1400/04/06-21:56

تصمیم برکناری متکی از وزارت امور خارجه مستظهر به موافقت و تاکید مقام عالیرتبه بود

 تصمیم برکناری متکی از وزارت امور خارجه مستظهر به موافقت و تاکید مقام عالیرتبه بود

علی اکبر جوانفکر نوشت: اگر حقیقت ماجرای برکناری آقای متکی از وزارت امور خارجه علنی شود، همگان خواهند دانست که این تصمیم مستظهر به موافقت و تاکید همان مقام عالیرتبه ای بوده است که متکی همواره سعی می کرد به جای رئیس جمهور، به آنجا گزارش دهد.

دولت بهار/ علی اکبر جوانفکر: در آخرین برنامه "دستخط" که روز جمعه گذشته از شبکه 5 سیما منتشر شد، آقای منوچهر متکی وزیر برکنار شده امور خارجه در دولت دهم، به بیان خاطره ای از اجرا نکردن دستور دکتر احمدی نژاد در جریان اولین سفر خود به نیویورک در سال 84 اشاره کرد و گفت که "من این حرف را نشنیده گرفتم"!

سئوال این است که ایشان بنابر کدام دلیل شرعی و قانونی، دستور رئیس جمهور را نشنیده می گیرد و در یک برنامه تلویزیونی با افتخار آن را برزبان می آورد؟ آیا عدم تبعیت یک وزیر از رئیس جمهور، امتیاز تلقی می شود که رسانه ملی باید اعتبار خود را برای توجیه این رفتار مذموم هزینه کند؟

طبق گفته آقای متکی، دکتر احمدی نژاد چند بار دیگر در نیویورک، ضرورت برکناری آقای ظریف از سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل را به وی گوشزد کرد.

در واقع اصرار چند باره دکتر احمدی نژاد بر این امر، منتج از شناختی بوده که از بی خاصیت بودن آقای ظریف به دست آورده بود، اما آقای متکی به رغم تاکیدهای مکرر رئیس جمهور، آقای ظریف را تا قریب دو سال بعد از آن در سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل حفظ کرد.

آقای متکی به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره کرد و گفت که در جریان همان سفر، کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل از وی درباره تصمیم ایران به برکناری آقای ظریف سوال می کند و می گوید که با وی در نیویورک کار دارد!

علی القاعده این موضوع باید حساسیت آقای متکی را برمی انگیخت و این سئوال را برای او ایجاد می کرد که کوفی عنان چرا و چگونه از این امر اطلاع یافته و از طرح آن به دنبال چه هدفی بوده است!؟ او ساده انگارانه این موضوع را دلیلی بر حرفه ای بودن آقای ظریف به عنوان یک دیپلمات دانسته است.

اگر حقیقت ماجرای برکناری آقای متکی از وزارت امور خارجه علنی شود، همگان خواهند دانست که این تصمیم مستظهر به موافقت و تاکید همان مقام عالیرتبه ای بوده است که آقای متکی همواره سعی می کرد به جای رئیس جمهور، به آنجا گزارش دهد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب