1399/05/20-23:28

اطلاعیه وزارت بهداشت در خصوص برگزاری کنکور سراسری

 اطلاعیه وزارت بهداشت در خصوص برگزاری کنکور سراسری

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص برگزاری کنکور سراسری اطلاعیه ای را صادر کرد.

به گزارش دولت بهار، طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز دوشنبه ۹۹/۵/۲۰ در نشستی با حضور روسای محترم کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان و تنی چند از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و وزرای محترم علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان سنجش آموزش کشور موضوع ارزیابی قابلیت‌های اعمال پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان سنجش آموزش کشور در این جلسه ابراز داشتند که با توجه به سختگیرانه‌تر بودن پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی، امکان برگزاری کنکور سراسری در تاریخ مصوب میسر نخواهد بود و در صورت پافشاری وزارت بهداشت بر پروتکل‌های ابلاغی و عدم امکان تسهیل و تخفیف در فاصله گذاری نسبت به آزمون ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه ها، تاریخ برگزاری کنکور، یک ماه به تعویق افتد؛ لذا با توجه به اصرار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اعمال دقیق پروتکل‌های بهداشتی و در راستای رعایت ایمنی و سلامت داوطلبان عزیز و همچنین همراهی و تاکید روسای محترم کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی، مقرر شد که این موضوع و تاریخ پیشنهادی جدید برگزاری این آزمون در ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت اضطراری مطرح و پس از تایید، مراتب به اطلاع داوطلبان رسانده شود.

 توضیحات وزیر بهداشت درباره زمان و نحوه برگزاری کنکور سراسری

دکتر سعید نمکی گفت: پیرو مذاکراتی که در رابطه با برگزاری کنکور داشتیم قرار بود که ما کنکور را در تاریخ مقرر در آخر مردادماه برگزار کنیم اما امروز جلسه‌‌ای با حضور نمایندگان مجلس و رؤسای دو کمیسیون آموزش و بهداشت و درمان، وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش گذاشتیم. ما پروتکل‌‌های سختگیرانه‌‌ای که برای صیانت از مردم این سرزمین ابلاغ کردیم و  این  پروتکل‌‌ها مقداری سختگیرانه‌‌تر از شیوه‌‌نامه‌‌های ابلاغی برای آزمون‌‌های دکترا و ارشد بود.

وی افزود: در این جلسه اعلام شد که برای برگزاری یک کنکور امن، ضروری است زمان بیشتری داشته باشیم یا سطح پروتکل‌‌ها را از لحاظ سختگیری به آزمون‌‌های دکتری و ارشد برگردانیم که ما اصرار داشتیم که نمی‌‌توانیم سطح سختگیری این پروتکل‌‌ها را کاهش دهیم و علتش این است که برای افرادی که در کنکور سراسری شرکت می‌‌کنند به دلیل سن پایین و عدم آگاهی از رعایت پروتکل‌‌ها در حد داوطلبین ارشد و دکترا، سختگیری الزامی است و باید فاصله‌‌گذاری را بیشتر کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسئولین حاضر در جلسه گفتند در این زمان کوتاه، امکان انجام این کار برایشان وجود ندارد و پیشنهاد کردند که کنکور در اواخر شهریورماه برگزار شود، تصمیم جلسه بر این شد که اگر نمی‌‌توانند پروتکل‌‌ها را رعایت کنند این زمان به عزیزان داده شود و قرار شد این مسئله تعویق کنکور در ستاد ملی کرونا مطرح و بررسی و در صورت تصویب، ابلاغ شود.

توضیحات رییس سازمان سنجش درباره دلیل تعویق در برگزاری کنکور ٩٩

ابراهیم خدایی گفت: طی چند روز گذشته پروتکل های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش بسته بندی سوالات کنکور  را تمام کرده بود و در مرحله  ارسال آن به استان ها و شهرهای محل برگزاری کنکور  براساس پروتکل های کارشناسی ارشد بود.

او گفت: اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال 20 درصدی داشته باشند، که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود.

رئیس سازمان سنجش گفت: در صورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دو متری بین داوطلبان باید سوالات کنکور به 390 شهر ارسال می شد و در آنجا بر اساس فاصله گذاری جدید پلمب سوالات باز می شد و دفترچه‌ها مجددا مرتب می شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می یافت.

خدایی گفت: در این شرایط سازمان سنجش نمی تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه ای به استحضار دکتر غلامی وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو رفتن سوالات را تضمین نمی‌کنم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب