1400/03/30-17:15

متن کامل مصاحبه خبرگزاری روسی اسپوتنیک با دکتر احمدی نژاد

 متن کامل مصاحبه خبرگزاری روسی اسپوتنیک با دکتر احمدی نژاد

دکتر احمدی نژاد در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: در برجام هر دو جناح سیاسی ایران یعنی هم اصلاح طلب و هم اصولگرا مشترکا حضور داشتند، البته در دوره آقای روحانی سیاست خارجی ما تقریبا قفل شد و بن بست کاملی بوجود آمد. علتش هم این بود که آقای روحانی فقط بر حل مسئله با آمریکا متمرکز شدند که آنهم نه از موضع عادلانه بلکه از موضع ضعف بود و بقیه ظرفیت های جهان و از جمله همسایگان را فراموش کردند. در حالیکه جهان پر از ظرفیت است. کشورهای زیادی در دنیا هستند که فارغ از سیاستهای نظام سلطه آماده همکاری هستند. مشکل ما باید در چارچوب عدالت و احترام و قواعد بین الملل حل شود نه در شرایط یک جانبه و از موضع ضعف! دیدیم که حل نشد. برجام قرار بود این مشکل را حل کند که حل نکرد، بلکه آن را پیچیده تر و کار را سخت تر کرد. علاوه بر آن، روابط با همسایگان و دیگر دوستان ما هم دچار مشکل شد. به تعبیری سیاست خارجی تقریبا در دوره روحانی تعطیل شد. بنابراین باید از هرنوع تحرک جدیدی که بخواهد فرصت و فضای جدیدی را ایجاد کند استقبال شود.

به گزارش دولت بهار، متن کامل مصاحبه خبرگزاری روسی اسپوتنیک با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

اسپوتنیک: جناب احمدی نژاد، خبرگزاری اسپوتینک خیلی سپاسگزار است که شما به ما وقت مصاحبه دادید.

سوال اول ما در باره سیاست خارجی ایران‌ در دوره آقای رئیسی است. به نظر شما چه خواهد شد؟ یعنی مثلا در موضوع برجام چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سیاست خارجه ایران در سوریه و خاورمیانه چه خواهد شد؟ یعنی حمایت ایران از برخی گروهها در لبنان و عراق دچار چه تغییری خواهد شد.

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يدیه

از طریق شما به همه کسانی که این گفت و گو را می شنوند، می خوانند و می بینند سلام می کنم. امیدوارم که گفت و گوی ما مفید باشد. شرایط منطقه و جهان بسیار پیچیده و در حال تحول است.کل ملت ها در حال رسیدن به یک نتیجه واحد هستند. که نظم حاکم بر جهان ، نظم ِ موفقی نیست. نظمی که امروز برجهان حاکم است، نتوانسته امنیت، صلح، رفاه، عدالت و آزادی را به ارمغان بیاورد. بنابراین باید منتظر باشیم در آینده نزدیک تحولات بزرگی در مناسبات جهانی و نظم جهانی اتفاق بیفتد.

‌در ایران هم تحولات بزرگ و اصلاحی اتفاق خواهد افتاد، اما به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت تغییرات چندانی را در سیاست خارجی شاهد باشیم. همراه با تحولات انسانی در آینده نه چندان دور مناسبات جهان کلا تغییر خواهد کرد و به تبع آن مناسبات ایران هم متحول خواهد شد.

اسپوتنیک: مذاکرات وین در باره برجام در جریان است و بعضی ها در ایران می گویند که این مذاکرات حتی بعد از روی کار آمدن دولت آقای  رئیسی، تمام نمی شود. یعنی خیلی طول خواهد کشید. دلیل آن چیست؟

دکتر احمدی نژاد: برجام یک توافق شکست خورده است و احیاء آن کارِِخیلی سختی است. علت شکست آن هم اینست که ؛قواعد بین الملل و حقوق اساسی در آن رعایت نشده است. قراردادی یکطرفه و ناعادلانه است. در دلِ این قرارداد توازنی بین منافع و مسئولیت های طرفین وجود ندارد و مکانیزم روشنی هم برای حلِ اختلافات نیست بلکه مکانیزمی یکطرفه علیه ایران است‌. هفت کشور که یکی از آنها ایران است، باید به طور اجماع برای حل اختلافات تصمیم بگیرند. کافی است یک نفر مخالف باشد، بنابراین اتفاقی نمی افتد. به همین دلیل وقتی آقای  ترامپ این قرارداد را یکطرفه ملغی کرد، هیچکس نتوانست محتوای برجام را جلو ببرد یا از اقدام آقای ترامپ جلوگیری کند. احیای برجام کاری خیلی سخت و به نظرم نشدنی است، مگر اینکه مذاکرات در یک چارچوب جدید اتفاق بیفتد که مبتنی بر عدالت، احترام به حقوق ملت ایران و طرفین و تعهدی بر عدم مداخله در امور یکدیگر باشد. چه در غیر اینصورت با روندی که الان وجود دارد به نظرم اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

اسپوتنیک: بعضی کارشناسان در ایران می گویند که آقای  رئیسی اصولگراست و سیاست خارجی ایران نسبت به دوره آقای حسن روحانی کمی متفاوت خواهد شد. از این لحاظ می پرسم که اگر ایران روابط خود را با اروپا و غرب گسترش و توسعه ندهد، آیا به این معناست که روابط روسیه و ایران و چین بیشتر خواهد شد و توسعه می یابد ؟ نظر شما در این مورد چیست؟

دکتر احمدی نژاد: در برجام هر دو جناح سیاسی ایران یعنی هم اصلاح طلب و هم اصولگرا مشترکا حضور داشتند، البته در دوره آقای روحانی که سیاست خارجی ما تقریبا قفل شد و بن بست کاملی بوجود آمد. علتش هم این بود که آقای روحانی فقط بر حل مسئله با آمریکا متمرکز شدند که آنهم نه از موضع عادلانه بلکه از موضع ضعف بود و بقیه ظرفیت های جهان و از جمله همسایگان را فراموش کردند. در حالیکه جهان پر از ظرفیت است. کشورهای زیادی در دنیا هستند که فارغ از سیاستهای نظام سلطه آماده همکاری هستند. مشکل ما باید در چارچوب عدالت و احترام و قواعد بین الملل حل شود نه در شرایط یک جانبه و از موضع ضعف! دیدیم که حل نشد. برجام قرار بود این مشکل را حل کند که حل نکرد، بلکه آن را پیچیده تر و کار را سخت تر کرد. علاوه بر آن، روابط با همسایگان و دیگر دوستان ما هم دچار مشکل شد. به تعبیری سیاست خارجی تقریبا در دوره روحانی تعطیل شد. بنابراین باید از هرنوع تحرک جدیدی که بخواهد فرصت و فضای جدیدی را ایجاد کند استقبال شود.

اسپوتنیک: یعنی به خاطر برجام و خارج شدن یک طرفه ترامپ از آن، می توان گفت سیاست خارجی ایران به سمت شرق رو کرده است؟

دکتر احمدی نژاد: ممکن است اینطور باشد اما ما باید تقسیمات شرق و غرب را برداریم. الان همه دنیا و همه کشورها باید با هم ارتباط داشته باشند. روسیه مگر با آمریکا ارتباط ندارد؟ چین مگر رابطه ندارد؟ بیشترین مبادلات تجاری دنیا بین چین و آمریکاست. این مرزها به سرعت برداشته می شود و برداشته شده است.

همه کشورها باید در حداکثر ظرفیت با همدیگر همکاری کنند تا جهان بهتری ساخته شود. منتها دولت آقای روحانی ادعا می کند مشکلات ناشی از نقض برجام توسط ترامپ است. این حرف درست است اما دولت آقای روحانی تمام ظرفیت های خودش را در سبد برجام قرار داد. و برجامی که ناقص است برجامی که ناکارآمد است و از نظر حقوقی عادلانه نیست و شرایط قواعد بین اللمل در آن رعایت نشده است و دیدیم که تمام هشت سال کشور برای برجام معطل شد. حتی از ظرفیتهای داخلی هم غافل شدند. ایران کشور بزرگی است. ظرفیتهای اقتصادی، انسانی و ثروت طبیعی بسیار گسترده ای دارد. اگر همین ها فعال شود،  بخش مهمی از تحریم بی اثر خواهد شدو شرایط عوض می شود. اینها را هم معطل گذاشتند. فقط سیاست خارجی نبود، سیاست های داخلی را هم معطل نگاه داشتند.

اسپوتنیک: اگر مشکل برجام حل نشود، و تحریم  هایی که بر صادرات نفت ایران اثر می گذارد، باقی بماند، ایران چه چیزی می تواند به جهان پیشنهاد کند تا صادرات خود را بالا ببرد و بودجه خود را کمی جبران کند؟

دکتر احمدی نژاد: ریشه مشکل در این است که قدرت و ثروت در دولت به معنای عام متمرکز است. به همین خاطر وقتی که درآمد دولت تحریم می شود، چند برابر آن به اقتصاد و کشور منتقل می شود. مهم ترین کار این است که قدرت و ثروت بین مردم پخش شود. آنموقع، تحریم هم امکان پذیر نیست و هم بی تاثیر خواهد بود. اما در کوتاه مدت دولت باید به سرعت بین ثروت داخلی و نیروهای انسانی داخلی ارتباط برقرار کند. الان بین ثروت و نیروی انسانی اتصال وجود ندارد. یعنی ثروت و فرصت ها در اختیار نیروی انسانی نیست. اگر این ارتباط برقرار شود خیلی زود شرایط اقتصادی ایران عوض خواهد شد. تجارت خارجی در اقتصاد ایران، سهم خیلی بالایی ندارد.

ما صاحب یک اقتصاد درون زا هستیم. دولت منابع زیادی دارد که از آن استفاده نمی کند. تمام معادن ،انرژی، زمین ،جنگل. اینها در اختیار دولت است و بخشی از اینها اگر استفاده شود، دولت نیاز به بودجه نفت نخواهد داشت. نه اینکه کشور نیاز به نفت ندارد، بلکه دولت نیاز به نفت ندارد. به هر حال نفت، ثروت کشور است که اگر آن را بفروشیم، ثروت اضافه می شود و اگر نفروشیم، مشکلی پیش نمی آید. اما چون دولت خیلی بزرگ شده و هزینه هایش بسیار افزایش یافته است، تامین این هزینه بر مردم فشار می آورد و درآمد دولت که کاهش پیدا می کند، به استقراض روی می آورد، وقتی استقراض کرد، ضرب در چند، به اقتصاد فشار وارد می کند. مشکل اینجاست. اینها باید برداشته شود.

در جهان یعنی در کشورهای همسایه و مناطق دور و نزدیک می توان ظرفیت ها را شناسایی و آنها را فعال کرد. دولت باید پرتحرک باشد و برود با دولت ها گفت و گو و ارتباط برقرار کند. صادرات و واردات نماید و اقتصاد را فعال کند. منتها دولت چون همه توانش را روی برجام گذاشته است و برجام هم نتیجه نداده است، بنابراین نمی تواند یک تصویر روشنی از آینده در برابر فعالان اقتصادی قرار دهد. الان فعالان اقتصادی نمی دانند آینده چه می شود و نمی توانند تصمیم بگیرند. در صورتیکه کار دولت اینست که دائما آینده را روشن کند.

یک تصویری بدهد و بگوید بروید کارتان را انجام دهید. و الا ایران فعالین اقتصادی بسیار قوی و صنعتگران بسیار قوی دارد. دانشمندان و متخصصین بسیار قوی دارد و ثروت خیلی خوبی دارد و فقط چند تصمیم می خواهد که به سرعت اینها فعال بشود.

اسپوتنیک: به نظر شما آیا دولت جدید، تصمیم خوبی نسبت به این موضوع و نسبت به مشکلات اقتصادی اتخاذ می کند؟

دکتر احمدی نژاد: بستگی به ساز و کارهای تصمیم گیری دارد. ساز و کارهای تصمیم گیری در کشور ما یک مقدار پیچیده است. اگر بتوانند تصمیم بگیرند، خوب است ولی باید صبر کنید.

اسپوتنیک: شما گفته بودید که در این انتخابات شرکت نمی کنید. دلیلش چه بود و چرا ؟

دکتر احمدی نژاد: این را بارها گفته ام. الان دیگر شرایط عوض شده است. وارد دوره جدید شدیم.

اسپوتنیک: آیا قصد دارید در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شرکت کنید؟

دکتر احمدی نژاد: یعنی چهارسال دیگر؟ تا چهارسال دیگر خیلی تغییرات اتفاق می افتد. تحولات زیاد است. معلوم نیست کی هست و کی نیست. اصلا هدف ما انتخابات و ریاست جمهوری نیست. هدف اصلاح امور کشور و روابط جهانی است و این هم تعطیل بردار نیست. هر انسانی وظیفه دارد در جهت اصلاح جامعه تلاش بکند. حالا چه در مسئولیت باشد و چه در مسئولیت نباشد. اصل اینست که آدم تلاشش را ادامه بدهد. ولو حالا ریاست جمهوری باشد یا نباشد. این یک مساله تعیین کننده نیست.

اسپوتنیک: اگر مطلبی هست که باید بفرمایید حتما استفاده می کنیم.

دکتر احمدی نژاد: سلام ویژه مرا به مردم روسیه برسانید و بگویید که همه تان را دوست دارم و امیدوارم در ساخت آینده درخشان جهان که سرشار از دوستی، محبت، صلح و امنیت است، مردم روسیه نقش بسیار پررنگی را ایفا کنند.انشالله.

اسپوتنیک: خیلی متشکرم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب