1400/03/24-23:23

دکتر احمدی نژاد خواستار تشکیل اتحادیه فراگیر منطقه ای در خلیج فارس شد

دکتر احمدی نژاد خواستار تشکیل اتحادیه فراگیر منطقه ای در خلیج فارس شد

دکتر احمدی نژاد در مصاحبه با تلویزیون العربیه خواستار تشکیل یک اتحادیه میان کشورهای منطقه همانند اتحادیه اروپا شد و گفت:‌ کشورهای اروپایی سال‌های طولانی در حال جنگ با هم بودند با این‌حال به این نتیجه رسیدند که تنها با اتحاد و وحدت است که می‌توان مصالح مردم خود را تامین نمایند.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی‌نژاد، در یک گفت و گوی اختصاصی با تلویزیون العربیه، به تشریح طرح ابتکاری خود پیرامون تشکیل یک “اتحادیه فراگیر منطقه‌ای” پرداخت و توجه دولت های منطقه را به ضرورت جایگزین کردن همکاری و برادری در منطقه‌ به ‌جای دامن زدن به اختلافات و منازعات جلب کرد.

این گفت و گوی تلویزیونی که ساعتی قبل از شبکه تلویزیونی العربیه پخش گردید، با استقبال میلیون‌ها مخاطب عرب‌ زبان این شبکه در سراسر جهان رو به رو گردید.

رییس‌جمهوری سابق ایران در این مصاحبه تاکید کرد که نقاط اشتراک کشورهای منطقه بیش از چیزهایی است که باعث اختلاف بین آن‌ها شده است.

او در همین رابطه تصریح کرد که رقابت های منطقه‌ای بین ایران و عربستان سعودی به ضرر هر دو کشور و کل منطقه است. ایران و عربستان برادر و همسایه هستند و نقاط اشتراک بین این دوکشور دهها برابر بیش‌تر از نقاط اختلاف میان ‌آن‌هاست.

دکتر احمدی نژاد در این مصاحبه خواستار تشکیل یک اتحادیه میان کشورهای منطقه همانند اتحادیه اروپا شد و گفت:‌ کشورهای اروپایی سال‌های طولانی در حال جنگ با هم بودند با این‌حال به این نتیجه رسیدند که تنها با اتحاد و وحدت است که می‌توان مصالح مردم خود را تامین نمایند.

وی در این مصاحبه به نقش مخرب کشورهای فرامنطقه‌ای در اختلاف ‌افکنی میان کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس پرداخت و افزود: قدرت‌های جهانی به دنبال تسلط و کنترل بر منطقه سرشار از انرژی و فرهنگ ما هستند و آنها با هدف سلطه بر این منطقه به اختلاف‌افکنی دست می‌زنند.

خادم ملت ایران، در این مصاحبه هر گونه گرایش یا تلاش در جهت سلطه‌طلبی و برتری‌جویی را به ضرر مصالح مردم و کشورهای منطقه دانست و افزود: صدام حسین با آتش افروزی به دنبال سلطه بر منطقه بود اما منطقه را مشکلات زیادی روبرو کرد و جان خود را نیز در این بازی از دست داد.

رییس‌جمهور سابق ایران در این مصاحبه همچنین بخشی از ناگفته‌ها از روابط ویژه خود با ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان را برای مخاطبان شرح داد.

وی در این گفت و گو، همکاری ویژه میان ایران و عربستان و سایر کشورهای منطقه حول قیمت نفت را به عنوان مثالی عینی از اهمیت و نتایج همکاری های مشترک منطقه ای برشمرد و گفت:‌ نتیجه تفاهم من و ملک عبدالله که با همراهی کویت و بحرین و امارات و قطر رو به رو شد،‌ منجر به افزایش قیمت نفت گردید.

دکتر محمود احمدی‌نژاد همچنین به نامه‌های خود به بن سلمان ولیعهد سعودی و عبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصارالله یمن اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت توقف فوری جنگ و کشتار در یمن از دولت عربستان خواست تا ابتکار عمل را برای جلوگیری از ریخته شدن خونهای بیشتر به دست گیرد.

وی تصریح کرد که مردم یمن حق دارند در باره سرنوشت خود تصمیم بگیرند وهمه کشورها باید به این حق بدیهی و قانونی ملت ها از جمله ملت یمن احترام بگذارند.

خادم ملت ایران در این گفت و گو تاکید کرد که وقت گفت و گوهای فراگیر میان رهبران ایران و عربستان فرا رسیده است و دو کشور باید با همکاری سایر کشورهای منطقه و بر پایه عدالت و احترام فصل جدیدی از مناسبات فیمابین را در منطقه شکل بدهند.

وی در این مصاحبه تاکید کرد که دلیلی برای حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس وجود ندارد. ایران و عربستان با همکاری سایر کشورهای منطقه می توانند یک نیروی نظامی مشترک را برای تامین امنیت خلیج فارس تشکیل دهند.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین به سوالات العربیه پیرامون انتخابات آتی و برنامه خویش در این زمینه و چرایی اعلام عدم صلاحیت او توسط شورای نگهبان پاسخ داد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب