1400/03/06-14:28

متن كامل مصاحبه سي ان ان ترك با دكتر احمدي نژاد + فیلم

 متن كامل مصاحبه سي ان ان ترك با دكتر احمدي نژاد + فیلم

دكتر احمدي نژاد در مصاحبه با سي ان ان ترك که هفته قبل انجام شد، گفت: من فكر مي كنم در روابط بين كشورها و ملت ها، اصل بر دوستي و همكاري است. در منطقه ما، هم عربستان، هم ايران و هم تركيه، كشورهاي بسيار مهمي هستند. البته همه بايد با هم متحد باشيم و در فضايي برادرانه و دوستانه همكاري كنيم. شما فكر نمي كنيد كه اگر ايران، تركيه و عربستان با هم متحد شوند، شرايط منطقه به طور كلي به نفع مردم دگرگون خواهد شد؟ من فكر مي كنم راهي جز اين وجود ندارد. نهايتا رهبران اين سه كشور به اين نتيجه خواهند رسيد كه بايد در كنار هم باشند. البته من با روابط دوستانه اي كه از گذشته دور با رهبران اين سه كشور دارم، فكر مي كنم كه بشود بسرعت اين همكاري را سامان بخشید و در خدمت مردم قرار داد. شرايط منطقه شرايط مناسبي نيست. ما در آستانه درگيري ها و برخوردهاي شديدي هستيم كه ناشي از دخالت بيگانگان است. هر نوع اختلاف، درگيري يا جنگ جديد در منطقه، كاملا به ضرر همه كشورهاي منطقه و تقريبا بطور كامل به نفع دشمنان و بدخواهاني است كه هزاران كيلومتر دورتر از منطقه قرار دارند.

به گزارش دولت بهار، متن كامل مصاحبه سي ان ان ترك با دكتر احمدي نژاد بدین شرح است:

سي ان ان ترك: اجازه دهید ابتدا در باره بحران فلسطین و جنگ در غزه که با میانجی گری مصر وارد آتش بس شده است، گفت گو کنیم. چرا این بحران دوباره شعله ور شد و چه باید کرد تا از بحران بیشتر جلوگیری شود؟

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يده

من به جنابعالي، همكارانتان و همه كساني كه اين برنامه را مي شنوند، مي بينند و يا خواهند خواند و بویژه به مردم عزيز و دوست داشتني تركيه از صمیم قلب سلام عرض می کنم.

در منطقه ما،  موضوع فلسطين، يك موضوع بسيار مهم و تعيين كننده است. بيش از 70 سال است كه مسئله فلسطين ادامه دارد و منطقه ما درگير يك حادثه بزرگ، جنگ هاي متعدد و مسائل گوناگون سياسي و اقتصادي است، چند ميليون نفر آواره شده اند و سرزمين يك ملت اشغال شده است. تا كنون سازمان ملل در حمايت از حقوق ملت فلسطين چندين قطعنامه صادر کرده است و تجربه نشان می دهد كه اين درگيري هاي چند روزه، تغييري در معادلات منطقه ايجاد نخواهد کرد. مقاومت، حق مردم فلسطين است تا زماني كه به حقوق اساسي خودشان دسترسي پيدا كنند. حق اساسي هم اين است كه همه كسانيكه در فلسطين ذي حق هستند، بتوانند در تعيين سرنوشت، دخالت كنند. مساله فلسطين يك راه حل بيشتر ندارد، آن هم به رسميت شناختن حق تعيين سرنوشت ملت فلسطين است. من فكر مي كنم تمام كسانيكه در مسئله فلسطين ذي حق هستند، باید در يك رفراندوم عمومي شركت نمایند و آينده سرزمين خودشان را تعيين كنند. اين درگيري هايي كه تكرار مي شود، ممكن است اهداف كوتاه مدتي را دنبال كند اما در سرنوشت مردم فلسطين تاثير تعيين كننده اي ندارد. اميدوارم جهان هر چه زودتر به اين نتيجه برسد كه حقوق مردم فلسطين باید بطور كامل استيفا شود.

سي ان ان ترك: نظر شما درباره موضع آمريكا نسبت به اين درگيري چيست؟ آمريكا از اسرائيل حمايت مي كند و اين را دفاع از خود مي داند و از طرف دیگر، 40 سناتور نیز مي گويند ايران از حماس پشتيباني مي كند. نظر شما درباره مذاكرات هسته اي از اين منظر چيست؟

دكتر احمدي نژاد: مواضع دولت هاي پي در پي آمريكا در دفاع و حمايت بي چون و چرا از رژيم صهيونيستي چيز جديدي نيست، آنها هميشه بطور قاطع و همه جانبه حمايت كرده اند. روشن است كه رژيم صهيونيستي بخشي از نقشه بزرگ آمريكا براي تسلط بر منطقه خاورميانه است. حالا اگر مي خواهند اين را به دستاويز جديدي براي فشار بيشتر بر مذاكرات تبديل كنند، اين كاري است كه هميشه انجام مي دهند و از هر فرصتي استفاده مي كنند.

سي ان ان ترك: شما فكر مي كنيد تاثير آن بر مذاكرات هسته اي چيست؟ آنها مي گويند ايران بزرگترين اسپانسر تروريسم است.

دكتر احمدي نژاد: گفتم؛ ممكن است بخواهند آن را دستاويزي براي فشار بيشتر در مذاكرات قرار بدهند اما من كلا به اين مذاكرات، خوشبين نيستم. حمايت ايران از مقاومت فلسطين در چارچوب مقاومت مشروعي است كه تمام قواعد بين المللي، آن را به رسميت شناخته اند.

سي ان ان ترك: درباره انتخابات رياست جمهوري چطور فكر مي كنيد؟ آيا اين انتخابات مي تواند پويايي مذاكرات هسته اي را تحت تاثير قرار بدهد؟ چون خيلي ها فكر مي كنند در شرايط فعلي، چه اصلاح طلبان و چه اصولگرايان نمي توانند در انتخابات پيروز شوند. از طرف ديگر دولت آقاي بايدن منتظر است ببيند چه كسي رئيس جمهور بعدي ايران خواهد شد. جنابعالي هم اين طور فكر مي كنيد؟

دكتر احمدي نژاد: چند نكته را بايد اينجا توجه داشته باشيم. اول اينكه مذاكرات بايد در چارچوب قواعد شناخته شده بين المللي انجام شود. در مذاكرات دور قبل كه به برجام منتهي شد، همه مشاهده كرديم كه اصول و قواعد حقوق بين الملل و حقوق اساسي ملت ها در آن رعايت نشد و قرارداد يكطرفه اي تنظيم شد و دولت آمريكا، آن را يك جانبه كنار گذاشت و دولت ايران نتوانست از حقوق ملت ايران در چارچوب آن قرارداد دفاع كند. شش كشور، متعرض به فعاليت هاي هسته اي ايران بودند و متاسفانه حل اختلاف در اين قرارداد، به هفت كشور با راي مساوي ارجاع شد. معنايش اين است كه ايراني ها هيچگاه نمي توانند از تجاوز به حقوق و نقض حقوقشان جلوگيري كنند. ديديم كه آقاي ترامپ يكجانبه كنار رفت، در حاليكه تحريم ها ادامه پيدا كرد و ملت ايران از حقوق خودش كاملا محروم ماند و هيچ دولتي از پنج كشور باقيمانده، حمايتي از ايران به عمل نياورد. اطلاعات من مي گويد روندي كه امروز در وين دارد ادامه پيدا مي كند، عليه منافع ملت ايران است. علت آن هم كاملا روشن است. دولتي كه دارد مذاكره مي كند، در پايان دوره خودش است و در پايين ترين سطح محبوبيت قرار دارد، مطلق از حمايت مردم برخوردار نيست. در حاليكه آنها بايد نماينده و مدافع حقوق ملت ايران باشند. به طرف مقابل مذاكرات هم مي گويم كه مراقب باشند از اين شرايط سوء استفاده نكنند. اگر توافقي عليه منافع ملت ايران اتفاق بيفتد، حتما ملت ايران آن توافق را به رسميت نخواهد شناخت. من فكر مي كنم تنها راه حل اختلافات، اين است كه در يك فضاي سرشار از عدالت و احترام، مسائل را با گفت و گو و با رعايت كامل منافع طرفين حل كنند. اقدامات و تحميل های يكجانبه نمي تواند مسائل را حل كند. ديديم كه برجام نه تنها مساله را حل نكرد بلكه آن را تشديد كرد. قطعا وقتي اراده عمومي ملت ايران متجلي مي شود و به صحنه مي آيد، حتما در مذاكرات هم تاثير مستقيم و تعيين كننده خواهد داشت و كمك خواهد كرد عدالت رعايت شود.

سي ان ان ترك: اگر در انتخابات پذيرفته و انتخاب شويد، برنامه هاي جنابعالي درباره مذاكرات هسته اي چيست؟

دكتر احمدي نژاد: من فكر مي كنم اگر ملت ايران، اين خادم خودشان را انتخاب كنند، كلا فضاي مذاكرات تغيير خواهد كرد و به سمت مثبت و حل عادلانه پيش خواهد رفت. براساس عدالت مي توانيم مساله را حل كنيم.

سي ان ان ترك: در سال 96 شما توسط شوراي نگهبان تاييد نشديد، آيا از اين منظر نگراني داريد؟ چه انگيزه اي باعث شد تشريف بياوريد؟ و درباره صحبت هايي كه اخيرا فرموديد كه اگر تاييد نشويد راي نخواهيد داد، توضيح بفرماييد.

دكتر احمدي نژاد: اين بار من به درخواست هاي گسترده اقشار مختلف مردم از سراسر كشور ثبت نام كردم. واقعا فشار تقاضاي مردم آنقدر زياد بود كه من قادر به مقاومت در برابر آن نبودم. در واقع ثبت نام من پاسخ به درخواست عمومي ملت ايران بود. در صورتيكه اجازه ندهند مردم به من راي بدهند، من هم حتما در انتخابات شركت نخواهم كرد و از هيچ كسي هم حمايت نخواهم كرد. مواضعي كه در روز ثبت نام اعلام كردم، آن مواضع ثابت است البته هيچ اقدام خشونت آميز و تجمع اعتراضي را هم تاييد نخواهم كرد. اين يك موضع حقوقي است و حق هر كس هست كه چنين موضعي داشته باشد.

سي ان ان ترك: وزير امور خارجه، آقاي محمد جواد ظريف به عنوان محبوب ترين چهره اصلاح طلب، گفته بود در انتخابات ثبت نام نخواهد كرد و در فايل صوتي كه از ايشان پخش شد، گفته است كه به عنوان نماينده جمهوري اسلامي در صحنه جهاني، به شدت تحت محدوديت قرار داشته است و در اغلب اوقات تصميمات طبق گفته ايشان، توسط رهبري و سپاه پاسداران ديكته مي شود. آيا شما در دوران رياست جمهوري تان چنين احساسي داشتيد؟

دكتر احمدي نژاد: من در جايگاهي نيستم كه درباره ديدگاه هاي آقاي ظريف اظهارنظر كنم. من نظرات خودم را درباره اصلاحاتي كه بايد در نظام تصميم گيري كشور اتفاق بيفتد، مطرح كرده ام. من فكر مي كنم در هر سيستم و در هر مقطع و موضوعي، بايد اراده عمومي مردم ديده و اجرا شود. من فكر مي كنم اينها اصلاحاتي هست كه بايد در كشور ما انجام شود.

سي ان ان ترك: در سياست خارجی، موضع جنابعالي راجع به روابط ايران و تركيه، تغيير توازن منطقه چيست؟ شما در مصاحبه اخبير خودتان فرموديد از مذاكرات آشتي اخير بين ايران و عربستان حمايت مي كنيد و فرموديد اگر ايران، تركيه و عربستان در كنار يكديگر بايستند و متحد عمل كنند، صحنه منطقه كاملا عوض خواهد شد و اين مي تواند راحت اتفاق بيفتد. بفرماييد چگونه مي تواند راحت اين اتفاق بيفتد؟

دكتر احمدي نژاد: من فكر مي كنم در روابط بين كشورها و ملت ها، اصل بر دوستي و همكاري است. در منطقه ما، هم عربستان، هم ايران و هم تركيه، كشورهاي بسيار مهمي هستند. البته همه بايد با هم متحد باشيم و در فضايي برادرانه و دوستانه همكاري كنيم. شما فكر نمي كنيد كه اگر ايران، تركيه و عربستان با هم متحد شوند، شرايط منطقه به طور كلي به نفع مردم دگرگون خواهد شد؟ من فكر مي كنم راهي جز اين وجود ندارد. نهايتا رهبران اين سه كشور به اين نتيجه خواهند رسيد كه بايد در كنار هم باشند. البته من با روابط دوستانه اي كه از گذشته دور با رهبران اين سه كشور دارم، فكر مي كنم كه بشود بسرعت اين همكاري را سامان بخشید و در خدمت مردم قرار داد. شرايط منطقه شرايط مناسبي نيست. ما در آستانه درگيري ها و برخوردهاي شديدي هستيم كه ناشي از دخالت بيگانگان است. هر نوع اختلاف، درگيري يا جنگ جديد در منطقه، كاملا به ضرر همه كشورهاي منطقه و تقريبا بطور كامل به نفع دشمنان و بدخواهاني است كه هزاران كيلومتر دورتر از منطقه قرار دارند.

سي ان ان ترك: نظر جنابعالي درباره همه گيري ويروس كرونا و نحوه مديريت آن توسط دولت ايران چیست؟ تا جايي كه مي دانم شما فرموده بوديد اين ويروس يك سلاح بيولوژيك است كه از يك آزمايشگاه نظامي بيرون آمده است. آيا هنوز اين ديدگاه را داريد و پيشنهاد شما براي حل اين مشكل چيست؟

دكتر احمدي نژاد: البته من نگفتم که اين ويروس از آزمايشگاه هاي نظامي بيرون آمده است. من گفتم يك ويروس آزمايشگاه ساخته است که انتشار اولیه آن مديريت شده بوده و بعد از سلطه و مدیریت آنها، خارج شده است. من فكر مي كنم مهار اين ويروس باید با يك همكاري جمعي بين المللي صورت بگيرد. البته بسياري از ملت ها توانسته اند با اتكاء به توان داخلي خودشان، اين ويروس را مهار كنند.

سي ان ان ترك: آيا جنابعالي واكسن زده ايد يا برنامه اي براي زدن داريد؟

دكتر احمدي نژاد: خير. تا زماني كه همه مردم واكسن نزنند، من نخواهم زد.

سي ان ان ترك: مايليد پیامی را به مردم تركيه بگوييد؟

دكتر احمدي نژاد: مردم تركيه مي دانند كه من به تك تك آنها علاقمند هستم و از صميم دل به آنها عشق مي ورزم. من مردم تركيه را مردماني با فرهنگ، تمدن ساز و بسيار دوست داشتني و مهربان مي شناسم. مردم تركيه در طول تاريخ، به دنبال استقرار آزادي و عدالت در جهان بودند. من هميشه خودم را در كنار مردم تركيه حس مي كنم و فكر مي كنم مردم تركيه براي ساختن دنيايي سرشار از آزادي، عدالت و احترام، نقش بسيار مهمي را ايفا خواهند كرد.

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب