1400/09/11-10:13

وزیر دارایی‌ ترکیه تغییر کرد

وزیر دارایی‌ ترکیه تغییر کرد

رئیس جمهور ترکیه استعفای «لطفی علوان» وزیر دارایی و خزانه‌داری را در پی سقوط ارز ملی پذیرفت و دستور داد «نورالدین نباتی» جانشین او شود.

به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، لطفی الوان وزیر مالیه و خزانه داری ترکیه که سال گذشته به این سمت منصوب شده بود از سمت خود استعفا داد.

بر اساس بیانیه رسمی ریاست جمهوری، جای او را نورالدین نباتی گرفت.

الوان، سال گذشته جانشین برات آلبایراک شده بود.

طی یکسال گذشته همچنین 3 رئیس بانک مرکزی ترکیه تغییر کرده اند.

وضعیت اقتصادی ترکیه طی ماههای اخیر با بحران‌هایی همراه شده بطوریکه لیره در مقابل دلار طی یکسال گذشته از 7 به 14 رسیده است.

به گزارش دولت بهار، مساله برکناری لطفی الوان از سمت وزارت از قریب به سه هفته پیش تاکنون بارها در رسانه های اجتماعی ترکیه و از سوی کارشناسان سیاسی مطرح شده بود.

به گفته کارشناسان سیاسی الوان مخالف سیاست اردوغان در زمینه فشار به بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره ها بود و در این زمینه در چند مورد دیدگاههای خود را به صراحت با افکار عمومی ترکیه نیز مطرح کرده بود.

متعاقب سخنان هفته گذشته اردوغان در زمینه لزوم کاهش نرخ بهره ها در ترکیه ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا و دیگر اسعار به کمترین میزان خود در طول تاریخ رسید.

کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه بدلیل کاهش ارزش دلار ترکیه و فشار برای کاهش نرخ بهره ها در ترکیه تاکنون دستکم دو رییس بانک مرکزی از سوی اردوغان برکنار شده اند می گویند، با درنظرگیری وضعیت فعلی اقتصادی و روند نه چندان مطلوب وضعیت اقتصادی ترکیه برکناری وزرا هرچند در کوتاه مدت شاید به عنوان راه حلی خودنمایی بکند ولی نبود تغییرات اساسی در زیرساختها و نیز احترام به استقلال نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی موجب تداوم وضعیت اقتصادی نابسامان این کشور خواهد بود.

برخی کارشناسان نیز حساسیت در انتشار خبر لطفی الوان را نیز ناشی از تاثیرات چنین امری بر بازارهای مالی ترکیه ارزیابی می کنند و می گویند، به احتمال فراوان الوان برکنار شده و برگه استعفای منتشر شده نیز برگه ای است که روسای جمهور و یا نخست وزیران از وزیران در بدون شروع کار اخذ می کنند.

در حال حاضر یک دلار آمریکا معادل 13.33 لیر ترک و یک یورو معادل 15.15 لیر ترک معامله می شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب