1400/01/31-22:06

واشنگتن: ایران به طور فزاینده‌ای در آفریقا فعال شده است

فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا با اشاره به توسعه نفوذ روسیه و چین در آفریقا گفت که ایران نیز به طور فزاینده‌ای در آفریقا فعال شده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه گفت که ماموریت آمریکا در افغانستان این بوده که مانع از آن شود که گروه‌های تروریستی  از این کشور برای تهدید منافع و امنیت آمریکا، متحدان و شرکای آن استفاده کنند.

وی که در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا صحبت می‌کرد، افزود: «ما بر همکاری تنگاتنگ با دولت افغانستان و متحدان ناتو تمرکز کرده‌ایم تا با مسئولیت پذیری عملیات پشتیبانی در افغانستان را پایان بخشیم. این مهمترین تلاش من در حال حاضر است».

مک‌کنزی مدعی شد: «هدف یگانه ما در افغانستان این بوده که اطمینان یابیم القاعده و دیگر گروه‌های افراطی بار دیگر هرگز نتوانند به طراحی، آماده سازی و انجام حملات علیه آمریکا و متحدان ما بپردازند».

وی گفت: «این کارزار به صورت قابل توجهی طی سال‌ها تکامل یافت که این هدف از طریق مبارزه فعال تا تلاش‌های مشاوره‌ای برای ارتقای توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستانی برای انجام ماموریت‌هایشان حاصل شده است».

فرمانده نیروهای تروریستی در منطقه اضافه کرد: «اینکه حادثه دیگری شبیه 11 سپتامبر به وقوع نپیوسته، تصادفی نیست بلکه این، محصولی انباشته از این تلاش‌هاست».

وی گفت: «در حال حاضر در حال برنامه ریزی بیشتر برای عملیات ضد تروریستی در این منطقه بوده تا اطمینان یابیم که سازمان‌های افراطی که برای بقای خود در داخل افغانستان تلاش می‌کنند تحت نظارت و فشار دائم ما باشند».

مک‌کنزی افزود: «موضع گیری قوای تهاجمی آمریکا برای حفاظت از این است که طالبان نتواند به هیچ وجه‌ در بازاستقرار منظم ما مداخله کند».

فرمانده نیروهای تروریستی آمریکا در ادامه سخنانش در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «در خاورمیانه،‌ معتقدم که چین و روسیه به توسعه تلاش‌های خود برای بهبود موضعشان در منطقه و کمرنگ کردن جایگاه آمریکا هرجا که ممکن باشد،‌ ادامه خواهند داد».

وی در ادامه تاکید کرد که خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان عملیاتی بسیار پیچیده به شمار می‌آید.

مک‌کنزی گفت:‌«منافع چین در خاورمیانه اغلب اقتصادی است اگر چه معتقدیم که آنها آرزو دارند که پایگاهی در آنجا داشته باشند اما با آن فاصله دارند».

فرمانده نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه در بخش دیگری از سخنانش به ایران اشاره کرد و گفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بر ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی به عنوان اولویت آمریکا، تاکید دارد.

وی در ادامه مدعی شد:‌«ایران تجارت آزاد در منطقه را تهدید می‌کند و به تهدید شرکای آمریکا در منطقه ادامه می‌دهد».

«جن تاونسند» فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا نیز در این نشست مجلس نمایندگان آمریکا صحبت کرد و گفت: «آفریقا تقاطع جهان به شمار می‌‌آید و تا سال 2050، از هر چها نفر در کره زمین، یکی در آفریقا زندگی می‌کند که نشان دهنده پتانسیل اقتصادی آن است».

وی گفت: «نه تنها روسیه،‌ بلکه چین نیز به دنبال نفوذ در آفریقا بوده و ایران نیز به طور فزاینده‌ای در این قاره فعال شده است».

این مقام آمریکایی در ادامه سخنانش درباره نقش چین در آفریقا گفت: «چین پایگاه نظامی خود در آفریقا را توسعه داده و اسکله بزرگی ایجاد کرده که می‌تواند حتی از ناو هواپیمابر نیز در آینده پشتیبانی کند و پکن به دنبال پایگاه‌های دیگر در آفریقاست».

وی گفت: «آنها همکاری‌هایی نیز در زمینه اطلاعاتی داشته‌اند که باعث نگرانی زیادی است».

مک‌کنزی نیز در بخش دیگری از این نشست به موضوع گروه تروریستی داعش اشاره کرد و گفت که این گروه همچنان باقی مانده اگر چه آنها قلمرویی در اختیار ندارند اما همچنان حملات تروریستی کوچکی انجام می‌دهند که نیروهای امنیتی عراق به طور کلی قادر به مقابله با این چالش هستند».

وی گفت: «آینده در عراق و سوریه به سوی خون‌ریزی پیش نخواهد رفت و دعش قادر به پیش‌روی نخواهد بود اگر چه همچنان باقی خواهد ماند».

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب