1400/02/11-13:19

کتاب محقق ایرانی مورد توجه ۲۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت!

کتاب محقق ایرانی مورد توجه ۲۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت!

در حالی که بیش از بیست دانشگاه برتر دنیا خبر انتشار کتاب Marketing and Branding in Higher   Education Institute  (مارکتینگ و برندینگ در موسسات آموزش عالی) که توسط پژوهشگر ایرانی به نگارش درآمده است را در پرتال سیستم های آموزشی خود قرار داده اند ولی هیچ یک از موسسات علمی و آموزشی کشور در خصوص این کتاب اظهار نظری نداشته است که این موضوع حاکی از بی توجهی مراکز آموزش عالی نسبت به محققین و پژوهشگران کشور را دارد. 

سید محمد مهاجر نویسنده این کتاب متولد 1362 در اصفهان، دارای دکترای مدیریت، مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه تخصصی برندآفرین و نشریه الکترونیک سی نیوز است. وی همچنین نویسنده و مترجم کتابهایی چون «بازاریابی عصبی دیجیتال»، «برند زیبایی خودتو بساز» و «برند و سبک زندگی» است. کتاب مارکتینگ و برندینگ در موسسات آموزش عالی این پژوهشگر و مترجم اصفهانی کاندید کتاب سال انجمن بازاریابی آمریکا شده است.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که این کتاب حول چه موضوعاتی است و چرا مورد توجه رسانه ها و دانشگاههای معتبر دنیا قرار گرفته است؟

دکتر سید محمد مهاجر نویسنده کتاب در این خصوص گفت: این کتاب در ارتباط با برندسازی و بازاریابی موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها است که به اهمیت و جایگاه این حرفه در مراکز آموزشی پرداخته است. شاید یکی از دلایلی که این کتاب مورد توجه دانشگاههای معتبر قرار گرفته به این خاطر است که در دنیای رقابتی امروز افرادی موفق خواهند شد که با فراگیری دانش و تجربه در حوزه بازاریابی و برند به یک رقابت تمام عیار می پردازند و همه برای تصاحب جایگاه برتر و سودآوری بیشتر تلاش و رقابت می کنند. به طبع دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نسبت به این موضوع می بایست اهمیت بیشتری قائل شوند که متاسفانه در ایران چنین نگرشی منفعل است. یعنی همیشه از زمان عقب تر هستند. ولی در موسسات آموزش عالی خارج از ایران، بیشترین تمرکز خود را روی این موضوع دارند.

چرا چنین نگاهی در مراکز آموزشی داخلی و خارجی وجود دارد؟

این نگاه به روحیه آدمهای غرب بر می گردد. طبیعت و روحیه غربی ها کنجکاو و پرسشگر است و از هر تولید محتوایی که بتواند مسیر آموزش آنها را در مراکز علمی هموار کند بهره می گیرند. و البته سعی می کنند که خود را بروز نگه بدارند. چون به خوبی می دانند که نظرات علمی و آموزشی ممکن است با تغییر زمان منسوخ شوند. این در حالی است که در مراکز آموزشی ما از دروس ابتدایی گرفته تا دانشگاهی منحصر و محدود به یک زمان هستند و هیچ تحولی در آنها رخ نداده است.

چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

ارزش نهادن به مخاطبین اصلی که همان دانشجویان و اساتید هستند و ایجاد یک تجربه متمایز و عالی در محیط آموزشی چه در فضای دیجیتال و چه در فضای سنتی می تواند باعث دریافت بازخورد عالی از این مخاطبین شده و آنها را به سمت لایه های برند سوق دهد که همین موضوع باعث ایجاد حس وفاداری و حس تعلق خواهد شد. راه حل های زیادی در این زمینه توصیه شده مثل استفاده از روش های برندسازی حسی که تاثیر آن شگفت انگیز است.

چه افرادی می توانند باعث ایجاد این تجربه شوند؟

افرادی که ابتدا حس خوبی از کار کردن در محیط علمی و آموزشی برای آنها حاصل شده است. ما با پدیده ای مواجه هستیم به نام SEM (Staff Experience Management) یعنی مدیران و روسای دانشگاه، پیش از پرداختن به Client Experience Management می بایست در پی ایجاد حس رضایت، تعلق و وفادارسازی در محیط آموزشی باشند و باعث رشد برند مجموعه آموزشی خود شوند.

هدف شما از نگارش چنین کتابی چه بود؟

به هر حال هر نویسنده و محققی برای انتشار اندیشه های خود اهدافی دارد. اهداف اصلی بنده در وهله اول ایجاد آگاهی نسبت به علم و هنر مارکتینگ و برندسازی در حوزه های مختلف، مخصوصا برندسازی شخصی و علم نئومارکتینگ و نئوبرندینگ بود. کتاب به برند شخصی نویسنده یا مترجم کمک بسیار زیادی می کند و می تواند یک جایگاه بسیار مناسبی از او در ذهن مخاطب ایجاد کند. با توجه به اینکه به نویسنده یا مترجم اعتبار می بخشد. من هیچ گاه دنبال ایجاد سود یا فروش بیشتر در نوشتن کتاب نبوده ام ولی جزو اهدافم بلند مدت من هست.

در مورد کتابهایی که منتشر کرده اید چه توضیحی دارید؟

کتابهایی که تاکنون منتشر کرده ام در موضوعات برندینگ و مارکتینگ بوده است. سال 96 کتاب دیجیتال نورومارکتینگ را منتشر کردم. این کتاب تلفیقی از علم دیجیتال مارکتینگ و یا عصب شناسی و علوم جدید یا انقلاب چهارم صنعتی بود که من آن را ترجمه کردم. این کتاب از زمان انتشار تاکنون پنج هزار نسخه از آن به فروش رفته است.

چه موضوعی باعث فروش خوب این کتاب شده است؟

در واقع فروش چنین کتابی با موضوع مارکتینگ این پیام را برای ما دارد که مخاطب تلاش می کند که خود را با دانش بازاریابی سطح خود را در موقعیت شغلی که دارد ارتقاء دهد. ممکن است اگر این کتاب بیست سال پیش منتشر می شد چنین مخاطبی را پیدا نمی کرد ولی در موقعیت کنونی ذائقه مخاطب برای دستیابی به هنر و علمی که بتواند توانایی او را بیشتر کند زیاد شده است و این موضوع می بایست در دستور کار مراکز علمی و آموزشی کشور نیز قرار بگیرد.

برای چه افراد و صنفی نوشته شده است؟

این کتاب برای افرادی که بیزنس های کوچک و متوسط دارند بسیار مفید است. در واقع به آنها کمک می کند که مخاطب خودشان را بیشتر بشناسند و بتوانند یک ارتباط مناسب با مغز مخاطب برقرار کنند. در دنیای امروز بالای نود درصد از تلاش های بازاریابی تبلیغات و برندسازی متاسفانه با شکست مواجه می شود و نود درصد بودجه های تبلیغاتی از بین می رود.

چه دلیلی باعث هدر رفت تبلیغات می شود؟

دلیل این موضوع این است که فروشنده یا بازاریاب نمی تواند با ذهن و مغز مخاطب ارتباط درستی برقرار کند. ما روزانه تعداد بسیار زیادی از بیلبوردها و استندهای تبلیغاتی و تلویزیونی را مشاهده می کنیم ولی به کدام یک از آنها توجه می کنیم؟ به آنها که یک ارتباط ناخودآگاهی ایجاد کنند. این کتاب راجع به همین موضوع است. که ما چگونه ذهن ناخودآگاه مخاطب را درگیر کنیم و آن را به سمت محصول و برند خودمان گرایش دهیم. 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب