره منجر به يك گفت وگو شد. آمريكا، فرانسه، روسيه، آژانس و ايران. تقريبا دو ماه مذاكره انجام شد. محور آن اين بود كه ما سوخت 20 درصد را وسط بگذاريم و تقابل تبديل به همكاري شود. چرا ما با هم دعوا داريم؟ حرف ما اين بود كه شما تمام تلاش خود را كرديد كه ما هسته اي نشويم ولي ما شديم، شما چطور مي خواهيد جلويش را بگيريد؟ حالا بهترين حالت، همكاري است. واقعا هم موضع ما، موضع اقتدار ملي بود، موضع ما ضعف نبود. گرچه سال 88 يك عده تلاش كردند آن اقتدار ملي را كه در آن انتخابات با حضور 85 درصدي مردم ، تجلي كرد تضعيف كنند كه در نتيجه آن، دولت آمريكا هم يك مقدار گفت و گوها را به عقب انداخت، اما بعد كه ديد ملت و اقتدار ملي سرجايش هست، آمدند گفتگو كردند و بدون دادن هيچ امتيازي توافق كرديم. يعني نه بازرسي اضافه، نه شرايط اضافه، نه محدوديتي و نه حتي پروتكلي، زيرا حرف ما ساده بود. گفتيم اين قانون و اين اساسنامه آژانس است، ما حق خودمان را طبق همين مي خواهيم، براي چه بايد تعهد اضافي بدهيم؟ تفاهم شد كه ما سوخت هاي 3.5 درصدي را به اندازه اي كه اينجا 20 درصد لازم داريم به روسيه بدهيم و روسيه آن را به 20 درصد تبديل كند، به فرانسه بدهد و فرانسه آن را در صفحه سوخت قرار دهد و بعد به ما بدهند و از آن به بعد رو به همكاري بياوريم و موضوع هسته اي ايران يك موضوع عادي بشود. تازه ما گفتيم چه كسي اينها را تضمين مي كند، ممكن است ما سوخت كه داديم به ما پس ندهند كه آژانس گفت من تضمين مي دهم. در دو دولت قبل از ما و اوايل دولت ما، هميشه غربي ها مي گفتند كه ايراني ها بدقولي و پنهان كاري كردند و بايد تضمين بدهند. اينجا عوض شد، ما گفتيم آنها بايد تضمين بدهند چون آنها قبلا چند قرارداد داشتند كه به هم زدند.

توافق نامه نوشته شد. همين آقايان اجازه ندادند. آنقدر جوسازي كردند و فشار آوردند كه جلويش را گرفتند و الّا چرا نشود؟ ما قبلا هم با آمريكا مذاكره كرده ايم. سال هاي 85، 86، 87 در عراق راجع به مسائل منطقه و خروج آمريكا از عراق با آنها مذاكره كرديم. اينكه مي گويند اصلا نمي شود مذاكره كرد يعني چه؟ مگر اينكه ما به منطق يا موضع خودمان شك داشته باشيم و الّا اگر موضع ما برابر باشد و فردا روزي، كسي در آمريكا گفت ما موضع عدالت و احترام را مي پذيريم، مخفي كاري هم نمي كنيم، عينا جلوي تلويزيون هم مي نشينيم و مذاكره مي كنيم، اين اشكالي دارد؟ اگر كسي خواست زور بگويد آن موقع معلوم مي شود و زير بار آن نمي رويم.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس شما مي گوييد با اين تعريف با كشوري مثل آمريكا هم مي شود مذاكره كرد. اگر قرار باشد در عرصه سياست خارجي تان اصلاحاتي انجام مي شد، الان چه اصلاحاتي را انجام مي داديد؟

دكتر احمدي نژاد: نگوييد سياست خارجي تان، چون مال شخص نيست، مال ملت است. واقعا همان زمان هم ما تلاش داشتيم با تمام كشورها همكاري كنيم چون دنيا براي همكاري است نه تقابل! منتهي عده اي بودند كه از آن طرف به ما زور مي گفتند، ما هم زير بار زور نرفتيم. مي گفتند شما نبايد هسته اي بشويد، بايد دانشگاه هايتان را تعطيل كنيد و جلوي رشته هاي فني تان را بگيريد. ما مي گفتيم شما مي خواهيد جلوي پيشرفت ما را بگيريد. حق نداريد. اين اساسنامه است، هر چه شما برداشتيد ما هم بايد برداريم. چرا شما بايد اضافه از حق ملت ايران برداريد؟ يك دليل بياوريد تا ما بپذيريم. من فكر مي كنم كه اگر ما در موضع درست بايستيم، هيچكس نمي تواند مخالفت كند. منتهي الان مشكل ما اينجاست كه اقتدار ملي‌مان تضعيف شده است چون مردم ضعيف شده اند. الان مهمترين كار حتي در سياست خارجي، قوي كردن مردم است. دغدغه هاي مردم برطرف شود و محكم روي پايشان بايستند. آنوقت كجاي دنيا مي تواند ما را تحريم كند؟ وقتي مردم قوي باشند، تحريم معنا دارد؟ ملت را كه نمي شود تحريم كرد. الان مشكل اين است كه چون چاه نفت دست دولت است، دولت را تحريم كردند و درآمد دولت پايين آمده است. دولت از بانك مركزي پول مي گيرد، پولي كه از بانك مركزي مي آيد اثرش 8 برابر است. ضرب در 8 مي شود و روي سر مردم خراب مي شود و پدر اقتصاد در مي آيد و الّا اگر دست مردم باشد، مگر مي شود مردم را تحريم كرد؟ دولت را چرا مي شود تحريم كرد. به هر حال دولت 50 تا حساب در دنيا دارد كه آنها را مي بندند ولي آيا 85 ميليون را مي شود تحريم كرد؟ اصلا كسي مي تواند بگويد من مخالف يك ملت هستم؟ همين مقامات آمريكا را ببينيد يك خط درميان مي گويند ما دشمن ملت ايران نيستيم،‌ ما نمي خواهيم به ملت فشار بيايد. چرا؟ چون بدترين كار اين است كه كسي بگويد من مخالف يك ملت هستم، همه دنيا او را محكوم مي كنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: ولي فكر نمي كنيد كه در عمل سفره مردم را نشانه گرفته اند؟

دكتر احمدي نژاد: بله همين طور است. ببينيد؛ آنها در اصل با ملت و عظمت ايران مخالف هستند منتهي مدل مديريت ما جوري است كه دشمني آنها را جذب مي كند و در 8 ضرب مي كند و به مردم منتقل مي كند. در حاليكه اگر دولت كارها را دست خود مردم بدهد تا مردم قوي بشوند، زور چه كسي به مردم مي رسد؟ اولا ضرب در 8 نمي شود اگر هم بشود فقط يكي است. آن يكي هم 85 ميليون نفر هستيم اگر هر كدام يك آجر روي هم بگذاريم، كل تحريم روي هوا مي رود. كشاورز، دامدار، كارخانه دار و ... هر كدام يك مقدار بيشتر تلاش كنند ديگر تحريمي نمي ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در مصاحبه اي با آقاي طالب زاده گفتيد كه موشك ها و بمب ها ساخته مي شوند تا حس برتري جويي بشر را ارضا كنند. بنظر شما اين ادوات نظامي براي بازدارندگي لازم نيست؟

دكتر احمدي نژاد: اصل آن را شما بگوييد. بازدارندگي در مقابل چيست؟ يك عده مي خواهند با موشك و سلاح هاي خود برتري جويي كنند و يك عده به فكر بازدارندگي مي افتند. اگر آن نباشد اين به چه كاري مي آيد؟ اگر يك عده اي در دنيا نباشند كه بخواهند برتري خودشان را با سلاح بر دنيا تحميل كنند آيا لازم است كه عده اي بروند و بازدارندگي ايجاد كنند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: پس لازم است كه ما داشته باشيم كه دفاع كنيم؟

دكتر احمدي نژاد: بحث دفاع، بحث دوم است. در همين منطقه ما اگر اختلاف و درگيري نباشد، سلاح لازم است؟ چه كساني اختلاف را ايجاد مي كنند؟ همان سلطه گران جهاني، براي اينكه بتوانند سلاح هاي خود را بفروشند، مردم را ضعيف كنند تا مسلط شوند. روزي را تصور كنيد كه هيچ سلاحي در دنيا نباشد، آيا كسي مي تواند برتري جويي كند؟ ما داريم ريشه بحث را مطرح مي كنيم.

باشگاه خبرنگاران جوان: عده اي معتقدند كه برجام و پروسه برجام كلا از دولت شما آغاز شد. خودتان هم اشاره كرديد كه يكسري توافقات با البرادعي انجام شد، اما بدون هيچ شرطي. مي خواستم بدانم آيا اين صحت دارد كه برجام از دولت شما آغاز شد؟ سوال دوم اينكه آيا برجام را موفق مي دانيد يا شكست خورده؟

دكتر احمدي نژاد: دو تا بحث وجود دارد. اينكه از دوره ما شروع شده باشد، نخير! ما هيچوقت در شرايط ضعف مذاكره نكرديم.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس برجام را ضعيف مي دانيد؟

دكتر احمدي نژاد: روشن است كه يك قرارداد يكطرفه است. اگر ضعف نباشد چگونه شما مي پذيريد كه 6 نفر با يك نفر دارند مذاكره مي كنند، بعد مي گويند اگر اختلافي شد، هر كسي يك راي دارد!

باشگاه خبرنگاران جوان: طرفداران برجام مي گويند چون برجام به نفع ما و به ضرر آمريكا بود ترامپ از آن خارج شد!

دكتر احمدي نژاد: يك عده اي فكر مي كنند كه مردم هم عوام هستند و مي خواهند عوام‌فريبي بكنند. اگر آمريكا را مي شناختند اين حرف را نمي زدند.  مگر سياست خارجي دست آقاي ترامپ يا دست آقاي بايدن است؟ 70 سال است كه سياست خارجي آمريكا ثابت است منتهي مراحل گوناگون آن را افراد مختلفي اجرا كرده اند. يعني از زمان آقاي ريگان تا آقاي ترامپ ، دنبال خاورميانه جديد بودند، تا همه با هم درگير شوند، ضعيف شوند، تكه تكه شوند و تحت سلطه قرار بگيرند. هر كدام در مقطع خودشان يك قطعه از پازل را تكميل كردند. مگر دولت آقاي اوباما نگفت ما برجام را جوري نوشته ايم كه رياست جمهوري بعدي هر جور خواست آن را لغو كند؟ آقاي اوباما اين را به صراحت گفت. وزير حارجه اش هم گفته است. گفت ما جوري تنظيم كرده ايم كه رياست جمهوري بعدي مي تواند آن را لغو كند. اين يعني چه؟ اصلا آن را درست كردند كه لغو شود. ما هيچگاه از موضع ضعف و تسليم با هيچ احدي گفتگو نكرديم. البته از موضع برتري جويي و ظلم هم با احدي گفتگو نكرديم.

ما وقتي از عدالت مي گوييم در واقع عدالت را براي همه مي خواهيم. ما حتي براي دشمن‌مان هم ظلم را نمي پسنديم. ما زمان انقلاب حرف هايي زديم ولي در عمل هر كاري كه دلمان مي خواهد مي كنيم! من اينها را قبول ندارم. اجازه بدهيد يك خاطره بگويم. رئيس جمهور وقت فرانسه خيلي عليه ما سر و صدا مي كرد. يكي از روزنامه هاي داخلي عليه همسر آن رئيس جمهور مطلب بدي را نوشت. يعني يك واژه تند و يك افتراء سنگين زد. من پشت تريبون اعتراض كردم و گفتم اين رفتار از ما نيست. ما حق نداريم به صرف اينكه كسي دشمن ماست، هر حرفي را راجع به او بزنيم؟ ممكن است يك نفر دشمن ما باشد ولي دزد نباشد، ما مي توانيم به او بگوييم دزد؟ اخلاقش فاسد نيست، ما نمي توانيم به او نسبت فساد بدهيم. من خلاف اين ها را قبول ندارم. اينكه مي گويم ما از آرمانهاي انقلاب دور شديم، اينجاست. آيا جريانات سياسي مخالف همديگر مي توانند هر حرفي، تهمتي و وصله اي را عليه هم بزنند؟ اين كه مي شود كيش قدرت و نه كيش انسانيت! فجايع جهان از همين كيش قدرت است. نمي گويم تمام كساني كه براي مذاكره مي رفتند همه تكنيك ها را بلد بودند، نه! ولي واقعا نه مي خواستيم ظلم كنيم و نه ظلم بپذيريم.

اما بياييم سراغ برجام. آيا برجام موفق بوده است؟ اگر موفق بوده پس چرا اوضاع كشور اينگونه است؟ مگر مي شود يك قراردادي يكطرفه فسخ شود؟ اين چطور قراردادي است كه طرف مقابل زير پا مي گذارد و ما نمي توانيم به هيچ مرجعي شكايت كنيم؟ تازه بقيه هم به ما مي گويند شما رعايت كنيد و اگر رعايت نكنيد پدرت را درمي آوريم!؟ اين چه قراردادي است؟ دو نفر مي خواهند خانه اي را اجاره كنند، همه جزئيات را شفاف مي نويسند، همه چيز برابر است. ولي اينجا يك طرف آمده و آن را زير پا گذاشته، اين طرف به هيچ كجا نمي تواند شكايت كند! من فكر مي كنم برجام، توهين به حقوق و حقوق بين الملل بود و حالا چون من خوشبينانه نگاه مي كنم، مي گويم طرف ايراني خيلي از جاهاي برجام را نخوانده امضا كرده است. والّا نمي توانم باور كنم كه يك انسان توافق نامه اي را با 6 نفر مدعي كه در طرف مقابل هستند، امضا كند و بعد بگويند اگر اختلافي شد، 7 نفر تصميم مي گيريم و هر كس يك راي دارد! اگر ما اين را به يك بچه دبيرستاني ايراني بدهيم، آيا امضاء مي كند؟ حقوقدان بماند! چطور مي شود امضا كرد؟ حقوق بين الملل را نگاه كنيد؛ همه چيز بايد برابر باشد، اصل بر برابري حقوق است. 6 نفر يك طرف هستند و ما يك طرف! معلوم است در اين شرايط ما هميشه تسليم هستيم، هميشه بايد تحويل بدهيم و هميشه محكوم هستيم. كه شديم! الان 4 سال است كه اروپايي ها مي گويند آمريكا زير پا گذاشته ولي تو حق نداري برجام را نقض كني! يعني چه كه تو حق نداري دست بزني!؟ و به محض اينكه ايران يك كاري مي كند، تهديد مي كنند! اين شد قرارداد حقوقي؟ بعد هم كه قرار بود با اين قرارداد همه مسائل كشور حل شود! اصلا بالاتر از اين به شما بگويم؛ بزرگترين خطا و خيانت در حق يك ملت، اين است كه سرنوشت و اقتصاد و فرهنگ يك كشور را به قرارداد با يك كشور خارجي گره بزني! درحاليكه خودت هم هر روز سخنراني كني و بگويي اينها دشمن هستند، بد هستند و فلان هستند. بعد حالا كم آوردند و مي گويند اين با آن(بايدن با ترامپ) فرق مي كند. آن بد بود و اين خوب است! اينها فريبكاري است. تمام تحريم ها زمان همين آقايي كه الان آمده وضع شده است. اصل برجام هم زمان همان ها نوشته شده است. حالا چگونه اين حرف ها را مي زنيد؟ قضاوت من، قضاوت عموم مردم است. شما ببينيد نظر مردم راجع به برجام چيست؟

اين جريانات سياسي دروغ و تهمت، برايشان عادي شده است يعني هدف قدرت، ابزار رسيدن به آن را توجيه كرده است. اواخر دولت ما، يكسري تحريم هاي سازمان ملل داشتيم. تحريم هاي سازمان ملل چيز مهمي نيست چون نمي توانند اجماع جهاني عليه ايران ايجاد كنند. منطق آنها ضعيف است. يعني در ساز و كارهاي حقوقي جهان نمي توانند تحريم سنگيني اعمال كنند. مثلا مي گويند فلان قطعه را به ايران ندهيد ولي فروشنده هاي خودشان مي آيند هر جاي ايران آنها را تحويل مي دهند، اصلا لزومي ندارد كه ما خيلي تلاش بكنيم. ما فازهاي پارس جنوبي را كه فعال كرديم يكسري دستگاه هايي مي خواست كه بايد از اروپا مي آمد، همه اينها را تحريم كردند ولي تمام آنها را به عسلويه آوردند و تحويل ما دادند. تحريم هاي سازمان ملل اينگونه است ولي آن تحريم هاي سال آخر، تحريم هاي آمريكا و اروپا بود. حالا چرا آمريكا مي تواند تحريم كند؟ چون بانك هاي جهان و جريان دلار را در اختيار دارد. اگر اين دو مورد را نداشته باشد، نمي تواند تحريم كند. در ابتداي امر اروپايي ها هم همراهي نمي كردند. ما به آنها پيغام داديم كه ما با شما تجارت داريم و آمريكا دارد شما را تحريم مي كند. آنها جلسه گذاشتند و گفتند نه! بانك مركزي و نفت خطرناك است، بنابراين تحريم را رد كردند. بعدا انگليسي ها از داخل طراحي كردند و سفارتشان اشغال شد. برويد و روزنامه هاي آن زمان را ببينيد چه كساني تشويق مي كردند. در مجلس چه كساني؟ از بين سياسيون چه كساني؟ چه كساني هورا مي كشيدند؟ مگر گرفتن يك سفارت آن هم 30 سال بعد از انقلاب افتخار است؟ ما تعهد داديم، كنوانسيون را هم امضا كرديم كه ما امنيت سفارت آنها را تامين مي كنيم آنها هم بايد امنيت سفارت ما را تامين كنند. تازه ماموران خودمان دارند حفاظت آنجا را تامين مي كنند. اينكه قدرت نمايي نيست. اگر مي خواهي قدرت نمايي كني برو اقتصاد را درست كن، اشتغال را درست كن. چه كساني تحريك كردند؟ مشخص است، همان كساني كه مخالف توافق ما با آمريكا بودند. رسما در جلسات شان مي گفتند كه اگر احمدي نژاد مسئله هسته اي را حل كند، ما ديگر حريف او نمي شويم. حريف او نمي شويم يعني چه؟ مي گفتند راي او در جامعه بالا مي رود و ديگر ما هيچ هستيم! ببينيد يك انسان چقدر بايد كوچك باشد كه اينگونه بينديشد و جلوي پيشرفت كشور را بگيرد. بعد از اينكه، اينها رفتند و سفارت را گرفتند دولت انگليس كه بار اول تحريم بانك مركزي و نفت را به اتحاديه اروپا برده بود و آنها قبول نكرده بودند، دوباره برد و بالاتفاق تصويب كردند و اعمال شد.

اين نكته كليدي است خواهش مي كنم توجه كنيد. بهانه تمام قطعنامه ها و تحريم ها چيست؟ چون آمريكا زور مي گويد و مي گويد من تحريم مي كنم، هسته اي را بالا مي گذارد و 15 تا هم زير آن مي چيند. شما قطعنامه هاي سازمان ملل و آژانس را كه ببينيد، بلااستثنا ادعايشان اين است كه در دوره مسئوليت هسته اي از سوي آقاي روحاني دو تا اتفاق افتاده است؛ 1- انحراف به سمت نظامي 2- پنهان كاري. يك نمونه در اين قطعنامه ها نمي توانيد پيدا كنيد كه نوشته باشد به خاطر فعاليت هسته اي در دوران احمدي نژاد است. حتي ما 20 درصد توليد كرديم. رفتيم و گفتيم اين حقوق قطعي ما و اين هم قانون است، بياييد و ببينيد. نمي خواهم بگويم ادعاهاي آنها در زماني كه آقاي خاتمي رئيس جمهور بوده و آقاي روحاني مسئول هسته اي بوده درست است، من دارم توصيف مي كنم. ولي همين ها دائما مي گويند احمدي نژاد باعث تحريم‌ها شد! ما يك كار انجام داديم، آن هم اين بود كه نامردي نكرديم. نرفتيم بگوييم آنهايي كه به ادعاي شما اين انحراف را انجام دادند، رفتند، ما چنين حرفي نزديم. ما گفتيم سند بياوريد.

حق ماست كه هسته اي داشته باشيم. ما از حق ملت ايران كوتاه نيامديم ولي آنها دائما تكرار مي كنند كه احمدي نژاد باعث تحريم ها شد! كجا؟ خب خود تحريم را بياوريد تا ببينيم چه چيزي در آن نوشته شده است. به چه بهانه اي قطعنامه صادر شده است؟ تمامش مربوط به دوران خودشان است. ولي من آدمي نيستم كه هر روز بروم و پاسخ افراد را بدهم. كشوري به نام ايران بايد باشد تا ما هم باشيم. ولي بالاخره انسانيت و انصاف هم چيز خوبي است! تا كي قرار است اين دروغ ها ادامه داشته باشد؟ قطعنامه ها را منتشر كنند تا ببينيم اصلا اشاره اي به ما كرده است! در حاليكه بيشترين توسعه هسته اي در دولت ما صورت گرفت. زماني كه ما رفتيم چيزي وجود نداشت، تمامش در دولت ما درست شده است ولي نه آژانس و نه سازمان ملل، هيچ بهانه اي از دوران فعاليت هسته اي ما ندارد. ما 19 هزار تا سانتريفيوژ گذاشتيم، 15 هزار تا هم نصب كرديم كه شارژ نشدند و مي توانستيم شارژ كنيم. 20 درصد را ساختيم، صفحه سوخت ساختيم، ميله سوخت ساختيم و هيچ ايرادي وجود نداشت چون طبق قانون پيش رفتيم. همه بيايند و ببينند! چرا بايد پنهان كاري كنيم؟ آمدند ديدند، امضا كردند و رفتند اما قطعنامه ها تماما بخاطر بهانه دوران آنهاست. البته آقاي روحاني در كتاب خودش هم اين را پذيرفته و گفته است ما رفتيم از يك كشور سانتريفيوژ آلوده آورديم. ولي خب باز هم مي گويند، چكار كنيم!؟

باشگاه خبرنگاران جوان: نامه اي به آقاي بن سلمان نوشتيد و از آن به عنوان مرد صلح نام برديد كه خيلي هم سر و صدا كرد. به نظر شما واقعا بن سلماني كه در يمن همچين اتفاقاتي را به راه انداخته، مرد صلح است؟

دكتر احمدي نژاد: ببينيد، اولا نامه اي كه من نوشتم، به هر دو طرف نوشتم. به عبدالمالك بدرالدين و بن سلمان. هر دوي نامه ها شبيه به هم است. وقتي من مي خواهم ميانجي بشوم، چه بايد بنويسم؟ بايد به آدم ها توهين كنم؟ بايد مي گفتم اي جنايتكاران تاريخ بياييد با هم صلح كنيد؟ در نامه بايد جنبه مثبت انسانها را بنويسند يا آن چيزي كه هستند؟ معلوم است كه بايد بسيار مودبانه باشد، اين فرهنگ و انسانيت ماست. من دارم به صلح دعوت مي كنم، چه بايد بگويم؟ اينكه مي گوييد سر و صدا كرد، همان جناح هاي سياسي سر و صدا مي كنند و الّا شما برويد بين مردم و بپرسيد اگر در يمن صلح شود بد است؟ اگر احمدي نژاد صلح ايجاد مي كرد، بد بود؟ الان چند ماه گذشته، چقدر آدم در يمن كشته شده اند؟ چقدر زيربناها نابود شده است؟ چقدر كينه ايجاد شده است؟ محصول آن چيست؟ بيايند صلح كنند و همان پول هايي كه خرج جنگ مي شود، خرج آباداني شود. منطق ما خيلي روشن است. ضمنا من كسي را مرد صلح خطاب نكردم، گفتم علي القاعده حتما شما هم از اين كشتار راضي نيستيد، بايد اين را بگويم و باورم اين است كه راضي نيستند چون سودي از آن نمي برند. شما تصور مي كنيد آنها از كشتار راضي هستند؟ آنها طبق طراحي قدرت هاي فرامرزي وارد جنگ شده اند و الان هم از سر لجبازي هاي شخصي همين طور دارند آن را ادامه مي دهند. از آنهايي كه سر و صدا كردند سوال كنيد مگر طرفدار جنگ هستند كه با طرح صلح مخالفت مي كنند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: ما اين ها را سوال مي كنيم براي اينكه هميشه يك طرفه به شما گفته شده است، الان مي خواهيم پاسخ شما را بدانيم.

دكتر احمدي نژاد: متوجه هستم. من مي خواهم از شما خواهش كنم كه برويد از آنهايي كه سر و صدا كردند سوال كنيد كه اگر طرفدار جنگ هستيد، ما با شما حرفي نداريم ولي اگر طرفدار صلح هستيد بگوييد براي برقراري آن، چه كاري كرده ايد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: شما در صحبت هايتان فرموديد كه هر اتفاقي مي افتاد، گردن دولت ما مي انداختند...

دكتر احمدي نژاد: فقط مانده است حمله مغول را گردن ما بيندازند!

باشگاه خبرنگاران جوان: يك حرفي كه خيلي زياد در جناح مخالف شما زده مي شود، اين است كه مي گويند واي اگر احمدي نژاد بيايد و 1400 راي بياورد، ترامپ هم از آن طرف راي بياورد، هر دو طرف تندرو هستند، حتما جنگ نظامي بين ايران و آمريكا برپا مي شود. خودتان هم احتمالا شنيده ايد. نظرتان درباره اين قضيه چيست؟

دكتر احمدي نژاد: قبل از اينكه ما بياييم، چه كسي رئيس جمهور آمريكا بود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: سال 84، آقاي بوش بود.

دكتر احمدي نژاد: دولت قبل از ما، همه جور همكاري را در موضوع افغانستان با آمريكا كرد اما همان آقاي بوش برگشت و گفت ايران محور شرارت است، اول افغانستان بعد عراق و بعد ايران. خودش را براي جنگ با ايران آماده كرده بود كه دولت عوض شد. سياست خارجي دولت نهم منبعث از اراده و اقتدار و فرهنگ ملت ايران بود، همان آقاي بوش آمد در عراق با ما مذاكره كرد و اواخر دوره اش گفت اگر من بتوانم با ايران راجع به مسائل هسته اي هم مذاكره مي كنم. تهديد كنار رفت. آقاي اوباما هم كه 6 تا نامه داد و در همه نامه ها نوشته است كه ما نمي خواهيم بجنگيم و قصد براندازي نداريم. در 8 سالي كه ما بوديم، آيا تهديد نظامي وجود داشت؟ خير! همان هايي كه مخالف ما بودند، هشت سال است كه آمده اند سركار و تهديد نظامي را هم با خودشان آورده اند. باز هم مي گويند احمدي نژاد! ما كه تهديد نظامي را برداشتيم، البته ملت برداشت. شماها قبل از ما بوديد، تهديد بوده، الان هم هستيد باز هم تهديد وجود دارد ولي مي گويند اگر احمدي نژاد بيايد خيلي تهديد وجود دارد! اينها بازي هاي رسانه اي است كه به نظر من اصلا ارزشي ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: در جايي گفته بوديد كرونا هم ابزار برتري جويي برخي از كشورهاست، آيا شما كرونا را يك پاندمي مي دانيد يا يك جنگ بيولوژيك؟ نظرتان را هم درباره واكسن هاي خارجي بفرماييد.

دكتر احمدي نژاد: جنگ بيولوژيك و پاندمي لزوما مقابل هم نيستند. پاندمي به معني مسري و همه گيري است. مي تواند جنگ بيولوژيك باشد و اتفاقا هدف جنگ بيولوژيك، مسري بودن است. اگر همه گير نباشد، كه جنگ تلقي نمي شود. بله من معتقدم كه اصل تحقيقات، توليد و انتشار كرونا با اهداف سياسي بوده است، قبلا هم اين را مفصل توضيح داده ام. اما راجع به برند واكسن ها نمي توانم اظهارنظري داشته باشم.

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما درباره نظارت استصوابي شوراي نگهبان چيست؟ چون قضيه رد صلاحيت سال گذشته خيلي سر و صدا كرد. هم اصولگراها گفتند كانديداهاي ما حذف شدند و هم اصلاح طلبان. مي خواستم نظر شما را در اين باره بدانم.

دكتر احمدي نژاد: اگر همه آنها حذف شدند پس اين مجلسي كه هست، نه اصولگراست و نه اصلاح طلب؟ ببينيد؛ يك زمان نهادي وجود دارد كه بايد تمام مراحل را نظارت كند، اين قابل بحث است. اما يك وقت ممكن است تلقي اين باشد كه چون مردم قادر به تشخيص نيستند، يك عده بايد باشند كه بجاي مردم تشخيص بدهند. اگر فرضا 40 سال قبل ما اين را مي پذيرفتيم كه بالاخره مردم هنوز نمي دانند، ولي بعد از 40 سال كه همين آقايان بر سر كار بودند باز هم بايد بپذيريم كه مردم نمي توانند تشخيص بدهند؟ اگر اين را بپذيريم اشكال به كجا برمي گردد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: بسياري از منتقدان شما گفته بودند در زمان رياست جمهوري احمدي نژاد، هر كسي با رسانه هاي خارجي مصاحبه مي كرد، شما با آنها برخورد مي كرديد و مي گفتيد شما حق نداريد با رسانه هاي خارجي از جمله راديو فردا مصاحبه كنيد. آيا اين مطلب درست است؟ و اگر درست است الان مي بينيم كه شما خيلي راحت با رسانه هاي خارجي صحبت مي كنيد. اين تفاوت به چه معنا است؟

دكتر احمدي نژاد: واقعا اين حرف را از قول من گفتند؟!

باشگاه خبرنگاران جوان: بله گفتند!

دكتر احمدي نژاد: هر لحظه هر چه بخواهند مي گويند. من تنها كسي هستم كه تقريبا با تمام رسانه هاي دنيا صحبت كرده ام. كجا من محدوديت ايجاد كردم؟ رسانه يك ابزار است، هر رسانه يكسري مخاطب دارد، شما از آن استفاده مي كنيد و حرفتان را مي زنيد. شايد با هزار رسانه در دنيا من مصاحبه كرده ام. ما هيچكدام را متر نكرديم. به هر كشوري كه مي رفتيم اعلام عمومي مي شد، جلوي كسي را نگرفتيم. هر سوالي را شروع مي كردند ما پاسخ مي داديم. عصر، عصر رسانه و ارتباطات است. بعد شما اين طرفش را بگوييد. شما بگوييد دشمن درجه يك! ما جلوي دشمن درجه يك نمي توانيم از عقايدمان دفاع كنيم؟ اين چه حرفي است؟ آدم هاي ضعيف اين حرف ها را مي زنند. وقتي ما مي رويم سازمان ملل همه رسانه هاي درجه يك آمريكا كه پدر جد همه رسانه هاي پايين تر هستند، با من مصاحبه كردند و من هم حرف هايم را صريح زده ام. اين ها كه ديگر زير مجموعه آنها محسوب مي شوند. جالب است برخي مي گويند اگر تلفني با بعضي افراد صحبت كنم، بدترين آدم هستم ولي طرف مقابل اگر با آنها چند بار شام هم بخورد اشكالي ندارد! من رسانه را يك ابزار مي دانم و بايد از آنها براي رساندن پيام انساني، حداكثر استفاده را كرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما هميشه از جمله كساني بوديد كه مقابل فساد ايستاديد و يا حداقل آن را گفته ايد. منتقدين تان هم مي گويند كه شما بي پروا انتقاد مي كنيد و فساد را گوشزد مي كنيد. به نظر شما الان قوه فضائيه ما با رياست آقاي رئيسي كارايي بيشتري دارد يا با رياست آملي لاريجاني؟ كدامشان بهتر برخورد كردند؟

دكتر احمدي نژاد: آقاي رئيسي كه به نظرم كلا متفاوت هستند. ايشان اولين رئيس قوه اي هستند كه از درون قوه انتخاب شدند و انتظارات هم از ايشان بيشتر است اما در مبارزه با فساد، يك زماني شما با تبعات فساد مبارزه مي كنيد و يك زماني با ريشه هاي فساد. من معتقدم كه ريشه هاي فساد همان تمركز قدرت و ثروت است. رانت چگونه ايجاد مي شود؟ الان مردم هر كاري كه بخواهند بكنند بايد مجوز بگيرند، آن را به يكي مي دهند و به يكي نمي دهند. اگر آزاد باشد، استاندارد آن هم مشخص باشد، هر كس كه بخواهد مي‌تواند انجام بدهد. چرا بايد يك مامور بنشيند و انتخاب كند كه اين فرد بتواند انجام بدهد و آن فرد نتواند انجام ندهد؟ مثلا براي واردات كالا بايد اجازه بگيريم. به يكي مجوز مي دهند و به بقيه مي گويند تمام شد، به خانه تان برويد! بعد همان يك نفر مي رود جنس را گران مي فروشد، ماركش را عوض مي كند، هزار كار مي تواند انجام بدهد. نمي گويم همه اينگونه هستند ولي آن را بايد حل كرد. اين تمركز و انحصار ثروت و قدرت را بايد از بين ببريم و كار را به دست مردم بدهيم. آن موقع ديگر فساد خيلي كم مي شود، هر كس مراقب اموال خودش هست. نيازي هم نيست ما اينهمه دستگاه نظارتي داشته باشيم كه هر روز هم فساد بيشتر شود. يك نظارت مي گذاريم كه يكي بايد بر آن نظارت كند و يكي بر آن! دائما توسعه سازمان هاي نظارتي و از آن طرف توسعه فساد! علت آن تمركز ثروت و قدرت است. بنظرم اين را حل كنيم خواهيد ديد خيلي مشكلات هم حل خواهد شد. الان در بسياري از كشورهاي شمال اروپا اصلا فساد موضوعيت ندارد. وقتي نخست وزير آن كشور با دوچرخه مي آيد و مي رود، ثروت و اختيارات دست مردم است و دولت كه يك تنطيم كننده و ناظر است اگر يك برگه اضافه از اداره بردارد مردم متوجه مي شوند و يقه اش را مي گيرند اما در ايران چون ثروت و قدرت هميشه دست يك عده است و مردم هميشه دستشان دراز است، نظارت معنا ندارد. من فكر مي كنم بايد معادله معكوس شود و دولت بايد هميشه دستش جلوي مردم دراز باشد و خواهش كند كه اجازه بدهيد اين كار را براي كشور انجام بدهم. اگر اجازه داديد، ما مي خواهيم اين مقدار ماليات بگيريم و اين كار را انجام بدهيم. اگر موافق هستيد بسم الله انجام بدهيم. معادله معكوس شود. در اين صورت فساد تا حد زيادي ريشه كن مي شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقاي دكتر شما فردي بوديد كه با حمايت اصولگرايان و مخصوصا جبهه پايداري روي كار آمديد اما امروز خيلي از اصولگرايان و جبهه پايداري هم به شما انتقاد دارند و هم اينكه مي گويند احمدي نژاد اصلاح طلب است. آيا واقعا آقاي احمدي نژاد اصلاح طلب است يا اصولگرا؟ و اينكه علت زاويه جريان اصولگرا با شما چيست؟

دكتر احمدي نژاد: اگر سال 84 را مرور كنيم مي بينيم كه هم اصولگرا و هم اصلاح طلب با آمدن ما تا روز آخر مخالف بودند و آن اسمي هم كه برديد آن زمان وجود نداشت و بعدا تشكيل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: همان افراد بعدا جبهه پايداري را تشكيل دادند.

دكتر احمدي نژاد: بالاخره وقتي شما در موضع اصولي و اصلي و انساني بايستيد ممكن است يك عده مخالف باشند، اسمشان كه مهم نيست. من فكر مي كنم آرمان هاي يك ملت را مگر مي شود در اين جريان ها جاي داد؟ من پايبند به آن آرمان ها بودم، هستم و ان شاءالله خواهم بود. اسمش را هر چه مي خواهيد بگذاريد ولي هيچگاه دلبسته و مطيع هيچ جناح سياسي نبودم كه آنها بخواهند تعيين تكليف بكنند! يك خاطره بگويم. سال 84 تا روز آخر تمام احزاب اصولگرا بشدت با من مخالف بودند و كارشان به تهديد رسيد و بعد هم كه از اول مجلس هفتم پدر دولت را درآوردند. يعني ما تنها دولتي بوديم كه همان اول 7 وزير ما را انداختند! رسما اعلام كردند كه ما بايد ترمز فلاني را بكشيم. اگر يادتان باشد ما مي خواستيم ساعت كار بانك ها را عوض كنيم. 17 سال مطالعات ترافيكي انجام شده بود، اگر ما ساعت كار بانك ها را به ساعت 9 تغيير مي داديم، 13 درصد در ترافيك صبحگاهي كاهش اتفاق مي افتاد. يعني به اندازه ظرفيت متروي امروز تهران. چقدر براي مترو سرمايه گذاري شده بود؟ با اين تدبير مديريتي، ما به اندازه آن سود مي برديم. مجلس مخالفت كرد و گفت اجازه نمي دهيم. علتش را هم گفتند ببين! تو بايد بيايي با ما حركت كني ولي تو مي خواهي گاز بدهي و جلو بروي! گفتم من گاز نمي دهم، بحث بر سر يك ملت است. اين ملت ظرفيت كارهاي بزرگ را دارد. ما عقب افتادگي داريم، بايد با ده برابر سرعت جلو برويم، شما بايد كمك كنيد. مثال ديگر در مورد عقب و جلو بردن ساعت ها بود. ما گفتيم همان كساني كه آن را ابداع كردند، پشيمان شدند و بعد هم ادعاي شما اين است كه مصرف برق پايين مي آيد. بفرماييد اين گزارش كنتور مركزي وزارت نيرو. وقتي ما ساعت را تغيير مي دهيم، مصرف بالا مي رود. اگر ساعت ها را تغيير ندهيد، سالي دو نيروگاه كمتر بايد بسازيد، با اين حال تغيير ساعت را تصويب كردند!

بيشترين سوال و استيضاح مجالس در طول تاريخ كشور مربوط به دولت ماست. كجا طرفدار ما بودند!؟ بله! اصلاح طلبان به طرف مقابل مي گويند شما فلاني را آورديد، ديگر نياوريد! آنها هم مي گويند بله ما فلاني را آورديم، اشتباه كرديم! اين ها بازيهاي سياسي است. من نمي خواهم توهين كنم يا كسي را نفي كنم ولي من هيچوقت نبودم، الان هم نيستم. من فقط يك نفر از اين ملت هستم. من فكر مي كنم يك اقيانوس را نمي توان در يك پارچ جا داد. افتخار اين جريانات سياسي بايد اين باشد كه قطره اي از اقيانوس ملت هستند. من هم كوچك ملت و يك آدم معمولي هستم. يعني اگر ملت ايران را به صف كنيد و بگوييد چه كسي انتهاي صف است، مي گويم من هستم. من دارم باورم را به شما مي گويم. اگر من كار اشتباه و خلاف منافع ملي انجام داده ام، بفرماييد. لازم نيست جناح ها بگويند. يك آدم كارگري هم اگر صبح درب خانه من بيايد و بگويد احمدي نژاد اين تصميم تو به اين دليل اشتباه بود و من ببينم دليل درستي است، روي چشمم مي گذارم ولي مخالفت جناحي شايد گاهي اوقات به نفع آدم و يك افتخار باشد!

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما درباره محور مقاومت چيست؟ ما 6-5 سال در عمق استراتژيك مان شهيد داديم.

دكتر احمدي نژاد: مقاومت در برابر چه چيزي؟

باشگاه خبرنگاران جوان: طبق صحبت خودتان، همان حس برتري جويي كه خواستند بوسيله داعش يا جبهة النصرة، بوسيله تروريست هايي كه به منطقه فرستادند، نسبت به كشور ما ايجاد كنند. رهبري هم يك جا فرمودند كه اگر مدافعان حرم نبودند ما بايد در همدان و كرمانشاه با داعش مي جنگيديم.

دكتر احمدي نژاد: دو سه مطلب را بايد كنار هم بگذاريم. اصل مقاومت بايد توسط مردم انجام شود يعني هنر ما بايد اين باشد كه در تمام دنيا مردم را بسيج كنيم، اين مي تواند در مقابل استكبار مقاومت كند والّا آنها سركوب مي كنند. اگر در ذهن ما اين باشد كه يك گروه هايي هستند كه محور مقاومت هستند، ممكن است آن گروه ها هم جزو مقاومت باشند اما استثنا و انحصار مقاومت به اين ها، شكست قطعي است. هنر ما بايد اين باشد كه سخنگوي كل ملت ها باشيم. دوم اينكه ما يك فرمول ساده در برابر نظام سلطه داريم كه آنها از زير اين نمي توانند فرار كنند. يعني اينجا جايي است كه بايد دستشان را بالا ببرند. مي گوييم در تمام كشورها و در تمام اختلافات نظر مردم حاكم است. آنها اين را نمي خواهند، آنها مي خواهند داخل ملت ها و بين ملت ها با هم جنگ و اختلاف و درگيري باشد. همه ضعيف شوند و همه اسلحه بفروشند. بخصوص در خاورميانه كه مركز انرژي و فرهنگ است و من فكر مي كنم بايد جوري هوشمندانه برخورد كنيم كه كل ملت هاي منطقه در برابر استكبار با هم متحد شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: الان اينگونه بوده است؟

دكتر احمدي نژاد: الان اينگونه نيست. الان بين ملت ها اختلاف افتاده و اين خيلي بد است. اگر دستشان برسد همه دولت ها را با هم درگير مي كنند. اسلحه براي چه مي فروشند؟ من به دنبال جبهه جهاني ملت ها در برابر سلطه گري هستم. فرمول هم يك چيز بيشتر نيست، اينكه ملت ها بايد تصميم بگيرند. استكبار در برابر اين نمي تواند حرفي بزند.

باشگاه خبرنگاران جوان: محور مقاومتي كه تشكيل شده را چقدر مردمي مي دانيد؟

دكتر احمدي نژاد: بايد نتايج آن را ارزيابي كنيد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما موفق ترين رئيس جمهور بعد از انقلاب چه كسي بوده است؟ با اسم بگوييد.

دكتر احمدي نژاد: بنظرم اين را بايد از مردم سوال كنيد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان يك فرد عادي بگوييد.

دكتر احمدي نژاد: هر چه مردم بگويند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقاي دكتر من يكسري اسم را خدمت شما عرض مي كنم و شما در يك يا دو كلمه، حس تان را درباره آنها بفرماييد.

سپاه پاسداران

دكتر احمدي نژاد: سپاه نهادي از دل ملت است و از دل فداكاري هاي ملت بيرون آمده است. اصل پايه گذاري سپاه، براي خدمت به مردم، نوكري مردم، در خدمت مردم بودن و همراهي مردم و احترام به نظر مردم است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آيت الله مصباح يزدي

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: سيد محمد خاتمي

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: حسن روحاني

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: آيت الله هاشمي رفسنجاني

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: سردار سليماني

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: لاريجاني

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: اسفنديار رحيم مشايي

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: حميد بقايي

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: ميرحسين موسوي

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: آيت الله منتظري

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: مهدي كروبي

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: آنجلينا جولي

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: مايكل جكسون

دكتر احمدي نژاد: بعدي!

باشگاه خبرنگاران جوان: تمام شد.

دكتر احمدي نژاد: همه اينهايي كه شما گفتيد در جاي خودشان انسان هاي محترمي هستند اما من منتظر بودم شما بگوييد "مردم ايران". من فكر مي كنم تمام مقامات و هر كس كه دلسوز كشور است، صدر همه عشق ها و علاقه ها و اقدامات و فداكاري هايش، بايد نام درخشان ملت ايران باشد. اينكه ما به ايراني بودن خودمان افتخار مي كنيم، معنايش برتري جويي و سلطه بر ديگران نيست. ما داريم شكر يك نعمت خدا را به جاي مي آوريم و يك مسئوليت تاريخي و انساني را يادآوري مي كنيم. ما تنها ملتي هستيم كه در طول چندهزار سال، بارها اشغال شديم، بارها در مناطقي از ايران كشتار وسيعي رخ داد، آماج سنگين ترين توطئه هاي وحشي ها و مستكبران و خودخواهان قرار گرفتيم، اما هر بار دوباره جوانه زديم و در سطحي بالاتر، همان ايران شديم. ملتي هستيم كه 7 هزار سال سابقه موحد بودن داريم. اين را به ضرس قاطع و با اسناد تاريخي مي گويم. هيچ كس در ايران نشانه اي از بت پرستي ملت ايران پيدا نكرده و نخواهد كرد. هميشه به دنبال صلح، دوستي، عدالت، كمال و برادري با ديگران بوديم. ملت ايران هيچ گاه دنبال تجاوز نبوده است. حتي برخي از شاهان كه اين طرف و آن طرف رفته اند و كارهايي انجام داده اند، نزد ملت ايران جايگاهي ندارند. ما ملتي هستيم كه كوروش را به جهان تقديم كرديم كه دشمن ترين دشمنان ملت ايران هم در مقابلش سر تعظيم فرود مي آورند.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما از كوروش تعريف مي كنيد ولي همانهايي كه  انتقاد مي كنند و مي گويند همه چيز تقصير شماست، يك مدت مي گفتند آقاي احمدي نژاد در وزارت آموزش و پرورش مي خواهد كتاب هاي تاريخ را از دوران پس از هخامنشيان آغاز كند و مي خواهد هخامنشيان را از تاريخ حذف كند؟

دكتر احمدي نژاد: برخي مي گويند اصلا ايران بعد از اسلام است. اين حرف بزرگترين ضربه به اسلام است. جاي افتخار دارد كه ما ايراني ها آنقدر حق طلب و متعالي بوديم كه دنبال پيام هاي آسماني و پيامبران بوديم و پيام پيامبر خاتم را دريافت كرديم و 1400 سال پاي آن ايستاديم. براي اسلام هم افتخار است كه يك ملت متمدن مانند ايران كه سرآمد علم و ادب و تمدن بوده، آمده و اسلام را پذيرفته و پاي آن ايستاده است. اين عبارت از شهيد مطهري است و من به آن باور دارم. كدام ملت اينقدر انسانهاي بزرگ به جامعه انساني تقديم كرده است و در هنر، ادبيات، شعر، فيزيك، فلسفه، رياضيات و پزشكي در اوج باشد؟ حالا در يك دوره اي يك فاصله اي افتاده است، يك شكستي در روند تكاملي ما افتاده است. ايراني ها هر كجاي دنيا كه مي روند مي توانند راحت زندگي و كار كنند و موفق هم هستند. اصلا فرهنگ ايراني، فرهنگي جهاني است. سنت هاي ما چقدر زيبا و جهاني است. عيد نوروز تنها عيد ملي جهاني است. وقتي همكاران ما رفتند و با كمك كشورهايي مانند افغانستان و تاجيكستان، تلاش كردند تا عيد نوروز در سازمان ملل ثبت جهاني شود، اصلا در برابرش مقاومت نشد و سازمان ملل 21 مارس هر سال را جشن مي گيرد. اين مال ايراني هاست. اصلا مناسبات خانوادگي ما، احترام كوچكتر به بزرگتر، محبت، اينكه داخل خانواده همه مراقب همه باشند، اين ها ويژگي هاي برجسته اي است. اينها مال ملتي است كه بارها كشورش مورد تجاوز قرار گرفته ولي باز هم همان است. هيچ جاي ديگري چنين چيزي نداريم. تنها كشوري هستيم كه مرزهايمان را كارد و پنيري نبريدند، تمامش دندانه اي است يعني وجب به وجب آن را مردم ايران مقاومت كردند. تك تك مردم ايران هرقدر هم كه مهم باشند بايد افتخارشان اين باشد كه قطره اي از اقيانوس ملت ايران باشند. اينكه من مي گفتم بعدي، بعدي، بعدي، براي اين بود كه بياييد درباره ملت ايران حرف بزنيم، اين ملت همه كارها را خواهد كرد. من هم جزو همين ملت و قطره اي از آن هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: سخن پاياني شما را مي شنويم.

دكتر احمدي نژاد: درباره ملت ايران كه صحبت كرديم ولي من مي خواهم بگويم خدا انسانها را براي شرايطي مانند امروز خلق نكرده است. همه امكانات را براي زندگي متعالي و زيبا در اختيار انسانها قرار داده است و  مي خواهد كه تك تك انسانها آزاد باشند، آزاد مطلق. ولي به محض اينكه ما مي گوييم آزادي مطلق، يك عده مي گويند فساد مي شود. ما مي گوييم اتفاقا فساد در انحصار آزادي است. در طول تاريخ آزادي در انحصار يك عده خاصي بوده است. توده هاي مردم آزاد نبودند و موجب اينهمه فساد شده است. يك بار اجازه بدهيم همه آزاد باشند و خواهيم ديد كه فساد ريشه كن خواهد شد. الان اگر تمام پيامبران را در يك شهر جمع كنيم، آيا فسادي اتفاق مي افتد؟ نه! مگر آزادتر از پيامبران هم داريم؟ همه جمع مي شوند، آزاد مطلق هستند، فسادي هم اتفاق نمي افتد. انسان بايد از اسارت حسادت و خودخواهي و خوبرتربيني، از اسارت هاي اجتماعي و تاريخي، حتي از اسارت هاي ميراثي و وراثتي، اسارت نظامات اجتماعي بيرون بيايد. اصلا انسان با آزاد بودنش انسان است. خدا هم به انسان اختيار داد و گفت تو با بقيه فرق مي كني. اگر اختيارش را محدود كنيم، ديگر انسان نيست. از آن طرف هم ثروت طبيعي را در اختيار انسان قرار داد تا آن را دستمايه كند و درجهت رشد و تعالي خود و ديگران تلاش نمايد.

من معتقدم كه شرايط امروز جهان در شان انسان نيست. گرچه طي چند هزار سال، پيشرفت هاي بسياري شده است اما هنوز راه زيادي در پيش داريم. بايد تلاش كنيم يك وحدت جهاني، حول ارزش هاي انساني ايجاد كنيم. آزادي، عدالت، كرامت، برادري، صلح، دوستي، انديشه ورزي و مقابله با ظلم، اجحاف، تبعيض، استكبار، خودبرتربيني، تجاوز، جنگ و ناامني در كل دنيا درست شود و ان شاءالله درست خواهد شد. من معتقدم كه ملت ايران مثل هميشه مي تواند نقش آفريني كند و در خدمت صلح و عدالت و آزادي جهاني پيشگام باشد. ظرف تحقق همه اينها، جهاني است و ملت ايران هميشه انديشه اش جهاني و انساني بوده است و حالا امروز دچار مشكلاتي شده است. دست به دست هم بدهيم تا ان شاءالله از اين شرايط عبور كنيم و ماموريت هاي جهاني مان را انجام بدهيم كه آن هم در خدمت آزادي و صلح و عدالت بشري است. همه را دعوت كنيم، همه بيايند، تمام 7.5 ميليارد بيايند. هر يك نفر كه كم شود، ضعف و خسارت است. تك تك انسانها مهم هستند. امروز متاسفانه فقر و فاصله طبقاتي در كل دنيا و ايران عزيز خودمان وجود دارد و بخش مهمي از مردم را از كار انداخته است. اين ركود، حالت خمودگي در كل دنيا و در ايران حاكم كرده است. واقعا مي شود و راه حل ها وجود دارد و ما مي توانيم استفاده كنيم. دست به دست هم بدهيم. با چند تا كار در ايران و در كل دنيا، اين شرايط مي تواند عوض مي شود. اگر عامل بيروني دخالت نكند، مردم هميشه با هم بوده اند و هيچ اختلافي با هم ندارند. در طول تاريخ با هم زندگي كرده ايم. سنت هاي ما بر پايه دوستي، محبت و از خودگذشتگي است. ان شاءالله دست به دست هم بدهيم و از اين مقطع سخت هم عبور مي كنيم. من يقين دارم آينده اي بسيار زيبا و درخشان و بسيار شيرين در انتظار ملت ايران و همه ملت هاست و آن روزي است كه دست همه ما به دست آن بهار حقيقي انسانها برسد. زنده باد بهار.

باشگاه خبرنگاران جوان: دست شما در نكند، زحمت كشيديد.

دكتر احمدي نژاد: ان شاءالله عزيز باشيد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب