1400/08/18-17:16

آمریکا در سوریه مشغول ترویج تجزیه‌طلبی است

 آمریکا در سوریه مشغول ترویج تجزیه‌طلبی است

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه احتمال گسترش تمایلات تجزیه‌طلبانه در کل منطقه غرب آسیا به دلیل تحریکات آمریکا در سوریه وجود دارد، گفت متاسفانه غرب برای بازگرداندن آوارگان سوری فقط پول جمع می‌کند اما اقدامی انجام نمی‌دهد.

به گزارش دولت بهار، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که آمریکا در سوریه مشغول ترویج تجزیه‌طلبی است.

لاوروف طی نشست خبری مشترک با «پاول ریچارد گالاگر» اسقف اعظم واتیکان هشدار داد که به دلیل دامن‌زدن آمریکا به گرایش‌های جدایی‌طلبانه در سوریه، احتمال شعله‌ورشدن مشکلاتی مشابه جدایی‌طلبی کُردها در سراسر خاورمیانه وجود دارد.

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «من به کُردها توصیه می‌کنم که تسلیم فتنه‌انگیزی‌هایی نشوند که همکاران آمریکایی ما در روابط با آنها ادامه می‌دهند. [آمریکا] این پرونده را برای دامن‌زدن به تمایلات جدایی‌طلبانه در شرق جمهوری عربی سوریه هدایت می‌کند».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «[آمریکا] سعی دارد این برنامه‌ها را به تنشی جدی تبدیل کند که علیه منافع حفظ اتحاد کشور سوریه است. این‌ها بازی‌های خطرناکی هستند که می‌توانند به شعله‌ور شدن بسیار جدی مشکل کُردها در کل منطقه منجر شوند، با توجه به اینکه ابعاد آن نه تنها سوریه، بلکه سایر کشورها را نیز در بر می‌گیرد».

لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لزوم کمک به آوارگان سوری نیز تاکید کرد که غرب باید کارشکنی در مشکل بازگشت آوارگان به سوریه را متوقف کند.

به نوشته ریانووستی، وی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای بازگشت آوارگان سوری، گفت: «این قطعنامه به الزام غرب برای متوقف‌کردن خرابکاری در خواسته‌ها برای ایجاد شرایط بازگشت آوارگان به جمهوری عربی سوریه مربوط می‌شود».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اضافه کرد: «متأسفانه غرب فقط پول جمع‌آوری می‌کند تا این پناهندگان را در کشورهایی که در سال‌های اول جنگ به آنجا رفته بودند، شامل لبنان، اردن و ترکیه، نگه دارد و نمی‌خواهد کاری برای احیای زیرساخت‌های اولیه برای بازگشت پناهجویان انجام دهد».

بر اساس این گزارش، لاوروف همچنین از غرب خواست تا تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه سوریه را در بحبوحه همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» لغو کند.

* فارس

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب