1399/12/26-09:15
در دیدار با جمعی از حقوقدانان و وکلای دادگستری؛

دکتر احمدی‌نژاد: سیاست خارجی ایران باید مبتنی بر موازین انسانی باشد

 دکتر احمدی‌نژاد: سیاست خارجی ایران باید مبتنی بر موازین انسانی باشد

دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار با جمعی از حقوقدانان و وکلای دادگستری که روز یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ در تهران برگزار شد، بر ضرورت حق‌گویی، عدالت‌طلبی و خیرخواهی در مناسبات جهانی تأکید کرد و گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید مبتنی بر موازین انسانی باشد و نه حفظ منافع اقلّیتی که می‌خواهند بر سر کار باشند. همه انسان‌ها بدون توجّه به نژاد، طایفه، مذهب و قومیت، انسان و مخلوق خدا هستند و ما موظّفیم حق و عدالت را برای همه انسان‌ها مطالبه کنیم، حتی اگر صاحب حق دشمن ایران تلقی شود.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی نژاد از حق حیات و حق رشد و کمال به عنوان دو حق اساسی انسان یاد کردند و گفتند: سایر حقوق انسان که بالاترین آنها عدالت و آزادی است، منشعب از این دو حق است، بنابراین هر امری در اجتماع واقع می‌شود باید ناظر بر حق حیات و رشد کمال انسان باشد. هر اقدامی که به رشد و کمال انسان بیانجامد ارزش محسوب می‌شود و هر عملی که مانع از رشد و کمال انسان گردد، ضد ارزش است.

خادم ملت ایران به ابعاد و استعدادهای بی‌نهایت انسان اشاره کرد و افزود: انسان در هیچیک از استعداد‌هایش محدودیت ندارد. علم‌آموزی، قدرت، مهربانی، تدبیر و نظایر آن از جمله استعدادهایی هستند که حد ندارند و انسان می‌تواند آنها را تا بی‌نهایت در وجود خود نهادینه کند و بروز و ظهور دهد.

ایشان رشد و کمال انسان را مستلزم اختیار و انتخاب دانستند و افزودند: انتخاب آزاد، ثمره اندیشیدن است و اگر به انسان اجازه انتخاب و اندیشه‌ورزی داده نشود، اثری از او باقی نخواهد ماند. انسان حق اندیشیدن دارد و حد اندیشه هم بی‌نهایت است.

استاد دانشگاه علم و صنعت از انتخاب انسان به عنوان عاملی برای معنا بخشیدن به مفاهیمی مانند حق و باطل، درست و غلط، خوب و بد، پاداش و جزا و کمال و سقوط یاد کرد و گفت: انسان نامحدود است، و به تبع آن حق رشد و کمال، اندیشه، انتخاب و اراده او نیز نامحدود است. انسان برای آزادی مطلق خلق شده است و بر این اساس، به هر نسبت که انسان در برخورداری از آزادی مطلق محدود شود، به همان میزان، انسانیت او نیز محدود شده است.

ایشان یکسان دانستن آزادی مطلق با هرج و مرج را یکی از دروغ‌های بزرگ تاریخ خواند و گفت: همه فسادها، هرج و مرج‌ها و غارتگری‌های تاریخ، محصول محدود کردن آزادی اکثریت مردم و انحصار آزادی برای یک عدّه خاص بوده است.

دکتر احمدی‌نژاد از ارزش‌های فطری به عنوان فصل مشترک همه ملّت‌ها یاد کرد و افزود: ملت‌ها هیچ‌وقت از جنگ، تجاوز، زورگویی و جنایت استقبال نمی‌کنند، بلکه همواره یک اقلّیتی تصمیم گرفته و آن را به اکثریّت تحمیل کرده است. از ابتدای تاریخ تا کنون، توده‌های مردم با محدودیت در آزادی مواجه بوده‌اند و قدرتمندان نیز به طور انحصاری و نامحدود، از بالاترین درجه آزادی استفاده کرده‌اند.

ایشان نتیجه برخورداری همگان از آزادی مطلق را ممانعت از وقوع فساد دانستند و گفتند: در طول تاریخ، آزادی مطلق تجربه نشده است که بگوییم منجر به فساد می‌شود. اگر همه مردم به معنای واقعی در اندیشیدن، علم آموزی، رشد، کمال، عدالت و حق تعیین سرنوشت آزاد باشند، وقوع هرگونه فسادی غیرممکن خواهد شد.

خادم ملّت ایران حفظ حکومت را منوط به اجرای عدالت و تأمین حقوق مردم دانست و گفت: آنچه که حکومت را تهدید می‌کند و ریشه‌های آن را می‌سوزاند، بی‌عدالتی، فقر، تبعیض و به تبع آن، جلوگیری از رشد و تعالی مردم است.

ایشان به تحقق رشد و کمال انسان از مسیر دخالت در تصمیم گیری‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: حکومت‌ها در طول تاریخ دائماً در جهت بسط اختیارات خود و محدود کردن انسان‌ها حرکت کرده‌اند و انسان‌ها نیز همواره در حال مبارزه و تلاش بوده‌اند تا این معادله را برگردانند.
 
استاد دانشگاه علم و صنعت به اسارت برخی انسان‌ها در رذایل اخلاقی اشاره کرد و افزود: در بسیاری از مواقع، انسان‌ها اسیر جهالت، خودخواهی، حسادت و قدرت‌طلبی می‌شوند و با خارج شدن از شأن انسانی خویش، در فهم و تشخیص درست به اشتباه می‌افتند و به محدودیت‌هایی که مانع از انتخاب آزاد و اعمال اراده آنها می شود، تن می‌دهند.

ایشان بر اهمیت حفظ آزادی‌های مردم تأکید کردند و گفتند: در طول تاریخ به بهانه تأمین امنیت، نظاماتی درست شده است که انسان را از همه حقوق خود خلع می‌کند. این در حالی است که برپایه حقوق اساسی انسان، حتی برای تأمین امنیت ملّی نیز نمی‌توان آزادی‌های مردم را ولو با وضع قانون محدود کرد.

دکتر احمدی‌نژاد رشد و تعالی مردم را در گرو برخورداری یکسان آنان از ثروت طبیعی و مشارکت مؤثر در تعیین سرنوشت دانست و افزود: در نتیجه تمرکز ۸۵ درصد اقتصاد و ثروت کشور در دست حکومت، بسیاری از مردم ناگزیرند برای تأمین مخارج زندگی خود و خانواده‌شان در دو شیفت کار کنند که به این ترتییب دیگر فرصتی برای اندیشیدن به مسئولیت‌های انسانی و اجتماعی خود، پیدا نخواهند کرد.

ایشان در پایان سخنانش گفت: هدف از اجرای طرح‌های فقرزدایی در کشور این بوده است که پایین‌ترین سطوح فقر را در جامعه از بین ببرند، این در حالی است که فقر نتیجه عدم دسترسی مردم به ثروت طبیعی است و اگر این ثروت به دست مردم داده شود، دیگر اجرای طرح فقر زدایی موضوعیت نخواهد داشت.

در این دیدار چند تن از حقوقدانان و وکلای دادگستری در سخنانی به نمایندگی از جامعه حقوقدانان و وکلای دادگستری گزارش‌هایی از وضعیت و مشکلات این قشر از متخصصان جامعه و مردم ارائه نمودند و با بیان شرایط سخت پیش روی ملّت ایران در نتیجه ناکارآمدی‌های مدیران کشور، به عنوان یک مطالبه عمومی مصرّانه از خادم ملت ایران دکتر محمود احمدی‌نژاد خواستند تا جهت کمک به حل مشکلات کشور و مردم و نجات کشور از شرایط بغرنج کنونی، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب