1400/10/06-10:57

ائتلاف بین‌المللی خروج نیروهای رزمی خود از عراق را اعلام کرد

ائتلاف بین‌المللی خروج نیروهای رزمی خود از عراق را اعلام کرد

در حالی که مقام های عراقی ۱۸ آذر گذشته اعلام کرده بودند که نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از کشورشان خارج شده اند، ائتلاف بین‌المللی خبر داد که از اول دسامبر گذشته (۱۰ آذر) کار خروج نیروهای رزمی خود را از عراق آغاز کرده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق ۱۸ آذر در توئیتی خبر داده بود که دولت عراق امروز به طور رسمی پایان ماموریت نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا را در این کشور اعلام کرد.

الاعرجی نوشته بود امروز (۱۸ آذر) در آخرین دور گفت و گوها با مقام های ائتلاف بین‌المللی که از سال گذشته آغاز شده، پایان مأموریت نیروهای نظامی ائتلاف و خروج آنها از عراق را به طور رسمی اعلام کردیم.

مشاور امنیت ملی عراق افزود که همکاری و ارتباط با ائتلاف بین‌المللی در عرصه آموزش،  توانمندسازی و کمک مستشاری ادامه خواهد داشت.

حالا حدود ۲۰ روز پس از اعلام خروج نیروهای رزمی ائتلاف از عراق توسط مقام های بغداد، ائتلاف بین المللی دیروز ( یکشنبه) خبر داده که از اول دسامبر (۱۰ آذر) خروج نیروهای رزمی اش را از عراق آغاز کرده است.

در بیانیه ای که ائتلاف بین المللی در این باره منتشر کرده آمده است که از ۹ دسامبر(۱۸ آذر)، هیچ نیروی آمریکایی یا ائتلاف در قالب رزمی و نظامی در عراق حضور ندارد.

بیانیه افزوده که ما از برنامه (خروج نیروهای رزمی) جلوتر بودیم و به تعهدهایی که در گفت و گو میان آمریکا و عراق داده شده بود، عمل کردیم.

بیانیه ادامه داده که انتقال زودهنگام و سریع [ نیروهای رزمی ائتلاف] به دلیل پیشرفت فوق العاده نیروهای نظامی عراق از جمله پیشمرگه (اقلیم کردستان عراق در شمال کشور) در توسعه توانایی رهبری مبارزه با داعش و گروه های تروریستی امکان پذیر شد.

ائتلاف بین المللی آورده که ماموریت اصلی نیروهای باقی مانده آمریکا و ائتلاف در عراق، از این پس مشاوره، کمک و توانمندسازی نیروهای نظامی عراق برای مقابله با تروریست و شکست کامل داعش خواهد بود.

بغداد و واشنگتن ۲۶ ژوئیه، در ادامه گفت و گوهای راهبردی توافق کردند که تمام نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند.

پس از این هم واشنگتن اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی (۳۱ دسامبر) خاک عراق را ترک خواهند کرد.

اواخر آبان مقام های آمریکایی مدعی شدند که دولت بغداد خواستار تمدید و ماندن نظامیان این کشور در عراق شده است.

در پی این اظهار نظرها، فرماندهی عملیات مشترک در اظهاراتی مطبوعاتی تمدید حضور نیروهای آمریکایی در عراق را تکذیب کرد.

سرلشکر «تحسین الخفاجی»، سخنگوی عملیات مشترک گفت که حرف و حدیث‌ها درباره تمدید حضور و زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق نادرست و غیر دقیق است.

وی تاکید کرد که تاریخ خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق ۳۱ دسامبر ثابت بوده و هیچ تغییری در این زمان انجام نشده است.

الخفاجی در عین حال اظهار کرد که رابطه عراق و آمریکا پس از خروج نظامیان این کشور، مستشاری و در بخش ‌های آموزشی، تسلیحات و رد و بدل اطلاعات امنیتی و رزمی علیه گروه تروریستی داعش خواهد بود.

از سوی دیگر، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با «جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق در حاشیه اجلاس منامه در بحرین ادعا کرد تا پایان سال میلادی جاری (۲۰۲۱) هیچ نیروی نظامی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، جان کربی سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه ای مدعی شد آمریکا به تعهدهای خود در گفت و گوهای راهبردی آمریکا و عراق در ماه جولای ۲۰۲۱ عمل خواهد کرد و تا پایان سال میلادی جاری هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

در بیانیه پنتاگون ادعا شده است که وزیر دفاع آمریکا در این دیدار بر قدرت و اهمیت مشارکت راهبردی واشنگتن و عراق و همچنین تعهد پایدار آمریکا به ماموریت شکست  گروه داعش تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که آستین در این دیدار تایید کرد که نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق برای حمایت از نیروهای امنیتی این کشور حضور خواهند داشت.

بر پایه برخی گزارش ها، مقام های آمریکایی بر خلاف توافق با بغداد در هفته های اخیر نه تنها از شمار نیروهای خود نکاسته اند بلکه به تقویت نظامیان این کشور در عراق ادامه داده اند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب