1399/04/31-13:05

در سه ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد سارقان "بار اولی" بودند

در سه ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد سارقان "بار اولی" بودند

رييس پليس آگاهي تهران بزرگ گفت: در اين سه ماهه اخير بيش از ۵۰ درصد دستگيرشدگان در حوزه سرقت براي بار اول مرتكب جرم شده بودند و اين نشان مي‌دهد كه اين اتفاقات بي‌تاثير از شرايط روز نيست.

به گزارش دولت بهار، «سردار عليرضا لطفي» رييس پليس آگاهي تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره تاثير مشكلات اقتصادي و شيوع كرونا بر وقوع جرائمي مانند سرقت گفت: اگر بگوييم مسائل و مشكلات مختلف جامعه در حوزه جرائم تاثيري ندارد، حرف بيهوده‌اي است؛ يقينا مشكلات مختلف به ويژه مشكلات اقتصادي در حوزه جرائم تاثيرگذار است، اما اين فضاي ايجاد شده متاثر از كرونا به جهت اينكه مردم بيشتر در خانه‌ها بودند و مغازه‌ها تعطيل شده بود، باعث كاهش سرقت از منازل شده بود، به طوري كه شاهد كاهش ۱۴ درصدي سرقت منازل در اين ايام هستيم، اما در كنار اين موارد يك سري سرقت‌هاي خرد مانند سرقت‌ قطعات و لوازم خودرو و موبايل‌قاپي افزايش داشته است.

تمركز پليس در شرايط كرونا دستگيري و انهدام باندها است

وي با تاكيد بر اينكه پليس و دستگاه قضايي تلاش‌شان را در ايام كرونا ادامه داده‌اند، گفت: تلاش كرديم نه تنها در اين حوزه كم بگذاريم، بلكه با نشانه‌گذاري و هدف‌گذاري مناسب جلوي افزايش وقوع جرائم را بگيريم، البته پيش‌بيني ما اين بود، با توجه به شرايط موجود افزايش بيشتري در وقوع جرم داشته باشيم، اما به دليل افزايش كشفيات در حال حاضر وضع خوبي داريم، چراكه كشفيات و دستگيري‌هاي خوبي داشته‌ايم و توانسته‌ايم باندهاي خوبي را دستگير كنيم و در واقع تمركز پليس در شرايط كرونا به سمت دستگيري و انهدام باندها است.

رييس پليس آگاهي تهران بزرگ در پاسخ به اين سوال كه سرقت‌ در كدام محله‌ها بيشتر است؟ تصريح كرد: تقريبا در همه محلات با سرقت مواجه هستيم، اما نوع سرقت‌ها و ميزان وقوع آن متفاوت است به طور مثال در برخي محلات سرقت‌هاي خرد قابل توجه است و در يك محله ديگر سرقت‌هاي منزل شايع‌تر است.

سردار لطفي با اشاره به بررسي‌هاي پليس آگاهي در پايان هر سال در رابطه با سارقان خاطرنشان كرد: دستگيري مجرمان سابقه‌دار نسبت به بار اولي‌ها در سال‌هاي گذشته ۵۰ درصد به ۴۵ درصد بود؛ يعني بيش از ۵۰ درصد مجرمان سابقه‌دار بودند و كمتر از ۴۵ درصد مجرمان بار اولي بودند، اما در حال حاضر تقريبا اين ميزان مساوي شده است و شايد در اين سه ماهه اخير بيش از ۵۰ درصد دستگيرشدگان براي بار اول مرتكب جرم شده بودند و اين نشان مي‌دهد كه اين اتفاقات بي‌تاثير از شرايط روز نباشد، البته ما به دنبال بررسي علت آن هستيم، چرا كه يكي از بخش‌هاي ما دفاتر تحقيقات كاربردي است كه علل و وقوع جرم و ديگر مولفه‌ها را تجزيه و تحليل مي‌كند.

چاره‌اي جز  استفاده از پتانسيل بخش‌ خصوصي در برخي از خدمات پليسي نداريم

وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره راه‌اندازي و تشكيل كارآگاه‌هاي خصوصي گفت: اينكه مي‌گويم نظر شخصي من است، من به شدت با تشكيل كارآگاه‌هاي خصوصي موافق هستم و برآورد من به عنوان كسي كه ۳۳ سال است كار پليسي انجام مي‌دهم، اين است كه ما هيچ چاره‌اي نداريم جز اينكه از پتانسيل بخش‌هاي خصوصي در برخي از خدمات پليسي استفاده كنيم.

رييس پليس آگاهي تهران بزرگ خاطرنشان كرد: معتقدم كارآگاهان خصوصي به شدت مي‌توانند به پليس كمك كنند تا پيگيري برخي از امورات مردم كه خيلي مباحث پيچيده‌اي نيست، سريعتر انجام شود. ما مي‌توانيم برخي از موضوعات را به كارآگاهان خبره بازنشسته پليس براساس ضوابط مشخص و همكاري پليس، بسپاريم.

تشكيل كارآگاه خصوصي مي‌تواند مراجعات ابتدايي به پليس را كاهش دهد

سردار لطفي تصريح كرد: من موافق راه‌اندازي كارآگاهان خصوصي هستم، اما بايد كنترل شده و در چارچوب فعاليت كنند. مطمئنم كارآگاهان خصوصي مي‌توانند در كنار پليس اقدامات مثبتي را به شهروندان ارائه دهند. در حقيقت پليس در ماموريت‌هايش اولويت‌بندي دارد و ممكن است، برخي افراد به پليس مراجعه كنند و خواسته آنها در اولويت‌هاي بعدي پليس قرار بگيرد، در اينجا كارآگاهان خصوصي مي‌توانند اين موضوعات را پيگيري كنند. تشكيل كارآگاه خصوصي مي‌تواند مراجعات ابتدايي به پليس را كاهش دهد.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه به طور ميانگين چه ميزان زمان براي تشخيص يك جرم در آزمايشگاه‌هاي تشخيص هويت نياز است، ادامه داد: اين زمان در آزمايشگاه‌هاي تشخيص هويت متناسب با نوع جرم متفاوت است. در برخي از جرائم در همان صحنه جرم اطلاعات لازم از سوي كارشناسان تشخيص هويت به ما اعلام مي‌شود. برخي از جرائم نيز زمان‌بر است و حتما ضرورت دارد كه بررسي‌هاي بيشتري براي آن جرم انجام شود، اما خوشبختانه پليس آگاهي تهران بزرگ هم از نظر كارآگاهان خبره و هم از نظر كارشناسان بي‌نظير است و هم امكانات خوبي در آزمايشگاه‌هاي تشخيص هويت ما در تهران وجود دارد، البته ما به سمت تجهيز اين امكانات مي‌رويم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب