1400/09/24-08:15

بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته ای ایران

بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته ای ایران

کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه‌ای با ادعای همکاری حداکثری در وین برای حصول توافقی جهت نجات برجام، گفتند اکنون درهای دیپلماتیک برای ایران جهت انجام یک توافق کاملاً باز است.

به گزارش دولت بهار، نمایندگان سه کشور تروئیکای اروپایی در سازمان ملل همزمان با جلسه شورای امنیت برای بررسی رژیم عدم اشاعه، بیانیه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین صادر کردند.

در این بیانیه که با هدف فضاسازی علیه ایران و بدبین کردن جامعه بین‌المللی نسبت به این کشور در مذاکرات وین صادر شده، ادعا شده است: «شورای امنیت امروز درگیر یک موضوع جدی است. دو سال است که ایران گام‌های بی‌سابقه‌ای برداشته و اخیراً سرعت حساس‌ترین مورد نقض برجام را تسریع کرده است».

کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه با انتقاد از محدود بودن نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ای ایران، مدعی شدند: «جامعه بین‌المللی با آگاهی کمتری از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران قرار دارد. برنامه هسته‌ای ایران هرگز به اندازه امروز پیشرفته نبوده است. این امر، صلح و امنیت بین‌المللی و سیستم جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند».

ادعاهای این سه کشور همزمان با مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که طرف‌های غربی در حال تلاش برای مقصر نشان دادن ایران بابت پیشرفت آهسته گفت‌وگوها هستند انجام شده است.

نمایندگان این کشورها در این بیانیه گفتند: «فرانسه، آلمان و انگلیس به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد هستند. ما به‌طور خستگی‌ناپذیر و با حسن نیت با همه شرکا در وین همکاری می‌کنیم تا توافقی برای نجات و بازیابی برجام انجام دهیم».

تروئیکای اروپایی سپس با تکرار ادعاهای چند روز اخیر با هدف فرار کردن از پذیرش شروط منصفانه ایران در مذاکرات وین، مدعی شدند: «ایران از سازش‌هایی که پس از چندین هفته مذاکرات چالش برانگیز به دست آمده بود، عقب نشینی کرده و همزمان خواسته‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرد. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران، برجام را به طور کامل از بین خواهد برد».

در پایان این بیانیه که بیشتر پروپاگاندای دیگری تهران در پوشش مذاکرات و برنامه هسته‌ای بود، ادعا شده است: «اکنون درهای دیپلماتیک برای ایران جهت انجام یک توافق کاملاً باز است. ایران باید بین فروپاشی برجام و توافق عادلانه و جامع به نفع مردم و ملت ایران یکی را انتخاب کند. ادامه تشدید تنش اتمی ایران به این معنی است که ما به سرعت در حال رسیدن به پایان راه هستیم».

همزمان «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین خبر داد که کشورهای عضو برجام (بدون ایران) و آمریکا درباره روشی برای تسریع مذاکرات وین، دیدار کردند.

* فارس

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب