1400/05/12-15:49

ادامه غارت منابع نفت سوریه از طرف آمریکا

برخلاف ادعای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا؛ ارتش آمریکا با ادامه اشغال منابع نفتی سوریه همچنان به غارت این منابع می‌پردازد.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ برخلاف ادعای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا؛ ارتش آمریکا با ادامه اشغال منابع نفتی سوریه همچنان به غارت این منابع می‌پردازد.

در جدید ترین تحول مقر نیرو‌های مسلح کرد سوریه مورد حمایت ارتش آمریکا در نزدیکی میدان نفتی «العمر» در شرق سوریه شامگاه دوشنبه هدف حمله موشکی قرار گرفت. ارتش آمریکا سالهاست بااشغال این  میدان نفتی، به غارت منابع سوریه می‌پردازد.  

خبرنگار این شبکه مستقر در دیرالزور اعلام کرد: افراد مسلح ناشناس شامگاه دوشنبه یکی از مقر‌های عناصر مسلح گروه قسد (نیرو‌های سوریه دموکراتیک)‌ در شهرک الشحیل را با گلوله‌های آرپی جی و موشک هدف قرار دادند. این پایگاه یکی از مقر‌ها در اطراف میدان نفتی العمر است که توسط نظامیان اشغالگر آمریکایی به عنوان پایگاه نظامی غیر قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پی این حمله نیرو‌های سوریه دموکراتیک اقدام به تیراندازی بی هدف کردند و همزمان پهپاد‌ها و هواپیما‌های جنگی نیرو‌های اشغالگر آمریکایی در منطقه برای شناسایی و رصد تحرکات عاملان حمله به پرواز در آمدند.

گفتنی است آمریکا در سالهای اخیر با تمرکز بر میادین نفتی سوریه و باکمک نیروهای تروریستی و مخالف دولت سوریه به غارت گسترده این منابع نفتی می پردازد. 

پیشتر نیز وزیر نفت سوریه تصریح کرده بود : ۹۰ درصد از ذخایر نفت سوریه در مناطق تحت سیطره اشغالگران آمریکایی قرار دارد و آمریکایی‌ها و نیرو‌های تحت امر آن‌ها در غارت منابع سوریه رفتاری شبیه به راهزنان دارند.

محروم بودن مردم سوریه از منابع نفت و گاز این کشور

سوریه بار‌ها درمجامع بین المللی از  اصطلاح راهزنی دولتی در ابعاد بین‌المللی در اعتراض به غارت منابع نفت و گاز سوریه نام برده است.    

روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: بسام طعمه با اشاره به این که مجموع ضرر و زیان مستقیم و غیرمستقیم بخش نفت از ۹۲ میلیارد دلار عبور کرده است گفت: «جنگ و وضعیتی که در سوریه رخ داد، در هیچ کشوری وجود نداشته است چنان که ما را از استفاده از ثروت‌های خودمان محروم کردند و اجازه امدادرسانی به ما را ندادند».

وی خاطرنشان کرد: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت اسرائیل ظرف دو سال و نیم، ۱۲ نفتکشی را که به سمت سوریه در حال حرکت بودند هدف قرار داده است.
وزیر نفت سوریه گفت: نفت به شکل اساسی، هدف قرار گرفت، چون عامل ارتقای اقتصاد سوریه است.

وی درباره چشم انداز اکتشافات نفتی هم گفت: آب‌های سوریه دارای منابع نفتی خوبی هستند، اما قرارداد‌های اکتشاف نفت پر هزینه و زمان بر هستند و این امر به آرام بودن فضا و شرایط ثابت لجستیکی نیاز دارد.

ادامه حضور نظامی آمریکا برای غارت منابع گاز و نفت سوریه 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بار‌ها تاکید کرده بود؛ مادامی که سربازان آمریکایی در سوریه حضور داشته باشند، میلیون‌ها دلار از درآمد نفت این کشور باید ماهانه نصیب ایالات متحده شود. این سیاست از طرف جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در حال اجرا است.  

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، آمریکا را به "دزدیدن نفت" سوریه متهم کرده است.

روسیه نیز بار‌ها درمجامع بین المللی از  اصطلاح راهزنی دولتی در ابعاد بین‌المللی در اعتراض به غارت منابع نفت و گاز سوریه نام برده است.      

مارک اسپر، وزیر دفاع سابق آمریکا نیز اذعان کرده بود؛ یکی از ماموریت‌های اصلی نیرو‌های آمریکایی در سوریه مقابله با نیرو‌های روس و دولت سوریه با هدف تداوم تسلط برمنابع نفت و گاز این کشور است.

منابع نفت و گاز سوریه 

با اینکه منابع سوخت‌های فسیلی سوریه در مقایسه با باقی کشور‌های غرب آسیا کوچک است، صنایع نفت و گاز این کشور یکی از مجاری اصلی تامین منابع مالی دولت بوده است.

در سال ۲۰۱۸، ذخایر نفت خام سوریه حدودا ۲.۵ میلیارد بشکه بود. برای مقایسه، ذخایر نفت عربستان ۲۹۷ میلیارد بشکه  و عراق ۱۴۷ میلیارد بشکه تخمین زده شده است.
کشف میدان‌های گازی عظیمی در مناطق شرقی سوریه و علی‌الخصوص در نزدیکی شهر دیرالزور بسیار مهم است  و این منابع  می‌تواند به شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد سوریه کمک کند.

مخازن نفت این کشور در استان دیر زور در شرق سوریه و نزدیک مرز عراق، و حسکه در شمال شرق متمرکز است. اما شروع درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ باعث شد تولید نفت در این کشور عملا متوقف شود.

بنا بر گزارشی که امسال منتشر شد، تولید نفت سوریه در سال ۲۰۰۸ معادل ۴۰۶ هزار بشکه در روز بود. این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۳۵۳ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و در سال ۲۰۱۸ به تنها ۲۴ هزار بشکه در روز رسید - بیش از ۹۰ درصد کاهش.

درمجموع از ستون‌های اقتصاد سوریه فروش نفت خام است. این کشور سالانه ۳۳۳ هزار بشکه به ارزش تقریبی ۳ میلیارد یورو استخراج و از طریق خط لوله به حمص ارسال می‌کند از این مقدار ۱۸۹ هزار بشکه پالایش و مابقی از طریق بنادر سوریه در دریای مدیترانه صادر می‌شود. این کشور به دارا بودن نوع خاصی از نفت سبک و همچنین استخراج فسفات معروف است.

از دیگر صنایعی که برای آن آینده‌ای روشن پیش‌بینی می‌شود، گاز طبیعی‌است که چندی پیش میدان‌های گازی عظیمی در مناطق مختلف و علی‌الخصوص در نزدیکی شهر دیرالزور کشف شد واین می‌تواند به شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد سوریه کمک کند. همچنین عملیات اکتشافی جدید نشان از یافت شدن میدان جدیدی از نفت سبک در شهر لاذقیه دارد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب