1400/04/24-15:26

بارش های موسمی تا اوایل هفته آینده ادامه دارد

یک مقام مسئول گفت: با توجه به بارش‌های موسمی و احتمال وقوع سیل به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش دولت بهار، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، از ورود سامانه موسمی بارشی به کشور خبر داد و گفت: از روز گذشته با ورود سامانه موسمی بارشی در مناطق جنوب شرق کشور، بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید داشتیم که در این مناطق احتمال گرد و خاک و جاری شدن سیلاب در مسیل‌ها هم وجود دارد.

او افزود: امروز در استان‌های هرمزگان، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و شمال آذربایجان غربی بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید انتظار می‌رود.

حقیقت ادامه داد: روز جمعه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس احتمال بارش همراه با رعد و برق و سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا روز یکشنبه سامانه موسمی همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید ادامه دارد، بیان کرد: این سامانه موسمی همراه با بارش‌های رگباری است که با این وجود احتمال خطر برای کشاورزان و دامداران در این مناطق وجود دارد.

او در توصیه‌ای به دامداران گفت: طی روزهای آتی به دامداران جنوب شرق کشور توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها به علت برخورد احتمالی صاعقه و سیلابی شدن مسیل‌ها خودداری کنند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به ماندگاری هوای گرم در اغلب مناطق کشور به پسته کاران توصیه می‌شود که از گچ سوپر در باغات به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی و پوکی پسته استفاده کنند.

به گفته او، کشاورزان جنوب غرب و مرکز کشور در مزارع سبزی و صیفی دوره آبیاری را کوتاه کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

حقیقت در توصیه‌ای دیگر به شالیکاران استان‌های شمالی گفت: شالیکاران مناطق شمالی، زه کش مزارع را باز بگذارند تا آب اضافی خارج شود. همچنین استخرداران پرورش ماهی گرم آبی و سردآبی هوادهی را مرتب در استخرها انجام دهند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۱۳۱ میلی متر، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷۹.۴ میلی متر و نسبت به دوره بلندمدت ۲۲۶ میلی متر بوده است که این امر کاهش ۵۳.۱ درصدی نسبت به سال قبل و ۴۶ درصدی دوره بلندمدت را نشان می‌دهد.

حقیقت افزود: با توجه به شرایط بارش در اکثر مناطق کشور شاهد خشکسالی شدید تا ضعیف هستیم که تاخیر در بارش‌های سال زراعی آینده می‌تواند اثرات منفی در کشت دیم بگذارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط بارش و پیش بینی تاخیر در بارش‌های پاییزه، سال خشکی پیش روست و همواره پیش بینی می‌شود که مشکل آب در بخش کشاورزی استمرار یابد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب