1400/03/22-12:37

متن مصاحبه خبرگزاری ارم نیوز امارات با دکتر احمدی نژاد

متن مصاحبه خبرگزاری ارم نیوز امارات با دکتر احمدی نژاد

دکتر احمدی نژاد در مصاحبه با خبرگزاری ارم نیوز امارات گفت: همه کشورهای منطقه باید حق حاکمیت ملی کشورها را به رسمیت بشناسند و در سطح منطقه نیز همه باید به هم کمک کنیم. امروز هر کشوری در منطقه دچار مشکل شود همه ضرر می کنیم. امروز وقتی عراق، یمن، افغانستان، سوریه مشکل دارند، همه داریم ضرر می کنیم. همه باید کنار هم بنشینیم و در فضایی برادرانه به حل مشکل کمک کنیم. هیچ کدام از ما، طرف هیچ گروهی در کشورهای منطقه نایستیم. تلاش کنیم همه گروه ها و جناح ها در کشورها با هم دوست و برادر باشند و با کمک هم کشورشان را اداره کنند.

به گزارش دولت بهار، متن مصاحبه خبرگزاری ارم نیوز امارات با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

ارم نیوز: چرا با نامزدی شما در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت شد و تایید صلاحیت نشدید؟ با توجه به این اتفاق موضع شما در مورد این انتخابات چیست؟

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يده

اجازه بدهيد ابتدا سلامي داشته باشم خدمت شما و همكارانتان و همه كسانيكه اين برنامه را مي بينند، مي شنوند و خواهند خواند.

انتخابات در همه كشورها امر مهمي است، بخصوص در كشور ايران هميشه مساله بسيار مهم و تعيين كننده اي بوده و پيرامون آن مسائل گوناگوني شكل گرفته و درباره اش صحبت شده است. در موضوع بررسي صلاحيت ها هنوز دليلي را به من اعلام نكرده اند. ما داريم دنبال مي كنيم تا موضوع روشن شود و بسيار اميدوار هستم كه مسئله حل شود.

ارم نیوز:‌ آیا با توجه به این ردصلاحیت، خواستار تحریم انتخابات هستید؟

دكتر احمدي نژاد: من اعلام كردم فقط خودم شركت نمي كنم و راي نخواهم داد.

ارم نیوز:‌ مشارکت در این انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دكتر احمدي نژاد: اگرروند به همين ترتيبي باشد كه تاكنون بوده، مشاركت پايين است اما من اميدوارم تغييراتي اتفاق بيفتد.

ارم نیوز: آیا جایگاه ریاست جمهوری می‌تواند تغییری در وضعیت ایران ایجاد کند؟

دكتر احمدي نژاد: اگر يك دولت با مشاركت حداقلي تشكيل شود، قطعا قادر به اصلاح امور نخواهد بود اما اگر دولتي با مشاركت اكثريت مردم شكل بگيرد، اميد به اصلاح هست.

ارم نیوز: صحبت از رقابت بین نامزدهای نظامی با نامزدهای اصلاح طلب است. آیا ضرورتی برای اضافه شدن اختیارات به مقام رییس جمهوری می بینید؟

دكتر احمدي نژاد: در مسائل سياسي هميشه پشت پرده وجود دارد اما من در كانديداها شخصي را كه الان مسئوليت نظامي داشته باشد نمي بينم.من چنين تلقي ندارم.

ارم نیوز: آيا رهبری به دنبال انتخاب شخص خاصی به عنوان رییس جمهورهستند و آیا نظر خاصی در این مورد دارند؟

دكتر احمدي نژاد: ممكن است رهبري نظر خاصي هم داشته باشد ولي من چنين برداشتي روي فرد خاصي نكرده ام. خود ايشان هم اعلام كرده اند که نظر خاصي ندارند.

ارم نیوز:‌ اخیر گفتید یک لیبرال دموکرات هستید، منظور شما از این اصطلاح چیست؟ آیا با تعریف غربی آن مطابقت دارد؟

دكتر احمدي نژاد: من چنین چیزی نگفته ام و این برداشت نادرست خبرنگار بوده است. در غرب سلطه احزاب هست. در آنجا به معناي واقعي دموكراسي وجود ندارد. دموكراسي يعني حاكميت همه مردم بر همه مردم است. تمام دموكراسي هاي موجود دنيا، دموكراسي هاي كنترل شده است. تحقق اصل دموكراسي نيازمند تلاش بيشتري است.

ارم نیوز: و لیبرالیسم چطور؟

دكتر احمدي نژاد: حقيقت آزادي يك هديه الهي است. خداي متعال انسان ها را آزاد آفريده است اما امروز حقيقت آزادي در اسارت سرمايه داري است. نظام سرمايه داري، تمام ارزش هاي انساني را به انحراف كشانده است. حقيقت آزادي، يك ارزش بسيار بسيار متعالي است. ان شاءالله بزودي حقيقت آزادي، از اسارت سرمايه داري آزاد خواهد شد.

ارم نیوز: با اجازه جناب عالی به گفت و گو پیرامون مسایل منطقه ای و جهانی بپردازیم، شرایط برای ادامه توافق هسته‌ای را چگونه می‌بینید؟

دكتر احمدي نژاد: به نظر من الان شرايط براي رسيدن به يك توافق عادلانه مناسب نيست. بله در شرايط برابر و عادلانه امكان توافق وجود دارد.

ارم نیوز: چه افقی را برای مذاکرات آغاز شده بین تهران و عربستان سعودی و سایر دولت‌های منطقه می‌بینید؟ آیا می‌تواند به تغییر جو روابط ایران و همسایگان کمک کند؟

دكتر احمدي نژاد: من معتقد هستم كه ما همسايه و برادر هستيم، بايد دوست باشيم و با هم منطقه را اداره كنيم. هر نوع اختلاف و درگيري در منطقه به ضرر همه است. منطقه متعلق به همه است. هيچكس بر ديگري برتري ندارد. من از هر اقدامي كه در جهت رفع اختلافات و تقويت برادري باشد، حمايت مي كنم.

ارم نیوز: ایران برای ایجاد اعتماد بین دولت‌های منطقه چه اقدامات و ابتکاراتی را باید صورت دهد؟

دكتر احمدي نژاد: من معتقد هستم همه بايد همديگر را به رسميت بشناسيم. بايد بپذيريم كه منطقه را به اتفاق هم اداره كنيم. قدرت هاي جهاني، سعادت هيچكدام از ما را نمي خواهند، آنها فقط به دنبال منافع خودشان هستند. من فكر مي كنم هر كسي براي ايجاد وحدت و تقويت برادري قدم جلو بگذارد، همه ملت ها او را حمايت خواهند كرد.

ارم نیوز:‌ در دوران ریاست جمهوری دست به سفرهایی درمنطقه زدید و همچنین ‌علاوه بر روابط رسمی،‌‌‌ روابط شخصی پایه‌گذاری کردید. آیا معتقدید که فرصتی برای کانالهای غیررسمی برای کمک به مذاکرات رسمی وجود دارد؟

دكتر احمدي نژاد: بله احتمال مي دهم. ما اعلام كرديم كه با همه كشورهاي خليج فارس برادر هستيم، سفر كرديم و با همه دست برادري داديم. بين ما و برادران عزيزمان در منطقه خليج فارس، بايد اخوت، دوستي و همكاري باشد، بايد با همديگر همكاري كنيم. من به امارات سفر كردم، با رئيس محترم كشور، جناب بن زائد مفصلا گفتگو داشتيم. گفتگوها بسيار برادرانه و سازنده بود و همين طور با جناب شيخ محمد در دوبي گفتگوهايي بسيار برادرانه و سازنده داشتيم و در آن دوره همکاری های بسیار خوبی با هم داشتیم.

ارم نیوز:‌اوضاع در عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دكتر احمدي نژاد: من فکر می کنم در کل منطقه باید تصمیمات جدیدی بگیریم. کل کشورهای منطقه باید اصولی را بپذیرند. ما باید بپذیریم که همه ملت ها آزاد باشند. مردم عراق و مردم کل منطقه حق دارند سرنوشت‌شان را خودشان تعیین کنند و ما باید کمک کنیم اگر اختلاف یا مانعی وجود دارد، برطرف شود. ما باید در کنار مردم عراق باشیم. آنها صاحب اختیار هستند و خودشان باید درباره کشورشان تصمیم بگیرند و ما هم باید به تصمیم آنها احترام بگذاریم، همین طور به تصمیم همه ملت های منطقه، همه باید به هم احترام بگذاریم.

ارم نیوز: موقعیت ترکیه و روابط آن در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا از جهت‌گیری‌های دولت ترکیه راضی هستید؟ آیا در این جهت‌گیری‌ها جاه‌طلبی سیاسی وجود دارد؟

دكتر احمدي نژاد: آنچه که مربوط به مسائل داخلی ترکیه است، اختیار آن مربوط به مردم ترکیه است اما در مسائل منطقه ای من فکر می کنم باید در کنار هم باشیم، با هم دوست باشیم و به اتفاق هم منطقه را اداره کنیم.

ارم نیوز: ارزیابی شما از نقش ترکیه در منطقه چیست؟

دكتر احمدي نژاد: ما باید حق حاکمیت ملی کشورها را به رسمیت بشناسیم و در سطح منطقه هم همکاری و تعاون داشته باشیم.

ارم نیوز: نقش ایران در لبنان را چگونه می‌بینید؟ آیا تهران می‌تواند در خروج لبنان از بحران‌های سیاسی و اقتصادی خود نقشی داشته‌باشد؟

دكتر احمدي نژاد: من دو نکته را مورد تاکید قرار دادم. اول اینکه همه کشورهای منطقه باید حق حاکمیت ملی کشورها را به رسمیت بشناسند و در سطح منطقه نیز همه باید به هم کمک کنیم. امروز هر کشوری در منطقه دچار مشکل شود همه ضرر می کنیم. امروز وقتی عراق، یمن، افغانستان، سوریه مشکل دارند، همه داریم ضرر می کنیم. همه باید کنار هم بنشینیم و در فضایی برادرانه به حل مشکل کمک کنیم. هیچ کدام از ما، طرف هیچ گروهی در کشورهای منطقه نایستیم. تلاش کنیم همه گروه ها و جناح ها در کشورها با هم دوست و برادر باشند و با کمک هم کشورشان را اداره کنند.

ارم نیوز: شما اخیرا درباره سرقت اسناد از سازمان فضایی ایران صحبت کردید، آیا جزییاتی پیرامون این اتفاق وجود دارد؟

دكتر احمدي نژاد: عوامل مربوط به رژیم صهیونیستی بخشی از اسناد فضایی ایران را سرقت کردند. آنها نمی خواهند هیچکدام از کشورهای منطقه پیشرفته باشند.

ارم نیوز: چه وقتی این واقعه رخ داد؟

دكتر احمدي نژاد: این اتفاق چند ماه قبل رخ داد.

ارم نیوز: چگونه این اتفاق کشف شد؟ آیا دست‌اندرکاران آن دستگیر شدند؟ و آیا به اعترافات آن‌ها دسترسی پیدا کردید؟

دكتر احمدي نژاد: من در آن سخنرانی، این ها را کامل توضیح دادم.

ارم نیوز: چرا مقامات رسمی در این مورد سکوت کرده‌اند؟

دكتر احمدي نژاد: این همان اشکالی است که من به آنها گرفته ام و منتظر هستم پاسخ بدهند.

ارم نیوز: این اولین بار نیست که اسراییل موفق می‌شود به پروژه‌های ایران نفوذ کند، چگونه توانسته است هر از چندگاهی این موفقیت‌ها در نفوذ و خرابکاری را بدست آورد؟

دكتر احمدي نژاد: به این دلیل که نهادهای امنیتی وظیفه شان را بدرستی انجام ندادند.

ارم نیوز:‌عربستان سعودی تمایل خود را برای یافتن توافق در یمن ابراز داشته است. ایران چه نقشی می‌تواند در تشویق به حل و فصل اوضاع در یمن داشته ‌باشد؟

دكتر احمدي نژاد: من فکر می کنم ایران و عربستان با کمک هم می توانند خیلی زود، صلح را در یمن برقرار کنند.

ارم نیوز: آیا پیشنهادها و ابتکاراتی در این راستا وجود دارد؟

دكتر احمدي نژاد: من فکر می کنم اگر ایران و عربستان تصمیم بگیرند، حتما ابتکارات خوبی وجود خواهد داشت. باید حقوق ملت یمن را به رسمیت بشناسیم و به وحدت و امنیت در یمن کمک کنیم.

ارم نیوز: آیا سازمان ملل می‌تواند چتر مناسبی برای برون رفت از بحران یمن با همکاری ایران و عربستان باشد؟

دكتر احمدي نژاد: اگر واقعا دنبال حل مسئله باشد، بله می تواند اما من فکر می کنم ایران، عربستان، عراق، کویت، قطر و... اینها خیلی زودتر و بهتر می توانند مسئله را حل کنند.

ارم نیوز:‌ آیا با حوثی‌ها در یمن ارتباط دارید؟

دكتر احمدي نژاد: من بنا ندارم در امور داخلی هیچ کشوری دخالت کنم.

ارم نیوز: شما اخیرا در مورد نقش قطر در آزادی اسرای سپاه در سوریه صحبت کردید. آیا نمونه‌های دیگری از نقش قطر یا سایر کشورهای منطقه وجود دارد که با ایران در زمینه‌های گوناگون و مهم همکاری کرده‌اند؟

دكتر احمدي نژاد: ما که با کشورهای خلیج فارس دوست بودیم و بسیاری از مسائل را با کمک هم حل می کردیم. با جناب خلیفه بن زائد و خلیفه بن راشد بارها و بارها گفتگو کردیم و مسائلی را که پیش آمده بود، حل کردیم. مسائل تجاری، امنیتی، بانکی و پولی و مسائل مختلفی بود که با هم دوستانه حل می کردیم.

ارم نیوز: آیا اگر در انتخابات نتوانید شرکت کنید، به فکر کناره‌گیری از سیاست خواهید افتاد؟

دكتر احمدي نژاد: به نظر شما، مسئولیت های اجتماعی انسان تعطیل پذیر است؟ مسئولیت های اجتماعی تا لحظه مرگ همراه انسان هست.

ارم نیوز:‌ آیا قصد دارید خاطرات خود را مکتوب کنید؟ و آیا مجاز به نوشتن آن هستید؟

دكتر احمدي نژاد: من خاطراتم را ضبط کرده ام و آماده انتشار است.

ارم نیوز: چه زمانی منتشر خواهد شد؟

دكتر احمدي نژاد: لطفا صبر کنید، در فرصت مناسب منتشر خواهد شد.

ارم نیوز: شخصیت مورد علاقه شما در منطقه کیست؟

دكتر احمدي نژاد: من همه را دوست دارم و فکر می کنم همه باید با هم و در کنار هم کار کنند.

ارم نیوز: آیا پس از ترک ریاست‌جمهوری به کشورهای منطقه سفر کرده‌اید؟

دكتر احمدي نژاد: بله. به بعضی از کشورها سفر کردم.

ارم نیوز: به کدام کشورها؟

دكتر احمدي نژاد: به ترکیه رفتم و امیدوارم که به بقیه کشورها هم سفر کنم.

ارم نیوز: چه پیامی برای بینندگان و شنوندگان عرب دارید؟

دكتر احمدي نژاد: من ابتدای مصاحبه خدمت همه آنها سلام عرض کردم و الان هم می گویم که همه آنها را از صمیم قلب دوست دارم و برای همه، امنیت، پیشرفت و عزت آرزو می کنم. من اعتقاد دارم که همه ما با هم برادر هستیم. اگر کشورهای منطقه با هم متحد شوند، یک قدرت عظیم انسانی طلوع می کند، این امر می تواند به صلح جهانی کمک کند و از دخالت های بیگانگان در منطقه جلوگیری نماید. من امیدوارم خیلی زود این اتفاق بیفتد. این قدرتی که از اتحاد کشورهای منطقه بوجود می آید، در خدمت همه ملت ها و صلح و امنیت جهان خواهد بود و در مقابل منافع هیچ ملتی نخواهد بود. من امیدوارم این اتحاد هر چه زودتر اتفاق بیفتد و آمادگی دارم که تمام تلاش خود را برای تحقق این آرزو به کار بگیرم. سلام ویژه مرا به مردم عزیز امارات برسانید.

ارم نیوز: متشکریم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

دکتر احمدی نژاد: موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب