1400/02/26-12:10

دکتر احمدی‌نژاد در مصاحبه با روزنامه آیدینلیک ترکیه: تغییری در سیاست های خارجی و بین المللی آمریکا پس از ترامپ مشاهده نمی شود

دکتر احمدی‌نژاد در مصاحبه با روزنامه آیدینلیک ترکیه: تغییری در سیاست های خارجی و بین المللی آمریکا پس از ترامپ مشاهده نمی شود

تغییری در سیاست های خارجی و بین المللی آمریکا پس از آقای ترامپ مشاهده نمی شود و اصولاً روسای جمهور نقش قابل توجهی در تدوین آن ندارند. نقش مسلط آمریکا در جهان به سرعت در حال افول است. بیداری انسانی عظیم در جهان در حال وقوع است. ملتها از این که در نظم موجود با محوریت سلطه‌گران وضعیت جهان اصلاح شود مأیوس شده‌اند و امروز به خوبی می‌دانند که این نظم ادامه دوره استعمار و البته با شکلی جدید و برای تسلط بر ملت‌ها و چپاول ثروت آنان و تضییع حق تعیین سرنوشت آنها و محدود کردن آزادی و محو عدالت است.

به گزارش دولت بهار، متن مصاحبه روزنامه آیدینلیک ترکیه با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

روزنامه آیدینلیک ترکیه: جناب آقای دکتر احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری حضرتعالی، ایران سیاست های فعالی را اتخاذ می کرد. به عنوان مثال در دوره ریاست جمهوری شما جنگ 33 روزه لبنان در تاریخ ثبت شد.می دانیم در پشت پرده این موفقیت تاریخی اسم شما نیز می درخشد. همچنین در این دوره روابط ایران با آمریکای جنوبی بسیار جالب توجه بود. با مرحوم چاوز هم روابط دوستانه خوبی بر قرار کرده بودید. آیا بر این باور هستید که امروز هم ایران همان سیاست های فعال را اتخاذ و اعمال می کند؟

دکتر احمدی نژاد: اصل بین ملت ها ارتباط و همکاری و دوستی است. همواره باید در تلاش بود موانع را از سر راه توسعه روابط برداشت. سطح و حجم روابط، مثل همه کشورها، در ایران هم در همه دوره ها یکسان نبوده است. این تفاوت به نوع نگاه به دیپلماسی فعال برمی‌گردد. قدرت ملی پشتوانه یک دیپلماسی فعال است. همراهی دولت ها و مسئولان با مردم در داخل کشورها و به وجود آوردن شرایط مادی و معنوی مناسب برای مردم، ظرفیت دیپلماسی را در حوزه روابط بین المللی بالا می برد. در غیر این صورت دیپلماسی در سایه حاکمیت قدرت های جهانی به انفعال کشیده می شود. سیاست فعال یعنی توسعه ارتباطات بر اساس عدالت و احترام، تلاش برای بهبود وضع جهان، مقابله با توسعه طلبی ها و زیاده‌خواهی‌های سلطه گران جهانی و دفاع منطقی از حقوق و منافع ملی و همکاری بین المللی برای ساختن دنیای بهتر برای همگان

روزنامه آیدینلیک ترکیه: همانطور که مستحضرید بعد از 44 روز جنگ قره باغ میان کشور های روسیه، ترکیه، ایران،جمهوری آذربایجان، گرجستان ( و اگر ارمنستان هم شرکت کند) پیشنهاد همکاری 6 جانبه ارایه شد. آقای ظریف وزیر خارجه ایران چندی پیش هم سفرهای متعددی در منطقه در ارتباط با این مساله ترتیب دادند. در ارتباط با این همکاری نظر شما چیست؟ آیا با واقعیت همخوانی دارد؟

دکتر احمدی نژاد: اصل پایدار در روابط بین الملل توسعه دوستی و مسالمت و همکاری برای برپایی امنیت پایدار و ساختن دنیای بهتر برای همگان است. همه با هم باید شرایط بهتری را بسازیم. مرزهای سیاسی، موجب جدایی انسان ها و ملت ها نیستند. اصل ملت ها هستند و به زودی و با توسعه آگاهی و آزادی خواهی و عدالت طلبی ملت‌ها و با گسترش ارتباطات، مرزهای سیاسی جز روی نقشه، نقش دیگری نخواهند داشت. من از هر نوع تلاش برای حل اختلافات بر اساس عدالت و احترام که موجب تقویت دوستی و همکاری بین ملتها و دولت ها شود استقبال می‌کنم.

روزنامه آیدینلیک ترکیه: آقای دکتر احمدی نژاد با ضعف آمریکا ائتلاف های منطقه ای بارز و نمایان شدند و با قدرت گرفتن کشورهای آسیایی نقش و تاثیر تعیین کننده این کشور ها در اقتصاد و سیاست جهان افزایش پیدا کرد. در این خصوص ایران جایگاه خود را در کجا می بیند و در آینده فکر می کنید ایران در داخل کدام ائتلاف ها جای خواهد گرفت؟

دکتر احمدی نژاد: باور من این است که فضای ذهنی حاکم بر جهان، با رشد آگاهی و اقتدار و همبستگی ملت ها به زودی تغییر خواهد کرد و ادبیات سیاسی قدرت محور و برتری جو جای خود را به ادبیات انسانی، تعامل و تلاش مشترک برای زندگی بهتر در سایه آزادی، عدالت و احترام خواهد داد. ملت ایران نیز به مانند ملت ترکیه در این تحول بزرگ پیشگام خواهد بود و در کنار دیگر ملل، جهانی انسانی و متشکل از انسان های جهانی و خالی از ظلم، بی عدالتی، برتری جویی، جنگ، تبعیض و اشغالگری برپا خواهند کرد .اگر کمی عمیق بنگریم نشانه‌های این اتفاق بزرگ را به خوبی و آشکارا مشاهده می نماییم.

روزنامه آیدینلیک ترکیه: همان‌طور که می دانید میان آمریکا و ترکیه به عنوان اعضای ناتو و دو کشور متفق مشکلات عمیقی بروز پیدا کرده است طوری که روابط آمریکا - ترکیه رفته رفته به روابط ایران -آمریکا شباهت پیدا می کند. از نظر مشکلات منطقه ای چه دیدگاهی در این خصوص دارید؟

دکتر احمدی نژاد: نظم امروز جهان، نظمی یکسویه و طراحی شده و برآمده از مناسبات پس از جنگ های اول و دوم در اروپا است. سلطه گری و یکجانبه گرایی و تضییع حقوق اساسی ملت ها و دولت ها محور این نظم به سرکردگی هیئت حاکمه آمریکا است. معتقدم باید خواست ملت‌ها فارغ از سیاست های سلطه گران جهانی اعمال شود. ملت ترکیه ملتی بزرگ و از تاثیر گذاران در تمدن و فرهنگ جهانی و بسیار صلح طلب و با اندیشه‌های انسانی و عدالت خواه است. ترکیه کشور مستقلی است و دیگر کشورها نباید به دنبال تحمیل سیاست‌های خود البته با استفاده از تسلط خود بر نظام بانکی و پولی جهان باشند. ملت ها و دولت های منطقه باید با اتحاد و همکاری کامل آثار سوء سیاست های یکجانبه‌گرا و برتری جو و سلطه گرانه را مهار نمایند.

روزنامه آیدینلیک ترکیه: شما سالها پیش گفته بودید که " آمریکا دیگرقدرت جهانی نیست و اگر دنیا عینکش را پاک کند این را به خوبی می بیند."شما قدرت آمریکا را تا به امروز و جایگاه آن در سیاست جهان چگونه ارزیابی می کنید؟ علی الخصوص بعد از شروع به کار دولت بایدن آیا فکر می کنید روابط ایران با آمریکا تغییر پیدا کند؟ برخی گروه ها در ایران گویا به این مساله امیدوار هستند.

دکتر احمدی نژاد: به نظرم تغییر قابل ملاحظه‌ای ایجاد نخواهد شد چرا که تغییری در سیاست های خارجی و بین المللی آمریکا پس از آقای ترامپ مشاهده نمی شود و اصولاً روسای جمهور نقش قابل توجهی در تدوین آن ندارند. نقش مسلط آمریکا در جهان به سرعت در حال افول است. بیداری انسانی عظیم در جهان در حال وقوع است. ملتها از این که در نظم موجود با محوریت سلطه‌گران وضعیت جهان اصلاح شود مأیوس شده‌اند و امروز به خوبی می‌دانند که این نظم ادامه دوره استعمار و البته با شکلی جدید و برای تسلط بر ملت‌ها و چپاول ثروت آنان و تضییع حق تعیین سرنوشت آنها و محدود کردن آزادی و محو عدالت است. در هر کجای جهان انتخابات آزاد برگزار شود ملت‌ها به جریان‌های مستقل، مردمی، عدالتخواه و ضد سلطه رای می دهند. متاسفانه در تمام کشورها عده‌ای هستند که یا از روی بی اطلاعی و یا تجاهل و یا منافع شخصی و گروهی نمی خواهند حقایق جهان را مشاهده نمایند. راه حل مشکلات، تسلیم شدن و تن دادن به نظام ظالمانه و یکسویه حاکم بر جهان نیست. آنان به هیچ ملتی رحم نخواهند کرد. آنان ملت ها را فقط در قامت برده داری نوین می پسندند. شأن انسانی تلاش برای اصلاح وضع بر پایه عدالت و احترام را اقتضا می‌کند و مشاهده می‌کنیم که ملتها فوج فوج به این جریان انسانی می پیوندند.

روزنامه آیدینلیک ترکیه: آقای دکتر احمدی نژاد اکنون به چه کاری مشغول هستند؟ آیا در عالم سیاست همچنان  حضور دارید؟ گفته می شد که در آینده احتمالا یکی از نامزدهای ریاست جمهوری خواهید شد.

دکتر احمدی نژاد: انواع فعالیت های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی و دیدارهای مردمی برنامه های روزانه این جانب را تشکیل می‌دهند.

روزنامه آیدینلیک ترکیه: همانطور که مستحضرید روابط ایران در دوره اخیر با روند مذاکرات آستانه تغییر زیادی از خود نشان داد. در این چارچوب روابط ایران-روسیه و ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: حل مسائل جز با همکاری بر اساس احترام و عدالت ممکن نخواهد بود. همه ملت‌ها و دولت‌ها باید بر این مبنا و برای توسعه همکاری دوستانه و زندگی مسالمت آمیز تلاش کنند. همه دولت ها موظفند فضا و فرصت را برای همکاری کامل و آزادانه و تعامل سازنده ملت‌هایشان با دیگر ملت ها فراهم سازند.

روزنامه آیدینلیک ترکیه: از اینکه برای این مصاحبه وقت گذاشتید بی نهایت ممنون و سپاسگزارم. به عنوان آخرین سوال آیا پیامی برای مردم ترکیه دارید؟

دکتر احمدی نژاد: مردم ترکیه مردمانی مومن، صمیمی، دوست داشتنی و به شدت عدالت طلب، صلح جو و آزادیخواه هستند که در ساختن آینده درخشان جامعه بشری نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. من از صمیم قلب به تک تک آنان عشق می ورزم و برای همگان سلامتی، سعادت و موفقیت مسئلت دارم. مطمئن هستم که در آینده شاهد همکاری و روابط بسیار گسترده تر دو ملت برای ارتقاء سطح زندگی در دو کشور و اصلاح وضع منطقه و جهان خواهیم بود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب