1399/05/21-09:00

یک شرکت کره ای اولین رآکتور هسته ای امارات را راه اندازی کرد

یک شرکت کره ای اولین رآکتور هسته ای امارات را راه اندازی کرد

کره جنوبی ساخت نخستین رآکتور اتمی در امارات را تکمیل و نخست وزیر امارات راه اندازی این رآکتور را اعلام کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل ازایرنا، "محمد بن راشد آل مکتوم " حاکم دبی و نخست وزیر امارات از راه اندازی اولین راکتور هسته ای در خاک این امارت شیخ نشین حاشیه خلیج فارس (با کمک های فراوان شرکت کره ای) خبر داد. 

راشد آل مکتوم در توئیتی نوشت که امارات عربی متحده توانسته اولین راکتور صلح آمیز انرژی هسته‌ای را در جهان عرب به بهره برداری برساند. 

نخست وزیر امارات نوشت: امروز ما بهره برداری از اولین راکتور صلح آمیز انرژی هسته‌ای در جهان عرب در نیروگاه " براکه " در ابوظبی را اعلام می‌کنیم. 

وی افزود: تیم‌های کاری موفق شدند میله‌های سوخت هسته‌ای را در راکتور بارگیری کنند و با انجام آزمایش‌های گسترده، عملیات راه‌اندازی را با موفقیت به انجام برسانند و من این موفقیت را به " محمد بن زاید " ( ولیعهد ابوظبی ) تبریک می‌گویم.  

حاکم دبی با اشاره به اینکه راه‌اندازی چهار نیروگاه هسته‌ای برای تامین یک چهارم نیاز کشور (امارات عربی متحده) به برق ایمن، قابل اعتماد و بدون آلودگی هدف گذاری شده، مدعی شد: امارات متحده عربی اتم را شکافته و می‌خواهد کهکشان را کشف کند و پیامی به جهانیان ارسال کند که اعراب قادرند راه علمی خود را از سر بگیرند و با سایر ملل بزرگ رقابت کنند!. 

وی در پایان تاکید کرد که هیچ چیز غیر ممکن نیست.  

 رآکتور براکه در نزدیکی ابوظبی قرار دارد و ظرفیت تولید یکهزار و ۴۰۰ مگاوات برق را داراست و قرار بود سال ۲۰۱۷ میلادی راه‌اندازی شود، اما آغاز به کار آن بارها به تأخیر افتاده بود. 

براکه یکی از چهار رآکتور هسته‌ای امارات است که با بهره ‌برداری از آن، نام این کشور به عنوان نخستین کشور عربی دارای انرژی هسته‌ای ثبت شد. 

چهار رأکتور هسته‌ای امارات در مجموع  پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد. 

پیشتر "سهیل المزروعی" وزیر انرژی امارات ژانویه ۲۰۱۹ (دی ۹۷) بدون ذکر جزئیات اعلام کرد که موعد بهره‌ برداری از رآکتور براکه به عنوان نخستین رآکتور هسته‌ای امارات که قرار بود اواخر سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری برسد تا ابتدای سال جدید به تأخیر افتاده است. 

آژانس انرژی اتمی نیز ماه ژوئیه ۲۰۱۹ (تیر/مرداد) اعلام کرد که گروه بررسی زیرساخت‌های هسته‌ای مرحله سوم بررسی پروژه هسته‌ای امارات را به پایان رساند و پیش از شروع به کار این رآکتور مناطقی را که نیاز به کار بیشتری دارد، مشخص کرد. 

عملیات ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای براکه از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت "کپکو" کره جنوبی آغاز شده بود. امارات برای ساخت این چهار رآکتور هسته‌ای و خدمات پس از راه‌اندازی آن‌ها مجموعا ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب