1400/07/28-11:01

ریشه تدین و انقلابی‌گری!

ریشه تدین و انقلابی‌گری!

مهدی عامری

«در گذشته، برخی اعضای شورای شهر به این اعتماد عمومی مردم توجه جدی نکردند و الان بنده در لفافه عرض می‌کنم ضربه به اعتماد عمومی زده شد خود عزیزان باید جبران کنند...

واضحتر بگویم جبران این خدشه، به نصب مدیران انقلابی است، نصب مدیرانی که متعهد و متخصص باشند، اما آنچه که در نصب بعضی مدیران دیده شد، تخصص بود اما آن تدین و تعهد کافی نبود. کسی که محاسن ظاهری ندارد چه انتظاری دارید که محاسن درونی داشته باشد؟ هی می‌گویند محاسن دیگر، شما محاسن ظاهرش را ببین! ریش ندارد!

کسی که علنی دارد کار حرام مرتکب می‌شود، چه انتظاری است که انقلابی باشد، خادم به مردم باشد؟» (پیاده شده از صوت نمازجمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ از سایت ستاد برگزاری نماز جمعه اصفهان)

آنچه گذشت فرمایشات امام جمعه محترم اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی است که روزهای گذشته حواشی بسیاری ایجاد کرده بود. جدای از کسانی که همواره با غرض و مرض دنبال بهانه می‌گردند تا علیه اسلام و انقلاب عقده گشایی کنند، این بیانات چنان عجیب بود که برخی در مقام دفاع از ایشان هم باورشان نمی‌شد که امام جمعه محترم، منظورش از محاسن، «ریش» باشد و آن را به خوبی و نیکی معنا کردند. اما رجوع به صوت کامل خطبه دوم نشان می‌دهد منظور ایشان از محاسن دقیقا همان «ریش» است!
راجع به این سخنان چند نکته قابل ذکر است:

۱- اینکه باید مسئولین در نظام اسلامی علاوه بر تخصص مزین به تدین هم باشند سخنی درست است اما روشن است تعهد و ایمان اموری ذو مراتب هستند و توقع عصمت (و حتی عدالت فقهی در اغلب مناصب) از کارگزاران نظام نمی‌رود، بلکه فرد مسئول می‌بایست تا حد مناسبی مشهور به تدین و تقوا باشند، نه اینکه تمام راذیل اخلاقی، گناهان صغیره و مکروهات را نیز ترک کند.

از طرفی تفسیق مومن جایز نیست و به راحتی نمی‌توان به فردی اتهام ارتکاب فعل حرام علنی زد. حرمت تراشیدن ریش در نظر بسیاری از مراجع، احتیاط واجب دارد و احتمال دارد فردی که محاسن ندارد، توجیه شرعی داشته باشد.
 
۲- به نظر این گونه نیست که همه معاصی با روحیه خدمتگزاری تنافی داشته باشند. اشرافیت، تکبر و تفرعن، دروغگویی، طمع و دلبستن به دنیا، دزد بودن و از این دست رذائل اخلاقی و معاصی اگر در فردی نهادینه شده باشد، مقام را به دید طعمه می‌نگرد و بجای مردمداری و خدمت، به فکر پر کردن جیب خود است. اما آیا همه رذایل اخلاقی این چنین است؟ البته هر رذیله نقطه ضعفی برای فرد محسوب می‌شود اما نمی‌توان یک قاعده کلی ساخت که هر کس عاصی یا بداخلاق است، خادم و انقلابی نیست!

۳- مردم فردی مانند شهید رجایی را دیده اند که «محاسن ظاهری» نداشت، اما از بسیاری از روحانیون و مبارزین زمان طاغوت، محاسن درونی‌اش بیشتر بود و اتفاقا امروز به عنوان یکی از  نمادهای خدمت و انقلابی بودن در تاریخ انقلاب شناخته می‌شود.

لذا این استدلال که هر کس ریش ندارد پس ریشه انقلابی هم ندارد در غایت سستی است و جا دارد به جای سخنان دافعه‌دار و جنجال برانگیز به سیره امام و رهبری و بزرگان انقلاب نگریسته و طبق آن موضع‌گیری کرد.

۴- در حالی امام جمعه اصفهان از شورای شهر می‌خواهد بالاترین مراتب ایمان را در نصب شهردار لحاظ کند که رهبری، فراوان به افرادی بدون محاسن ظاهری در مناصب مختلف با حکم مسؤوليت داده‌اند و اتفاقا آنها را با اوصافی مانند متدین و انقلابی ستوده‌اند!

۵ - حتما آرامش دینی و سیاسی با خدمت خالصانه به مردم صورت می‌گیرد، اما یکی از عوامل آرامش جامعه، دقت در بیان مطالب و فهم اولویتهای مردم و کشور، از سوی اهل بیان و قلم است در غیر ین صورت هر هفته باید منتظر یک جنجال تازه بود!

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب