1400/04/03-14:44

متن کامل مصاحبه شبکه دو تلویزیون فرانسه با دکتر احمدی نژاد

 متن کامل مصاحبه شبکه دو تلویزیون فرانسه با دکتر احمدی نژاد

دکتر احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون فرانسه گفت: ایران یک تاریخ هفت هزارساله دارد و می داند چگونه از مشکلات پیش روی خودش عبور کند. کسانی که میخواهند با ملت ایران رابطه داشته باشند، باید تاریخ را ببینند. اگر کسانی باشند که بخواهند از ضعف مقطعی یک کشور، سوء استفاده کنند، قطعاً قادر به پایه گذاری یک دوستی پایدار نخواهند بود. واقعاً بین ایران و فرانسه چه مشکلی وجود دارد؟ چرا ما نباید با هم همکاری کنیم؟ هیچ مشکل تاریخی بین ما وجود ندارد اما می بینیم که دخالت ها یا تاثیر گذاری های دیگران، هنوز اجازه نداده است در این چهل سال، یک رابطه مستحکم و همه جانبه بین دوکشور و دو ملت برقرار شود. ملت ایران این شرایط را حتماً پشت سر خواهد گذاشت. اینطور نیست که ایران از صفحه جغرافیا حذف شود و یا ملت ایران به یک ملت دست چندم تبدیل شود. هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و مردم ایران خیلی زود از این شرایط عبور می کنند و راه پیشرفت و ترقی خود را دوباره دنبال خواهند کرد .انتظار این است که با ملت ایران مواجه باشند و شرایط زود گذر را در نظر نگیرند.

به گزارش دولت بهار، متن کامل شبکه دو تلویزیون فرانسه با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

خبرنگار: با تشکر از وقتی که به ما دادید، می خواستم بپرسم به نظر شما نظام انتخاباتی ایران با چه مشکلاتی مواجه است؟

ایران یک تاریخ هفت هزارساله دارد و می داند چگونه از مشکلات پیش روی خودش عبور کند. کسانی که میخواهند با ملت ایران رابطه داشته باشند، باید تاریخ را ببینند

دکتر احمدی نژاد :بسم الله الرحمن الرحیم- اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه

در نظام انتخاباتی ما مشکلاتی هست که باید برطرف شود، ازجمله همین نحوه رسیدگی به صلاحیت کاندیداهاست و به خاطر نقص در قانون، امکان برخورد سیاسی با پدیده انتخابات وجود دارد.

خبرنگار: اگر شورای نگهبان صلاحیت شما را برای شرکت در انتخابات تایید می کرد و دوباره به ریاست جمهوری می رسیدید، چه کاری می خواستید انجام دهید که در دورهای قبلی موفق به انجام آن نشده بودید؟ 

دکتر احمدی نژاد: بنده یک برنامه جامع و هماهنگ را در دو بخش آماده کردم که در بخش داخلی، هدفم بازگرداندن قدرت وثروت به مردم بود. ایران کشور ثروتمندی است. هم ثروت طبیعی دارد و هم ثروت انسانی  که متاسفانه در اختیار مردم نیست تا بتوانند فعالیت کنند. الان مردم از بسیاری از عرصه ها کنار گذاشته شده اند.  اگر مردم بتوانند در تصمیم گیری ها و در مدیریت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست، مشارکت بیشتری داشته باشند مسائل داخلی ایران به سرعت حل خواهد شد و در عرصه بین الملل هم باید برویم به سرعت در جهت تغییر فضای جهان و استفاده از همه فرصت هایی که در دنیا وجود دارد .من فکر میکنم در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین فرصت های فراوانی وجود دارد. البته همه باید تلاش بکنیم که فضای امروز حاکم بر جهان به سرعت تغییر کند و به فضای دوستی و همکاری تبدیل شود.

خبرنگار: در بین همکاران من که از کشورهای مختلف به ایران آمده اند این صحبت مطرح می شد که مردم از وضعیت انتخابات راضی نیستند. به نظر شما آیا این امر برای اعتبار نظام جمهوری اسلامی مشکلی ایجاد نمی کند؟

دکتر احمدی نژاد: حتماً ایجاد می کند. در هر نظام و کشوری، اصل مردم هستند. اگر مردم راضی باشند همه چیز در مسیر درست حرکت می کند و اگر نارضایتی باشد، همه امور مختل خواهد شد.

خبرنگار: شما درمورد سیاست خارجی گفتید که به دنبال یک فضای دوستانه و صلح آمیز در دنیا هستید اما تصویری که در اروپا از  شما ترسیم شده، متفاوت است و تصویر یک شخصیت سخت و به نسبت تندرو از شما در اذهان وجود دارد، این مساله را چگونه توضیح می دهید ؟

دکتر احمدی نژاد: من از تصویری که رسانه ها ساخته اند اطلاع دارم، ولی فکر میکنم حرفی که امروز می زنم خیلی تندتر است. من می گویم کل نظام بین الملل باید تغییر کند. یعنی باید نظام جدیدی بر اساس دوستی، احترام  و عدالت بین ملت ها به وجود آید. این دو طبقه بودن و جهان اول، جهان دوم و تبعیضی که امروز در دنیا حاکم است، مسابقه تسلیحاتی، ناامنی و تهدیدها،  باید از بین برود. من معتقد هستم که همه با هم باید جهان و آینده را بسازیم. اینکه عده ای از انسانها درجه یک و عده کثیری درجه دو باشند، چیز خوبی نیست. مشکلات امروز جهان، ناشی از حاکمیت داروینیسم سیاسی بر همه کشورهاست .

من معتقدم که نگاه انسانی باید حاکم باشد. یعنی دنیایی را بسازیم که در آن همه انسان ها محترم هستند و همه حق حیات دارند و همه باید در اداره جهان مشارکت کنند. من قبلاً هم همین مطالب را می گفتم. اگر به خاطر داشته باشید در دوره اول مدیریت من، آقای بوش، هر روز ایران را تهدید به حمله می کرد. شما اگر یک ایرانی بودید وکشورتان در معرض تهدید قرار می گرفت، آیا با تهدید کنندگان با نرمش صحبت می کردید یا با قاطعیت؟

دردوره ما بیشترین ارتباطات خارجی و همکاری های اقتصادی و سیاسی برقرار بود و همینطور بیشترین سرمایه گذاری خارجی در ایران در همان دوره اتفاق افتاد و حجم تجارت خارجی ما جهش فوق العاده ای پیدا کرد. این ها همه به خاطر ارتباطات خوبی بود که با بخش های مختلف دنیا وجود داشت. البته این را رد نمی کنم که متاسفانه رابطه ما با آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی خوب نبود.

خبرنگار: در مورد همین نکته ای که گفتید، می خواهم بدانم روابط ایران با اروپا اکنون و در چه وضعیتی است؟

دکتر احمدی نژاد : الان هم که خوب نیست. متاسفانه بعداز انقلاب روابط ایران واروپا هیچگاه شکل مناسب خودش را پیدا نکرده است.

انتظار ما این است که اروپا یک مقداری مستقل تر عمل کند و به سابقه تاریخی رابطه اش با ملت ایران برگردد و اگر واقعاً قصد میانجی گری دارد، به صورت عادلانه برای حل مشکل کمک کند. ما به طور اصولی هیچ مشکل جدی با کشورهای اروپایی نداریم، اما فکر می کنیم که رابطه ما با آن ها تحت تاثیر عوامل دیگری قرار می گیرد. شاید یک مقدار سایه آمریکا دارد روی این رابطه سنگینی می کند. من فکر میکنم ایران و اروپا باید روابط خود را مستقل از آمریکا بازتعریف کنند. زمینه های همکاری فراوانی بین ایران با همه کشور ها وجود دارد. اصل براین است که همه ملت ها وکشورها با هم دوست باشند و همکاری کنند و بخصوص ایران و اروپا می توانند روابط دوستانه ای با هم داشته باشند.

خبرنگار: باتوجه به این شرایط فعلی، شما آینده سیاسی ایران را با توجه به تحولات پیش رو چطور ارزیابی می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: ایران یک تاریخ هفت هزارساله دارد و می داند چگونه از مشکلات پیش روی خودش عبور کند. کسانی که میخواهند با ملت ایران رابطه داشته باشند، باید تاریخ را ببینند. اگر کسانی باشند که بخواهند از ضعف مقطعی یک کشور، سوء استفاده کنند، قطعاً قادر به پایه گذاری یک دوستی پایدار نخواهند بود. واقعاً بین ایران و فرانسه چه مشکلی وجود دارد؟ چرا ما نباید با هم همکاری کنیم؟ هیچ مشکل تاریخی بین ما وجود ندارد اما می بینیم که دخالت ها یا تاثیر گذاری های دیگران، هنوز اجازه نداده است در این چهل سال، یک رابطه مستحکم و همه جانبه بین دوکشور و دو ملت برقرار شود. ملت ایران این شرایط را حتماً پشت سر خواهد گذاشت. اینطور نیست که ایران از صفحه جغرافیا حذف شود و یا ملت ایران به یک ملت دست چندم تبدیل شود. هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و مردم ایران خیلی زود از این شرایط عبور می کنند و راه پیشرفت و ترقی خود را دوباره دنبال خواهند کرد .انتظار این است که با ملت ایران مواجه باشند و شرایط زود گذر را در نظر نگیرند.

خبرنگار : در پایان اگر نکته ای مد نظر شماست که مطرح کردن آن را لازم می دانید، بفرمایید.

دکتر احمدی نژاد :من می خواهم به همه مردم دنیا و از جمله مردم اروپا و بویژه فرانسه تکرار کنم که انسان ها نه برای دعوا و خصومت، بلکه برای دوستی وهمکاری خلق شده اند. در این دعواهایی که امروز به جامعه بشری تحمیل شده، آن چیزی که از بین می رود شخصیت و حقیقت انسانی است، به نظرم وقت آن رسیده است که به همه ملت ها و انسان ها در سراسر جهان، برای ساختن یک دنیای بهتر که در شان انسان و انسانیت باشد، فراخوان بدهیم، دنیایی که در آن، آزادی و عدالت و کرامت  انسانی حرف اول را بزند. فکر میکنم که این شدنی است و انتظار این است که مردم فرانسه در این کار بزرگ پیشگام باشند. من همه مردم فرانسه را دوست دارم.

خبرنگار: خیلی ممنونم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب