1399/05/13-10:40

سازمان هواپیمایی: بلیت هواپیما گران نمی شود

 سازمان هواپیمایی: بلیت هواپیما گران نمی شود

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: هیچ برنامه و یا درخواستی در رابطه با افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح نشده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران، همزمان با شيوع ويروس كرونا در كشور بسياري از حوزه‌هاي حمل ونقلي دچار مشكل شده اند به طوري كه صنعت حمل ونقل هوايي در بازه‌اي از زمان با كاهش چشمگير جابه جايي مسافران رو به رو  شد. البته بعد از مدتي محدوديت ها برداشته و  استفاده از ماسك و رعايت فاصله گذاري‌هاي اجتماعي الزامي شد. در همين زمينه  گفت‌وگويي با رضا جعفر زاده سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري را انجام داده ايم.
 
رضا جعفرزاده

باشگاه خبرنگاران جوان: با ورود ويروس كرونا آخرين وضعيت حمل و نقل در بخش هوايي جهان به چه شكلي است؟ 

جعفرزاده: تمامي كشور‌هاي جهان هم اكنون درگير ويروس كرونا هستند، يكي از مدل‌هاي حمل و نقلي كه در جهت توسعه اقتصادي كشور‌ها نقش تعيين كننده و بسيار موثري دارد حمل و نقل هوايي است كه متاسفانه به دليل شيوع ويروس كرونا بخش عمده‌اي از اين مدل درگير اين ويروس شده است.

تنها ۱۰ درصد از پروازهاي دنيا انجام مي شوند

باشگاه خبرنگاران جوان: آيا ميزان  حمل ونقل هوايي در جهان كاهش يافته است؟

جعفرزاده:  در اين شرايط شاهد كاهش چشمگير حمل و نقل هوايي هستيم به طوري كه از ابتداي شيوع كوويد ۱۹ تاكنون تنها ۱۰ درصد از پرواز‌ها امكان انجام داشت كه از اين ميزان هم بخشي از آن‌ها پرواز‌هاي موردي و برنامه‌اي بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آيا برداشته شدن محدوديت هاي هوايي توانسته در توسعه حمل ونقل هوايي موثر باشد؟

جعفرزاده: يكي از راه‌هايي كه باعث بهبود وضعيت اقتصادي كشور مي‌شود انجام دوباره فعاليت شركت‌هاي هواپيمايي است،  توسعه اين فعاليت‌ها هم باعث به حركت درآمدن چرخ اقتصاد كشور مي‌شود به طوري كه با برداشته شدن محدوديت‌ها در برخي از استان‌هاي كشور و كنترل ويروس كرونا پرواز‌ها را با لحاظ شرايط مصوب ستاد مركزي كرونا آغاز كرديم.

باشگاه خبرنگاران جوان: نحوه رعايت پروتكل هاي بهداشتي در جابه جايي مسافران به چه شكلي است؟

جعفرزاده:  انجام اين پرواز‌ها با رعايت تمامي اصول بهداشتي و اجراي پروتكل بهداشتي صورت مي‌گيرد و ما بايد بتوانيم اين بخش را تقويت كنيم   هم اكنون تنها راهكار موفق در اين بخش آن است كه بتوانيم بر اساس پروتكل‌هاي بهداشتي پرواز‌ها را انجام دهيم البته با توجه به آن كه سازمان هواپيمايي كشوري نقش حاكميتي و مديريتي در اين زمينه دارد سعي كرد با تهيه شيوه نامه‌ها و اساسنامه تمامي اقدامات و راهكار‌هاي پروتكل‌هاي بهداشتي را در اين زمينه ارائه كند.

سخنگوي سازمان هواپيمايي

باشگاه خبرنگاران جوان: آيا تمامي شركت هاي هواپيمايي بايد اين موضوع را رعايت كنند؟ 

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور: همه شركت‌هاي هواپيمايي موظف به ارائه ماسك به مسافران بخش هوايي هستند از چهاردهم تيرماه هيچ مسافري حق نداشته بدون ماسك سوار هواپيما شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: مسافران بخش هوايي در چند مرحله در حوزه هوايي  چك مي شوند؟

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور: هم اكنون در بخش پروازي مسافران در ۴ مرحله چك مي‌شوند و بايد اين موضوع در تمامي حوزه‌ها و بخش‌هاي هوايي رعايت شود، براي آنكه چرخ اقتصاد كشور روان‌تر حركت كند بايد بتوانيم از اين شرايط سخت بگذريم كه اين مهم بدون رعايت جدي دستورالعمل‌ها امكان پذير نخواهد بود.

مهمانداران نبود ماسك مسافران را تذكر دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما در مورد برخي از تصاويري كه هيچ گونه فاصله گذاري اجتماعي رعايت نمي شود چيست؟ 

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور: در برخي از مواقع شاهد آن هستيم كه مسافران و يا مردم تصاويري ارسال مي‌كنند كه فاصله‌گذاري اجتماعي رعايت نشده و يا مسافران بدون ماسك در سالن ترانزيت و يا هواپيما حضور دارند كه برخي از اين عكس‌ها ممكن است درست نباشد و يا در آن لحظه مسافر چند دقيقه‌اي ماسك خود را برداشته باشد.  ممكن است كروي پرواز به هنگام ورود و در طول پرواز اگر مورد مشاهده كردند كه مسافري ماسك نزده بايد تذكر دهند.

سخنگوي سازمان هواپيمايي

باشگاه خبرنگاران جوان: آيا فاصله گذاري اجتماعي در پروازها رعايت مي شود؟

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور: اين فاصله گذاري در تمامي فرودگاه‌ها، ساختمان‌هاي اداري و اتوبوس‌هاي اين بخش تعريف و رعايت شده، اما در داخل هواپيما به دليل آنكه دستگاه‌هاي تصفيه هوا هر سه دقيقه هواي داخل كابين هواپيما را تصفيه مي‌كنند بنابراين در اين زمينه مشكلي وجود ندارد.

البته ملزم هستند دو رديف آخر هر هواپيما خالي باشد تا در صورت ديدن مورد مشكوك سريع بيمار به اين قسمت منتقل و اقدامات لازم صورت گيرد.  در فرودگاه هم علامت گذاري جهت رعايت فاصله گذاري اجتماعي صورت گرفته و مسئولان فرودگاه موظف هستند كه در صورتي كه مسافري توصيه‌هاي و دستورالعمل‌هاي بهداشتي را رعايت نكنند از ارائه سرويس به آن‌ها خودداري كنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان هواپيمايي آيا در خصوص رعايت پروتكل هاي بهداشتي مصوبه اي ارائه كرده است؟

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور:  بر اساس مصوبه بيست و ششمين جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا، كه در تاريخ هشتم تير ماه در حضور رئيس جمهوري برگزار و بر استفاده اجباري از ماسك در اماكن سرپوشيده تاكيد شد، سازمان هواپيمايي كشوري نيز مسافران، مشايعت‌كنندگان را به استفاده از ماسك ملزم كرد.  بر همين اساس سازمان هواپيمايي كشوري در بخشنامه‌اي به شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي، شركت شهر فرودگاهي حضرت امام خميني (ره)، شركت‌هاي هواپيمايي، خدمات فرودگاهي، فرودگاه‌هاي خليج فارس، ماهشهر، خارك، سيري، لاوان، بهرگان، آغاجاري، گچساران، كيش قشم، ماكو، كاشان، چابهار، دزفول و جاسك استفاده از ماسك توسط مسافران و تهيه و تامين ماسك جهت ارائه به پرسنل در محيط كار از جمله ترمينال، كابين هواپيما و ايرسايد را الزامي كرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آيا از ورود مسافران بدون ماسك جلوگيري مي شود؟

جعفرزاده: براساس بخشنامه مذكور از ورود مسافران بدون ماسك به ترمينال‌ها، اتوبوس و هواپيما ممانعت مي‌كنند در راستاي مصوبه مذكور و به منظور رعايت دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي و كنترل شيوع بيماري كرونا، بخشنامه الزام اجرايي‌شدن استفاده از ماسك در فرودگاه‌ها و هواپيما‌ها به شركت‌هاي هواپيمايي و تمامي بخش‌هاي مرتبط در امر پرواز ابلاغ شد.

سخنگوي سازمان هواپيمايي

 همه حاضران در سالن‌هاي فرودگاه‌ها نيز ملزم به اجراي استفاده از ماسك هستند، با توجه به اهميت و در اولويت قرار داشتن سلامت مسافران در صنعت حمل و نقل هوايي، دفاتر نظارت سازمان هواپيمايي كشوري از جمله دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها شركت‌ها و موسسات هوانوردي، دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي و دفتر عمليات پرواز به صورت مستمر به بازرسي از فرودگاه‌ها و در صورت مشاهده عدم رعايت پروتكل‌ها برخورد مقتضي انجام مي‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آخرين وضعيت پروازهاي خارجي به چه شكلي است؟

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور: انجام اين پرواز‌ها منوط به رفع محدوديت‌ها از سوي كشور‌هاي خارجي است و به محض آنكه اين محدوديت‌ها توسط كشور‌ها برداشته شود اين پرواز‌ها هم آغاز مي‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: نحوه ضدعفوني در پروازهاي خارجي به چه شكلي است؟

جعفر زاده: در تمامي پرواز‌هاي خارجي ضدعفوني هواپيما‌ها توسط بخش‌هاي هوايي و شركت‌هاي هواپيمايي انجام مي‌شود گفت: در استان‌هايي كه وضعيت قرمز در آن‌ها وجود دارد رعايت پروتكل و شيوه نامه‌هاي بهداشتي در اين شهر‌ها با حساسيت بيشتري انجام مي‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آيا ممكن است پروازهاي به دليل كرونا محدود شود؟   

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور: در صورتي كه ستاد ملي مبارزه با كرونا محدوديت‌هايي براي انجام پرواز به اين شهر‌ها ارائه كند سازمان هواپيمايي هم اين اقدامات را به صورت كامل رعايت مي‌كنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آيا نرخ بليت هواپيما افزايش يافته است؟

جعفر زاده:  در بعضي از مسير‌ها نرخ بليت هواپيما افزايش يافته است اظهار كرد: در حال حاضر شركت‌هاي هواپيمايي هيچ برنامه و يا درخواستي براي افزايش قيمت بليت هواپيما ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در صورت مشاهده تخلف شركت هاي هواپيمايي  مسافران چگونه اطلاع رساني كنند؟

جعفر زاده: طبق اين اساسنامه باي تمامي بخش‌هاي پروازي و فرودگاهي پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند و در صورت رعايت نكردن اين پروتكل‌ها مسافران مي‌توانند گزارشات و شكايت خود را به سايت سازمان هواپيمايي كشور ارائه كنند. مسافران بخش هوايي هر گونه مورد خلاف در خصوص پروتكل‌ها و هرگونه افزايش قيمت بيرون از چارچوب نرخ نامه را از طريق سايت سازمان www.cao.ir اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آخرين وضعيت تورهاي خارجي از جمله تركيه چيست؟ 

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور: فروش بليت تحت عنوان تور خارج از كشور منوط به نظريه عمومي كشور‌هاي مختلف دارد در حال حاضر كشور‌هاي كه همواره مقصد توريستي يوده است پذيراي مسافران نيست.

جعفرزاده:  ايجاد تعهد براي مسافران قبل از فراهم شدن شرايط لازم براي پرواز‌هاي خارجي برخورد قانوني در پي خواهد داشت .در حال حاضر كشور تركيه پذيراي اتباع خود، مسافريني كه تبعيت آن كشور و كساني است كه داراي ويزاي كاري هستند خواهد بود و تبليغات انجام تور و اعزام توريست به اين كشور صحتندارد و مسافران بايد از صحت و سقم بليتي كه دريافت مي‌كنند مطلع باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان: وظيفه شركت هاي هواپيمايي  درباره فروش بليت هواپيما ها چيست؟

جعفرزاده: شركت‌هاي هواپيمايي نيز موظفند نسبت به نحوه فروش بليت‌هاي خود نظارت دقيق داشته باشند و پس از دريافت مجوز پرواز به كشور‌هاي خارجي نسبت به فروش بليت‌هاي خود اقدام كنند همچنين صراحتا شرايط  مسافراني مورد پذيرش كشور مقصد را اطلاع رساني كنند.

در صورت مشاهده هرگونه فروش بليتي كه توسط مراكز فروش يا دفاتر خدمات مسافرت هوايي و چه مراكز فروش بليت الكترونيكي كه صندلي پروازي براي آن در نظر گرفته نشده را به سازمان هواپيمايي كشوري جهت برخورد با آن‌ها معرفي كنند.

برنامه اي براي افزايش قيمت بليت هواپيما وجود ندارد / استفاده از ماسك در پروازها الزامي است

باشگاه خبرنگاران جوان: شرايط پروازهاي خارجي در وضعيت كرونايي كشور چيست؟

جعفر زاده: شرايط انجام پرواز‌هاي خارجي منوط به وضعيت شيوع بيماري آن كشور‌ها و نوع پذيرش مسافران و شرايط اعلامي آن‌ها خواهد داشت.

سخن آخر 

بنابراين انتظار مي‌رود مسافران به تبليغات مراكز فروش غيرمعتبر اعتنا نكنند و قبل از سفر از وضعيت پرواز‌هاي آن مسير‌ها مطلع شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سازمان هواپيمايي كشوري به نشاني www.cao.ir گزارش دهند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب