1400/08/10-21:33

هشدار سیاستمدار عراقی درباره تدارک برخی برای ضربه به ایران از«شرق»

 هشدار سیاستمدار عراقی درباره تدارک برخی برای ضربه به ایران از«شرق»

نخست‌وزیر پیشین عراق با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه گفت که چندسال پیش یکی از «رهبران مهم » به او گفته بود که کسانی درتدارک ضربه زدن به ایران از جانب «شرق» هستند.

به گزارش دولت بهار، «ایاد علاوی» رئیس حزب «الجبهه الوطنیه المدنیه» و نخست‌وزیر پیشن عراق خواستار برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای به منظور بازگرداندن روند صلحی دائمی، جامع و عادلانه بر اساس راه حل دو دولتی شد تا قدس شرقی پایتخت کشور مستقل فلسطین شود.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المستقله» عراق، منتشر شد،  اعلام کرد: «تنش‌ها در حال افزایش است و بر طبل جنگ کوبیده می‌شود تا بر درگیری‌ها و ترس‌های مردم منطقه ما و همسایگی آن بیفزاید».

علاوی با اشاره به آنچه در لبنان، سوریه، لیبی و یمن می‌گذرد و نیز تسلط طالبان بر افغانستان، علاوه بر وجود مشکلات بین ارمنستان و آذربایجان، تشدید رویارویی و دخالت داده شدن ایران و ترکیه در این مناقشه تاکید کرد: «چند سال پیش یک "رهبر مهم" به او اطلاع داده بود ایران از شرق ضربه خواهد خورد و کسانی در حال تدارک چنین امری هستند. به نظر می‌آید که تهدیدهای شدید آذربایجان علیه ایران در این راستا باشد».

وی در ادامه به پیشروی ترکیه در سوریه و عراق و تنش‌های میان ترکیه با یونان و قبرس اشاره کرد و افزود: «شاید این برای دفاع از خود باشد».

نخست‌وزیر پیشین عراق مدعی شد: «اسرائیل نیز خود را آماده برخورد با ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با آمریکا و همپیمانانش کرده و از سوی دیگر اقیانوس‌های هند و آرام و دریای  سیاه، سرخ و مدیترانه و خلیج [فارس] هر روز شاهد انواع و اقسام رزمایش‌ها هستند. تمامی این تنش‌ها بر روی کشورهای منطقه تاثیر منفی می‌گذارد و در صورتی که به یک درگیری واقعی بیانجامد، سرنوشت منطقه را به نفع یک جبهه تغییر خواهد داد. اما تردیدی در این نیست که همه در چنین جنگی بازنده خواهند بود و بر مشکلات و تهدیدها افزوده خواهد شد».

علاوی در ادامه گفت که الجبهه الوطنیه المدنیه (موج) از همه می‌خواهد که تمام تلاش خود را برای خویشتن‌داری مبذول دارند و از طریق یک کنفرانس منطقه، وارد گفت‌وگوی مستقیمی شوند که هدف اصلی آن بازگشت صلحی پایدار، فراگیر بر اساس راه حل دو دولتی است تا قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین شود.

وی تاکید کرد که این کنفرانس می‌بایست سازوکارهایی آشکار و هدفمند برای کاهش حداکثری تنش‌ها طراحی کند و تصمیمات ذیل در آن اتخاذ شود:

۱- کاهش تسلیح

۲- حمایت کامل از سازمان همکاری اسلامی از طریق انتخاب کشورهایی چون مالزی، اردن، مغرب و اندونزی در قالب یک گروه و عمل در راستای کاهش تنش‌ها

۳- تشکیل و تعیین یک دادگاه بین المللی برای بررسی اختلافات و درگیری‌ها میان کشورهایی که از تنش در روابط خود رنج می‌برند با همکاری شورای امنیت سازمان ملل متحد.

۴- ترسیم نقشه‌ای برای جلوگیری از مداخله دولت‌ها در امور یکدیگر و تهیه معاهدات عدم تجاوز

۵- تقویت روابط اقتصادی و تجاری میان کشورها

۶- بر اساس اصل از بین بردن فتنه پیش از تشدید و پیشگیری پیش از وقوع از نشست سران گروه بیست در ایتالیا، دبیرکلی اتحادیه عرب، شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که به وظایف تعیین شده خود از سوی سازمان ملل از بیم عواقب آنچه که خدای ناکرده ممکن است رخ دهد، عمل کنند.

* فارس

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب