1400/04/19-14:02

احتمال بلک اوت شبکه برق/ خاموشی ها قطعا قابل پیش بینی بود

 احتمال بلک اوت شبکه برق/ خاموشی ها قطعا قابل پیش بینی بود

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: احتمال بلک اوت یا خارج شدن شبکه برق از مدار همیشه وجود دارد اما در حال حاضر این احتمال بیشتر است چرا که شبکه در حالت ضربه پذیر قرار دارد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، محمد ملاکی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه خواهش من این است که همه قبول کنند وضعیت خاموشی ها یک مسئله جدی است و باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: تعدادی از مسئولان برای اینکه می خواهند مردم نگران نشوند این مسئله را آنطور که باید واقعی و جدی جلوه نمی دهند.

وی افزود: ما در سال های گذشته همه خاموشی داشتیم اما میزان خاموشی ها در مقدار کم بود و معمولا کمبود ۲۰۰۰ مگاوات را از طریق محدود کردن صنایع و تنها در طول دو تا سه هفته مدیریت می کردیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم بگوییم استثنایی وجود داشته است باید گفت که پارسال استثنا بود نه امسال، چرا که واقعیت این است که انتظار خاموشی ها از سال گذشته وجود داشت که به دلیل بارش های زیاد این اتفاق نیفتاد، تصریح کرد: باید گفت که خاموشی های امسال کاملا قابل پیش بینی بود و اقداماتی که باید انجام می شد صورت نگرفت و همین موضوع خاموشی های گسترده ای را به وجود آورد.

به گفته وی در سال های قبل از ۱۳۷۹ قیمت خاموشی برای هر کیلووات ساعت در ایران دو دلار و در آمریکا ۹ دلار بود که اگر همان دو دلار را محاسبه کنیم، عدد بسیار بالایی می شود. در شرایط فعلی خاموشی صنایع می تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد که باید مسئولان به طور جدی به آن توجه کنند.

وی اظهار کرد: خواهش ما از مسئولان این است که موضوع خاموشی را جدی بگیرند. ما نیز در این مسئله علی رغم مشکلات و چالش های موجود به آنها کمک خواهیم کرد و باید ریشه یابی خوب برای حل مسئله ایجاد شود تا بتوانیم خاموشی ها را دور بزنیم.

وی با اشاره به اقدامات کوتاه مدت برای حل مشکل خاموشی گفت: ۶۰۰ مگاوات دیزل پراکنده در کشور داشته باشیم که بتوانیم در تابستان امسال از آن استفاده کنیم. این امکانات تولید برق اضطراری وجود دارد که می توان در کوتاه مدت از آنها استفاده کرد اما باید توجه داشت که مسئله برق در کوتاه مدت حل نمی شود و باید در دراز مدت و با سرمایه گذاری روی نیروگاه ها این مشکل را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تمرکز روی نیروگاه های حرارتی باشد و به دنبال توسعه آنها باشیم گفت: نمی توان روی نیروگاه های تجدیدپذیر و آبی تکیه کرد. چرا که این نیروگاه ها وابسته به عواملی هستند.

وی با اشاره به بزرگترین چالش وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو در سال های اخیر به دنبال مدیریت تقاضا رفت و اهمیت بیشتری برای آن قائل شد. به خصوص در سال های اول وزیر نیرو اعلام کرد که دولت های قبلی اشتباه کردند و باید تمرکز روی مدیریت تقاضا باشد اما باید گفت که نمی توان روی این مسئله حساب جدی باز کرد.

او افزود: اگر سرمایه گذاری روی نیروگاه ها صورت نگیرد و تولید افزایش پیدا نکند با چالش مواجه خواهیم بود. وزارت نیرو مسئول تامین برق کشور است. مدیریت مصرف معمولا در کشوری مانند ایران شرایط ویژه ای دارد و نمی توان با اتکاء به ابزارهای کاهنده مصرف آن را مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: باید به این موضوع نیز توجه کرد که به دلیل تحریم بخش قابل توجهی از صنایع متوقف شده است که اگر این صنایع نیز روی کار آیند قطعا بخش برق پاسخگوی نیاز نخواهد بود. تاکید وزارت نیرو روی مدیریت تقاضا است اما نمی توان با مدیریت تقاضا به طور صرف مشکلات صنعت برق را برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر چه به جلو پیش می رویم شرایط سخت تر می شود و در سال آینده نیز بی شک شرایط سخت تری را پیش رو داریم گفت: بحث هایی همچون رمز ارز، درجه حرارت و مسائلی از این قبیل که دلایل خاموشی مطرح می شود در واقع سهم بسیار کمی دارند و آنچه مورد توجه بودعدم سرمایه گذاری در صنعت برق است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این مسئله حل بشود باید به دنبال چند راهکار باشیم گفت: یک مسئله موضوع قیمت است؛ در سال های اخیر قیمت برق آنطور که باید افزایش پیدا نکرده و در شرایط فعلی باید تعرفه برق به طور تدریجی افزایش یابد. علاوه بر این وزارت نیرو باید به موضوع سرمایه گذاری در نیروگاه ها و نگاه جدی به بخش خصوصی توجه بیشتری داشته باشد اما با این وجود بخش خصوصی علی رغم مشکلات قطعا به وزارت نیرو کمک خواهد کرد تا مشکلات بیش از این نشود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تعهد صادرات داشته باشیم باید به آنها عمل کنیم اما اگر خودمان با مشکل روبرو شویم، مجبور خواهیم شد صادرات برق را قطع کنیم، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران بخش برق در سال های اخیر در بخش های دیگری فعالیت خود را آغاز کرده اند. چرا که دیگر صنعت برق سود کافی برای آنها نداشت.

در ادامه این نشست رضا حدادیان - عضو سندیکای تولید کنندگان برق با اشاره به علت عدم توجه وزارت نیرو به بخش خصوصی، گفت: در کشور ما هر چه به سوبسید وصل شود دچار مشکل می شود، اگر تعرفه برق افزایش پیدا می کرد مردم نسبت به مصرف توجه بیشتری داشتند و لازم است که این مسئله مورد بازبینی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید در صنعت برق سرمایه گذاری می کرد که این مسئله صورت نگرفت و وزارت نیرو نیز توجهی به آن نشان نداد اظهار کرد: سه سال و نیم پیش به وزیر نیرو گفتیم که اگر به این مسئله توجه نکند، دچار خاموشی خواهیم شد که متاسفانه وزیر نیرو توجه نکرد و بخش خصوصی که می توانست مشاور خوبی در این میان باشد، کناره گیری کرد و همین مسئله مشکلاتی را به وجود آورد.

همچنین در این نشست نصرالله کاظمیان - عضو دیگر سندیکای تولید کنندگان برق با بیان اینکه برای رفع کمبودهای ایجاد شده باید یک بازبینی و شناخت از وقوع پدیده صورت گیرد گفت: نگاه ما باید از بعد فنی و مهندسی باشد و در شرایط فعلی نباید به دنبال مقصر باشیم.

وی افزود: بسیاری از عواملی که در صنعت برق اتفاق افتاد کاملا قابل شناسایی بود و اگر امروز این بی برقی موجب شده تا تمام مسئولان به این صنعت توجه کنند باید مشکلات آن نیز اصلاح شود.

وی با بیان اینکه موضوع ماینرها کاهش بارندگی، گرمای هوا و رشد مصرف در وقوع خاموشی های اخیر تاثیر چندانی نداشت، گفت: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد لزوم سرمایه گذاری در صنعت برق و افزایش تولید است. اکنون نیز باید یک پیش بینی مصرف و نیاز برای آینده صورت گیرد و بهترین کار حفظ شرایط موجود است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع ذخیره سازی برق در شبکه سراسری گفت: ذخیره تولید یک امر اجتناب ناپذیر است و اگر در شرایط فعلی وزارت نیرو به بخش ذخیره توجه نکند ممکن است با بلک اوت مواجه شویم.

وی با بیان اینکه اگر از اکنون به دنبال کسری تولید نباشیم در سال ۱۴۰۲ وضعیت امروز را خواهیم داشت، گفت: وزارت نیرو به راحتی می تواند تمام آمار مصرف و نیاز را ارزیابی کند. لذا لازم است با در اختیار داشتن این آمار به دنبال تولید باشیم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب