1400/07/30-11:35

دکتر احمدی نژاد: موضوع فلسطین مساله ای میان امارات و بحرین و صهیونیست ها نیست! + فیلم

دکتر احمدی نژاد: موضوع فلسطین مساله ای میان امارات و بحرین و صهیونیست ها نیست! + فیلم

دکتر احمدی نژاد که برای بازدید از نمایشگاه جهانی اکسپو به شهر دوبی در امارات عربی متحده سفر کرده بود، پیش از ترک این کشور به مقصد تهران، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الان تی وی متعلق به امارات شرکت کرد و طی آن با تاکید بر اهمیت و ضرورت گسترش صلح و برادری و همزیستی میان ملت های منطقه گفت: موضوع فلسطین، مساله بین امارات و بحرین و صهیونیست ها نیست که با پیمان ابراهیم حل و فصل شود. مساله از بین بردن و زیر پا گذاشتن حق تعیین سرنوشت، آواره کردن یک ملت و اشغال سرزمین یک ملت است و این مساله باید در فلسطین حل شود.

به گزارش دولت بهار، خادم ملت ایران تصریح کرد: صلح پایدار در منطقه، در گرو آن است که حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین به رسمیت شناخته شود و راه آن هم مراجعه به آراء عمومی مردم فلسطین است، یعنی همه باید آن چیزی را که مردم فلسطین تصمیم می گیرند، بپذیرند.

متن کامل مصاحبه شبکه تلویزیونی الان تی وی امارات با دکتر احمدی نژاد به شرح زیر است:

الان تی وی: تا آنجا که ما مطلع هستیم، شما اغلب خارج از ایران سفر نمی کنید، بر این اساس، اهمیت بازدید شما از نمایشگاه اکسپو 2020 چیست؟

دکتر احمدی نژاد: نمایشگاه "اکسپو" ، یک جنبه فرهنگی ـ انسانی دارد. کشورها با استفاده از فرصت اکسپو، ظرفیت ها و داشته های تاریخی و هویتی و همچنین دستاوردهای علمی و فرهنگی و آینده ای را که برای خودشان ترسیم کرده اند، به بازدید کنندگان معرفی می کنند. اکسپوی 2020 هم که در منطقه ما و در کشور دوست و همسایه برگزار می شود، شعار بسیار جالبی را انتخاب کرده است که در راستای اهداف تاریخی اکسپو می باشد. به این معنا که همه با هم برای ساختن آینده ای بهتر، همفکری کنیم. این، جزو آرمان های اصلی من است. علاوه بر این، خود نمایشگاه جزو ایده آل های من است، وقتی این رویداد در منطقه ما و در کشور همسایه اتفاق می افتد، انگیزه را برای حضور مضاعف می کند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم بیایم در این نمایشگاه شرکت کنم و در حقیقت به تعداد زیادی کشور سفر کنم. یعنی در یک زمان کوتاه، به کشورهای متعددی سفر کنم و از نزدیک هم بشنوم، هم ببینم و هم گفت و گو کنم.

الان تی وی: ماهیت بازدید شما دقیقاً چیست؟ آیا شما به عنوان یک رئیس جمهور اسبق، یک سیاستمدار با برنامه های آینده یا فقط به عنوان یک شهروند خصوصی اینجا هستید؟

دکتر احمدی نژاد: تفاوتی نمی کند. آنچه اهمیت دارد، انسان است. من معتقدم آن عاملی که باید بر اساس آن با هم تعامل کنیم، انسانیت است. من به عنوان یک انسان و یک شهروند ایرانی آمده ام شرکت کنم که هم پیام صلح و دوستی و برادری ملت ایران را ابلاغ و منتشر کنم و هم در گفت و گوی با سایر ملت ها، اراده مشترکی را برای تحقق اهداف نمایشگاه و ساختن دنیایی بهتر شکل بدهیم.

الان تی وی: قابل توجه ترین جنبه اکسپو 2020 از دیدگاه شما چیست؟

دکتر احمدی نژاد: به نظرم اول شعار نمایشگاه است که آن را به دیده اهمیت مورد توجه قرار داده ام. اگر جهان بخواهد اصلاح شود و تغییر کند، نیازمند مشارکت، همفکری و اراده همگانی است و این به نظرم شعار بسیار خوبی است و بعد هم سازماندهی خوبی انجام شده است. نمایشگاه ها برگزار شده بود، پاویون کشورها به هنگام فعال و برقرار بود و ما آن روزهایی را که برای بازدید از نمایشگاه مجاز بودیم، توانستیم از غرفه کشورهای مختلف دیدن کنیم. من چون آدم اجرایی هستم، می دانم ایجاد، اداره و برگزاری نمایشگاهی با این وسعت، چقدر زحمت می برد و چقدر کار مهم و پیچیده ای است.

الان تی وی: نمایشگاه 2020 همه کشورهای جهان را دور یک هدف مشترک گرد هم آورده است. ایران شرکت می کند اسرائیل هم اینجاست. به دنبال توافق تاریخی ابراهیم (توافق قرن)، آیا امیدوار هستید که ایران و اسرائیل در آینده ای نزدیک به همزیستی و همکاری مسالمت آمیز برسند؟

دکتر احمدی نژاد: آرزوی من این است که همه انسان ها بتوانند در کنار هم در صلح و برادری با هم زندگی کنند. هیچکس به دنبال تجاوز به حقوق دیگران نباشد. هیچکس به دنبال اشغال سرزمین دیگران نباشد، هیچکس دنبال جنگ، سوءاستفاده و چپاول منابع دیگران نباشد. این آرزوی من است و امیدوارم روزی محقق شود که همه انسان ها فارغ از رنگ، نژاد، مذهب و جغرافیا در کنار هم با دوستی و صلح زندگی کنند. اما مساله فلسطین، مساله بین امارات و بحرین و صهیونیست ها نیست که با پیمان ابراهیم حل و فصل شود. مساله از بین بردن و زیر پا گذاشتن حق تعیین سرنوشت و آواره کردن یک ملت و اشغال سرزمین یک ملت است و این مساله باید در فلسطین حل شود. ما اینجا بنشینیم و با هم گفت و گو کنیم، مساله حل نمی شود. حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین باید به رسمیت شناخته شود و یک راه هم بیشتر ندارد و آن هم مراجعه به آراء عمومی مردم فلسطین است. هر چیزی که مردم فلسطین تصمیم گرفتند، همه بپذیرند. این می تواند صلح پایداری را در منطقه ما ایجاد کند.

الان تی وی: ایران و عربستان سعودی در حال مذاکره برای حل اختلافات خود در طیف وسیعی از مسائل هستند. به عنوان فردی با درک عمیق از این مسائل، انتظار دارید مذاکرات تا کجا پیش برود و در نهایت چقدر می تواند ثمربخش باشد؟

دکتر احمدی نژاد: به عنوان مقدمه خدمت شما عرض کنم که هر نوع درگیری و هر نوع رقابت برای برتری در هر جای دنیا و بخصوص در منطقه ما، برنده واقعی نخواهد داشت و همه ضرر می کنند. از رقابت بین ایران و عربستان چه کسی سود و چه کسی ضرر می کند؟ من معتقدم که از این رقابت ها، دشمنان ملت های ما سود می برند و ملت های ما ضرر می کنند. تصور کنید روزی را که تمام کشورهای منطقه در یک فضای برادرانه نشسته اند، مسائل فیمابین خود را حل و فصل می کنند، توانمندی های خودشان را به مشارکت می گذارند و تصمیم می گیرند کل منطقه را به بالاترین سطح پیشرفت و آبادانی برسانند. آن روز زندگی چقدر زیبا خواهد شد؟ البته من این تصویر را برای کل دنیا در ذهنم دارم و امیدوارم خیلی زود اتفاق بیفتد اما در منطقه ما همه چیز هست؛ ثروت، فرهنگ، نیروی انسانی، طبیعت و همه زیبایی ها وجود دارد. اگر کنار هم بنشینیم، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. همه ما انسان، برادر و همسایه هستیم. امیدوارم گفت و گوهای ایران و عربستان خیلی زود به نتیجه برسد و یک تفاهم کامل ایجاد شود. تفاهمی که در خدمت کل منطقه قرار بگیرد نه اینکه برای مقابله با دیگران یا علیه منافع دیگران تفاهم کنند! خیر! برای دوستی همگانی تفاهم کنند. الان مساله یمن وجود دارد. آنجا هر روز خرابی و کشتار هست. مردم یمن برادران ما هستند، انسان هستند. سرزمین یمن دارد خراب می شود. تفاهم کنند و مساله یمن را حل نمایند و هزینه هایی که برای نظامی گری پرداخت می شود، صرف آبادانی یمن شود. این خیلی زیباتر و انسانی تر و به نفع همه است. مسائل دیگری هم در منطقه داریم. البته اینجا به شما بگویم که دشمنان ملت ها نمی خواهند هیچ کشوری در منطقه ما آباد و قدرتمند باشد. نمی خواهند ترکیه، عراق، عربستان، امارات، ایران، قطر، مصر، سوریه، اردن، افغانستان، پاکستان و... هیچکدام اینها پیشرفته و قدرتمند باشند. آنها اهداف استعماری دارند و نقشه های خودشان را می کشند. اگر خدای ناکرده بین ایران، ترکیه، عربستان و بقیه کشورها درگیری و رقابت باشد همه ضرر می کنیم، کمااینکه ضرر کردیم. امیدوارم خیلی زود آن روزی برسد که همه دست به دست هم بدهیم، کنار هم بنشینیم و برادرانه مسائل را حل و فصل کنیم و به فکر آبادانی منطقه باشیم. من اینجا به شما بگویم که هر فردی در این زمینه پیشگام و پیشقدم شود، نام خودش را جزو قهرمانان تاریخی ملت های منطقه ثبت خواهد کرد.

الان تی وی: در انتخابات اخیر عراق شاهد شکست گروه هایی بودیم که مشخص است با سپاه پاسداران ارتباط نزدیکی دارند. رهبران ایران چه درس هایی می توانند از این باخت بگیرند؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم در هر کشوری باید اراده مردم حاکم باشد. هر جا مردم چیزی را خواستند، همه باید تبعیت کنند. چه جریان های سیاسی داخلی و چه کشورهای دیگری که بیرون هستند. این یک اصل قطعی است و به هر نسبتی که این اصل مخدوش شود، مناسبات به هم می خورد، برادری ها مخدوش می شود و همه ضرر می کنیم. ملت عراق هم استثنا نیست، هر چه ملت عراق تصمیم بگیرد، همه باید از آن تبعیت کنند. این بهترین راه برای دوستی است.

الان تی وی: در سوریه، دولت در حال احیای بسیاری از روابط دیپلماتیک و اقتصادی است که قبلاً متوقف شده بود، به ویژه با جهان عرب. به نظر شما این امر چه تاثیری بر حضور سپاه پاسداران در سوریه می گذارد؟

دکتر احمدی نژاد: سوریه نزدیک به 11 سال بسیار سخت را پشت سر گذاشته و بخش وسیعی از سوریه خراب شده است. مردم زیادی کشته، مجروح یا آواره شده اند و دوران غم انگیزی بر سوریه گذشته است. آرزوی همه ما این است که سوریه هر چه زودتر سامان پیدا کند و مردم به امنیت و رفاه کامل دسترسی پیدا کنند البته این هم مستلزم تکیه بر خواست و اراده مردم است. هر جا که اراده مردم حاکم باشد، مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی هم باشد، با مراجعه به خواست مردم قابل حل و فصل است.

 الان تی وی: با تسلط طالبان بر افغانستان، چه نوع چالش ها و فرصت هایی برای ایران بوجود می آید؟

دکتر احمدی نژاد: اگر یک کار غلطی اتفاق بیفتد، فرصتی بوجود نمی آید، بلکه همه اش چالش است. ملت افغانستان یک ملت بزرگ، دارای سابقه تاریخی و یک ملت با فرهنگ است. انسان های بزرگ، شخصت های برجسته و ادبیات گرانقدر در افغانستان دارای ریشه و ذخایر فراوان است. ما یک اصل داریم و آن حاکمیت اراده ملی است، یعنی خواست مردم باید حاکم شود. چه اتفاقی افتاده است؟ یک گروه مسلحی که توسط بیگانگان تسلیح، پشتیبانی و هدایت شده، آمده اند و پایتخت را گرفته اند و اعلام حکومت کرده اند. این از اساس روش غلطی است. در این هیچ خیری نیست و هیچ منفعتی برای هیچ طرفی به جز برای دشمنان ملت ها وجود ندارد. یک گروه مسلحی که حرکت می کند و با سلاح می آید مردم را کنار می زند، چگونه می تواند خواست مردم را حاکم کند؟ این مدل حرکت، یک کار صددرصد سیاسی و در نقشه قدرت های جهانی برای برهم ریختن خاورمیانه است و به نظرم هیچ سودی برای هیچ کشوری ندارد. اگر بعضی از همسایگان افغانستان هم تصور می کنند در این نقشه، سودی برای آنها متصور است، بدانند که بزودی به خسارت دیدگان بزرگ تبدیل خواهند شد.

الان تی وی: ما در دو جمعه گذشته در افغانستان شاهد دو کشتار جمعی بوده ایم که به طور خاص افغان های شیعه را هدف قرار داده است. بازتاب این کشتارها در ایران در بین مردم و مسئولان چیست؟

دکتر احمدی نژاد: وقتی انسان ها کشته می شوند، دیگر ربطی به مردم ایران و جاهای دیگر ندارد، ربطی به مذهب ندارد. هر انسانی که کشته می شود، همه ناراحت هستند. هر کس در وجودش احساس انسانیت داشته باشد، ناراحت می شود. چرا مردم بیگناه باید کشته شوند؟ آیا فرقی می کند که قربانیان چنین حوادثی سنی، شیعه، مسیحی، مسلمان، بودایی، هندو باشند یا اصلا دین نداشته باشند؟ چه فرقی می کند؟ انسان های بیگناه هر جا کشته شوند، انسان احساس تاثر و تاسف می کند. اما بدانید هرکس با هر شعاری بخواهد جنگ مذهبی درست کند یا خود شیطان است یا سرباز شیطان است و من فکر می کنم همه گروه هایی که الان در افغانستان حاکم شده اند، با هم هم جهت هستند. من این را قبلا مفصل صحبت کرده ام و دیگر اینجا تکرار نمی کنم. مردمی که در حال خواندن نماز هستند یا اصلا عقیده آنها با ما یکی نیست، چرا باید کشته شوند؟ این بازگشت به عصر حجر است. یک ارتجاع بسیار زشت و ضد انسانی است و با این تفکر نمی شود هیچ سرزمینی را اداره کرد. این فقط به ملت ایران اختصاص ندارد و من فکر می کنم مردم امارات، عربستان، پاکستان، هند، تاجیکستان، ترکمنستان، چین و هر کشور دیگری که این حوادث را بشنوند، مانند ملت ایران عمیقا ناراحت می شوند.

الان تی وی: اگر نمی توان قندهار را محافظت کرد، اگر پایتخت را نمی توان محافظت کرد ، اگر فرودگاه بین المللی حامد کرزی را نمی توان محافظت کرد، افغانستان چگونه می تواند به عنوان یک کشور عمل کند؟ چه باید کرد تا طالبان مسئولیت خود را در حفظ امنیت افغانستان و افغانها درک کنند؟

دکتر احمدی نژاد: اگر خواست و اراده مردم نباشد، امکان ندارد اتفاق مثبتی بیفتد. اگر افغانستان بخواهد از این مصائب نجات پیدا کند، استقلال خودش را حفظ کند و در مسیر پیشرفت، عمران و آبادانی قرار بگیرد، باید اراده مردم حاکم باشد ولی تا زمانی که مردم در صحنه نیستند و کنار زده شده اند، انتظار اینکه اتفاق مثبتی بیفتد، یک نوع خوشبینی بی فایده است.

الان تی وی: بر اساس 40 سال حکومت انقلابی ، ایران چه توصیه ای می تواند به طالبان در مورد رفتار با احترام و عزت مردم و ظلم نکردن به آنها داشته باشد؟

دکتر احمدی نژاد: هیچ تقارن، ارتباط و مشابهتی بین انقلاب ملت ایران و حرکت طالبان وجود ندارد. ملت ایران حرکت کرد و تلاش کرد که شرایط خودش را تغییر بدهد اما در حوادث افغانستان، ملت کنار گذاشته شدند، اصلا ملت حضور ندارند. این یک تفاوت اساسی است و تا زمانی که ملت حضور نداشته باشد، نمی شود هیچ انتظاری داشت و اتفاق مثبتی را انتظار کشید. به نظرم بهترین راه این است که کار را به مردم افغانستان واگذار کنند و اجازه بدهند مردم افغانستان درباره کشور خودشان تصمیم بگیرند.

الان تی وی: آیا مایل هستید که ایران نقش نظامی را در داخل افغانستان ایفا کند یا شاید زمان آن رسیده باشد که نتیجه بگیریم که مشارکت نظامی خارجی منافع ایران را تامین نمی کند؟

دکتر احمدی نژاد: من کلا با نظامی گری مخالف هستم. با حرکت طالبان مخالف هستم چون با اسلحه آمده بر مردم حاکم شده است و بدتر اینکه خودش را حکومت اسلامی و دیگران را کافر معرفی می کند. من اصولا با سلاح مخالف هستم چون نظامی گری برای کشتار است و کشتار هم دوستی و امنیت پایدار نمی آورد. کشتار فقط کینه می آورد و دل ها را از هم دور می کند. الان منابع تغذیه طالبان معلوم است که از کجاست. آمریکایی ها تسلیحات زیادی را در یک بازی سیاسی، در اختیار طالبان قرار دادند. آنها را در کشورهای همسایه آموزش دادند، مسلح و پشتیبانی کردند و در کابل مستقر کردند. این اقدامات نمی تواند سودی برای مردم افغانستان و ملت های منطقه داشته باشد. باید به رای مردم برگردند. آنموقع دیگر نیازی به اسلحه نیست. هر جا در دنیا اسلحه هست، برای آن است که خواست مردم مورد توجه قرار نگیرد. چون می خواهند خواست مردم را زیر پا بگذارند و زرادخانه های سلاح درست کنند! الان آمریکا چرا اینقدر سلاح دارد؟ علاوه بر اینکه تجارت می کند، کشورها را به جان هم می اندازد، خراب می کند که باز بیاید بسازد و پول بگیرد؟ می خواهد مسلط باشد. من با این سلطه گری مخالف هستم، این را باید از بین ببریم. چرا باید یک عده ای بر دیگران مسلط باشند؟ چرا یک عده ای باید جای دیگران تصمیم بگیرند؟ این حرف، خیلی حرف اساسی است. در این نمایشگاه اکسپو، روح این حرف حضور دارد. هیچکس سعی نکند برای دیگران تصمیم بگیرد و بر آنها مسلط باشد. آینده و جهان مال همه است، همه با هم باید دنیا را اداره کنیم. ریشه مشکلات جهان این است که یک عده می خواهند برتر باشند. اسلحه درست می کنند، جنگ درست می کنند، ملت ها را به جان هم می اندازند، کشتار و تخریب می کنند. بنظرم اینها همان شیطان هستند. اگر خود شیطان نباشند، حتما بچه شیطان هستند.

الان تی وی: با توجه بالا گرفتن تنش های اخیر در مرز بین ایران و آذربایجان، شما در توییتی اشاره کردید که یک سناریوی بسیار خطرناک در حال بازی است. چه کسی پشت آن سناریو است و می خواهند به چه چیزی برسند، آیا می توانید بیشتر توضیح دهید؟

دکتر احمدی نژاد: آنها همان کسانی هستند که می خواهند خاورمیانه جدید را بوجود آورند. خاورمیانه جدید از نگاه آنها این است که تمام کشورهای منطقه با هم درگیر باشند و تجزیه و تضعیف شوند تا آنها بتوانند بر این منطقه بسیار مهم تسلط پیدا کنند، منطقه ای که انرژی و معادن فراوان دارد، چهارراه ارتباطات بین المللی است و مناسبات فرهنگی جهان است. آنها می خواهند بر قلب جهان مسلط شوند و روشن است که دارند همه را به جان هم می اندازند. در اطراف خلیج فارس، در سمت آذربایجان و ارمنستان، آن طرف در یمن و همین طور گام به گام دارند اهدافشان را جلو می برند. من بارها گفته ام که باید مراقب این نقشه ها باشیم. بسیاری از مسائل را با گفت و گو، احترام، عدالت و با دوستی می توان حل کرد و نیازی به درگیری و جنگ نیست. باید بنشینیم و مسائل را با گفت و گو حل و فصل کنیم. در این منطقه همه همسایه هستیم و باید با هم زندگی کنیم. هیچکس نمی تواند کشورش را ببرد و در یک جغرافیای دیگری قرار دهد. خدا ما را کنار هم قرار داده است و باید همدیگر را تحمل کنیم، همدیگر را به رسمیت بشناسیم و با هم زندگی کنیم. به نظرم می رسد که می خواهند یک درگیری سنگینی را در منطقه قفقاز شکل بدهند. طراحی هم کرده اند و می خواهند همه طرف ها را تحریک کنند ولی همه باید خویشتن داری کنند. تمام دولت ها باید خودشان را کنترل کنند، بنشینند و با هم به گفت وگو بپردازند. چرا در رسانه ها به هم پرخاش و تندی می کنند؟ علیه هم حرف می زنند؟ اینها خواست دشمنان ماست، به نفع هیچکس نیست. جنگ در منطقه ما، پیروز ندارد و همه ضرر می کنند. مگر 8 سال جنگ صدام علیه ملت ایران، پیروز داشت؟ ایران و عراق ضرر کردند، کشورهای حاشیه خلیج فارس ضرر کردند، همه ضرر کردیم. منطقه ما تحمل هیچ درگیری جدیدی را ندارد و هر نوع درگیری، فقط و فقط به نفع دشمنان ملت های منطقه است.

الان تی وی: ایران در ماه ها و سال های اخیر شاهد ترورها، خرابکاری های صنعتی و نظامی، انفجارهای بزرگ غیر قابل توضیح و آتش سوزی ها بوده است. صرف نظر از اینکه چه کسی پشت چنین حوادثی است، چه کسی در ایران مسئول جلوگیری از این حوادث است و چرا آنها در مسئولیت های خود کوتاهی می کنند؟

دکتر احمدی نژاد: شما فقط اشاره ای داشتید منتهی از آن عبور کردید. بالاخره معلوم است که دست بیگانه است. نمی خواهند ایران آرامش داشته باشد. حتی نمی خواهند امارات آرامش داشته باشد. آنها هر زمانی که در نقشه شان نیاز پیدا بکنند، در تمام کشورهای منطقه خسارت ایجاد می کنند و ضربه می زنند و البته مسئولیت جلوگیری بر عهده نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است. آنها باید وظایفشان را دقیق انجام بدهند که در ایران یک مقدار در این زمینه کوتاهی شد و عوامل بیگانه توانستند به ملت ما ضرباتی را وارد کنند.

الان تی وی: اجازه دهید در مورد توافق هسته‌ای گفت و گو کنیم. آمریکایی ها می خواهند JCPoA  (توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین) را از سر بگیرند. کشورهای اروپایی از فوریت جلوگیری از تجزیه کامل آن صحبت می کنند. دولت جدید اسرائیل نیز بسیار متفاوت از زمان نتانیاهو، از ترجیح احیای توافق خبر می دهد، این وضعیت را چگونه تحلیل می کنید و از اینجا به کجا می رسد؟

دکتر احمدی نژاد: توافق برجام قرار بود که مسائل بین ایران و آمریکا را حل کند. همه می دانیم که مساله بین ایران و آمریکاست. اروپایی ها هم در این قضیه تابع آمریکا هستند. سوال این است که آیا برجام توانست مساله را حل کند؟ یا حتی شدت اختلاف را کاهش بدهد؟ بعد از چند سال می بینیم که نه تنها اختلاف حل نشده بلکه بسیار پیچیده تر و عمیق تر شده است. معنایش این است که این توافقنامه، موفق نبوده و علت آن هم روشن است. در هر توافقنامه ای که عدالت رعایت نشود، آن توافقنامه نمی تواند مفید و موفق باشد. در برجام هم عدالت و حقوق ملت ایران رعایت نشد. یک نمونه آن را برای شما بگویم. شش کشور مخالف فعالیت های هسته ای ایران هستند. ایران به عنوان یک طرف، سرگرم مذاکره با 6 کشور دیگر است. در این توافقنامه یک هیئتی برای حل اختلاف بین آن 6 کشور و ایران پیش بینی شده اما جوری تنظیم شده است که تصمیمات باید به اتفاق آراء باشد. معنایش این است که ایران همیشه بازنده است. آن 6 کشور هر کدام یک رای دارند، می شود 6 رای و ایران یک رای دارد، بنابراین همیشه بازنده است. حتی یک کشور از آن 6 کشور مخالف باشد، ایران هیچوقت نمی تواند به حقوق خودش دسترسی پیدا کند. کمااینکه دیدیم وقتی آقای ترامپ یکطرفه قرارداد را کنار گذاشت، ایران نتوانست حقوق خودش را به دست آورد. این قرارداد، یکطرفه و ناعادلانه است و حقوق ملت ایران در آن مورد احترام قرار نگرفته و نتوانسته است مشکلات را حل کند. بنابراین حالا می خواهند به چه چیزی برگردند؟ من فکر نمی کنم هیچکدام از طرفین بخواهند به آن برگردند. البته طرف آمریکایی ممکن است چنین تمایلی داشته باشد، زیرا کاملا یکطرفه مسلط است ولی طرف ایرانی باید چه کار کند؟ من فکر می کنم باید یک چارچوب منطقی بر اساس عدالت و احترام طراحی گردد. به این معنا که حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود و دو طرف به حقوق هم احترام بگذارند، آنوقت یک توافق پایدار بوجود خواهد آمد. البته شما می دانید مساله هسته ای فقط یک بهانه است. اختلاف ایران و آمریکا عمیق تر از این حرف هاست. دیدید که توافق هسته ای نتوانست مساله را حل کند. معنایش این است که مشکل جای دیگری است. آن را عقلای دو طرف باید بنشینند و حل کنند. 40 سال هم آمریکا ضرر کرد، هم ایران و هم کشورهای منطقه ضرر کردند. بنشینند و مساله را حل کنند و به نظر من قابل حل است.

الان تی وی: در نهایت، من می خواهم در مورد وضعیت اقلیت مسلمان در منطقه سین کیانگ چین بپرسم. به عنوان یک روشنفکر، شما احتمالا در مورد وضعیت اویغورها و دیگر مسلمانان مطالعه کرده و به آن فکر کرده‌اید. اتهامات جدی از زندان‌های دسته جمعی تا نسل کشی وجود دارد. ارزیابی شما از موضوع چیست؟

دکتر احمدی نژاد: من قبلا در این باره موضع گرفته ام، موضع نسبتا تندی هم گرفتم و این ربطی به اینکه آنها مسلمان یا غیرمسلمان هستند، ندارد. حقوق انسانی یک چیز ثابتی است. در همه جا باید رعایت شود. در چین هم باید رعایت شود، در آمریکا و امارات و ایران هم باید رعایت شود. در آنجا حقوق انسان ها زیر پا گذاشته می شود و این کار غلطی است. آنهایی هم که تصور می کنند با زیر پا گذاشتن حقوق انسان ها می توانند خودشان را پایدار و ابدی کنند، اشتباه می کنند. اولا از شان انسانی ساقط می شوند و ثانیا فونداسیون و زیربناهای خودشان را تخریب می کنند. حقوق انسانی مردم آنجا که باید کامل رعایت شود. آزادی عقیده، آزادی مناسک، آزادی فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باید برای آنها بطور کامل به رسمیت شناخته شود و من این را بارها قبلا اعلام کرده ام.

الان تی وی: آقای دکتر احمدی نژاد از اینکه در این مصاحبه شرکت کردید از شما تشکر می کنم.

دکتر احمدی نژاد: من هم از شما تشکر می کنم و برای مردم امارات و همه ملت ها سلامتی و موفقیت آرزو می کنم. نمایشگاه خوبی بود گرچه ما نتوانستیم همه کشورها را ببینیم و آنطور که من دلم می خواست، اتفاق نیفتاد اما از مدیریت خوبی که بر نمایشگاه اعمال شد تشکر می کنم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب