1400/05/06-10:39

اولین واکنش عربستان به تحولات تونس

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای به برکناری نخست‌وزیر و تعلیق پارلمان تونس واکنش نشان داد و خواستار کمک جامعه جهانی برای مقابله تونس با چالش‌های اقتصادی و بهداشتی و درمانی شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض از هر آنچه که موجب برقراری ثبات و امنیت تونس می‌شود، حمایت می‌کند.

دولت عربستان با تأکید بر اینکه ریاض تحولات جاری تونس را دنبال می‌کند، تصریح کرد: ما مطمئن هستیم که تونس قادر به عبور از این شرایط کنونی است.

در این بیانیه آمده که عربستان به امور داخلی تونس احترام می‌گذارد و آن را یک امر حاکمیتی می‌داند.

وزارت خارجه سعودی همچنین از جامعه جهانی خواست تا برای مقابله تونس با چالش‌های اقتصادی و بهداشتی و درمانی همکاری کند.

طی یک دهه اخیر بیداری اسلامی که از کشور تونس آغاز و موجب فرار زین العابدین بن علی ، متحد سعودی از این کشور شد ، یکی از چالش های اساسی ریاض محسوب می شود. عربستان با کمک کردن به عبدالفتاح السیسی و انجام کودتا در مصر موفق شد صدای مردم این کشور را خاموش کند و به همین دلیل کارشناسان و ناظرین امور منطقه این کشور را متهم می کنند که در تحولات این کشور نقش پشت پرده را بازی می کند.

تونس پس از سرنگونی دولت و انحلال پارلمان با کمک ارتش، با بدترین بحران طی ۱۰ سال گذشته روبرو است.

در پی اعتراض‌ها، «قیس سعید» رییس جمهوری تونس در نشستی اضطراری با فرماندهان نظامی و امنیتی تصمیم به برکناری «هشام المشیشی» نخست وزیر و تصدی اداره قوه مجریه، تعلیق اختیارات پارلمان و لغو مصونیت اعضای آن گرفت و از تلاش برای بازگرداندن آرامش به تونس با کمک نخست وزیر جدید خبر داد.

از صبح روز یکشنبه همه راه‌ها و معابر منتهی به خیابان های اصلی پایتخت تونس مسدود و شمار زیادی از نیروهای امنیتی در خیابان‌های اصلی تونس مستقر شدند.

راشد الغنوشی رئیس مجلس و رهبر جنبش النهضه تونس ، اقدامات قیس سعید را کودتا علیه ارکان قانونی کشور ارزیابی کرده و به شدت با آن مخالفت کرده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب