1400/03/26-08:00

متن کامل مصاحبه نشریه گرچک حیات ترکیه با دکتر احمدی نژاد + فیلم

 متن کامل مصاحبه نشریه گرچک حیات ترکیه با دکتر احمدی نژاد + فیلم

دکتر احمدی نژاد در مصاحبه با نشریه گرچک حیات ترکیه گفت: چرا اروپايي ها مي توانند اتحاديه درست كنند ولي ما نمي توانيم درست كنيم؟ كساني كه مي گويند نمي شود، بايد يك دليل قوي بياورند. ما دلايل بسيار اساسي و قوي داريم كه مي توانيم با هم متحد شويم. يعني اشتراكات ما صدها برابر بيشتر از اختلاف نظرهاي جزئي است، كه همان هم بيشتر توسط دشمنان دامن زده مي‌شود. من از همين جا برادرانه، متواضعانه و خاضعانه از كشورهاي منطقه دعوت مي كنم كه بياييد كنار هم بنشينيم. هر چقدر زودتر، بهتر خواهد بود و هر چقدر دير شود، خسارت ها بيشتر خواهد شد. دوستانه بنشينيم، آن وقت وضعيت فلسطين و بسياري مسائل ديگر، به راحتي قابل حل خواهد شد.

به گزارش دولت بهار، متن کامل مصاحبه نشریه گرچک حیات ترکیه با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

نشریه گرچک حیات ترکیه:  آقای احمدی نژاد خیلی ممنون که به ما فرصت دادید تا با شما گفت وگو کنیم.  سوال اولم این است که در ماه های گذشته در برخی نظرسنجی های انجام شده توسط نهادهای داخلی و گروه های خارجی، شما پیشتاز بودید، با این حال این دومین بار است که شورای نگهبان شما را تایید نمی کند. برنامه شما بعد از این چیست؟

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يده

سلامي دارم خدمت شما، همكاران تان و همه كساني كه اين گفتگو را خواهند ديد، خواهند خواند و يا خواهند شنيد. كاري كه شوراي نگهبان كرد، خلاف صريح قانون است، هيچ مبناي قانوني ندارد، يك تصميم سیاسی است كه گرفته‌اند. من هم طبق معمول، تا روز آخر پيگيري خواهم كرد چراكه آن را حق مردم مي‌دانم. همه مي‌دانند كه من با خواست عمومي مردم وارد شدم و ثبت نام كردم و همانجا هم شرايط كشور را تحليل و تشريح و راه هاي اصلاح و پيشرفت را بيان و به صراحت گفتم که اگر مانند دور قبل مرا رد صلاحيت بكنند، در انتخابات شركت نخواهم كرد و براي احقاق حقوق مردم، كار را تا آخر پيگيري می کنم.

نشریه گرچک حیات ترکیه: در روز ثبت نام، همان طور که اشاره کردید اگر رد صلاحیت شوید در انتخابات شرکت نمی کنید و از کسی هم حمایت نخواهید کرد. در روز انتخابات چه خواهید کرد؟ و با توجه به محبوبیت خود، آیا از حامیان خود این خواسته را خواهید داشت؟

دكتر احمدي نژاد: علت اينكه گفتم در انتخابات شركت نخواهم كرد كاملا مشخص است. اول اينكه اين نحوه برخورد، در واقع كنار گذاشتن مردم، تضييع حقوق و ظلم به مردم است و من نمي‌توانم تضييع حقوق و كنار گذاشتن مردم را كه اصل انقلاب، كشور و حكومت هستند و همه چيز متعلق به آنهاست، بپذيرم. من اين را ظلم مي دانم. ضمن اينكه به شرايط كشور، منطقه و بين الملل را به خوبي واقف هستم و مي‌دانم اگر روند انتخابات به همين ترتيب جلو برود، يك دولت ضعيف روي كار خواهد آمد و با دولت ضعيف، وضعيت كشور بشدت نابسامان تر از وضع فعلي خواهد شد، فشار بر مردم خيلي بالا خواهد رفت و همينطور يك دولت ضعيف مجبور است برود در مقابل بيگانگان، امتيازات بيشتري بدهد. من اعلام كردم كه نمي توانم در اين كار شريك شوم. يعني حداقل كاري كه از دست من بر مي آمد همين بود كه بگويم من نمي توانم در چنين خبط بزرگي مشاركت كنم. كار ديگري هم از دستم بر نمي آمد. براي ثبت در تاريخ و براي اينكه همه بدانند من در اين اتفاق ناگوار و نامناسبي كه بعضي سازماندهي كرده اند و مي خواهند پيش ببرند، مشاركت نخواهم كرد، نظر خودم را اعلام كردم.

نشریه گرچک حیات ترکیه: درخواست شما از حامیانتان چیست؟

دكتر احمدي نژاد: من نظر خودم را اعلام مي كنم.

نشریه گرچک حیات ترکیه: آقای حداد عادل چند ماه پیش گفته بود احمدی نژاد ردصلاحیت خواهد شد. آیا اراده نظام برای ردصلاحیت شما بوده و سخن حداد عادل هم نشان آن بوده است؟

دكتر احمدي نژاد: فقط آقاي حداد نگفتند، ديگراني هم گفتند و من همان زمان پاسخ آنها را دادم و گفتم اين نوع مهندسي كردن، قطعاً خلاف قانون اساسي، منافع ملي و خلاف اراده مردم و به ضرر كشور است.

نشریه گرچک حیات ترکیه: نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفته بود انتخابات سوریه را باید الگو قرار بدهیم. به نظر شما عملکرد حزب بعث سوریه می تواند برای ایران الگو باشد؟

دكتر احمدي نژاد: من فكر مي كنم اگر ملت ايران بخواهد از حرفهاي آن آقا تبعيت كند، حتماً بايد به دوران قاجار برگردد. به نظرم بين مردم هم حرف هاي ايشان اهميتي نداشت. ما انقلاب عظيمي را در ايران برپا كرديم و مي‌خواستيم در دنيا به لحاظ آزادي، كرامت انساني و عدالت الگو باشيم. ايشان هم نظرات خودش را مي دهد و خوشبختانه ملت هم هيچ اعتنايي به نظرات افرادي مثل اين فرد ندارد.

نشریه گرچک حیات ترکیه: آیا شما قصد جدایی از مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارید؟ یا فکر می کنید دوره شما تمدید خواهد شد؟

دكتر احمدي نژاد: به نظرم خيلي اهميتي ندارد، بايد صبر كنيم.

نشریه گرچک حیات ترکیه: شما از مراجعه سردار حسین نجات، فرمانده قرارگاه ثارالله پیش از اعلام رسمی نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان و اعلام ردصلاحیت شما و درخواست سکوت، همکاری و همراهی شما خبر داده بودید. واکنش شما به این درخواست چه بود؟

دكتر احمدي نژاد: من مطالبي را كه به ايشان گفتم، عيناً منتشر كردم كه مردم در جريان باشند. چيزي پنهان از مردم نداريم.

نشریه گرچک حیات ترکیه: چه گفته بودید؟ آیا می توانید یکبار دیگر آنها را تکرار کنید؟

دكتر احمدي نژاد: مفصل است. شما مي توانيد به متن آن مراجعه كنيد. متن آن عيناً منتشر شد و طولاني است.

نشریه گرچک حیات ترکیه: در روزهای گذشته، آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود گفته اند که شورای نگهبان باید احراز صلاحیت ها را جبران کند. برخی اخبار هم حاکی از آن است که نهادهای تصمیم گیر، هنوز در رابطه با ردصلاحیت ها به جمع بندی نهایی نرسیده اند. از سوی اقشار گوناگون، از قبیل دانشجویان، نامه های گوناگونی خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته اند تا صلاحیت شما تایید شود. در آخرین نمونه 200 هزار نفر در یک سایت اینترنتی، اقدام به ثبت این درخواست کرده اند. آیا امکان دارد در این روزها شاهد اخبار جدیدی باشیم؟

دكتر احمدي نژاد: به نظرم بايد صبر كنيم.

نشریه گرچک حیات ترکیه: از سال 88 تا امروز، چه اتفاقی افتاده است که از حامی شورای نگهبان و رهبری به منتقد آن ها تبدیل شده اید؟ اینگونه مشهور بود که شما در سال 88 حامی شورای نگهبان هستید.

دكتر احمدي نژاد: من حامي همه هستم ضمن اينكه منتقد همه هم هستم، بستگي به نحوه اقدام دارد. ممكن است يك نهاد يا فردي ده كار انجام بدهد، شما موافق هشتاي آن باشيد ولي مخالف دوتاي بقيه باشيد يا موافق ۵ مورد باشيد، مخالف پنج تاي ديگر باشيد. بستگي به نوع اقدام دارد. در سال ۸۸ اصلاً موضوع، شوراي نگهبان نبود. عده‌اي آمدند يك ادعايي كردند كه اصلاً موضوعيت نداشت و آن انتخابات پرشكوه، در آزاد ترين شكل ممكن اتفاق افتاد. يعني همه جريانات سياسي ـ اجتماعي ايران كانديدا داشتند و مشاركت فعال كردند. بيش از ۸۵ درصد مردم در انتخابات شركت كردند. بهانه تراشي و مخالفت كردند و آن مشارکت با عظمت مردم در انتخابات را تخريب كردند و به كشور آسيب هاي جدي زدند. همان ها باعث شده اند كه بعدا تحريم‌هاي سنگيني عليه ايران وضع شود. بحث آن زمان با بحث امروز متفاوت است. اينجا شوراي نگهبان آشكارا هم خواسته مردم را ناديده گرفته و هم قوانين جاري كشور را كنار گذاشته است و هيچ دليل و پاسخي هم به مردم ارائه نمي دهد. اين نادرست است، ربطي به هم ندارد و مقايسه اين دو با هم، درست نيست.

نشریه گرچک حیات ترکیه: می گویند در دوران سرپرستی بر وزارت اطلاعات، به یکسری اطلاعات خاصی دسترسی پیدا کرده اید. آیا چنین چیزی صحت دارد؟ و آیا قصد افشای آنها را دارید؟ ضمن اینکه این اواخر اطلاعاتی را درباره اقدامات ضد منافع ملی یک باند امنیتی رخنه کرده در وزارت اطلاعات مطرح کرده اید. نظر شما در این باره چیست؟

دكتر احمدي نژاد: به طور طبيعي رئيس جمهور با توجه به جايگاهي كه دارد از مسائل كشور مطلع مي شود. ضمن اين كه من در نهادهاي گوناگون، دوستان امين، فداكار و دلسوزي دارم، كساني هستند كه خدمتگزار مردم هستند، انقلابي، پاك و سالم هستند و همان ها دائما من را در جريان مسائلي كه مي‌گذرد قرار مي دهند.

نشریه گرچک حیات ترکیه: امروز نظرتان درباره اعتراضات سال 88 آقایان موسوی و کروبی چیست؟

دكتر احمدي نژاد: آنجا دو دسته اعتراض بود. يك دسته اعتراضي بود كه بر اثر انتشار اطلاعات نادرست به هواداران آقاي موسوي اتفاق افتاد. مردمي بودند كه واقعا تلقي آنها اين بود كه اشكالاتي هست و روند به درستي طي نشده ولي وقتي براي آنها توضيح داده شد و درخواست ها مورد رسيدگي قرار گرفت و آنها متوجه شدند كه ادعایشان درست نيست بلافاصله خودشان را كنار كشيدند. دسته دوم؛ اعتراضاتي بود كه اصلاً ربطي به انتخابات نداشت و بهانه اش انتخابات بود. همان باند امنيتي فاسد آمدند و مردم را تحريك كردند، آتش زدند، درگيري درست كردند، خواستند فضاي سياسي كشور را به گونه‌اي مخدوش كنند كه مردم مايوس باشند يا يك اختلاف سنگيني به وجود بيايد كه نشود كشور را به خوبي اداره كرد و مردم نتوانند خواسته هاي خودشان را دنبال كنند. اين دو را بايد از همديگر تفكيك كرد. مسائلي را با برخي نهادهاي نظام يا جاهاي ديگر داشتند كه به بهانه انتخابات، مي‌خواستند آن حساب ها را تسويه كنند اما به كشور لطمه زدند البته در ته جريان امنيتي كه مسائل را به خشونت كشاند، ما رد پاي بيگانگان را هم مشاهده مي كنيم.

نشریه گرچک حیات ترکیه: من نزدیک 5 سال است که فعالیت های شما را دنبال می کنم. شما به شهرستان های حاشیه نشین می روید و مردم هم از شما استقبال می کنند. علی رغم این محبوبیت، دو جناح اصلی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان با شما مخالف هستند. دلیل مخالفت این دو جناح و روحانیون با شما چیست؟

دكتر احمدي نژاد: يكي از مشكلات اصلي كشور ما همين دو جناح هستند. اين دو جناح فقط به دنبال منافع سياسي و قدرت هستند. تاكنون هيچ برنامه‌اي براي اداره كشور ارائه نداده‌اند. فقط به دنبال حذف ديگران و كسب مناصب قدرت هستند.  نزديك به ۳۵ سال است كه فضاي سياسي كشور و مناصب قدرت را در اختيار دارند و وضع كشور اينطور است كه الان اكثريت مردم از شرايط زندگي و  نحوه اداره كشور ناراضي هستند. من معتقد هستم حكومت، انقلاب و ثروت طبيعي همه چيز متعلق به مردم است و بايد به مردم برگردد. حكومت چيزي جز انعكاس اراده مردم نيست. بايد ببيند خواست مردم چيست، همان را محقق كند. اگر حكومت يك چيز باشد و مردم چيز ديگري باشند، خواست حكومت يك چيزي باشد و خواست مردم چيز ديگري باشد، اين همان انحراف بزرگ و ريشه مشكلات كشور است.

من با هر نوع اشرافيت مخالف هستم؛ چه اشرافيت اقتصادي چه اشرافيت مذهبي و چه اشرافيت سياسي. يعني يك عده ای خودشان را برتر بدانند و بگويند ما بايد حاكم باشيم، ما بايد رئيس و صاحب قدرت باشيم! من با اينها مخالف هستم، با تمركز قدرت و ثروت در دست عده اي خاص به شدت مخالف هستم و معتقدم كه همه اينها بايد به مردم برگردد. توده هاي مردم بايد دائماً در اداره كشور مشاركت فعال و موثر داشته باشند تا كشور جلو برود. اينها آرمان های انقلاب ما بودند و من همچنان به آرمان‌هاي اصيل انقلاب که عبارت است از آزادي مردم، عدالت، كرامت، برادري، همراهي عمومي مردم و باز گرداندن همه امور كشور به مردم، پايبند هستم و فکر می کنم این ها تنها راه اصلاح امور و تنها راه نجات كل بشريت است. تك تك انسان‌ها بايد احساس كرامت، سرزندگي، مشاركت و صاحب اختيار بودن كنند و فرصت رشد و كمال داشته باشند. اینها آرمان‌هاي انقلاب است و من فكر مي‌كنم همين ها راه پيشرفت و راه نجات همه جوامع است.

نشریه گرچک حیات ترکیه: به نظر شما مشکل اساسی کشور ایران چیست؟ و برنامه شما برای اصلاح این مشکلات چیست؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم مهمترین مشکل، دور شدن از آرمان‌های انقلاب و مردم و تمرکز قدرت و ثروت است. باید به مردم و آرمان‌های انقلاب برگردیم و این تمرکز قدرت و ثروت را برگردانیم. یعنی ثروت و قدرت را بین مردم پخش کنیم و به خود مردم برگردانیم. فکر می کنم این سه مورد مهمترین مشکلات است. البته ذیل اینها، نظام تصمیم گیری و ساختارهای تصمیم گیری هم هستند که من اینها را مفصلاً در نظریه مدیریت ایرانی مورد بحث قرار داده ام.

نشریه گرچک حیات ترکیه: پس از انتخابات 1400 آینده ایران را چگونه پیش بینی می کنید؟

دكتر احمدي نژاد: بستگی دارد؛ اگر در این چند روز تغییراتی اتفاق بیفتد و فرصت در اختیار توده‌های مردم قرار بگیرد، به یک شکلی جلو خواهیم رفت اما اگر به همین ترتیب انتخابات محدود و حداقلی برگزار شود، شرایط به آن شکلی است که در سوالات اول توضیح دادم.

نشریه گرچک حیات ترکیه: شما در گفتگوهای خود اعلام کرده بودید که اتحاد ایران، عربستان و ترکیه منجر به بهبود اوضاع مردم و کشورهای منطقه خواهد شد. روابط شما در دوران ریاست جمهوری هم با این دو کشور خوب بود و رفت و آمد زیادی به این کشورها داشتید. سیاست شما در آن دوران چه فوایدی داشت و منظور شما از اتحاد ایران، عربستان و ترکیه چیست؟ چه سیاستی در حال حاضر باید توسط این کشورها در منطقه اتخاذ شود؟

دكتر احمدي نژاد: همه مي دانند كه منطقه ما يكي از مهم‌ترين مناطق جهان است. هم منطقه فرهنگ است، هم منطقه انرژي و هم چهارراه ارتباطي جهان است. سلطه‌گران جهاني براي مسلط شدن بر جهان، نيازمند تسلط بر خاورميانه هستند. مهمترين تحولات سياسي شش دهه اخير بلكه صد سال اخير، در خاورميانه اتفاق افتاده است كه الان فرصت تشريح آن نيست. اگر كشورهاي منطقه با هم باشند، ديگر اجازه تسلط نمي دهند. ريشه مشكلات منطقه ما، اختلافات، درگيري ها، جنگ ها، عقب افتادگي ها اتلاف منابع و ثروت ملت ها همه برمي‌گردد به فاصله اي كه بين كشورها است و اين فاصله، ناشي از دخالت قدرت‌هاي جهاني است. آنها نمي‌خواهند ما با هم باشيم، مي دانند كه اگر ما با هم باشيم و به اتفاق هم منطقه را اداره كنيم، تمام كشورهاي منطقه با هم دوست و متحد باشند، يك قدرت جديدي در دنيا طلوع مي كند كه مي‌تواند مناسبات جهاني را به نفع صلح و امنيت و برادري همه ملت‌ها تغيير بدهد. آنها اين را خوب مي فهمند و براي همين نمي خواهند اين اتفاق بيفتد. مي‌خواهند بين عربستان، تركيه، ايران و همه كشورهاي منطقه اختلاف باشد، البته معلوم است كه اين سه كشور، جزو مهمترين كشورهاي منطقه هستند اما معنايش اين نيست كه فقط اين سه كشور مهم هستند. عراق، كشورهاي حاشيه خلیج فارس، پاكستان، افغانستان، آذربايجان و ارمنستان، تا مصر و اردن و سوريه هم هستند، اما تلقي و باور من اين است كه اگر تركيه، ايران و عربستان قدم جلو بگذارند و يك حركت هم گرايانه وحدت بخش را شروع كنند، به سرعت كشورهاي منطقه متحد خواهند شد. ما ثروت داريم، ثروتي كه در منطقه هست بي نظير است. ثروت انساني هم داريم، فرهنگ برادريِ اسلاميِ انساني هم داريم و وقتي كه كنار هم قرار بگيريم، چه مشكلي مي ماند؟ اما الان چون از يكديگر دور هستيم، اين وضع يمن است، اين وضع سوريه است، اين وضع عراق است، اين وضع افغانستان است. هم فقر هست، هم جنگ و هم درگيري. برادران و ملت ها را به جان هم انداختند، با پول ملت ها دارند ملت‌ها را قتل عام مي كنند. ما باید كنار هم بنشينيم و مسائل منطقه را برادرانه و بر اساس عدالت و احترام و به رسميت شناختن حق تعيين سرنوشت تك تك ملت ها، حل كنيم. چرا نتوانيم حل كنيم؟ من معتقدم كه مي توانيم حل كنيم. منطقه ما بايد امن ترين، آباد ترين و پيشرفته ترين مناطق جهان باشد اما آیا الان اينگونه است؟ به همه فشار مي آورند، هر زمان كه تصميم بگيرند به تركيه فشار مي‌آورند، پول تركيه را بي ارزش مي كنند، به مردم تركيه فشار مي آورند. هر وقت كه بخواهند به عربستان، عراق، به ما، به كشورهاي خليج فارس و به همه فشار مي‌آورند! چرا بايد اينگونه باشد؟ چرا بايد در منطقه فقر وجود داشته باشد؟ چرا بايد فاصله طبقاتي باشد؟ اينها درست نيست. همه ما در پيشگاه خداي متعال، تاريخ و پيامبر خاتم (ص) مسئول هستيم. من معتقد هستم كه مي شود.

آن زمان هم روند خيلي خوب بود تا اينكه آن توطئه‌ي خاورميانه جديد را عملياتي كردند. بعضي ها در منطقه فريب خوردند، اشتباه كردند و در دام آنها افتادند و الان منطقه به روزی افتاده است كه همه از هم دور شده اند و منطقه به انبار تسليحات جهان تبدیل شده است. بزرگترين قراردادهاي تسليحاتي مال خاورميانه است، چرا بايد اينگونه باشد؟ چه مشكلي هست؟ اگر عمان، امارات، قطر، بحرين، كويت، عربستان، ايران، عراق و تركيه كه از نظر من همه اينها مظلوم هستند، كنار هم باشيم، چه نيازي به اسلحه است؟ اسلحه براي كشتار است. همين هزينه، خرج آباداني و پيشرفت بشود. با هم و در كنار هم باشيم. من معتقدم كه این کار شدنی است و ملت هاي منطقه هم اين را بطور جدي مي‌خواهند. سياستمداران بايد بيايند برادرانه كنار هم بنشينند و دست از بعضي ديدگاه هاي غلط و رقابت هاي شخصي بردارند و همه مسائل منطقه را با هم حل كنند و همه پشتيبان يكديگر باشند. بعضي از كشورها در منطقه هستند كه صدها ميليارد دلار ثروت خودشان را در نقاط دور و در بين كساني كه با ملت خودشان دشمني مي ورزند، سپرده گذاري كرده اند. آنها این ثروت را بياورند در همين منطقه خرج كنند، چه اشكالي دارد؟ همين جا سرمايه گذاري كنند. پول هاي ما در بانك هاي آنهاست و بهره اش را مي برند ولي به خود ما وام نمي دهند! اگر پول هاي عربستان، قطر، بحرين، امارات، عمان و تركيه بيايد در همين منطقه سرمايه گذاري شود، چه اتفاقي مي افتد؟ چرا اروپايي ها مي توانند اتحاديه درست كنند ولي ما نمي توانيم درست كنيم؟ كساني كه مي گويند نمي شود، بايد يك دليل قوي بياورند. ما دلايل بسيار اساسي و قوي داريم كه مي توانيم با هم متحد شويم. يعني اشتراكات ما صدها برابر بيشتر از اختلاف نظرهاي جزئي است، كه همان هم بيشتر توسط دشمنان دامن زده مي‌شود. من از همين جا برادرانه، متواضعانه و خاضعانه از كشورهاي منطقه دعوت مي كنم كه بياييد كنار هم بنشينيم. هر چقدر زودتر، بهتر خواهد بود و هر چقدر دير شود، خسارت ها بيشتر خواهد شد. دوستانه بنشينيم، آن وقت وضعيت فلسطين و بسياري مسائل ديگر، به راحتي قابل حل خواهد شد.

نشریه گرچک حیات ترکیه: چند سال قبل در اخبار یا در یک مقاله ای خواندم که شما در دوران ریاست جمهوری، منتقد حمایت از بشار اسد بودید و به آن اعتراض کردید. آیا چنین چیزی صحت دارد؟

دکتر احمدی نژاد: کلاً من معتقد هستم هر کشوری باید توسط مردمش اداره شود، یعنی مردم باید در همه کشورها، تصمیم گیر باشند و معتقد هستم که اگر در کشوری اختلاف هم به وجود آمد باید دیگران کمک کنند آن اختلاف برطرف و اجازه داده شود ملت تصمیم بگیرد، هر تصمیمی که ملت گرفت همه باید بلا استثنا تبعیت کنند. این یک اصل برای همه جای دنیا و برای منطقه ما است. امیدوارم که خیلی زود این اتفاق بیفتد.

نشریه گرچک حیات ترکیه: یک سوال شخصی هم در رابطه با موضوع پایان نامه ام از شما دارم. من درباره مداحان اهل بیت ایرانی تحقیق می کنم و می بینم که آنها در سیاست داخلی خیلی فعال هستند. مثلا یک دوره ای شما را حمایت و یک دوره از شما انتقاد می کردند و کلا اشخاص سیاسی را خیلی تند انتقاد می کنند. این را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: اینکه آنها اجازه دارند انتقاد کنند، از نظر من اشکالی ندارد. باید آزادی باشد که بتوانند انتقاد کنند، منتهی مشکل اینجاست که دیگران نمی توانند این کار را بکنند. ما باید فضایی را بوجود بیاوریم که تمام اقشار مردم بتوانند بدون واهمه و به صراحت، نظراتشان را مطرح کنند. انتقاد کنند، خواسته هایشان را مطرح نمایند اما اگر فقط یک قشر خاصی بتواند این کار را بکند، نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت.

نشریه گرچک حیات ترکیه: مداحان این قدرت را از کجا می آورند که خیلی راحت حرف می زنند؟

دکتر احمدی نژاد: بالاخره باید آن طرف قضیه را نگاه کنیم. هر گونه محدودیت برای توده های مردم و هیچ کشوری نخواهد بود. همه باید آزاد باشند تا بتوانند به راحتی، با صراحت و شجاعت و بدون واهمه انتقاد کنند و نظرشان را بگویند. البته بیشتر آزادی های اقشاری که شما نام بردید، علیه بنده است. یعنی در ایران، علیه احمدی‌نژاد حرف زدن آزادِ آزادِ آزاد است، مطلق است، محدودیتی ندارد اما درباره دیگران صحبت کردن، چرا، محدودیت ها زیاد است!

نشریه گرچک حیات ترکیه: واقعا از شما ممنونم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید تا بتوانیم با شما مصاحبه کنیم.

دکتر احمدی نژاد: لطفا سلام بنده را به مردم عزیز و دوست داشتنی ترکیه، که همواره در قلب من هستند و من تک تک آنها را دوست دارم و به همه آنها عشق می ورزم، ابلاغ کنید.

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب