1399/05/12-22:22

غارت بی رحمانه حقوق مالکانه معادن و منابع در سایه تحریم و کرونا!

 غارت بی رحمانه حقوق مالکانه معادن و منابع در سایه تحریم و کرونا!

مدیرعامل شرکت آریان فولاد با انتقاد از وضعیت کمبود شمش در بازار داخلی، مسوولان این صنعت را مقصر دانست و با بیان این که دامپینگ مشکل اصلی کمبود انواع محصولات فولادی بویژه شمش در بازار است گفت: با این اقدام که توسط دولت و برخی از مافیای فولاد انجام می شود ثروت ملی به تاراج رفته است.

به گزارش دولت بهار، مدیرعامل شرکت آریان فولاد با انتقاد از وضعیت کمبود شمش در بازار داخلی، مسوولان این صنعت را مقصر دانست و با بیان این که دامپینگ مشکل اصلی کمبود انواع محصولات فولادی بویژه شمش در بازار است گفت: با این اقدام که توسط دولت و برخی از مافیای فولاد انجام می شود ثروت ملی به تاراج رفته است.

بهمن قاسمی افزود: با فروش انواع محصولات فولادی بالاخص شمش پایین تر از قیمت جهانی در بازارهای بین المللی به بهانه سود و تولید، سرمایه مملکت را تلف کرده اند.

وی با بیان این که هیچ مسوولی به قیمت های جهانی متقاعد نیست ادامه داد: مافیای این صنعت به همراه دولت هیچگونه تبعیتی از نرخ های بازارجهانی نداشته و محصولات فولادی را با کمترین قیمت برخلاف قیمت جهانی به فروش می رساند اما وقتی نوبت فروش شمش می شود بالاتر از قیمت جهانی به بازارهای داخلی واگذار می کنند.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد افزود: فروش شمش طبق نرخ بازارهای جهانی در اختیار نوردکاران قرار نمیگرد این در حالی است که  همه صاحبنظران این بخش معتقدند باید مطابق نرخ های بین المللی باشد. با در اختیار گذاشتن شمش به نرخ ۱۰۰ درصدی چطور می توان صادر کرد؟

به گفته وی، دامپینگ ایران در انواع محصولات فولادی در حالی انجام می شود که بهای آن را مصرف کننده می پردازد.

قاسمی رانت های مختلف در حوزه شمش را از دیگر دلایل کمبود این محصول دانست و یادآور شد: متاسفانه  به علت وجود رانت های مختلف، کشورمان تولید پایه نبوده و اگر تولیدی هم صورت بگیرد بیش از این که به سمت و سوی شکوفایی کشیده شود  به سمت رانت حرکت می کند و در این حالت نه تنها مزیت ندارد بلکه جنبه های رقابت پذیری را نیز از دست می دهد.

عضو انجمن فولاد ایران در ادامه با بیان این که تفاوت ارزان خری مشتری های جهانی را از مصرف کننده داخلی میگیرند افزود: ایران با انواع رانت و دامپینگ منجر به آسیب به صنعت شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا عرضه شمش در بازار بورس، وضعیت بازار را متعادل نکرده است پاسخ گفت: شمش در بورس به کمترین میزان و با کمترین قیمت عرضه میشود به طور مثال ۵۵۰۰ تومان در هر کیلو تا رقابت را افزایش دهند و باتوجه به عرضه اندک، این رقابت قیمت را به بالاترین حد خود یعنی ۹۰۰۰ تومان می رساند.

سپس در محاکم بین المللی با بیان اینکه رقابت پذیری در داخل بالا بوده در بازارهای جهانی نیز به کمترین قیمت به فروش می رسانند و این گونه است که یک عده خاصی می توانند شمش خریداری کنند و هیچ عرضه و تقاضای منطقی برای آن وجود ندارد.

به گفته قاسمی، سنگ آهن و آهن اسفنجی حدود ۳۰ درصد کمتر از قیمت های جهانی به رانت خوارها داده می شود و بهای صادرات را مصرف کننده داخلی می دهد و حق مالکانه معادن تاراج می شود.

* اخبارفولاد

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب